راهنمای خرید انواع سینک ظرفشویی آشپزخانه و آشنایی با انواع مختلف سینک

جمعه 25 مهر 1399
لوازم
آشنایی با انواع سینکهای ظرفشویی و مواد سازنده و مزایا و معایب مدل های مختلف آن و قیمت آن ها در بازار ایران
از نظر بسیاری از افراد مخصوصن خانم ها  آشپزخانه مهمترین بخش خانه است. لوازم و ابزاری که برای پخت و پز به کار می رود باید از نظر کیفیت و کارایی در بهترین شکل باشد تا بتوان زندگی ساده تر و لذت بخش تری داشت!
در بین این لوازم و تجهیزات، سینک ظرفشویی از پر استفاده ترین بخش های آشپزخانه است. این سینک ها حالا در انواع و شکل های مختلف ساخته می شوند و تنوع آن ها به قدری زیاد است که انتخاب بهترین و مناسب ترین گزینه می تواند کاری سخت و خسته کننده شود. حالا ما در این مقاله می خواهیم نکاتی را به شما آموزش دهیم تا از بین این همه برند و مدل، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

انتخاب بهترین سینک آشپزخانه

اولین چیزی که باید بدانید این است که سینک ها بنابر نحوه قرارگیری روی کانتر و همچنین تعداد لگن ها دسته بندی می شوند. کمی بعد در مورد تعداد لگن ها صحبت خواهیم کرد ولی الان نوبت نحوه قرارگیری آن ها روی کانتر یا پیشخوان است.
در رابطه نحوه قرارگیری، یک نوع روکار وجود دارد. در این مدل سینک داخلی حفره کانتر قرار می گیرد و لبه های آن هم روی کانتر یا پیشخوان است. یک مدل توکار هم وجود دارد که لبه هایش در زیر کانتر قرار می گیرند. تنها تفاوت این دو نوع این است که نصب مدل روکار از مدل توکار ساده تر است.
البته دلایل دیگری هم وجود دارد که می تواند در انتخاب نوع سینک مناسب اهمیت داشته باشد. به جز تفاوتی که در بالا گفتیم، زیبایی، کارآمدی و صد البته قیمت از جمله فاکتور هایی است که می تواند در انتخابتان تاثیرگذار باشد.
در سینک های توکار، ریختن باقیمانده مواد به داخل آن ساده تر است و از نظر زیبایی جذابیت بیشتری دارد. اما از طرف دیگر لبه های کانتر نمایان می شود، تنظیم، تعمیر یا تعویض آن ها سخت تر است و صد البته قیمت بالاتری هم دارند.
سینک های روکار اما معایبی دارند: مثلا باقیمانده مواد غذایی که روی کانتر ریخته سخت تر به درون سینک ریخته می شود و به نسبت زیبایی کمتری از نسخه توکار دارند. مزیت آن ها اما این است که اولا به راحتی می توان آن ها را تعویض کرد، می توانند از لبه های کانتر محافظت کنند و قیمت کمتری هم دارند.
در واقعیت، محبوبیت نسخه تو کار بیشتر است. چون ظاهرا وقتی صحبت از خرید لوازم منزل می شود، به راحتی مایل هستیم با هزینه بیشتر زیبایی و کارآمدی بیشتری به دست آوریم. آشپزخانه هم جزو قلمرو خانم هاست و زیبایی برای آن ها نیز اهمیت زیادی دارد! با اینکه تعویض سینک های توکار دشوار است ولی به این چیزی نیست که همیشه اتفاق بیافتد. یک سینک معمولا می تواند تا سال های زیادی یک خانواده را همراهی کند. بنابراین سادگی یا دشواری نصب یا تعویض چیزی نیست که بتواند تاثیر زیادی روی تصمیم نهایی بگذارد.
برای محافظت از لبه های کانتر هم به سادگی می توانید از نوع کانتری استفاده کنید که لبه هایی گرد دارد. این مشکل هم به راحتی می تواند حل شود. بنابراین می توان به راحتی گفت که اگر قیمت مسئله مهمی نباشد، نسخه های توکار زیباتر و بهتر هستند.
می دانم که از همین حالا جانبدارانه صحبت کردم ولی این توصیه هم دلیل دارد. اگر از نسخه های رو کار استفاده کرده باشید، حتما از دردسر هایی که برای ریختن مواد زاید از کانتر به سینک پیش می آید، باخبر هستید. این مشکل شاید چندان مهم به نظر نرسد ولی وقتی از نسخه های توکار استفاده می کنید، تازه متوجه خواهید شد که چقدر زندگی شیرین تر شده!
قبل از خرید بهتر است به این نکات توجه کنید:
  • نحوه نصب و یا سادگی یا دشواری آن نباید تاثیر زیادی روی انتخاب شما داشته باشد. در ضمن برای نصب هم بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید چون اگر نتوانید به درستی آن را نصب کنید، بعد ها مشکلات عدیده ای تجربه خواهید کرد.
  • به فضا زیر کابینت هم توجه کنید، چون مدل های توکار فضای زیرین بیشتری را اشغال می کنند.
  • همچنین اگر می خواهید مدل روکار بخرید، به ساختار، وزن و جنس مدل توجه کنید چون گاهی این مدل های می توانند فشار زیادی به کانتر وارد کنند.
تک لگنه یا دو لگنه؟
وقتی صحبت از تعداد لگن می شود، نیاز به علم و اطلاعات بیشتری است. دو مدل محبوب از نظر تعداد لگن ها مدل تک لگنه و دو لگنه است که احتمالا همین حالا هم یکی از این مدل ها را در خانه دارید.
اما چیزی که شاید ندانید این است که از نظر حجم لگن ها در مدل دو لگنه تفاوت هایی وجود دارد. منظور از حجم این است که گاهی لگن ها به صورت 50/50 هستند و هر دو لگن یکسان است، گاهی نیز این نسبت 60/40 و 70/30 نیز می شود.
معمولا افراد مدل دو لگنه را به تک لگنه ترجیح می دهند چون با آن می توانید به صورت همزمان چند کار را انجام دهید. یعنی می توانید یک لگن را پر از ظرف کثیف کنید و در لگن دیگری آن را بشویید و آب بکشید.
از طرف دیگر ممکن است بسیاری از افراد هم معتقد باشند که سینک های دو لگنه برای شستشوی ظرف های بزرگ مناسب نباشد. برای شستن قابلمه ها، ماهیتابه ها و یا هر چیز بزرگ دیگر، این سینک های تک لگنه هستند که مناسب تر به نظر می آیند.
به همین خاطر است که بسیاری از آشپز ها به سراغ سینک های دو لگنه با نسبت 60/40 یا 70/30 می روند. از طرف دیگر استفاده از سینک تک لگن به همراه یک سبد یا آبکش می تواند ایده خوبی باشد.
اگر در انتخاب سینک خود می خواهید به سراغ مدل دو لگنه بروید، نکته دیگری هم اهمیت پیدا می کند و آن ارتفاع دیواره بین لگن هاست. در برخی از سینک های مدرن تر، این دیواره وسط کوتاه تر ساخته می شود تا در عین وجود دو لگن، بتوانید ظرف های بزرگ را هم بشویید.
البته استفاده از این مدل هم سلیقه ای است. برخی از افراد آن را مدرن تر، زیباتر و کارآمد تر می دانند ولی برخی دیگر هم معتقدند که این نوع ساختار ماهیت دو لگنه بودن سینک را از بین می برد.
جنس سینک ها
همانطور که انتظار می رود، سینک آشپزخانه هم در جنس های مختلفی ساخته می شود، از استیل ضد زنگ محبوب گرفته تا سنگ های طبیعی.
این تنوع اجناس بیشتر به طراحی کل آشپزخانه بستگی دارد و می تواند در رنگ ها و انواع مختلفی باشد. فاکتور هایی مثل انعطاف پذیری و فریم دور سینک هم می تواند در انتخاب جنس مناسب، تاثیر گذار باشد. در ادامه انواع متریالی که با آن ها سینک ساخته می شود را معرفی می کنیم:
  1. استیل ضد زنگ: استیل ضد زنگ از جمله موادی است که در هر صنعت و زمینه ای، طرفداران خاص خودش را دارد. طبیعت ضد خورندگی و مقاومت در برابر گرما و لکه و همچنین قدرت، این فلز را برای استفاده از سینک ظرفشویی بسیار مناسب کرده است.
  2. چدن: آلیاژ دیگری که استفاده زیادی در سینک دارد، چدن است. این فلز به خاطر مقاومت زیاد در برابر خراش و خورندگی و آسیب در بسیاری از ابزار آشپزخانه استفاده می شود.
  3. مس: یکی از انواع فلزاتی که به خاطر دوام و صد البته رنگ و زیبایی خاصش استفاده زیادی برای لوازم دکوراتیو دارد، همین مس است. البته رنگ این فلز به مرور زمان و بسته به نوع استفاده تغییر می کند ولی بسیاری از افراد این را چیز بدی نمی دانند.
  4. گرانیت کامپوزیت: سینک های گرانیتی یکی از زیباترین و بهترین سینک هایی هستند که مشتریان و طراح های داخلی به آن ها توجه می کنند. در کنار زیبایی و استایل زیبا و چشم نوازی که این نوع از سنگ ها دارند، این دوام و مقاومت آن ها در برابر ضربه و خراش است که می تواند نکته مهمی باشد. عیب بزرگ این نوع از سینک ها این است که وزنشان بسیار بالاست و با ضربه ها سنگین امکان شکستن آن ها نیز وجود دارد.
  5. سرامیک: این نوع از متریال هم مدتی است که در ابزار های مختلف آشپزخانه مثل ماهیتابه و قابلمه استفاده می شود و سینک های از این نوع جنس هم مدتی است که بسیار محبوب شده اند. رنگ بندی و دوام بالای آن ها در برابر خراش، گرما و ضربه باعث شده تا سینک سرامیکی هم جزو محبوب ترین نوع سینک ها باشد.
امیدواریم نکاتی که در این مقابله بیان شد، بتواند شما را در انتخاب یک سینک خوب کمک کرده باشد. مثل هر چیز دیگری، انتخاب یک مورد مناسب به نوع استفاده، طراحی، بودجه و سلیقه خریدار بستگی دارد. بنابراین چه تک لگنه باشد چه دو لگنه، چه استیل باشد، یا سنگی یا مسی، این خود شما هستید که تصمیم می گیرید که چه سینکی می تواند برایتان بهتر باشد.


مشاهده لیست قیمت به روز انواع سینک ظرفشویی در بازار ایران

نظرات کاربران در مورد راهنمای خرید انواع سینک ظرفشویی آشپزخانه و آشنایی با انواع مختلف سینک


* الزامی
* الزامی