استفاده از موج FM در نروژ متوقف می گردد

دوشنبه 31 فروردین 1394
صوتی و تصويری
به گزارش رادیوی نروژ، این کشور در نظر دارد که از سال ۲۰۱۷ میلادی استفاده از موج FM را متوقف نماید
وزارت فرهنگ نروژ در هفته ای که گذشت تاریخ دقیق عملیاتی سازی این طرح را نهایی کرد و با اعلام این خبر نام خود را به عنوان نخستین کشوری که در نظر دارد رادیوی اف ام را کنار بگذارد به ثبت رساند.
این کشور در نظر دارد که DAB یا پخش دیجیتالی صدا را به عنوان استاندارد ملی خود جایگزین موج FM نماید. خبری که این هفته از سوی وزارت فرهنگ این کشور منتشر گشت نیز تاریخی که در سال ۲۰۱۱ توسط دولت نروژ برای عملیاتی سازی این طرح مطرح شده بود را تایید می کند.

ظاهرا دولت نروژ به این نتیجه رسیده است که امکانات و زیرساخت های لازم برای انتقال آرام به استاندارد دیجیتالی را دارد.
تورهیلد ویدوی وزیر فرهنگ این کشور در این رابطه اظهار داشت: «با این تغییر شنوندگان به محتوی رادیویی متنوع تری دسترسی خواهند یافت و کیفیت صدای بهتری را دریافت می کنند.»
وی در ادامه گفت: با دیجیتالی شدن، سیستم آمادگی اضطراری نروژ نیز بهبود قابل ملاحظه ای می یابد، رقابت میان کانال های مختلف داغ تر می شود و فرصت های تازه ای برای نوآوری و توسعه در اختیار شرکت ها قرار می گیرد.»
هم اکنون استاندارد DAB بیست و دو کانال ملی را در اختیار شنوندگان نروژی می گذارد و این ظرفیت را دارد که ۲۰ عدد دیگر را هم میزبانی کند، در حالی که کانال های موج FM آن به پنج عدد محدود می شوند.
علاوه بر این، آنطور که وزارت فرهنگ نروژ گزارش داده هزینه انتقال کانال ها با استفاده از امواج FM در حدود هشت برابر بیشتر از انتقال آنها با استفاده از DAB است.
استاندارد DAB از سال ۱۹۹۵ میلادی در این کشور اروپایی وجود داشته اما گونه بروزرسانی شده ای از آن به نام DAB+ در سال ۲۰۰۷ میلادی ارائه شد. طبق اعلام وزارت فرهنگ نروژ، به خود شنوندگان بستگی دارد که بخواهند از میان DAB و DAB+ کدامیک را انتخاب نمایند، هرچند که احتمالا تا سال ۲۰۱۷ میلادی اغلب کانال های صوتی در این کشور از طریق استاندارد DAB+ ارائه می شوند.
گفتنی است که چندین کشور دیگر نیز در اروپا و جنوب شرقی آسیا در نظر دارند به این استاندارد مهاجرت نمایند اما تاکنون هیچیک از آن کشورها جدول زمانی مشخصی را برای این منظور اعلام نکرده اند. استفاده از موج FM در نروژ از ۱۱ ژانویه ۲۰۱۷ متوقف می گردد.


نظرات کاربران در مورد استفاده از موج FM در نروژ متوقف می گردد


* الزامی
* الزامی