نگاهی به اتومبیل بی‌ام‌و سری ۸ جدید به همراه جان باکینگهام، طراح این اتومبیل

سه‌شنبه 27 تیر 1396
موبايل
تقریبا ۲۷سال طول کشید تا بی ام و سری ۸ اولیه توانست خود را به یک برند شناخته شده تبدیل کند
این خودرو در نیمه دوم دهه 1980 میلادی، به عنوان یک محصول شاخص و با مشخصات فنی قدرتمند، از سوی بی ام و شناخته شد و توانست نوآوری های مهندسی جدیدی را به جهانیان معرفی کند که از میان آن ها می توان به Z-Axle عقب، سیستم فرمان پذیری چرخ های عقب و چندین معماری الکتریکی دیگر که برای اولین بار بر روی کامپیوتر پیاده شدند، اشاره کرد.
علی‌رغم تمامی این موارد، سری ۸ به یکی از بدشانس‌ترین خودروهای تولیدشده توسط کمپانی بی‌ام‌و تبدیل شد که سرنوشتی نه چندان خوشایند برای آن رقم خورده بود. فروش این خودرو از پاییز سال 1989 کلید خورد، یعنی چند قبل از فروپاشی دیوار برلین و شهره شدن فقر آلمان شرقی در سراسر جهان. از طرفی دیگر، فروش این خودرو با جنبش استفاده از انرژی های سبز و پاک مصادف شد و در همان سال، یکی از مدیران این شرکت به دلیل استفاده از موتور 286bhp در این خوردو، مجبور به عذرخواهی شد. 
اکنون که به ۳۰ سالگی عمر بی ام و سری ۸ نزدیک می شویم، این شرکت آلمانی قصد دارد تا مدل جدیدی از این خودرو را با شکل و شمایلی متفاوت و البته مجهز به تکنولوژی های روز دنیا روانه خیابان ها کند. به گفته جان باکینگهام (John Buckingham) که مسئولیت طراحی مدل مفهومی بی ام و سری ۸ را بر عهده داشته، مدل جدید این خودرو یکی از بهترین های کلاس خود محسوب خواهد شد و نمایشی باشکوه را در خیابان ها از خود برجای خواهد گذاشت. وی این خودرو را یک محصول لوکس از بی ام و خطاب کرد که می تواند نگاه علاقه مندان زیادی را به خود جلب کند.
باکینگهام، یکی از فارغ التحصیلان دانشگاه Coventry در سال 2005 است و چند سالی است که به تیم طراحان و مهندسان بی ام و ملحق شده است. وی اخیرا مدل مفهومی بی ام و سری ۸ جدید را در استودیو BMW Designworks طراحی کرد. زمانی که برای اولین بار این خودرو را مشاهده می کنید، با توجه به جلوپنجره کلیوی شکل آن، متوجه خواهید شد که این محصول اندیشه های مهندسان کمپانی بی ام و است. اما نکته جالب اینجاست که ساختار کلی این خودرو، اندکی با آن چه که از خودروهای بی ام و می شناختید، متفاوت است. به گفته باکینگهام، مهمترین موردی که این مدل، در مقایسه با مدل های قبلی بی ام و، وجود ندارد، خط Zicker است.

وی در این رابطه عنوان می کند:"هیچ خط Zicker در قسمت بالایی خودرو مشاهده نمی شود. به طور معمول، در ستون عقب، پنجره کلاسیک به همراه هافمیستر کینک را در خودروهای بی ام و داشتیم، که در زیر آن، یک خط شارپ وجود داشت. اما در این مدل، هیچ رد و نشانه ای از خط Zicker مشاهده نمی شود." با این حساب، یکی از مشخصه های اصلی خودروهای بی ام و که کمتر کسی به آن دقت می کرد، در این خودرو برداشته شده است.
وی در ادامه افزود:"در واقع این طراحی، پیش نمایشی از زبان طراحی جدید در بی ام و سری ۸ است که منجر به باشکوه تر شدن این اتومبیل خواهد شد."


همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، دماغه خودرو و همچنین چراغ های جلو کمی کشیده تر شده و از چراغ های عقبی شبیه به حرف L انگلیسی استفاده شده است که این نشان از زبان طراحی جدید برای این خودرو دارد

شرکت بی ام و همواره ساختار و تئوری طراحی متعددی را برای محصولات خود داشته که بخش قابل توجهی از آن ها، معطوف طراحی بدنه و قسمت خارجی خودرو بوده است. در بی ام و سری ۸ نیز شاهکار مهندسان این کمپانی به خوبی به چشم می آید. به گفته باکینگهام، مدت ها بر روی گوشه های کناری قسمت انتهایی خودرو وقت صرف شد تا به گونه ای هماهنگ با ساختار کلی بدنه طراحی شود.
در خصوص فضای داخل کابین خودرو نیز باید گفت که از جزییات فراوانی در آن استفاده شده و شباهت هایی را می توان میان این مدل و مدل اولیه بی ام و سری ۸ در این قسمت مشاهده کرد. کنترلر iDrive همچنان وجود دارد و اهرم تغییر نیز جنس کریستال شیشه ای ساخته شده است. به اعتقاد باکینگهام، این خودرو امروز می تواند همانند مدل کوپه Z9 که در سال 1999 عرضه شد، سروصدای زیادی را به پا کند.



علی رغم آن چه این روزها در فضای وب مطرح می شود، بی ام و سری ۸ از لحاظ طراحی، شباهت چندانی به خودروی آستون مارتین ندارد. مسئله ای که باکینگهام نیز بر روی آن تاکید و عنوان کرد که این خودرو از استایلی متفاوت و متمایز با مدل های آستون برخوردار است.
در مجموع، می توان گفت که بی ام و سری ۸ یک خودروی فوق العاده محسوب می شود که از زبان طراحی جدیدی بهره می برد. شرکت بی ام و امیدوار است که با تولید خودروهای لوکسی این چنینی، رتبه نخست تولیدکننده خودروهای لوکس در جهان را که هم اکنون در اختیار مرسدس بنز است، تصاحب کند. 






نظرات کاربران در مورد نگاهی به اتومبیل بی‌ام‌و سری ۸ جدید به همراه جان باکینگهام، طراح این اتومبیل


* الزامی
* الزامی