پس از مدت های انتظار، پردازنده مشترک جدید کمپانی های اینتل و AMD رونمایی شدند

دوشنبه 18 دی 1396
کامپیوتر
. اینتل به تازگی از پردازنده های نسل هشتمی سری Core خود که به پردازشگرهای گرافیکی RX Vega M شرکت AMD مجهز شده اند، پرده برداشت

با ترکیب تکنولوژی های این دو شرکت، پردازنده های موبایلی از سرعت بسیار بالایی در کنار قابلیت های پردازش گرافیکی خیره کننده برخوردار خواهند شد. با استفاده از این تراشه های جدید، ضخامت و وزن لپ تاپ ها کمتر و قدرت اجرای بازی های موبایلی نیز چندین برابر خواهد شد. اینتل بالاخره ماژول RX Vega M شرکت AMD را در پردازنده های پرقدرت سری H استفاده کرده است. این پردازنده ها، به پردازشگرهای گرافیکی جداگانه ای مجهز خواهند بود.

اینتل در این خانواده از پردازنده ها از دو مدل گرافیک استفاده خواهد کرد که شامل RX Vega M GL و GH می شوند. مدل نخست برای استفاده در لپ تاپ ها و دومی برای استفاده در دستگاه های کوچک‌تر طراحی شده است. مدل GL از سرعت کلاک کمتر و قدرت سخت افزاری پایین‌تر نسبت به مدل GH برخوردار است. این مدل بر روی کلاک فراکانس 931 و 1011 مگاهرتز کار می کند و از 20 واحد پردازشی بهره می برد. مدل دوم نیز بر روی کلاک فرکانس 1063 و 1190 کار می کند و از 26 واحد پردازشی برخوردار است. مدل GL بر روی پردازنده های نسل هشتمی Core i5 و Core i7 تعبیه می شود و مدل GH تنها بر روی Core i7 قابل استفاده است.

در لپ تاپ هایی با ماژول RX Vega M GL، می توان انتظار داشت که سرعت دستگاه در اجرای بازی حدود 1.4 برابر بیشتر از لپ تاپ های مجهز به تراشه GTX 1050 انویدیا باشد. در لپ تاپ هایی مجهز به مدل GH نیز می توان ارتقای 10 درصدی سرعت را نسبت به لپ تاپ های مجهز به تراشه GTX 1060 انتظار داشت. در کل، می توان گفت که سرعت اجرای انواع بازی ها به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

اینتل از معماری جدید و چیپ سفارشی منحصر به فرد در RX Vega M استفاده کرده به طوری که طراحی آن، وایدتر شده تا بتواند علاوه بر تراشه های نسل هشتمی سری Core، کارت گرافیک شرکت AMD و 4 گیگابایت حافظه HBM2 را بر روی آن تعبیه کند. اینتل در این جا از روشی به نام EMIB میان ماژول های مموری و RX Vega M استفاده کرده است. این شرکت همچنین، از هشت خط PCI-Express Gen 3 برای اتصال گرافیک به پردازنده استفاده کرد.

پردازنده های i5-8305G مجهز به این دو ماژول گرافیکی، به ترتیب با سرعت کلاک 2.8 گیگاهرتزی و 3.8 گیگاهرتزی و مدل i7-8809G با سرعت کلاک 3.1 گیگاهرتزی و 4.2 گیگاهرتزی کار خواهند کرد. هر کدام از این تراشه ها از چهار هسته با هشت واحد پردازشی بهره می برند. نکته جالب اینجاست که می توان این پردازنده ها، تراشه های گرافیکی و ماژول های مموری را اوورکلاک کرد. حتی می توان از کارت گرافیک اینتل HD 360 نیز به صورت یکپارچه استفاده کرد.

طبق ادعای اینتل، لپ تاپ های مجهز به این پردازنده ها حدود 2 کیلوگرم وزن و 17 میلیمتر ضخامت خواهند داشت و طول عمر باتری آن ها به 9.3 ساعت خواهد رسید. این شرکت همچنین عنوان کرد که با این پردازنده ها، مینی کامپیوترهای سری NUC این شرکت قادر خواهند بود تا عملکردی معادل یک کامپیوتر معمولی را ارائه دهند. از آن جایی که این تراشه ها از گرافیک AMD بهره می برند، از نرم افزار Radeon Adrenalin Edition نیز پشتیبانی می کنند و از ویژگی هایی هچون FreeSync برای اجرای بهتر بازی ها و ReLive برای کپچر گرفتن برخوردار خواهند بود. همچنین، می توان از اپلیکیشن XTU اینتل و Radeon WattMan برای مدیریت بر اوورکلاک استفاده کرد. 



مشاهده قیمت جدید ترین پردازنده های اینتل و ای ام دی در بازار ایران


نظرات کاربران در مورد پس از مدت های انتظار، پردازنده مشترک جدید کمپانی های اینتل و AMD رونمایی شدند


* الزامی
* الزامی