نقد و بررسی تخصصی گوشی Samsung Galaxy Note 10 Plus

جمعه 1 شهریور 1398
موبايل
بررسی تخصصی کامل و جامع گوشی سامسونگ گلکسی نوت 10 پلاس و آشنایی با ویژگی ها و امکانات و همچنین کیفیت دوربین و باطری و صفحه نمایش و سایر ویژگی های مثبت و منفی این گوشی پرطرفدار

سری پرچمداران Galaxy Note سامسونگ همواره دستگاه هایی پیشرفته و پر از ویژگی های متنوع بوده اند که بیشتر روی کارایی قلم S Pen همراهشان تمرکز داشتند. با اینکه Galaxy Note 10 Plus از بسیاری از جهات پیشرفته ترین محصول سامسونگ است، اما از جهاتی شباهت های غیر قابل انکاری هم با سری Galaxy S10 دارد.
حداقل در کاغذ این شباهت ها زیاد هستند به عنوان مثال Note 10 و اعضای سری S10 از پردازنده های مشابه استفاده میکنند، دوربین های آن ها بسیار مشابه یکدیگر است و حتی عمر باتریشان هم تفاوت چندانی با هم ندارد.
حالا این یعنی قلم S Pen تنها قابلیتی است که باعث میشود یک کاربر به جای یک S10 Plus یک Note 10 Plus بخرد؟ به مطالعه این مقاله ادامه دهید تا بعد از آشنایی با محتویات درون جعبه، با بررسی تخصصی Galaxy Note 10 Plus برای این پرسش پاسخی مناسب پیدا کنیم




 تصاویر Galaxy Note10 + Plus -256GB



محتویات درون جعبه:




·  Galaxy Note 10 Plus با قلم S Pen
·  آداپتور شارژر 25 واتی از نوع USB-C
·  کابل USB-C به USB-C
·  هدفون های توگوشی USB-C ساخت AKG
·  دو نوک اضافه برای قلم S Pen
·  ابزار خارج کردن سینی سیمکارت
·  1 مبدل USB-C به USB
·  1 مبدل USB-C به microUSB
·  دفترچه راهنما



طراحی Galaxy Note 10 Plus


برای اولین بار در تاریخ این سری، سامسونگ تصمیم گرفته Note 10 را در دو سایز عرضه کند: یک نوت 10 جمع و جور که تقریبا هم اندازه S10 است و به راحتی میتوان با یک دست از آن استفاده کرد، و یک برادر بزرگتر که Note 10 Plus نام دارد و در این مقاله قصد بررسی آن را داریم.
این دستگاه کاملاً اندازه ای XL دارد و هم اندازه یا حتی کمی بزرگتر از iPhone XS Max، Google Pixel 3 XL یا OnePlus 7 Pro میباشد. البته محصول جدید کره ای ها کمی از رقبای هم اندازه اش سبک تر است و طراحی خاص لبه های آن در دست گرفتن آن را راحت کرده است.




 تصاویر Galaxy Note10 + Plus -256GB

استایل نوت 10 پلاس  هم بسیار زیباست. پرچمداران جدید سامسونگ در سه رنگ روانه بازار شده اند، مشکی کلاسیک، سفید کلاسیک و رنگی به نام Aura Glow که در زاویه های مختلف و با تابش های مختلف نور هر نوع گرادیانت رنگ و اشکالی را بازتاب میدهد و ظاهرش خیره کننده است. این رنگ آمیزی به حدی زیباست که حتما هر کاری را در همان نگاه اول مجذوب خود میکند. ساختار خود دستگاه نیز با لایه های شیشه در بخش جلویی و پشتی و فریم آلومینیومی اش، حس استحکام خوبی را القا میکند.




 تصاویر Galaxy Note10 + Plus -256GB

کار جالبی که سامسونگ در این گوشی های تازه کرده، این است که تمام دکمه های فیزیکی را به سمت چپ برده است، در حالیکه اغلب گوشی ها حداقل دکمه های پاور و صدا را در سمت راست خود جای میدهند. این یک تغییر عجیب است که سازگاری با آن میتواند کمی زمان ببرد، ولی به هیچ وجه یک نکته منفی تلقی نمیشود. البته در دکمه پاور کمی لقی را احساس کردیم که برای چنین دستگاه پریمیومی کمی بعید است




 تصاویر Galaxy Note10 + Plus -256GB

درست مثل سایر پرچمداران سامسونگ، Note 10 Plus هم مجوز مقاومت در برابر آب و گرد و خاک IP68 دارد، یعنی اگر دستگاه به صورت اتفاقی در آب بیافتد، مشکلی آن را تهدید نخواهد کرد. لازم به ذکر است که سامسونگ بالاخره جک هدفون 3.5 میلی متری را از این سری حذف کرد.




 تصاویر Galaxy Note10 + Plus -256GB



اسکنر اثر انگشت زیر نمایشگر و Face Unlock


Note 10 Plus از یک اسکنر اثر انگشت اولتراسونیک استفاده میکند که زیر نمایشگر تعبیه شده است، تکنولوژی جالبی که سامسونگ اوایل امسال در سری S10 به کار برد.




 تصاویر Galaxy Note10 + Plus -256GB

در آن زمان وقتی اسکنر S10 را تست کردیم، متوجه شدیم که عملکرد آن چندان هم دقیق و سریع نیست و نمیتواند در اولین تماس، اثر انگشت را شناسایی کند و در مقایسه با پرچمدارانی مثل P30 Pro هواوی یا OnePlus 7 Pro عملکرد آن کندتر و دقتش هم بسیار کمتر بود. متاسفانه این مشکل برای Note 10 Plus هم وجود دارد: هنوز هم عملکرد اسکنر اولتراسونیک زیر نمایشگر به سرعت و دقت سنسور های اوپتیکال نیست.
قابلیت Face Unlock هم مانند اسکن تصویر است و در مقایسه با اسکن سه بعدی Face ID آیفون های اپل عملکرد ضعیف تری دارد. این قابلیت چندان امن نیست و در نور کم هم با مشکل مواجه میشود ولی به هر حال سامسونگ آن را برای استفاده در پرچمدار جدید خود قرار داده است.



نمایشگر Galaxy Note 10 Plus


اولین دلیلی که باید شما را ترغیب به خرید یک پرچمدار کند، نمایشگر آن است. Galaxy Note 10 Plus نمایشگری بسیار چشم نواز دارد که کاملاً در خور برچسب قیمت بالای آن است: این دستگاه یک نمایشگر عظیم 6.8 اینچی AMOLED دارد که در فضای باز بسیار روشن میشود. رنگ های آن بسیار زنده است و تصاویر آن بسیار زیباست. کنتراست آن بسیار عالی است و زاویه دیدش هم نظیر ندارد، در کل Note 10 Plus یک نمایشگر بی نقص و شگفت انگیز دارد.
حداکثر رزولیشن این پرچمدار Quad HD+ است ولی به صورت پیش فرض رزولیشن آن روی Full HD+ است، چرا که این رزولیشن کمتر انرژی مصرف میکند و تفاوت آن با وضوح حداکثر هم ناچیز است. به عنوان تست رزولیشن آن را به حداکثر رساندیم ولی در مدتی که از آن استفاده کردیم، تفاوتی با حالت Full HD احساس نکردیم.
در بخش تنظیمات رنگ هم سامسونگ دو حالت natural و vivid قرار داده است. حالت طبیعی واقع گرایانه تر است، ولی اگر به دنبال تصاویری تحسین برانگیز، با رنگ هایی زنده و غنی هستید، بهتر است حالت vivid را انتخاب کنید.
دیگر ویژگی جالبی که توجه هر بیننده ای را جلب میکند، حفره گرد دوربین سلفی است که اینبار وسط نمایشگر ایجاد شده است. این حفره بسیار کوچک است و قطر آن از حفره های سری S10 کمتر است. با اینکه حفره نمایشگر هنگام تماشای ویدیو تمام صفحه کمی حواس کاربر را پرت میکند ولی در استفاده واقعی چندان مزاحم نبود.




 تصاویر Galaxy Note10 + Plus -256GB

در آخر باید نکته ای را متذکر شویم که ممکن است کمی آزاردهنده باشد، از آنجایی که حاشیه های دور نمایشگر بسیار باریک است، اغلب تماس های ناخواسته ای را تجربه کردیم. در استفاده روزمره از دستگاه و با گرفتن دستگاه، لمس های غیر عمدی زیادی اتفاق افتاد که تجربه کاربری را تحت الشعاع قرار داد.



رابط کاربری و عملکرد Galaxy Note 10 Plus


Galaxy Note 10 Plus از آخرین نسخه از نرم افزار سامسونگ، یعنی One UI 1.5 مبتنی بر اندروید 9 استفاده میکند.
ظاهر آن هم بسیار زیباست: One UI حالا برای استفاده تک دستی بهینه تر شده و کنترل ها در بخش های پایینی نمایشگر قرار گرفته اند تا انگشت دست ساده تر به آن ها برسد. ظاهر آن شیک است و علاوه بر اندروید خام، چند آپشن کارآمد بیشتر دارد، ولی با اینحال، باز هم نمیتواند به اندازه رابط کاربری iPhone یا Pixel روان اجرا شود. برای باز کردن کیبورد، یک وقفه کوتاه ولی محسوس شاهد بودیم و منوی کشویی اعلان هم چنین مشکلی داشت، از طرف دیگر منوی کشویی اپ ها بدون انیمیشن خاص و به سرعت نمایان شد که چندان زیبا نیست. البته این مشکلات اصلا بزرگ نیستند، ولی مشکلاتی هستند که در اغلب محصولات سامسونگ حضور دارند و به نظر میرسد سامسونگ طی سال ها هنوز موفق به حل آن ها نشده است.




 تصاویر Galaxy Note10 + Plus -256GB



عملکرد قلم S Pen در Galaxy Note 10 Plus


بزرگترین تغییری که در قلم S Pen این پرچمدار جدید ایجاد شده، حسی است که القا میکند. حالا دیگر این قلم طراحی یکپارچه دارد و این یعنی استحکام بیشتر. قلم S Pen قبلی دکمه ای داشت که کمی لق میزد ولی حس خوبی نداشت، ولی این قلم جدید حس یک محصول پریمیوم را تداعی میکند.
قلم S Pen جدید حالا شبیه به یک چوبدستی جادوگری عمل میکند. اول از همه حالا یک باتری کوچک در قلم تعبیه شده که بیش از 10 ساعت دوام می آورد و با جایگیری در گوشی، شارژ میشود. حالا میتوانید از این قلم برای کنترل اپ دوربین استفاده کنید. اگر دکمه قلم را نگه دارید و به سمت بالا و پایین سوایپ کنید میتوانید دوربین جلو و عقب را عوض کنید، اگر به چپ و راست سوایپ کنید میتوانید از حالت های مختلف دوربین استفاده کنید و اگر یک دایره بکشید، میتوانید زوم کنید.
از نظر نرم افزاری، حالا دستگاه بهتر میتواند دستخط کاربر را تشخیص دهد. جالب اینجاست که دستگاه خیلی سریع دستخط را شناسایی میکند و آن را به یک فایل Word تبدیل میکند. یک گزینه AR Doodle هم در اپ دوربین موجود است که میتوان با قلم روی صورت اشخاص در تصویر شکلک کشید. 




 تصاویر Galaxy Note10 + Plus -256GB



پردازنده و عملکرد پردازشی و سخت افزاری Galaxy Note 10 Plus


Galaxy Note 10 Plus از نظر پردازنده در دو نسخه عرضه میشود، شهروندان آمریکایی نسخه بهره مند از اسنپدراگون 855 را استفاده میکنند، در حالیکه سایر نقاط جهان با پردازنده Exynos 9825 عرضه میشوند.

در تصاویر زیر عملکرد گلکسی نوت 10 پلاس را در بنچمارک های مختلف مشاهده میکنید:



نتایج بنچمارک AnTuTu :





 تصاویر Galaxy Note10 + Plus -256GB



نتایج بنچمارک Geekbench 4 single-core :





 تصاویر Galaxy Note10 + Plus -256GB



نتایج بنچمارک Geekbench 4 multi-core :





 تصاویر Galaxy Note10 + Plus -256GB




با توجه به تصاویر بالا و سخت افزار قدرتمند، Galaxy Note 10 Plus یک غول پرقدرت است، این دستگاه تمام بنچمارک ها را با بالاترین امتیاز ها در می نوردد و در اجرای بازی بسیار عالی عمل میکند، حافظه رم آن هم 12 گیگابایت است تا با اجرای همزمان چندین اپلیکیشن هم با مشکلی روبرو نشود.
یک نکته کوچک اما بسیار بااهمیت این است که حافظه داخلی 256 گیگابایتی Note 10 Plus از نوع UFS 3.0 است، این تکنولوژی بسیار جدید است و سریعترین حافظه ای است که تاکنون در یک اسمارت فون تعبیه شده است. در ادامه نتایج بنچمارک این دستگاه را در مقایسه با سایر پرچمداران مشاهده میکنید ولی اگر بخواهید تاثیر آن را در دنیای واقعی بدانید، باید بگوییم از اجرای اپ ها و بازی های سنگین گرفته تا باز کردن فایل ها، بسیار سریع انجام میشود




 تصاویر Galaxy Note10 + Plus -256GB




همچنین لازم به ذکر است که اگر حافظه داخلی دستگاه برایتان کافی نیست، میتوانید از کارت حافظه microSD هم استفاده کنید چرا که نسخه پلاس این سری از کارت حافظه های خارجی هم پشتیبانی میکند. البته این دستگاه از اسلات هیبریدی استفاده میکند و این یعنی کاربر باید بین استفاده از سیمکارت دوم یا کارت حافظه microSD یکی را انتخاب کند



بررسی کیفیت دوربین Galaxy Note 10 Plus


دوربین Galaxy Note 10 Plus بسیار شبیه به دوربین های سری S10 است. البته تغییرات کوچکی در آن ایجاد شده که به گفته شرکت سازنده کیفیت تصویر را بهتر میکند. از نظر تئوری این پرچمدار جدید چهار لنز دوربین در بخش پشتی و یک دوربین در حفره نمایشگر دارد که در ادامه این لنز ها را معرفی میکنیم




 تصاویر Galaxy Note10 + Plus -256GB

·  دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی با درجه دیافراگم متغیر f/1.5 و f/2.4 با لرزشگیر اوپتیکال
·  دوربین فوق عریض 16 مگاپیکسلی با درجه دیافراگم f/2.2
·  دوربین تله فوتو 12 مگاپیکسلی با زوم 2 برابری، درجه دیافراگم f/2.1 و لرزشگیر اوپتیکال
·  سنسور سنجش عمق DepthVision VGA
·  دوربین سلفی 10 مگاپیکسلی
سنسور DepthVision همان سنسوری است که سایر کمپانی ها آن را ToF مینامند و در تشخیص عمق صحنه و خلق پرتره به کمک لنز اصلی می آید.
کیفیت تصاویری که با دوربین های Note 10 Plus ثبت میشوند، بسیار بالاست. به نظر میرسد سامسونگ الگوریتم رنگ بندی Note 10 را نسبت به S10 تغییر داده و توانسته جزئیات بهتری را به ثبت برساند و در کل نسبت به S10 تصاویر بهتری را ثبت کند.
رنگ بندی تصاویر بسیار دلپذیر هستند، البته نمیتوان آن را 100 درصد واقع گرایانه نامید ولی در عوض رنگ ها غنی هستند. نوردهی کمی بیشتر است و هر سه دوربین پشتی رنگ بندی تقریباً مشابهی دارند.



کیفیت تصاویر گرفته شده با دوربین Galaxy Note 10 Plus





نمونه عکس در حالت Regular :




 تصاویر Galaxy Note10 + Plus -256GB





کیفیت عکس در حالت  Ultra-wide lens 0.5X :




 تصاویر Galaxy Note10 + Plus -256GB




کیفیت عکس در حالت زوم 2X Telephoto




 تصاویر Galaxy Note10 + Plus -256GB



کیفیت عکس برداری در شب با Galaxy Note 10 Plus


حالت شب در یک بسته به روز رسانی به S10 های سامسونگ رسید که البته برای لنز های تله فوتو کار نمیکرد. ولی حالا حالت شب برای هر سه لنز Note 10 Plus کار میکند. البته عملکرد آن به سرعت Night Sight گوگل نیست چرا که ثبت و ذخیره تصویر چند ثانیه طول میکشد. ولی اگر صبر کنید تا کار گوشی تمام شود، میتوانید انتظار تصاویری را داشته باشید که نوردهی شگفتی انگیزی دارند و حتی در محیط های کاملاً تاریک هم تصویری قابل قبول ثبت کنند. 




کیفیت عکس در حالت Ultra-wide lens, Night Mode ON




 تصاویر Galaxy Note10 + Plus -256GB




کیفیت عکس در حالت Regular lens, Night Mode ON




 تصاویر Galaxy Note10 + Plus -256GB




کیفیت عکس در حالت 2X zoom, Night Mode ON




 تصاویر Galaxy Note10 + Plus -256GB



کیفیت عکاسی Galaxy Note 10 Plus در حالت پرتره


حالت پرتره با دوربین های پشتی هم کیفیت خوبی دارند و به لطف سنسور سنجش عمق مجزا، جداسازی سوژه و پس زمینه بسیار خوب انجام میشود. دوربین سلفی هم از Live Focus پشتیبانی میکند که البته در ثبت تصویر و خلق پرتره بسیار خوب عمل میکند




 تصاویر Galaxy Note10 + Plus -256GB



نمونه عکس سلفی با دوربین Galaxy Note 10 Plus





 تصاویر Galaxy Note10 + Plus -256GB



کیفیت فیلمبرداری دوربین Galaxy Note 10 Plus


به لطف لرزشگیر های اوپتیکال دوربین Note 10 Plus ضبط ویدیو کوچکترین لرزشگیری را به همراه ندارد. حداکثر کیفیت ضبط ویدیو رزولیشن 4K با نرخ فریم 60 است و کیفیت و رنگ بندی آن هم بسیار عالی است



کیفیت و طول عمر باتری Galaxy Note 10 Plus


Plus از یک باتری عظیم 4300 میلی آمپر ساعتی استفاده میکند. این مقدار باتری از رقبای امسال هم بیشتر است و حتی از نسبت به باتری 4000 میلی آمپر ساعتی Note 9 هم پیشرفته داشته است، بنابراین میتوان انتظار داشت که Note 10 Plus با هر بار شارژ مدت زیادی کاربر را همراهی کند.
تنها راه تست عمر باتری گوشی ، استفاده واقعی از دستگاه یا استفاده از بنچمارک است که البته ما هر دو کار را انجام داده ایم. در استفاده واقعی متوجه شدیم که عمر باتری این دستگاه بسیار خوب است ولی به پای رقبایی مثل Huawei P30 Pro نمیرسد. به طور کلی Note 10 Plus میتواند یک روز کامل کاربر را همراهی کند ولی نباید انتظار زمانی بیشتر را از آن داشت.
برای تست های دقیق تر، آن را با نرم افزار های مختلف آزمایش کردیم. در تست های انجام شده، Note 10 Plus توانست امتیاز 8 ساعت و 21 دقیقه را به دست آورد که کمی از پدرش کمتر است ولی از میانگین پرچمداران 2019 کمی بیشتر است. به عنوان تست با Note 10 Plus به تماشای ویدیو های YouTube پرداختیم، این دستگاه توانست 7 ساعت و 6 دقیقه در این تست دوام بیاورد که از Galaxy S10+ و P30 Pro که بیش از 9 ساعت دوام آوردند، بسیار کمتر است.




 تصاویر Galaxy Note10 + Plus -256GB




یکی از قابلیت هایی سامسونگ به پرچمداران خود اضافه کرد، شارژ سریع آن است: این دستگاه حالا میتواند از توان 45 واتی هم پشتیبانی کند ولی درون جعبه آن شارژر 25 واتی تعبیه شده است. اگر شارژر 45 واتی را بخواهید باید آن را به صورت جداگانه خریداری کنید، ولی لازم به ذکر است که حتی با شارژر 25 واتی هم سرعت شارژ بسیار بالاست. در پانزده دقیقه اول، باتری 33 درصد شارژ شد و بعد از 30 دقیقه میزان شارژ به 61 درصد رسید، بعد از گذشت یک ساعت هم 98 درصد از گنجایش باتری شارژ شده بود.
همچنین لازم به ذکر است که Note 10 Plus از شارژ وایرلس  هم پشتیبانی میکند که البته سرعت شارژ آن از حالت کابلی کمتر است



جمع بندی


با توجه به همه نکات، حال سوال اینجاست که آیا این پرچمدار جدید سامسونگ هم میتواند مثل سال های گذشته لقب بهترین اسمارت فون اندرویدی را به دست آورد؟ اگر بخواهیم همه نکات را در نظر بگیریم، جواب این سوال مثبت است.
در برخی از حوزه ها Galaxy Note 10 Plus تحسین برانگیز است: طراحی شیک و زیبا، رنگ آمیزی چشم نواز Aura Glow، قلم S Pen کارآمد، نمایشگر خیره کننده، حافظه داخلی حجیم که سریعترین نوع است، کیفیت عالی باند ها و ...
ولی با این وجود در برخی حوزه ها این پرچمدار کمی از رقبایش عقب میماند: نبود نرخ رشد 90 هرتزی که در OnePlus 7 Pro دیدیم، نبود قابلیت زوم خارق العاده P30 Pro و همچنین عملکرد شگفت انگیز آن در نور کم و عمر باتری معمولی و کمتر از حد انتظار که یکی از مهمترین بخش های هر اسمارت فونی است.
با توجه به همه این نکات، باز هم Galaxy Note 10 Plus بسیار دوست داشتنی، زیبا و کم نقص است. اگرچه انتظار میرفت در برخی از بخش ها کمی بهتر ظاهر میشد




 تصاویر Galaxy Note10 + Plus -256GB




نقاط قوت
نمایشگر خیره کننده
استفاده از سریعترین نوع حافظه داخلی
سرعت شارژ بسیار بالا
کیفیت صدای بسیار بالا
کارایی زیاد قلم S Pen

نقاط ضعف
عدم امکان زوم چندین برابری و نبود نمایشگر 90 هرتزی
عمر باتری نه چندان تحسین برانگیز
عملکرد کم دقت و کم سرعت اسکنر اولتراسونیک زیر نمایشگر
حاشیه های کم باعث لمس های غیر عمدی میشود
حذف جک هدفون 3.5 میلی متری و نبود شارژ 45 واتی



مشاهده قیمت  به روز و آنلاین نوت 10 پلاس - Galaxy Note 10 Plus در بازار ایران

نظرات کاربران در مورد نقد و بررسی تخصصی گوشی Samsung Galaxy Note 10 Plus


* الزامی
* الزامی