مدیر ارشد طراحی محصول سونی و داستان اکسپریا Z اولترا: ترکیبی از شیشه و آلومینیوم

چهارشنبه 5 تیر 1392
موبايل
در حاشیه مراسم شانگهای، مدیر ارشد طراحی محصول سونی، آقای جون کاتسونوما، حضور یافته و درباره طراحی های سونی صحبت کرده
آقای کاتسونوما می گوید اکسپریا Z اولترا به هیچ وجه نمونه بزرگ شده ای از  اکسپریا Z نیست بلکه یک طراحی متفاوت است:

«قاب دور اکسپریا Z از پلاستیک ساخته شده و برای پشت و روی آن از PMMA (یک نوع پلیمر شفاف و سخت) استفاده کردیم. اما این بار [در اکسپریا Z اولترا] از آلومینیوم در کناره ها بهره بردیم که کاملا فرق دارد و دلیل باریکی دستگاه نیز همین است.»

تبلت اکسپریا Z نیز مشابه اکسپریا Z ساخته شده البته پشت آن از جنس فیبر مقاوم است نه پلیمر شفاف. ولی با این حال 0.4 میلیمتر از  اکسپریا  Z اولترا باریک تر است.

مورد دیگری که او به آن اشاره می کند این است که رنگ بنفش روشن برای  اکسپریا   Z اولترا عرضه نمی شود بلکه در عوض بنفش تیره را داریم زیرا زیر پوشش شیشه ای بزرگ در پشت این فبلت، بهتر به نظر می رسد.

و البته که خبری از گوریلا گلس در ساخت دستگاه نیست، ولی جون و دوستانش اطمینان حاصل کرده اند که شیشه به کار رفته بسیار مقاوم باشد، به خصوص که در زیر آن یک صفحه لمسی فوق حساس (احتمالا ساخت شرکت  Atmel ) قرار دارد که از مداد و خودکار هم پشتیبانی می کند.

آقای کاتسونوما درباره انتخاب اندازه 6.4 اینچی برای نمایشگر دستگاه می گوید تنها مسئله این بود که بزرگترین نمایشگری را بیابند که بشود در این عرض بدنه و ضخامت یک پاسپورت بگنجانند. پاسپورت چیزی است که مسافرین معمولا به خود جا به جا می کنند و به خصوص داخل جیب کت راحت جا می شود. مسافرین عزیز البته همیشه خودکار یا مداد نیز همراه دارند، برای همین  اکسپریا Z اولترا بی نیاز از استایلوس طراحی شده.

آقای  کاتسونوما  می گوید به دنبال ساخت محصولی بوده که در زندگی روزانه و سفر عصای دست کاربران باشد. او می گوید که تیم طراحی سونی به دنبال آن است که پیامی با مضمون "مستحکم بودن" را با طراحی و کیفیت ساخت محصولات منتقل کند و البته بسته به نوع محصول که تلفن باشد یا تبلت یا فبلت، نیاز به مواد مختلفی هست. بنابراین در قالب یک زبان طراحی یگانه، امکان متفاوت بودن جنس بدنه های هر یک نیز هست.

او در آخر می گوید: «موارد استفاده تلفن های هوشمند در حال تغییر است، بنابراین ما نیاز به یافتن راه هایی برای ایجاد تفاوت در محصولات مختلف داریم. پس اساس طراحی های مان را بر روی این مفهوم (تغییر موارد استفاده محصولات در گذر زمان) قرار داده ایم.»

در ضمن به نظر می رسد آقای کاتسونوما و همکارانش پتنت "خارج سازی آسان از جیب" را هم در این فبلت استفاده کرده باشند، همان طور که می بینید  اکسپریا Z اولترا آنقدر بزرگ هست که همیشه یک سرش از جیب شلوار بیرون بماند، این طوری دیگر لازم نیست برای بیرون آوردن آن، ته جیب تان را بگردید.


نظرات کاربران در مورد مدیر ارشد طراحی محصول سونی و داستان اکسپریا Z اولترا: ترکیبی از شیشه و آلومینیوم


* الزامی
* الزامی