نقد و بررسی دقیق به عمکرد خیره‌ کننده و کیفیت دوربین میت 10پرو هوآوی در تست DxO

شنبه 29 مهر 1396
موبايل
دوربین Huawei Mte 10 Pro که از دو سنسور 12 مگاپیسکلی رنگی و 20 مگاپیکسلی مونوکروم بهره می برد و توانست در تست DxOMark، امتیاز بالای 97 را از آن خود کند.
کمپانی هوآوی چندی پیش از پرچمدار جدید خود به نام میت 10 پرو رونمایی کرد. محصولی که به لطف دوربین دوگانه پیشرفته ای که با همکاری شرکت لایکا طراحی و تولید شده، می تواند گزینه ای ایده‌آل برای علاقمندان به عکاسی موبایلی باشد. این دوربین از دو سنسور 12 مگاپیسکلی رنگی و 20 مگاپیکسلی مونوکروم بهره می برد و توانست در تست DxOMark، امتیاز بالای 97 را از آن خود کند. این یعنی، پس از پیکسل 2 گوگل، میت 10 پرو، قوی‌ترین دوربین عکاسی را در میان اسمارت فون های موجود، در خود جای داده است.
مشخصات اصلی دوربین میت 10 پرو:
·  دوربین دوگانه 12 مگاپیکسلی RGB و 20 مگاپیکسلی مونوکروم
·  گشودگی دیافراگم f/1.6 با اتیک های لایکا
·  زوم 2 برابری بدون افت کیفیت
·  فوکوس خودکار لیزری و تشخیص فاز
·  فلش LED دوآل تون
·  قابلیت فیلمبرداری 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه و 1080p با نرخ 60 فریم بر ثانیه

در رابطه با تست DxOMark باید گفت که مهندسان این مرکز، برای بررسی عملکرد دوربین گوشی های هوشمند، بیش 1500 نمونه عکس را زیر ذره بین قرار داده و حدود 2 ساعت ویدیوی ضبط شده را در آزمایشگاه های خاص و مجهز خود، مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می دهند. حال نوبت به میت 10 پرو رسیده تا خود را به دست مهندسان این مرکز بسپارد.
هوآوی میت 10 پرو توانست امتیاز بالای 97 را در عکاسی در وضعیت ثابت کسب کند که آن را بالاتر از گوشی های هوشمند قدرتمندی همچون گلکسی نوت 8 و همچنین آیفون 8 و آیفون 8 پلاس قرار می دهد. از جمله نقاط قوت دوربین این گوشی می توان به نوردهی مناسب بویژه در محیط های داخل خانه اشاره کرد که این امر به لطف گشودگی دیافراگم واید دوربین میسر می شود. در حالت فیلمبرداری نیز، عملکرد این دوربین قابل توجه بوده است به طوری که میت 10 پرو توانسته امتیاز 91 را به نام خود ثبت کند. در خصوص ویدیوها باید گفت که فوکوس خودکار سریع و دقیق است و قابلیت ردیابی سوژه نیز به بهترین شکل انجام می شود، هنچنین میزان نویز در محیط هایی با نور کم نیز به کمترین حد ممکن رسیده است.

عکاسی در نور کافی
عکاسی با میت 10 پرو در محیط هایی با نور کافی، واقعا لذت بخش است. این دوربین قادر است نوردهی را حتی در صحنه هایی با کنتراست بالا، به بهترین شکل انجام دهد و سایه ها و جزییات را با دقت بالایی از هم تفکیک و ثبت کند.



تعادل رنگ سفید نیز با دقت بالایی اعمال می شود به طوری که نتیجه را می توان در فریم های متفاوت مشاهده کرد. در این عکس ها، رنگ های گرم بیشتر به چشم می آیند که نمایی چشم نواز را به منظره می بخشند و عکاسان نیز رنگ ها گرم را ترجیح می دهند. اگر نقصی در فرآیند رندرکردن رنگ ها رخ دهد، رنگ ها بیش از حد اشباع می شوند به طوری که ممکن است رنگ قرمز، به رنگ صورتی تغییر پیدا کند. با این حال، جزییات در این عکس ها به وضوج قابل رویت اند که البته اگر سوژه در حین حرکت باشد، میزان جزییات تقلیل خواهد یافت.

عکاسی در محیط هایی با نور کم

همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، نوردهی در محیط های داخل اتاق و یا محیط های کم نور را می توان یکی از نقاط قوت دوربین میت 10 پرو دانست. محدوده داینامیک عکس های ثبت شده در محیط های کم نور نیز در نوع خود جالب توجه است به طوری که جزییات در هر دو بخش تاریک و روشن عکس، به خوبی ثبت شده اند.



بافت و یا همان texture موجود در این عکس نیز در صحنه های استاتیک در حد قابل قبولی است و تنها  در بخش هایی که نور بسیار کم است، جزییات دقیقی مشاهده نمی شود. ثبت صحنه های دارای حرکت نیز برای دروبین میت 10 پرو، کمی چالش برانگیز است، بنابراین، اگر به دنبال گرفتن عکس هایی شارپ از صحنه های متحرک هستید، پیشنهاد می شود که این کار را در محیط هایی با نور کافی انجام دهید. تعادل رنگ سفید نیز دقیق و به همراه نمایش رنگ های گرم است و رندرینگ رنگ ها نیز با دقت و قدرت بالایی انجام می شود که می توان رضایت کاربران را جلب کند
عملکرد این دوربین زیر نور فلش نیز حیرت آور است به طوری که در این عکس ها، نوردهی مناسب به همراه تعادل رنگ سفید خوب و دقت رندرینگ رنگ بالا انجام می شود و جزییات نیز به خوبی ثبت می شوند. خروجی فلش دقیقا در مرکز فریم جای می گیرد و منجر به پوشش مناسب و نوردهی رضایت بخش در گوشی های فریم می شود. البته اندکی جزییات در مناطقی که سایه وجود دارند، مشاهده می شود، اما با این حال نمی تواند تاثیری سوء چندانی بر عملکرد ایده آل این دوربین در محیط های کم نور داشته باشد
عملکرد دوربین در بزرگنمایی و اثر بوکه

در حین زوم کردن، میت 10 پرو از سنسور 20 مگاپیکسلی مونوکروم خود به همراه قابلیت تصویربرداری محاسباتی خود استفاه می کند تا عکس هایی باکیفیتی را با زوم دیجیتال برای کاربران به ارمغان آورد. اگرچه با زوم 2 برابری، جزییات به خوبی آنچه که در زوم اپتیکال ثبت می شوند، شکار نمی شوند اما با این حال، عملکرد آن بهتر از دوربین گوشی های موجودی همچون پیکسل های گوگل است. البته این مسئله، چندان هم عجیب نیست و شاهد افت کیفیت و ثبت نشدن دقیق جزییات در حین زوم دیجیتال، در بسیاری از گوشی های پرچمدار امروزی همانند آیفون 8 پلاس و یا گلکسی نوت 8 نیز هستیم. هرچه میزان زوم بیشتر شود، به تبع آن، جزییات نیز کاهش می یابند و شاهد نویزهایی در گوشه های عکس خواهیم بود.
هنگامی که حالت Wide Aperture فعال باشد، میت 10 پرو قادر به ایجاد عکس هایی با اثر بوکه از طریق عمق بخشیدن به تصاویر خواهد بود. در این حالت، سوژه از پس زمینه جدا می شود و بر روی آن فوکوس می شود؛ در عوض، بک گراند اندکی تار می شود تا عمق بیشتری به عکس اضافه شود. نتیجه عملکرد این دوربین در ثبت چنین عکس هایی نشان می دهد که فرایند عمق بخشی و جداسازی سوژه در میت 10 پرو، بهتر از حالت پرتره دوربین آیفون 8 پلاس انجام می شود. حالت Wide Aperture همچنین، از قابلیت شناسایی دیگر سوژه ها نیز برخوردار نیست که این مسئله، منجر به ثبت عکس ها باکیفیت‌تری خواهد شد.

نمونه تصویر آیفون 8 پلاس در حالت Wide Aperture 
نمونه تصویرمیت 10 پرو  در حالت Wide Aperture 
عمکلرد دوربین در فیلمبرداری
ویدیوهای ثبت شده توسط هوآوی میت 10 از کیفیت و وضوح بسیار بالایی برخوردارند. در این ویدیوها شاهد نوردهی مناسب، نویز بسیار کم، رنگ های چشم نواز و تعادل رنگ سفید دقیق هستیم. قابلیت فوکوس خودکار از سرعت و دقت بالایی برخوردار است و سوژه ها نیز با دقت مناسبی ردیابی می شوند. لرزشگیر اپتیکال این دوربین، برگ برنده دیگری برای میت 10 پرو محسوب می شود که مانع از ایجاد لرزش در ویدیوها می شود. اما سطح texture ویدیوها تقریبا کم است و زیر نور تنگستن، رنگ نارنجی بیش از حد در ویدیوها مشاهده می شود.

جمع بندی:
میت 10 پرو را می توان اسمارت فونی دانست که از سیستم دوربین دوگانه، به شیوه ای متفاوت استفاده کرده و راهی جدای از آنچه که دیگر کمپانی ها در آن قدم گذاشته اند، برای خود برگزیده است. دوربین دوگانه میت 10 پرو را باستی یکی از پیشرفته ترین دوربین های حال حاضر دانست که با اختلاف عملکردی ناچیز نسبت به پیکسل 2 گوگل، بیشترین امتیاز را پس از این گوشی در تست DxO کسب کرده است. در مجموع، میت 10 پرو، با قابلیت های عکاسی و فیلمبرداری پیشرفته خود، تجربه ای فراموش نشدنی را برای دوست داران عکاسی موبایلی رقم خواهد زد و همین مسئله، می تواند بیش از پیش بر محبوبیت این اسمارت فون بیافزاید.

مشاهده لیست قیمت به روز انواع گوشی موبایل در بازار ایران


نظرات کاربران در مورد نقد و بررسی دقیق به عمکرد خیره‌ کننده و کیفیت دوربین میت 10پرو هوآوی در تست DxO


* الزامی
* الزامی