مقایسه آیفون X اپل با گلکسی نوت 8 کدام بهتر است؟ آیفون X بخریم یا نوت 8

دوشنبه 27 شهریور 1396
موبايل
مقلیسه خصوصیات و مشخصات Galaxy Note 8 با Apple iphone X

اگر به دنبال خرید اسمارت فونی گران‌قیمت و مجهز به مشخصات سخت افزاری قدرتمند هستید، بدون شک، دو گزینه اصلی پیش روی خواهید داشت؛ آیفون X و گلکسی نوت، دو گوشی هوشمند که در نوع خود بی نظیر هستند و پرچمداری دو کمپانی بزرگ اپل و سامسونگ را در بازار اسمارت فون ها به دوش می کشند.
این دو محصول، حاصل سالها تلاش مهندسان این دو شرکت بزرگ در دنیای تکنولوژی محسوب می شود که علاوه بر مشخصات فنی رده بالا، طراحی چشم نواز و برخی ویژگی های خاص را در خود جای داده اند. اگرچه شباهت هایی را می توان میان آیفون X و گلکسی نوت 8 پیدا کرد، اما تفاوت های این دو پرچمدار بیشتر به چشم می آیند. به عنوان مثال، آیفون X به سنسور اثر انگشت مجهز نشده و درعوض، از سیستم شناسایی سه بعدی چهره برای آنلاک کردن گوشی بهره می برد. گلکسی نوت 8 نیز در قسمت پشتی خود علاوه بر سنسور اثر انگشت، از سیستم شناسایی چهره نیز بهره می برد. البته فناوری به کار رفته در گلکسی نوت 8 با آنچه که در آیفون X مشاهده می شود، متفاوت است.
از طرفی دیگر، گلکسی نوت 8 به قلم هوشمند S Pen مجهز است که می تواند تجربه متفاوتی از کار با یک گوشی هوشمند را برای کاربر به ارمغان آورد؛ این در حالیست که آیفون X به چنین قلمی مجهز نشده است

گوشی گلگسی نوت 8 به تازگی وارد بازار ایران شده و میتوانید قیمت  به روز آن را مشاهده کنید


مشخصات

در رابطه با مشخصات این دو گوشی نیز باید گفت که پردازنده A11 Bionic به کار رفته در آیفون X به عنوان قوی‌ترین تراشه پردازشی جهان به شمار می رود. این چیپست از شش هسته پردازشی بهره می برد که دو هسته برای پردازش های سنگین و چهار هسته دیگر برای پردازش های سبک‌تر و معمولی مورد استفاده قرار می گیرند. تراشه گرافیکی تعبیه شده در این چیپست حدود 30 درصد سریع‌تر از تراشه گرافیکی به کار رفته در چیپست A10 است.
چنین قدرتی، این امکان را برای آیفون X و یا بهتر بگوییم دارندگان این گوشی فراهم می کند تا محتواها و بازی های واقعیت مجازی را بدون دردسر، بر روی این گوشی اجرا کنند و خللی در عملکرد تکنولوژی FAce ID و سیستم دوربین True depth به وجود نخواهد آمد. اگرچه اپل هنوز به صورت رسمی میزان رم این گوشی را اعلام نکرده است اما قطعا از رم به کار رفته در گلکسی نوت 8 کمتر خواهد بود.
و اما گلکسی نوت نیز از پردازنده پرقدرت اسنپدراگون 835 و رم 6 گیگابایتی بهره می برد که قاردند در کنار هم، توان پردازشی بالایی برای تولید کنند و عملکردی یکپارچه و یکنواخت را در اجرای انواع بازی ها و اپلیکشین ها به ارمغان بیاورند. این پردازنده هم اکنون در چند پرچمدار دیگر همانند اچ تی سی U11 و وان پلاس 5 نیز تعبیه شده است.
اما نباید فراموش کرد که پردازنده A11 توانست در بسیاری از بنچمارک ها، امتیازی بالاتر را نسبت به اسنپدراگون 835 کسب کند. اگرچه مشکلی عملکرد گلکسی نوت 8 در پردازش اطلاعات مشاهده نمی شود، اما با این حال، تراشه A11 از توان پردازشی بالاتری بهره می برد. از دیگر مشخصه های بارز پردازنده های سری  A این است که به گونه ای طراحی می شوند که از سازگاری بالایی با پلتفرم iOs برخوردارند و این در حالیست که پردازنده های کوالکوم برای یک شرکت خاص طراحی نمی شوند و چندین شرکت از آن استفاده می کنند.
اما حافظه داخلی مدل پایه و یا همان استاندارد هر دو گوشی برابر با 64 گیگابایت در نظر گرفته شده که البته گلکسی نوت 8، با قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه میکرو اس دی، امکان ارتقای این حافظه را برای کاربران فراهم می کند. هر دو مدل در حافظه های داخلی 256 گیگابایتی نیز عرضهمی شوند.

نمایشگر، طراحی و دوام بدنه


در شکل و شمایل ظاهری این گوشی، شباهت های زیادی را می توان یافت. درواقع، آیفون X از نمایشگری بهره می برد که نمونه مشابه آن در گلکسی نوت 8 به کار رفته است. این نوع نمایشگر که به نمایشگرهای بدون حاشیه شناخته می شوند، بخش قابل توجهی از پنل جلویی را می پوشانند و زیبایی خاصی را به دستگاه می بخشند.
در خصوص طراحی آیفون X باید گفت که مهندسان اپل از شیشه برای ساخت قاب پشتی این گوشی استفاده کردند که امکان پشتیبانی از فناوری شارژ وایرلس را برای گوشی به ارمغان آورده است. لبه های کناری این گوشی با فلز ضدزنگ پوشانده شده اند که در مقایسه با آلومینیوم مات به کار رفته در مدل های قبلی آیفون، از درخشندگی خاصی برخوردار است.
از دیگر تفاوت های آیفون X با آیفون سال های قبل، حذف دکمه هوم  و تاچ آی دی از پنل جلویی گوشی است. ناگفته نماند که این گوشی از نمایشگر 5.8 اینچی اولد با رزولوشن 2434 در 1125 پیکسل بهره می برد.
اما سامسونگ راه حال بهتری را برای حذف سنسور اثر انگشت از پنل جلویی اتخاذ کرد، به گونه ای که مهندسان این شرکت، این سنسور را به قسمت پشتی و در کنار دوربین منتقل کردند. طراحی گلکسی نوت 8 نیز شباهت زیادی به مدل گلکسی اس 8 پلاس دارد و بیشتر کاربران، آن را نسخه بزرگ‌ترین از گلگسی اس 8 پلاس می دانند. این فبلت از نمایشگر 6.3 اینچی امولد با رزولوشن 2960 در 1440 پیکسل بهره می برد.
در خصوص مقاومت بدنه این دو دستگاه نیز باید گفت که آیفون X و گلکسی نوت 8 در برابر نفوذ آب و گردوخاک مقاوم اند. اما با این تفاوت که آیفون X از استاندارد IP 67 بهره می برد که می تواند مقاومت گوشی در عمق یک متری آب برای مدت زمان 30 دقیقه را تضمین کند، این در حالیست که گلکسی نوت 8 به استاندارد IP 68 مجهز شده که مقاومت دستگاه تا عمق یک و نیم متری را به دنبال خواهد داشت.

طول عمر باتری و قابلیت های شارژ
اگرچه هنوز میزان دقیق ظرفیت باتری آیفون X اعلام نشده، اما اپل در مراسم رونمایی از این گوشی عنوان کرد که طول عمر باتری این گوشی حدود 2 ساعت نسبت به طول عمر باتری آیفون 7 پلاس افزایش یافته است. همچنین، این شرکت عنوان کرد که با یک بار شارژ کامل باتری، می توان تا 21 ساعت مکالمه داشت. این گوشی همچنین، از قابلیت شارژ وایرلس با استاندارد Qi پشتیبانی می کند و به فناوری شارژ سریع نیز مجهز شده است. بدین معنی که به لطف فناوری نام برده، می توان ظرف 30 دقیقه، شارژ گوشی را از صفر به پنجاه درصد رساند.
اما گلکسی نوت از باتری 3300 میلی آمپری بهره می برد و پشتیبانی از هر دو قابلیت شارژ وایرلس و شارژ سریع را در خود جای داده است. گفته می شود که با یک بار شارژ باتری می توان تا یک روز و نصف با گوشی کار کرد.

مشاهده لیست قیمت به روز انواع گوشی در بازار ایران

دوربین
هر دو گوشی از سیستم دوربین دوگانه و البته مجهز به دو سنسور 12 مگاپیکسلی بهره می برند. جالب‌تر آن که لنزهای به کار رفته در دوربین این دو گوشی نیز مشابه است به طوری که هم آیفون X و هم گلکسی نوت 8 به لنزهای زاویه باز و تله فوتو مجهز شده اند.
اما دریچه دیافراگم لنزهای آیفون X برابر با f/1.8 و f/2.4 است و در گلکسی نوت 8 برابر با f/1.7 و f/2.4 عنوان شده است. هر دو لنز به کار رفته در این گوشی ها به قابلیت لرزشگیر اپتیکال مجهزاند. با هر دو گوشی می توان تصاویر پرتره کم نظیری گرفت که البته در گوشی آیفون X می توان به لطف قابلیت Portrait Lighting می توان میزان نور را نیز در عکس ها دستکاری کرد. همچنین، با دوربین سلفی آیفون X نیز می توان عکس های پرتره گرفت که این امر نیز به دلیل مجهز بودن این دوربین به سیستم True depth امکان پذیر شده است. گفتنی است گلکسی نوت 8 به یک سنسور سلفی 8 مگاپیکسلی مجهز شده است.
در خصوص قابلیت های فیلم برداری نیز باید گفت که گلکسی نوت 8 می تواند ویدیوهای 4K را با نرخ 30 فریم بر ثانیه و ویدیوهای اسلو موشن را با رزولوشون 720p و نرخ 240 فریم بر ثانیه ضبط کند. این در حالیست که آیفون X از قابلت ضبط ویدیوهای 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه و ویدیوهای اسلو موشن 1080p با نرخ 240 فریم بر ثانیه بهره می برد.
آیفون X همچنین به قابلیتی تحت عنوان Face ID مجهز شده که قادر است از طریق شناسایی چهر، قفل گوشی را بازر کند. البته سامسونگ نیز تکنولوژی های اسکن چهره و اسکن عنبیه چشم را برای قفل گشایی گلکسی نوت 8 به این گوشی اضافه کرده که گفته می شود از ضریب امنیتی چندان بالایی برخوردار نیستند.

نرم افزار

گوشی آیفون X مجهز به جدیدترین نسخه از سیستم عامل اختصاصی اپل موسوم به ios 11 عرضه خواهد شد که ویژگی هایی جدیدی را به همراه ارتقای برخی قسمت ها، در خود جای داده است. گلکسی نوت 8 نیز با اندروید 7.1.1 عرضه شده و قرار است در ماه های آغازین سال آینده میلادی، به نسخه جدید سیستم عامل اندروید یعنی اندروید 8.0 اوریو برزورسانی شود.
قصد مقایسه میان این دو پلتفرم را نداریم، چرا که هر کدام ویژگی ها و قابلیت های خاص به خود را دارند و جزو محبوب‌ترین پلتفرم ها به حساب می آیند. اما در سیستم عامل اندروید، امکان استفاده از قلم S Pen نیز برای دارندگان گلکسی نوت 8 فراهم شده که با توجه به قابلیت های خاص این قلم هوشمند، می تواند تجربه متفاوتی را برای کاربران به ارمغان آورد.
یکی دیگر از ویژگی های قابل ذکر گلکسی نوت 8، قابلیتی تحت عنوان app pair است که امکان اجرای همزمان دو اپلیکشین را فراهم می کند، حتی اگر دو نسخه از یک اپلیکیشن واحد باشد. در این حالت، اپلیکیشن ها در حالت Split-window باز می شوند. این گوشی همچنین، از داک dex station نیز پشتیبانی می کند که قادر است گلکسی نوت 8 را به یک کامپیوتر دسکتاپ تبدیل کند. در آیفون X نیز به دلیل حذف دکمه هوم، بسیاری از قابلیت های این دکمه به صورت سوآپ کردن بر روی نمایشگر انجام می شود.

مشاهده مشخصات فنی و آخرین خبرها در مورد آیفون X و قیمت آن


قیمت و زمان عرضه

بر اساس آخرین گزارش ها، عرضه آیفون X از 3 نوامبر و پیش فروش آن نیز یک هفته قبل آغاز خواهد شد. پیش فروش گلکسی نوت 8 نیز از چند روز قبل آغاز شده و قرار است از 15 سپتامبر به دست خریداران برسد.
قیمت پایه آیفون x برابر با 1000 دلار و قیمت پایه گلکسی نوت 8 نیز برابر با 970 دلار تعیین شده است. سامسونگ همچنین، به خریدارانی که گلکسی نوت 8 را مستقیما از این شرکت خریداری نمایند، یک دوربین گیر 360 و یا یک کارت حافظه 128 گیگابایتی و استند شارژ وایرلس به صورت رایگان اهدا خواهد خواهد کرد.

جمع بندی


اگرچه این دو گوشی، در نوع خود بی نظیر هستند، اما اگر بخواهیم یک مدل را به عنوان مدل برتر انتخاب کنیم، بی تردید انتخاب ما آیفون X خواهد بود. اما این بدین معنی نیست که گلکسی نوت 8، اسمارت فون بدی است؛ بلکه برعکس، این گوشی خارق العاده است. اما آیفون x از پردازنده قوی تر و دوربینی پیشرفته تر نسبت به گلکسی نوت 8 بهره می برد و نمایشگر کوچک‌تر آن، امکان کار با دستگاه را برای تمامی کاربران فراهم می کند. این گوشی همچنین از فناوری واقعیت افزوده و سیستم قفل گشایی با ضریب امنیتی بالایی بهره می برد که از دیگر قابلیت های مثبت این گوشی محسوب می شود.


مشاهده بهترین قیمت های روز انواع گوشی های اپل و سامسونگ در بازار ایران



نظرات کاربران در مورد مقایسه آیفون X اپل با گلکسی نوت 8 کدام بهتر است؟ آیفون X بخریم یا نوت 8


* الزامی
* الزامی