بررسی پورشه پانامرا 2014

یک‌شنبه 7 مهر 1392
خودرو
پانامرا خودرویی چهار درب است که هر دو ویژگی لوکس بودن و اسپرت بودن را باهم به ارمغان می‎آورد که البته مبلغ قابل توجهی را نیز برای آن باید بپردازید
پورشه پانامرا 2014 تغییرات اساسی را شاهد بوده است که شامل بیش‎تر شدن فاصله بین دو محور در تیپ Executive و استفاده از موتور هیبریدی در  S E-Hybridاست. موتور شش سیلندر خورجینی 3 لیتری مجهز به توربوشارژر دوگانه یا موتور هشت سیلندر خورجینی 4.8 لیتری بدون توربوشارژر، بر روی پانامرای جدید قابل سفارش است. پانامرا خودرویی چهار درب است که هر دو ویژگی لوکس بودن و اسپرت بودن را باهم به ارمغان می‎آورد که البته مبلغ قابل توجهی را نیز برای آن باید بپردازید (قیمت پایه 78,100 دلار).
به لطف بهره‎گیری پورشه از مهندسی بدون نقص آلمانی که همیشه در حال ترقی می‎باشد، پانامرا محصولی از آب در آمده است که بسیاری آن‎را به مرسدس-بنز کلاس S جدید ترجیح می‎دهند. فاصله بین دو محور در مدل جدید Executive حدود 15 سانتی‎متر افزایش یافته است که به پانامرا توان رقابت بیش‎تری با رقابای هم‎وطن خود و برخی رقبای ژاپنی را می‎دهد. پانامرا در مدل S E-Hybrid نیز در زمینه مصرف انرژی بهبود یافته و کارایی آن بالاتر رفته است.



موتور هشت سیلندر در مدل‎های S و 4S قدرت و سرعت بالایی را در اختیار راننده قرار می‎دهد که با فشار بر روی پدال گاز، هر علاقمند به خودروای را به وجد می‎آورد. از هر نظر پورشه پانامرا خودرویی خاص می‎باشد که رقیبی جدی برای خودروهایی مثل آئودی A8 ،S8، ب‌ام‌و سری 7، جگوار XJ و مرسدس-بنز کلاس S است.


 طراحی، تجهیزات و امکانات رفاهی
پورشه پانامرا 2014 خودروی سدان چهار درب چهار سرنشینی است که صندوق عقبی به شکل خودروهای هاچ‎بک دارد و در 9 تیپ: پایه، پانامرا 4، S ،4S ،S E-Hybrid ،GTS، توربو، 4S Executive با فاصله بین دو محور بیش‎تر و توربو Executive در دسترس است. در مدل پایه پانامرا، یک موتور شش سیلندر خورجینی که نیروی خود را به چرخ‎های عقب منتقل می‎کند، در کنار رینگ‎های 18 اینچی، چراغ‎های جلوی زنون با قابلیت تنظیم اتوماتیک، چراغ‎های LED، سنسور پارک جلو و عقب، سانروف، درب صندوق برقی، تهویه مطبوعدونقطه‎ای، صندلی برقی راننده با قابلیت تنظیم در 8 جهت، یخچال و تودوزی چرم، از امکانات استاندارد این خودرو محسوب می‎شود. هم‎چنین صفحه نمایشگر 4.8 اینچی اطلاعات راننده، سیستم رهیاب با صفحه 7نمایش اینچی، بلوتوث و سیستم صوتی با 11 عدد بلندگو از دیگر امکانات استاندارد پانامرا هستند. تنها تفاوت پانامرا 4 با مدل پایه این است که به سیستم چهارچرخ متحرک (AWD) مجهز می‎باشد.



پانامرا S و پانامرا S چهارچرخ متحرک، علاوه بر تمام امکانات بالا به چراغ‎های جلوی تطبیقی، سیستم تعلیقخودکار و توربوشارزر دوگانه مجهز هستند. در مدل‎های S E-Hybrid و GTS و هم‎چنین توربو، به لیست بالا سیستم تعلیق بادی خودکار نیز اضافه می‎گردد. مدل GTS به موتور هشت سیلند خورجینی خود با تنفس طبیعی (بدون توربوشارژر) می‎بالد که در کنار امکاناتی همچون رینگ‎های 19 اینچی، فرمان تلسکوپی، سیستم اگزوز اسپرت، غربیلک فرمان اسپرت و پدل شیفتر، صندلی‎های برقی حافظه دار با قابلیت تنظیم در 18 جهت و استفاده از قطعاتی از جنس فیبرکربن در داخل کابین، این مدل را از سایر پانامراها متمایز کرده است. پانامرا توربو نیز با داشتن سیستم ورود بدون کلید، صندلی‎های جلو با قابلیت تنظیم در 14 جهت، گرم‎کن صندلی‎های جلو و عقب، تودوزی چرم و سیستم صوتی Bose با 14 بلندگو، از سایر مدل‎ها متمایز می‎شود. در مدل جدید4S Executive 2014 علاوه بر تمامی امکانات یاد شده با 15 سانتی متر افزایش فاصله بین دو محور رو‌به‌رو هستید که در کنار امکانات دیگر از قبیل سیستم تعلیق خودکار بادی به صورت استاندارد، صندلی‎های گرم‎شونده جلو و عقب مجهز به تهویه، شیشه‎های ضد حرارت و صدا، صندلی‎های برقی عقب با قابلیت تنظیم در 8 جهت، پرده‎های برقی عقب و تهویه مطبوع 4 نقطه‎ای، گل سرسبد پانامرا محسوب می‎شود.


قدرت موتور و کارایی
پانامرا در مدل پایه و مدل 4 مجهز به سیستم چهارچرخ متحرک، از یک موتور شش سیلندر خورجینی 3 لیتری بهره می‎برد که توانایی تولید 310 اسب‎بخار نیرو را دارد و شتاب 0 تا 100 آن حدود 5.5 ثانیه است. در مدل‎های غیر هیبریدی گیربکس 7 سرعته اتوماتیک با کلاچ دوگانه انحصاری پورشه (PDK) و سیستم استارت/استاپ کمک شایانی به افزایش توان موتور و کاهش مصرف سوخت کرده است. در پانامرا S و 4S چهارچرخ متحرک، همین موتور با استفاده از توربوشارژر دوگانه، قدرتی معادل با 420 اسب‎بخار تولید می‎کند و قادر است تا در عرض 4 ثانیه به سرعت یکصد کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. GTS دیفرانسیل عقب نیز با داشتن موتور هشت سیلندر خورجینی 440 اسب‎بخار نیرو تولید کرده و حدوداً در عرض 4.1 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‎رسد. پانامرا توربو AWD (چهارچرخ متحرک) با همین موتور هشت سیلندر که به توربوشارژر دوگانه مجهز گردیده است، توانایی تولید 520 اسب‎بخار نیرو را دارد که شتاب 0 تا 100 آن زیر از 4 ثانیه است. مدل هیبریدی چهارچرخ متحرک نیز با استفاده از سوپرشارژر محصولات آئودی قادر به تولید 416 اسب‎بخار نیرو است و شتاب 0 تا 100 آن 5.2 ثانیه‌ می‎باشد. همچنین باطری‎ لیتیوم-یونی بزرگ این خودرو با برق 240 ولت در عرض 2.5 ثانیه شارژ کامل می‎شود که با این میزان شارژ خودرو را قادر به پیمایش 32 کیلومتر با سرعت 134 کیلومتر بر ساعت کیلومتر مسافت، فقط با استفاده از موتور الکتریکی می‎کند.


 ایمنی
تمام پانامراهای 2014 مجهز به ترمز ضدقفل، سیستم کنترل پایداری، کیسه‌هوای جانبی جلو و عقب، کیسه‌هوای پرده‎ای، دیسک‎های ترمز سرامیکی و دوربین دید عقب هستند. در تست ترمزگیری نیز پانامرا 4S و پانامرا توربو با ترمزهای استاندارد توانستند با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت، پس از طی کردن به ترتیب 33 و 34 متر مسافت، ایست کامل کنند. این میزان در GTS مجهز به دیسک‎های سرامیکی به 33.5 متر رسید.


 طراحی داخلی


صفحه کیلومترشمار از پنج دایره مجزا تشکیل شده است که در وسط دورموتور و در طرفین نیز کیلومتر شمار، صفحه نمایشگر راننده و سایر نشان دهنده‎ها قرار دارند. صندلی‎های اسپرت بدن را به خوبی دربر گرفته و محافظت می‎کنند. طراحی کنسول وسط نیز شما را یاد 911 جدید می‎اندازد.



عدم بهره‎گیری از جوی‎استیک و سیستمی شبیه به i-Drive  ب‌ام‌و باعث شده تا تعداد دکمه‎های روی کنسول و داشبورت به بیش از 80 عدد برسد که کابین پانامرا را شبیه به کابین بوئینگ 747 کرده است! البته محل قرارگیری و عملکرد دکمه‎ها مناسب و منطقی است و بعد از گذشت مدت کمی به آن‎ها عادت خواهید کرد. حجم صندوق در تمام مدل‎ها به جز مدل هیبریدی تقریباً 444 لیتر است که به خوالاندن صندلی‎های عقب تا 1,262 لیتر افزایش می‎یابد. این ارقام در S E-Hybrid به ترتیب 334 و 1,152 لیتر است.


 آزمایش رانندگی
شاید بتوان گفت پورشه پانامرا 2014 تنها چهار درب‎ای است که شما را به چالش می‎کشد. شتابگیری در هر دوری از موتور راننده را ناامید نمی‎کند و چسبندگی به سطح جاده بی نظیر است. غرش موتور و صدای اگزوز، دل‌انگیزترین موسیقی‎ای است که می‎توانید در حین رانندگی با پانامرا به آن گوش دهید. پانامرا خودرویی دو شخصیتی است که به جای خود رام‎ترین و لوکس‎ترین خودروی جاده می‎شود و در جای خود تبدیل به خودرویی می‎شود که توانایی سر به سر گذاشتن با تمام خودروهای قدرتر از خود را دارد. بله، در پورشه هیچ خطایی جایز نیست، به جز خطای راننده!

نظرات کاربران در مورد بررسی پورشه پانامرا 2014


امیر
1392/07/08 16:37

مبارک صاحابش باشه


* الزامی
* الزامی