بررسی تخصصی گوشی نوکیا - Nokia 7.2

سه‌شنبه 10 دی 1398
ماشينهای اداری
نقدو بررسی کامل و جامع گوشی جدید نوکیا 7.2 و آشنایی با نقاط ضعف و قدرت این گوشی زیبا و با امکانات
سال گذشته، یکی از بهترین میان رده هایی که در ایالات متحده منتشر شد، Nokia 7.1 بود. Nokia 7.1 با قیمت 349 دلاری خود یک محصول عالی بود که ویژگی ها و امکانات زیادی را در اختیار کاربر قرار میداد.
ولی از آن زمان، چیز های زیادی تغییر کرده است، با اینکه سامسونگ و اپل با دستگاه هایی مثل Galaxy S10e و iPhone 11 رقابت تنگاتنگی در حوزه اسمارت فون های "اقتصادی" دارند، ولی به تازگی شرکت سامسونگ محصولاتی از سری Galaxy A ارائه کرده که جذابیت های خاص خودش را دارد. در کنار این ها، Google هم پیکسل های میان رده خود را معرفی کرد که Pixel 3a نام دارند.
با این اوصاف، بازاری که Nokia 7.2 در آن عرضه شده، با بازاری که نسل قبلی در آن درخشید بسیار تفاوت دارد و با اینکه 7.2 یک اسمارت فون خوب و متعادل است ولی با ورود رقبا، تصمیم به خرید این محصول کمی سخت تر شده است.




 تصاویر 7.2



بررسی مشخصات ظاهری نوکیا 7.2


محصولات نوکیا همواره کیفیت ساخت بسیار بالایشان شهرت داشته اند و این چیزی است که Nokia 7.2 بسیار عالی به نمایش میگذارد. بخش جلویی و پشتی این محصول از شیشه ساخته شده است، در حالیکه فریم دستگاه از جنس پلیمر تقویت شده ای است که دو برابر قوی تر از پلی کربنات است ولی نصف وزن آلومینیوم را داراست. از لحاظ تکنیکی پلاستیک است ولی کیفیت ساخت آن بقدری بالاست که حس یک بدنه آلومینیومی را القا میکند.
نوکیا به شیشه پشتی ظاهری مات داده است و به طور کلی جلوه زیبایی دارد. البته اثر انگشت را خیلی سریع جذب میکند ولی حس خوبی که القا میکند با دستگاه های شیشه ای دیگر متفاوت است. نوکیا در کنار رنگ مشکی ساده، Nokia 7.2 را در رنگ سبز خاصی هم عرضه میکند که اگر قصد خرید این محصول را دارید، توصیه میکنیم به سراغ آن بروید.
طراحی و ساختار محکم Nokia 7.2 یکی از نقاط قوت آن محسوب میشود. وقتی این دستگاه را دست میگیرید، میتوانید حس کنید که در ساخت آن دقت زیادی به کار رفته است. فریم محکم، دکمه های با دوام و وزن خوب و به طور کلی خوش دستی محصول باعث میشود که حس کنید با یک اسمارت فون گران قیمت طرف هستید.




 تصاویر 7.2

حال که صحبت از دکمه شد، چند نکته راجع به آن ها وجود دارد که بهتر است به آن ها اشاره کنیم. دکمه پاور این دستگاه درون خود یک چراغ LED دارد که همان چراغ اعلان هاست. البته اگر بخواهید میتوانید آن را خاموش کنید ولی راستش را بخواهید ای کاش همه سازنده های دیگر نیز چنین ابتکاری را به کار ببندند.
در سمت چپ محصول، یک دکمه اختصاصی برای دستیار هوشمند گوگل تعبیه شده که با یک بار فشار، سریعا Google Assistant را فرا میخواند. این قابلیتی است که در چند محصول دیگر نوکیا هم دیده بودیم و راستش را بخواهید خوب یا بد بودن آن به سلیقه کاربر بستگی دارد.
نمایشگر استفاده شده در نوکیا 7.2، یک پنل 6.3 اینچی LCD است که رزولیشن 2280 در 1080 دارد. این مقدار رزولیشن با نمایشگر Nokia 7.1 برابر است ولی در مقایسه با اندازه 5.84 اینچی آن، حالا اندازه پنل کمی بزرگتر شده است.




 تصاویر 7.2

درست مثل 7.1، نگاه کردن به نمایشگر Nokia 7.2 هم بسیار لذت بخش است. بریدگی بخش بالایی نسبت به نسل قبل به طرز قابل توجهی کوچکتر شده و حاشیه های بالایی و پایینی هم کمتر شده که با توجه به نارضایتی کاربران از محصول سال گذشته، یک پیشرفت محسوب میشود. چیزی که بدون تغییر باقی مانده که البته خوب هم هست، تکنولوژی HDR PureDisplay این کمپانی است.
در کنار پشتیبانی از محتوای HDR، این تکنولوژی Nokia 7.2 را قادر میسازد تا ویدیو های SDR را به HDR تبدیل کند و تصاویر را روشن تر و با رنگ های زنده تر می کند. البته اگر بخواهید میتوانید این ویژگی را غیر فعال کنید ولی قابلیت بسیار خوبی است که تماشای فیلم و سریال و برنامه های یوتیوب را لذت بخش تر میکند.
به علاوه در بخش تنظیمات میتوانید حالت Dynamic mode را نیز فعال کنید تا دستگاه به صورت خودکار بسته به فعالیت کاربر رنگ، کنتراست، نور و بالانس نور سفید را تنظیم کند. به عنوان مثال، اگر در اپلیکیشن Kindle به مطالعه بپردازید، رنگ صفحه گرمتر میشود تا چشم ها خسته نشوند.
نمایشگر نوکیا 7.2 تنها یک نقطه ضعف دارد و آن قابلیت خوانایی در فضای باز است. حداکثر نور نمایشگر این دستگاه 500 نیت است و در تست های انجام شده، کار با دستگاه زیر نور مستقیم خورشید کمی چالش برانگیز است. البته نور 500 نیتی از دستگاهی مثل Pixel 3a که حداکثر نور 338 نیتی دارد بهتر است ولی باز هم استفاده از آن در روشنایی مستقیم روز کمی دشوار است



بررسی عملکرد سخت افزاری و باطری گوشی نوکیا 7.2


قلب تپنده نوکیا 7.2 یک چیپست میان رده ساخت کوالکام است. اسنپدراگون 660 درون دستگاه یک چیپ هشت هسته ای با ساختار 64 بیتی است که با 4 گیگابایت رم همراه شده است. این ترکیب، قدرت متعادلی دارد که در بیشتر وظایف عملکرد خوبی ارائه میدهد.
با این چیپ میتوانید به راحتی در توییتر به گشت و گذار بپردازید، ویدیو های Full HD را از یوتیوب تماشا کنید، به راحتی ایمیل دریافت و ارسال کنید و از محتوای HDR اینترنتی هم لذت ببرید. اکثر کاربران باید از عملکرد پردازشی 7.2 راضی باشند ولی در طول مدتی که از آن استفاده کردیم، شاهد تاخیر های گهگاهی بودیم.
کار با رابط کاربری گاها با مشکلاتی روبرو میشود و اسکرول کردن در شبکه های اجتماعی روان و لذت بخش نیست. ثبت و ذخیره عکس بعد از لمس دکمه شاتر هم بیشتر از حد معمول زمان میبرد. راستش را بخواهید، Nokia 7.1 سال گذشته هم چنین مشکلاتی داشت و اندروید اوریو چندان نرم نبود. البته نوکیا اعلام کرد که با انتشار اندروید 9 برای نوکیا 7.1، رابط کاربری بهبود یافت.
از اینرو انتظار میرفت 7.2 به طور پیش فرض و به خاطر بهره مندی از پردازشگر سریعتر، رابط کاربری نرم و روانی داشته باشد ولی متاسفانه اینطور نبود.




 تصاویر 7.2

با اینکه نوکیا 7.2 به هیچ وجه سریعترین گوشی های  بازار محسوب نمیشود، ولی باتری آن برخی از این نواقص را جبران کرده است. تامین انرژی این دستگاه بر عهده یک باتری 3500 میلی آمپر ساعتی است و عمر باتری گوشی  هم کاملا راضی کننده بود. اگر جزو کسانی نیستید که همواره با گوشی بازی میکنند، میتوانید انتظار داشته باشید که با هر بار شارژ دستگاه تا دو روز همراهیتان کند. به عنوان مثال بعد از 47 ساعت دوری از شارژر، توانستیم 4 ساعت و 34 دقیقه نمایشگر را روشن نگه داریم.
البته در این مدت، شب ها گوشی را خاموش میکردیم. در طول روز اما زمان زیادی را صرف تماشای ویدیو از YouTube و کار با اپ هایی مثل Slack و جیمیل و گوگل کروم کردیم. سنگین ترین مصرف کنندگان ممکن است در پایان روز نیاز به شارژر پیدا کنند ولی اگر بتوانید شارژ دستگاه را در یک روز تمام کنید، کار بزرگی کرده اید!



بررسی کیفیت دوربین گوشی نوکیا 7.2


به طور کلی، نوکیا 7.1 عکس های "خوبی" ثبت میکرد. تصاویر ثبت شده با این دستگاه به راحتی قابل اشتراک در توییتر و اینستاگرام است، ولی مورد مصرفشان فقط همین بود. نوکیا اما محدودیت ها را در نسخه 7.2 فراتر برده است و این امر از ساختمان دوربین گرد بخش پشتی این محصول هم قابل مشاهده است. به طور کلی در این ساختمان دوربین سه لنز قرار گرفته که از یک دوربین 48 مگاپیکسلی اصلی، یک دوربین فوق عریض 8 مگاپیکسلی فوق عریض و یک سنسور سنجش عمق 5 مگاپیکسلی برای خلق پرتره تشکیل شده است.
نوکیا به راستی دوربین های Nokia 7.2 را به عنوان مهمترین بخش دستگاه معرفی رده است و همانطور که انتظار دارید، ترکیبی از نقاط قوت و ضعف در آن دیده میشود.
دوربین 48 مگاپیکسلی اصلی، عکس هایی پر از جزئیات ثبت میکند و به طور کلی رنگ بندی زنده ای دارد ولی بدون ایراد هم نیست. برخی از تصاویر، بیش از حد شارپ شده اند، رنگ های قرمز گاهی بسیار روشن تر به نمایش در می آیند به حدی که به صورتی میگرایند و عکسبرداری در نور کم هم جای بهبود زیادی دارد. عکسبرداری در شرایطی با نور کافی، معمولا به نتایج قابل قبولی می انجامد ولی این سنسور در شرایط های مختلف به سادگی با چالش رو به رو میشود. لازم به ذکر است که با توجه به اینکه با یک گوشی 350 دلاری طرف هستیم، این مشکلات کمی دور از انتظار هستند.



مشاهده نمونه عکس های گرفته شده با دوربین گوشی نوکیا 7.2


مشاهده نمونه عکس های گرفته شده با دوربین گوشی نوکیا 7.2 تصاویر 7.2




 تصاویر 7.2




 تصاویر 7.2




 تصاویر 7.2




 تصاویر 7.2




 تصاویر 7.2




استفاده از دوربین فوق عریض 118 درجه ای سرگرم کننده است و امکانات و زاویه دید جدیدی به کاربر نشان میدهد، ولی درست مثل سایر میان رده هایی که دوربین فوق عریض دارند، کیفیت تصاویر ثبت شده با این لنز تفاوت قابل توجهی با دوربین اصلی دارد. عکس های فوق عریض نه تنها وضوح کمتری دارند، بلکه رنگ های آن هم به شدت تفاوت دارد. مقایسه دوربین ها در تصویر زیر به خوبی قابل مشاهده است.

ساختمانی که در تصویر اول دیده میشود (دوربین اصلی) عکس های زنده تر و واقعی تری دارد و در مقایسه با دوربین فوق عریض، آسمان آبی تری دارد. به طور کلی، نتایج به دست آمده کاملا راضی کننده است. در تصویر دوم که توسط دوربین فوق عریض ثبت شده، ساختمان هاله رنگ نارنجی و تیره تری دارد و آسمان هم رنگ آبی بسیار متفاوتی دارد. مثال بعدی، عکسی از یک فضای باز را نشان میدهد . همانطور که مشاهده میکنید، دوربین اصلی عکس های گرم تری ثبت میکند و رنگ ها هاله زرد رنگی دارند، در حالیکه عکس فوق عریض سرد تر به نظر می آید




 تصاویر 7.2

پرتره های ثبت شده با این گوشی ، کیفیت بسیار خوبی دارند. سطح جزئیات و رنگ بندی دوربین اصلی بسیار خوب است و نوکیا هم امکان تعویض افکت ها را سریعا فراهم میکند. اگرچه اگر بیشتر دقت کنید، متوجه خواهید شد که دستگاه در جداسازی مو های سوژه از پس زمینه کمی با مشکل روبرو شده است. با توجه به اینکه بسیاری از میان رده ها چنین مشکلی دارند و در کنار برچسب قیمت Nokia 7.2، چندان مشکل بزرگی نیست.



بررسی محیط نرم افزاری گوشی نوکیا 7.2


حال نوبت به یکی از بهترین بخش های Nokia 7.2 میرسد، نرم افزار. به طور پیش فرض این دستگاه از نسخه نهم از سیستم عامل اندروید استفاده میکند و گفته میشود که به زودی نسخه دهم آن هم برایش منتشر خواهد شد. درست مثل دیگر دستگاه های کمپانی نوکیا، مدل 7.2 هم بخشی از برنامه Android One است. این چند چیز را مشخص میکند که مهمترین آن ها دریافت مرتب به روز رسانی هاست. به گفته کمپانی سازنده این دستگاه تا دو سال پشتیبانی بسته امنیتی و سیستم عاملی میشود، این یعنی نوکیا 7.2 تا 2021 پشتیبانی خواهد شد.




 تصاویر 7.2

این سطح از پشتیبانی نرم افزاری برای یک محصول میان رده بسیار عالی است، مخصوصا وقتی کمپانی های بزرگی مثل سامسونگ و هواوی در این حوزه کمبود هایی دارد.
دیگر نقطه قوت Android One وجود رابط کاربری شسته رفته و تمیزی است که به کاربر ارائه میشود. Nokia 7.2 از لحاظ نرم افزاری حسی شبیه به پیکسل را القا میکند. در این رابط کاربری دیگر خبری از برنامه های از پیش نصب شده غیر ضروری نیست و لانچر و بخش تنظیمات سریع آن دقیقا مثل چیزی است که در گوشی های گوگل به کار رفته و در ضمن امکانات شخصی سازی نوکیا همچون تنظیمات PureDisplay چندان سر راه کاربر قرار نمیگیرد.
نرم افزار بخشی است که نوکیا همواره در آن بی نقص بود و آن هم به لطف ملحق شدن به پروژه Android One است. Nokia 7.2 هم از این قاعده مستثنی نیست.



جمع بندی


در آخر میخواهیم برخی از ویژگی های Nokia 7.2 را معرفی کنیم که در بررسی جایی نداشت. بیشتر این ویژگی ها تنها نکاتی است که تنها نیاز به ذکر دارند.
-  پورت شارژر تعبیه شده در زیر دستگاه از نوع USB-C است و این نکته بسیار مهمی است. رفته رفته این ویژگی در دستگاه های ارزان قیمت هم دیده میشود و اینکه نوکیا آن را در محصول خود جای داده چیز خوبی است.
-  سرعت اثر انگشت بخش پشتی بسیار بالاست. البته این روز ها که سنسور های زیر نمایشگر مد شده اند ممکن است این سنسور های کلاسیک از مد افتاده به نظر برسند ولی از لحاظ کارایی، اسکنر های قبلی بسیار بهتر هستند.
-  اگر از آن دسته کسانی هستید که موسیقی بخش مهمی از زندگیتان است، وجود جک هدفون 3.5 میلی متری در این دستگاه بسیار خوشحالتان خواهد کرد.
-  زیر نوکیا 7.2، فقط یک اسپیکر تعبیه شده است که حجم و کیفیت خوبی دارد ولی ای کاش نوکیا در بخش بالایی هم بلندگویی قرار میداد تا کاربر بتواند از صدای استریو لذت ببرد.
-  در طول مدتی که این دستگاه را تست میکردیم، متوجه مشکل عجیبی شدیم و آن عملکرد پر از خطای چرخش صفحه است.




 تصاویر 7.2

در این مقاله سعی کردیم بیشتر روی نقاط ضعف این دستگاه تمرکز کنیم تا خوبی های آن. اما این به معنای این نیست که Nokia 7.2 دستگاه بدی است. در واقع این محصول اسمارت فون دوست داشتنی و کارآمدی است. سخت افزار به کار رفته در دستگاه مثل همیشه قوی است و نمایشگر نیز کیفیت بسیار بالایی دارد. عمر باتری دستگاه هم جزو بهترین های گروهش است و نرم افزار آن هم جای شکایت باقی نمیگذارد. این ها از جمله ویژگی های مثبت میان رده جدید نوکیا است و اگر آن را در کنار دکمه اختصاصی Google Assistant و چراغ LED قرار دهید، با محصولی جذاب روبرو خواهید شد.
اما همه اسمارت فون های میان رده در بخش هایی ایراد دارند که امری طبیعی است. اگرچه، با ورود رقبای کره ای و چینی دیگر رقابت در این بخش بسیار سخت شده و انتخاب محصولی که کمتر نقطه ضعفی داشته باشد، بسیار ساده تر شده است.
عملکرد پردازشی Nokia 7.2 بدون اغماض ناامید کننده است. اگر بخواهیم عملکرد دوربین ها را نیز ارزیابی کنیم به نتایج خوبی نخواهیم رسید. راستش را بخواهید انتظار بیشتری از ساختمان دوربین خاص نوکیا 7.2 داشتیم ولی در عوض با عکس های قابل قبول از دوربین اصلی، و بد از دوربین فوق عریض روبرو شدیم. شاید برخی از کاربران به این مورد توجهی نکنند ولی وقتی به این فکر کنید که فقط با 50 دلار هزینه بیشتر میتوانید Pixel 3a ای خریداری کنید که عکس های بهتر و عملکرد پردازشی سریعتری دارد، انتخاب این اسمارت فون کمی سخت میشود.

نقاط قوت
سخت افزار بسیار خوب
نمایشگر با کیفیت با رنگ های غنی
عمر باتری عالی
نرم افزار شسته رفته و به روز
دکمه اختصاصی Google Assistant

نقاط ضعف
نمایشگر نور کافی ندارد
عملکرد چندان بی نقص نیست
عملکرد دوربین فوق عریض ضعیف است



مشاهده قیمت به روز گوشی نوکیا 7.2 در بازار ایران

نظرات کاربران در مورد بررسی تخصصی گوشی نوکیا - Nokia 7.2


8800
1400/04/22 15:16

واوعکس گرفته شده با این موبایل فوق العاده ستو بررسی ها امتیاز بیشتری از آیفون ایکس گرفته


* الزامی
* الزامی