پردازنده و کارت گرافیک هیبریدی Larrabee اینتل به قیمت 5000 دلار فروخته شد

یک‌شنبه 17 بهمن 1400
کامپیوتر
نمونه اولیه کارت گرافیک Larrabee اینتل، تلاش این شرکت برای یک CPU و GPU هیبریدی، به قیمت 5234 دلار فروخته شد.



همانطور که توسط Tom’s Hardware گزارش شده است، نمونه اولیه GPU، که ظاهراً تنها کارت گرافیک  هیبریدی فعال Larrabee در جهان است، در eBay فرانسه به قیمت 4650 یورو (5234 دلار) فروخته شد.
 

گفته می شود که این مدل در حالت عملیاتی قرار دارد که از طریق یک اسکرین شات که صفحه راه اندازی بایوس را نشان می دهد تأیید شد.  تصویر دیگری که در صفحه فهرست محصول ارائه شده است نشان می دهد که چگونه این نمونه اولیه یک نمونه مهندسی اینتل است که برای استفاده داخلی این شرکت ایجاد شده است.


به این ترتیب، با در نظر گرفتن این واقعیت که این ممکن است به خوبی تنها پردازنده گرافیکی Larrabee در حال حاضر موجود باشد، کمی تعجب آور است که قیمت بالاتری ندارد. فهرست تاکید می‌کند: «اگر یک مجموعه‌دار جدی هستید، این احتمالاً تنها شانس شما برای به دست آوردن این قطعه از تاریخ خواهد بود. مشخص نیست که چگونه فروشنده، که دارای امتیاز بازخورد 100 درصدی در eBay است، توانسته چنین جزء کمیاب رایانه شخصی را به دست آورد، اما با قضاوت در تصاویر به نظر می رسد معامله واقعی باشد.


Larrabee در ابتدا در سال 2008 فاش شد، نام رمز یک تراشه محاسباتی همه منظوره بر روی واحدهای پردازش گرافیکی (GPGPU) بود. این سیلیکون به طور موثر قادر به انجام وظایفی است که معمولاً توسط یک واحد پردازش مرکزی (CPU) انجام می شود.


اینتل اساساً می‌خواست بردی ایجاد کند که عملکردهای دیگری را فراتر از ارائه عملکرد گرافیکی در بازی‌های ویدیویی ارائه دهد. با در نظر گرفتن این موضوع، Larrabee می‌توانست کارهایی مانند ردیابی پرتوهای بلادرنگ و نگاشت سایه‌های نامنظم را انجام دهد که پردازنده‌های گرافیکی استاندارد در آن زمان از انجام آن‌ها ناتوان بودند.


همانطور که گیمر پی سی اشاره می کند، Larrabee از 32 هسته چند رشته ای چهار طرفه، یک واحد پردازش برداری 512 بیتی و یک گذرگاه حافظه 1024 بیتی (512 بیتی دو طرفه) تغذیه می کند که برای اتصال به سیستم مورد نیاز است. حافظه


Tom’s Hardware نشان می‌دهد که چگونه معماری Larrabee بر اساس آن بنا شده است، می‌تواند حتی به GPU اجازه دهد تا سیستم عامل خود را اجرا کند. با این حال، در نهایت، عملکرد گرافیکی آن قادر به تطابق یا فراتر از آنچه کارت های دیگر ارائه می دادند، نبود. اینتل تصمیم گرفت تا انتشار Larrabee به عنوان یک کارت گرافیک را در سال 2009 لغو کند.


تام فورسایت، یکی از طراحان ارشد Larrabee، گفت که نسبتاً به طور منظم از او در مورد پروژه سؤال می شود. هر ماه یا بیشتر، یکی از من می‌پرسد که چه اتفاقی برای لارابی افتاد و چرا آنقدر شکست خورد. و سپس سعی می‌کنم به آنها توضیح دهم که نه تنها شکست نخورد، بلکه یک موفقیت بسیار بزرگ بود.» معماری چند پردازنده‌ای Intel MIC که در سال 2010 اعلام شد، که پردازنده‌های Xeon Phi x86 مبتنی بر آن هستند، برخی از فناوری‌های موجود در برد Larrabee را در خود جای داده است.


محصول گرافیکی گسسته بعدی اینتل، Arc Alchemist، قرار است در طول سال 2022 عرضه شود. Team Blue امید زیادی به کارت‌های ویدئویی آینده خود دارد و این شرکت در تلاش است تا «سالانه میلیون‌ها پردازنده گرافیکی Arc را در اختیار گیمرهای رایانه شخصی قرار دهد

مشاهده لیست قیمت به روز انواع کارت گرافیک در ایران






نظرات کاربران در مورد پردازنده و کارت گرافیک هیبریدی Larrabee اینتل به قیمت 5000 دلار فروخته شد


* الزامی
* الزامی