با قیمت و مشخصات گوشی های جدید آیفون 13 پرو و آیفون 13پرومکس اپل آشنا شوید

چهارشنبه 24 شهریور 1400
موبايل
سرانجام اپل از پرچمداران جدید خود در سال 2021 یعنی خانواده آیفون سری 13 رونمایی کرد و قیمت فروش و مشخصات آن ها را اعلام کرد
مدل های Pro جدید خانواده آیفون 13 های امسال با پردازنده گرافیکی سریعتر، بهبود سخت افزاری دوربین ها و مهمتر از همه استفاده اولین بار از نمایشگر ProMotion در آیفون، از مدل های استاندارد بسیار قوی تر و هیجان انگیز تر هستند.
عبارت ProMotion، نامگذاری اپل روی نمایشگرهایی با نرخ ریفرش بالاست. در iPhone 13 Pro و iPhone 13 Pro Max نرخ ریفرش نمایشگر می تواند به مقدار حداقلی 10 و حداکثری 120 هرتز برسد. سیستم عامل iOS این دستگاه ها نیز تحولاتی به خود دیده تا بیشترین استفاده را از این قابلیت جدید نمایشگرها ببرد.
گزینه های در دسترس از نظر اندازه نمایشگر نیز نسبت به پارسال تغییری نداشته و آیفون 13 پرو نمایشگر 6.1 اینچی و آیفون 13 پرو مکس هم نمایشگر 6.7 اینچی دارد. بریدگی نمایشگری که محل قرارگیری دوربین TrueDepth است هم حالا 20 درصد کوچکتر شده و پنل ها هم می توانند 25 درصد روشن تر از قبل شوند.
حالا نوبت آن رسیده که راجع به دوربین ها صحبت کنیم. اپل هنوز به همان رزولیشن 12 مگاپیکسلی وفادار است ولی در این دستگاه های جدید، لنزها، سنسورها و توانایی پردازش تصویر را بهتر کرده است.
سنسور دوربین اصلی این آیفون اندازه پیکسل تحسین برانگیز 1.9 میکرو متری دارد و دیافراگم آن هم روشن تر شده و به f/1.5 رسیده است. iPhone 12 Pro Max به عنوان مقایسه اندازه پیکسل 1.7 میکرو متری داشت و لنز آن هم مجهز به دیافراگم f/1.6 بود. این یعنی در نور کم، آیفون جدید می تواند 2.2 برابر نور بیشتری جذب کند.
دوربین تله فوتو هم یک لنز 77 میلی متری f/2.8 دارد، بنابراین بر اساس دوربین اصلی می تواند زوم اوپتیکال 3 برابری ارائه دهد. این در حالی است که در آیفون سال قبل لنز 65 میلی متری با زوم اوپتیکال 2.5 برابری و دیافراگم f.2.4 قرار گرفته بود.
دوربین بعدی، دوربین فوق عریض است که به لنز بهتری مجهز شده است. یک لنز 6 عنصری f/1.8 با فوکوس خودکار. این در حالی است که در فوق عریض های Pro سال قبل لنز f/2.4 قرار گرفته بود و این یعنی آیفون پرو های امسال 92 درصد نور بیشتری جذب خواهند کرد. نکته جدید این است که فوکوس خودکار این آیفون جدید، ماژول فوق عریض را قادر می سازد تا به عنوان دوربین ماکرو هم کار کند. لازم به ذکر است که همه دوربین های تعبیه شده در Pro های امسال، از قابلیت Night Mode پشتیبانی می کنند.
همچنین چیپست جدید آیفون 13 پرو امسال قابلیت پشتیبانی از ویدیو ProRes هم دارد. این کودک حرفه ای ویدیو اختصاصی برای اپل است. پروهای امسال می توانند ویدیو 4K با سرعت 30fps ضبط کنند و امکان ویرایش ویدیوهای ProRes در خود گوشی هم وجود دارد. Dolby Vision HDR هم در کیفیت 4K و 60fps قابل پشتیبانی است.
نکته جالب اینجاست که iPhone 13 Pro ها در کنار ویدیو یک نقشه عمق از صحنه ضبط می کند که امکان تغییر عمق صحنه بعد از اتمام ضبط ویدیو را هم به کاربر می دهد. قابلیت جدید دیگر Photographic Styles نام دارد که به طور خودکار یک تصویر را به صورت هر بار یک عنصر ویرایش می کند. به این صورت که هر بار یک تغییر روی سوژه و پس زمینه اعمال می کند. لازم به ذکر است که این قابلیت چند ماه بعد برای iPhone 13 های استاندارد ارائه خواهد شد.
حالا نوبت به آن رسیده که راجع به چیپست A15 Bionic اپل صحبت کنیم. این چیپست از 15 میلیارد ترانزیستور تشکل شده، در حالیکه A14 سال قبل 11.8 میلیارد ترانزیستور داشت. این چیپست با فرآیند 5 نانومتری تولید شده ولی اپل جزئیات دیگری راجع به آن منتشر نکرده است. ساختار این چیپست به صورت 2 + 4 است که دو هسته بزرگ آن را "50 درصد سریعتر از گوشی های برتر بازار" معرفی کرده است. اما نمی توان به صورت دقیق گفت که اپل کدام گوشی برتر بازار را در نظر گرفته است.
پردازنده گرافیکی این آیفون ها نیز حالا 5 هسته دارد که نسبت به 4 هسته تعبیه شده در نسخه های استاندارد، برتری گرافیکی ایجاد می کند. Neural Engine هم قوی تر شده و حالا 15.8 TOPS ارائه می کند که نسبت به 11 TOPS ارائه شده توسط A14 قوی تر است. لازم به ذکر است که به عنوان مقایسه، اسنپدراگون 888+ قادر به ارائه قدرت 32 TOPS است.
عمر باتری این آیفون ها نیز بهبود یافته است. این بهبود به لطف ترکیبی از نمایشگرها کم مصرف تر، چیپست کم مصرف تر، باتری بزرگتر و بهینه سازی های سیستم عامل iOS ایجاد شده است. به طور میانگین iPhone 13 Pro از آیفون 12 پرو  سال قبل 1.5 ساعت عمر باتری بیشتری دارد و 13 Pro Max هم نسبت به همتای سال قبل خود یعنی آیفون 12 پرومکس  2.5 ساعت عمر باتری بیشتری خواهد داشت. اپل سخنی از سریعتر شدن سیستم شارژ به میان نیاورده، پس این یعنی 20 وات شارژ کابلی با پورت لایتنینگ و 15 وات با MagSafe.
دو آیفون پرو جدید در رنگ های طلایی، نقره ای، خاکستری و رنگ جدید Sierra Blue عرضه خواهد شد که نیازی به شیوه پردازش جدیدی برای خلق لایه های مقاوم تر دارد. شاسی دستگاه از جنس استیل ضد زنگ است و در بخش جلویی هم از سپر سرامیکی یا همان Ceramic Shield استفاده شده است. یک لایه شیشه مات هم در بخش پشتی به کار رفته است. در ضمن لنز های دوربین هم با یاقوت کبود محافظت می شوند.
اپل همچنین ارتباط 5G را بهبود بخشیده و حالا از باندهای بیشتری پشتیبانی می کند. تا پایان سال، خانواده iPhone 13 با بیش از 200 اوپراتور در سراسر جهان همکاری خواهد کرد و دامنه کشورهای تحت پوشش خود را به 60 افزایش داد. قابلیت Smart Data در هنگامی که کاربر به سرعت بالا و تاخیر کم نیاز ندارد، به طور خودکار اینترنت را به 4G تغییر می دهد.
قبل از اینکه راجع به قیمت گذاری صحبت کنیم، در ابتدا باید درباره کانفیگ های حافظه نکاتی را متذکر شویم. iPhone 13 Pro های امسال از 128 گیگابایت حافظه شروع می شود و تا 256 و بعد 512 گیگابایت می رسد و همچنین گزینه حافظه 1 ترابایتی را نیز ارائه کرده است.
از جمله این هفته کاربران قادر خواهند بود که آیفون های جدید را پیش خرید کنند و اولین موج عرضه نیز از 2 مهرماه آغاز خواهد شد. قیمت iPhone 13 Pro از 1000 دلار شروع خواهد شد ولی قیمت پایه iPhone 13 Pro Max 1100 دلار خواهد بود.
 


مشاهده لیست قیمت به روز انواع گوشی در بازار ایران

نظرات کاربران در مورد با قیمت و مشخصات گوشی های جدید آیفون 13 پرو و آیفون 13پرومکس اپل آشنا شوید


* الزامی
* الزامی