بررسی پورشه پانامرا 2014
یکشنبه 7 مهر 1392
خودرو
پانامرا خودرویی چهار درب است که هر دو ویژگی لوکس بودن و اسپرت بودن را باهم به ارمغان میآورد که البته مبلغ قابل توجهی را نیز برای آن باید بپردازید
پورشه پانامرا 2014 تغییرات اساسی را شاهد بوده است که شامل بیشتر شدن فاصله بین دو محور در تیپ Executive و استفاده از موتور هیبریدی در S E-Hybridاست. موتور شش سیلندر خورجینی 3 لیتری مجهز به توربوشارژر دوگانه یا موتور هشت سیلندر خورجینی 4.8 لیتری بدون توربوشارژر، بر روی پانامرای جدید قابل سفارش است. پانامرا خودرویی چهار درب است که هر دو ویژگی لوکس بودن و اسپرت بودن را باهم به ارمغان میآورد که البته مبلغ قابل توجهی را نیز برای آن باید بپردازید (قیمت پایه 78,100 دلار).به لطف بهرهگیری پورشه از مهندسی بدون نقص آلمانی که همیشه در حال ترقی میباشد، پانامرا محصولی از آب در آمده است که بسیاری آنرا به مرسدس-بنز کلاس S جدید ترجیح میدهند. فاصله بین دو محور در مدل جدید Executive حدود 15 سانتیمتر افزایش یافته است که به پانامرا توان رقابت بیشتری با رقابای هموطن خود و برخی رقبای ژاپنی را میدهد. پانامرا در مدل S E-Hybrid نیز در زمینه مصرف انرژی بهبود یافته و کارایی آن بالاتر رفته است.
موتور هشت سیلندر در مدلهای S و 4S قدرت و سرعت بالایی را در اختیار راننده قرار میدهد که با فشار بر روی پدال گاز، هر علاقمند به خودروای را به وجد میآورد. از هر نظر پورشه پانامرا خودرویی خاص میباشد که رقیبی جدی برای خودروهایی مثل آئودی A8 ،S8، بامو سری 7، جگوار XJ و مرسدس-بنز کلاس S است.
طراحی، تجهیزات و امکانات رفاهی
طراحی، تجهیزات و امکانات رفاهی
پورشه پانامرا 2014 خودروی سدان چهار درب چهار سرنشینی است که صندوق عقبی به شکل خودروهای هاچبک دارد و در 9 تیپ: پایه، پانامرا 4، S ،4S ،S E-Hybrid ،GTS، توربو، 4S Executive با فاصله بین دو محور بیشتر و توربو Executive در دسترس است. در مدل پایه پانامرا، یک موتور شش سیلندر خورجینی که نیروی خود را به چرخهای عقب منتقل میکند، در کنار رینگهای 18 اینچی، چراغهای جلوی زنون با قابلیت تنظیم اتوماتیک، چراغهای LED، سنسور پارک جلو و عقب، سانروف، درب صندوق برقی، تهویه مطبوعدونقطهای، صندلی برقی راننده با قابلیت تنظیم در 8 جهت، یخچال و تودوزی چرم، از امکانات استاندارد این خودرو محسوب میشود. همچنین صفحه نمایشگر 4.8 اینچی اطلاعات راننده، سیستم رهیاب با صفحه 7نمایش اینچی، بلوتوث و سیستم صوتی با 11 عدد بلندگو از دیگر امکانات استاندارد پانامرا هستند. تنها تفاوت پانامرا 4 با مدل پایه این است که به سیستم چهارچرخ متحرک (AWD) مجهز میباشد.
پانامرا S و پانامرا S چهارچرخ متحرک، علاوه بر تمام امکانات بالا به چراغهای جلوی تطبیقی، سیستم تعلیقخودکار و توربوشارزر دوگانه مجهز هستند. در مدلهای S E-Hybrid و GTS و همچنین توربو، به لیست بالا سیستم تعلیق بادی خودکار نیز اضافه میگردد. مدل GTS به موتور هشت سیلند خورجینی خود با تنفس طبیعی (بدون توربوشارژر) میبالد که در کنار امکاناتی همچون رینگهای 19 اینچی، فرمان تلسکوپی، سیستم اگزوز اسپرت، غربیلک فرمان اسپرت و پدل شیفتر، صندلیهای برقی حافظه دار با قابلیت تنظیم در 18 جهت و استفاده از قطعاتی از جنس فیبرکربن در داخل کابین، این مدل را از سایر پانامراها متمایز کرده است. پانامرا توربو نیز با داشتن سیستم ورود بدون کلید، صندلیهای جلو با قابلیت تنظیم در 14 جهت، گرمکن صندلیهای جلو و عقب، تودوزی چرم و سیستم صوتی Bose با 14 بلندگو، از سایر مدلها متمایز میشود. در مدل جدید4S Executive 2014 علاوه بر تمامی امکانات یاد شده با 15 سانتی متر افزایش فاصله بین دو محور روبهرو هستید که در کنار امکانات دیگر از قبیل سیستم تعلیق خودکار بادی به صورت استاندارد، صندلیهای گرمشونده جلو و عقب مجهز به تهویه، شیشههای ضد حرارت و صدا، صندلیهای برقی عقب با قابلیت تنظیم در 8 جهت، پردههای برقی عقب و تهویه مطبوع 4 نقطهای، گل سرسبد پانامرا محسوب میشود.
قدرت موتور و کارایی
قدرت موتور و کارایی
پانامرا در مدل پایه و مدل 4 مجهز به سیستم چهارچرخ متحرک، از یک موتور شش سیلندر خورجینی 3 لیتری بهره میبرد که توانایی تولید 310 اسببخار نیرو را دارد و شتاب 0 تا 100 آن حدود 5.5 ثانیه است. در مدلهای غیر هیبریدی گیربکس 7 سرعته اتوماتیک با کلاچ دوگانه انحصاری پورشه (PDK) و سیستم استارت/استاپ کمک شایانی به افزایش توان موتور و کاهش مصرف سوخت کرده است. در پانامرا S و 4S چهارچرخ متحرک، همین موتور با استفاده از توربوشارژر دوگانه، قدرتی معادل با 420 اسببخار تولید میکند و قادر است تا در عرض 4 ثانیه به سرعت یکصد کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. GTS دیفرانسیل عقب نیز با داشتن موتور هشت سیلندر خورجینی 440 اسببخار نیرو تولید کرده و حدوداً در عرض 4.1 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت میرسد. پانامرا توربو AWD (چهارچرخ متحرک) با همین موتور هشت سیلندر که به توربوشارژر دوگانه مجهز گردیده است، توانایی تولید 520 اسببخار نیرو را دارد که شتاب 0 تا 100 آن زیر از 4 ثانیه است. مدل هیبریدی چهارچرخ متحرک نیز با استفاده از سوپرشارژر محصولات آئودی قادر به تولید 416 اسببخار نیرو است و شتاب 0 تا 100 آن 5.2 ثانیه میباشد. همچنین باطری لیتیوم-یونی بزرگ این خودرو با برق 240 ولت در عرض 2.5 ثانیه شارژ کامل میشود که با این میزان شارژ خودرو را قادر به پیمایش 32 کیلومتر با سرعت 134 کیلومتر بر ساعت کیلومتر مسافت، فقط با استفاده از موتور الکتریکی میکند.
ایمنی
ایمنی
تمام پانامراهای 2014 مجهز به ترمز ضدقفل، سیستم کنترل پایداری، کیسههوای جانبی جلو و عقب، کیسههوای پردهای، دیسکهای ترمز سرامیکی و دوربین دید عقب هستند. در تست ترمزگیری نیز پانامرا 4S و پانامرا توربو با ترمزهای استاندارد توانستند با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت، پس از طی کردن به ترتیب 33 و 34 متر مسافت، ایست کامل کنند. این میزان در GTS مجهز به دیسکهای سرامیکی به 33.5 متر رسید.
طراحی داخلی
طراحی داخلی
صفحه کیلومترشمار از پنج دایره مجزا تشکیل شده است که در وسط دورموتور و در طرفین نیز کیلومتر شمار، صفحه نمایشگر راننده و سایر نشان دهندهها قرار دارند. صندلیهای اسپرت بدن را به خوبی دربر گرفته و محافظت میکنند. طراحی کنسول وسط نیز شما را یاد 911 جدید میاندازد.
عدم بهرهگیری از جویاستیک و سیستمی شبیه به i-Drive بامو باعث شده تا تعداد دکمههای روی کنسول و داشبورت به بیش از 80 عدد برسد که کابین پانامرا را شبیه به کابین بوئینگ 747 کرده است! البته محل قرارگیری و عملکرد دکمهها مناسب و منطقی است و بعد از گذشت مدت کمی به آنها عادت خواهید کرد. حجم صندوق در تمام مدلها به جز مدل هیبریدی تقریباً 444 لیتر است که به خوالاندن صندلیهای عقب تا 1,262 لیتر افزایش مییابد. این ارقام در S E-Hybrid به ترتیب 334 و 1,152 لیتر است.
آزمایش رانندگی
آزمایش رانندگی
شاید بتوان گفت پورشه پانامرا 2014 تنها چهار دربای است که شما را به چالش میکشد. شتابگیری در هر دوری از موتور راننده را ناامید نمیکند و چسبندگی به سطح جاده بی نظیر است. غرش موتور و صدای اگزوز، دلانگیزترین موسیقیای است که میتوانید در حین رانندگی با پانامرا به آن گوش دهید. پانامرا خودرویی دو شخصیتی است که به جای خود رامترین و لوکسترین خودروی جاده میشود و در جای خود تبدیل به خودرویی میشود که توانایی سر به سر گذاشتن با تمام خودروهای قدرتر از خود را دارد. بله، در پورشه هیچ خطایی جایز نیست، به جز خطای راننده!
برگزیده ها
پربیننده ترین ها
نظرات کاربران در مورد بررسی پورشه پانامرا 2014
مبارک صاحابش باشه