پورشه از پیشرانه‌ جدید هشت سیلندر ۵۵۰ اسب بخاری رونمایی کرد

شنبه 18 اردیبهشت 1395
خودرو
پورشه این بار دست به طراحی پیشرانه‌ی بسیار قدرتمند و در عین حال کم مصرف زده است. این پیشرانه قابل استفاده در شمار زیادی از خودروهای دنیا است.
پورشه ریاست تحقیقات و توسعه بر روی گروه پیشرانه‌های هشت سیلندر فولکس واگن را بر عهده گرفته است. به همین دلیل فولکس واگن در سمپوزیوم موتورهای احتراق داخلی وین (Vienna) از پیشرانه‌ی جدید هشت سیلندر توربوشارژ پورشه رونمایی کرد. با این وجود که این پیشرانه‌ ابتدا در پانامرا توربو به کار خواهد رفت اما نمی‌توان آن را خاص محصولات پورشه دانست. این پیشرانه با نمونه‌ی V6 و ۳ لیتری توربوشارژ آئودی که در S4 و پورشه پانامرا استفاده خواهد شد، اشتراکاتی دارد. پیشرانه‌ی جدید هشت سیلندر پورشه، همانند نمونه‌ی ۶ سیلندر آئودی در سایر محصولات خانواده‌ی فولکس واگن نیز بع کار گرفته خواهند شد تا بدین ترتیب هزینه‌ی تحقیق و توسعه کاهش یابد.
ظاهر پیشرانه‌ی جدید پورشه مانند نمونه‌ی ۴.۸ لیتری هشت سیلندر V شکل مورد استفاده در پانامرا و کاین کنونی است. طبق بررسی‌های اولیه می‌توان گواهی داد که این موتور هر آنچه که یک خودروی پورشه نیاز دارد، مخصوصاً عملکرد بالا، را می‌تواند تأمین کند. با استفاده از دو توربوشارژر توان تولیدی این پیشرانه‌ی هشت سیلندر به ۵۵۰ اسب بخار در دور ۵۷۵۰ دور بر دقیقه می‌رسد. همچنین گشتاور تولیدی آن ۵۶۸ پوند فوت در دور ۱۹۶۰ تا ۴۵۰۰ دور بر دقیقه گزارش شده است. دور نهایی این موتور ۶۸۰۰ دور بر دقیقه تعیین شده است. این پیشرانه تقریباً در سطح پیشرانه ۴.۸ لیتری پانامرای S Turbo ظاهر شده است.

به لطف وجود سیستم غیر فعال سازی سیلندرها (cylinder-deactivation system)، مصرف سوخت کمتری را نسبت به مدل های قدیمی شاهد خواهیم بود. این تکنولوژی که توسط مهندسان پورشه "حالت نیمه-موتور" نامیده‌ می‌شود، در سرعت‌های پایین مابین دور ۹۵۰ تا ۳۵۰۰ دور بر دقیقه فعال می‌شود و مصرف سوخت را ۳۰ درصد بهینه سازی می‌کند. این پیشرانه برای سیستم استارت/استاپ نیز بهینه شده است به طوری که پورشه آن را مناسب خودروهای هیبریدی می‌داند.
این پیشرانه از لحاظ تئوری می‌تواند در کنار پیشرانه جدید آئودی تولید شود. هر دو پیشرانه‌ی مذکور قابلیت استفاده در پلتفرم خودروهای دیفرانسیل جلو MLB که توسط آئودی توسعه داده شده، در کنار پلتفرم MSB پورشه که مخصوص خودروها دیفرانسیل عقب است، قابل استفاده هستند. در مدل‌های قبلی از جعبه دنده خودکار هشت سرعته ZF به همراه مبدل گشتاور (تورک کانورتور) استفاده می‌شد، اما پیشرانه‌ی جدید در کنار جعبه دنده‌ی خودکار هشت سرعته‌ی دو کلاچه ZF به کار گرفته خواهد شد.
پیشرانه جدید هشت سیلندر پورشه بر روی خودروهایی همچون پورشه پانامرا و کاین، خودروهای بالا رده آئودی، لامبورگینی Urus و برخی از مدل‌های بنتلی دیده خواهد شد.

علی طهوری

نظرات کاربران در مورد پورشه از پیشرانه‌ جدید هشت سیلندر ۵۵۰ اسب بخاری رونمایی کرد


* الزامی
* الزامی