بررسی تخصصی گوشی Samsung Galaxy M31

دوشنبه 26 اسفند 1398
موبايل
نقد و بررسی کامل گوشی جدید سامسونگ گلکسی ام 31 و آشنایی با امکانات و کیفیت دوربین و باتری و صفحه نمایش و سایر ویژگی های این گوشی خوش قیمت و جذاب
سال گذشته، وقتی سامسونگ از Galaxy M30s رونمایی کرد، از قیمت بسیار رقابتی و مناسبش شگفت زده شده بودیم. M30s با ورودش، سریعا باعث شد Galaxy A50 بسیار گران به نظر برسد و حقیقتا هم همینطور بود: البته به جز سنسور اسکنر اثر انگشت زیر نمایشگر و طراحی زیبا تر، مشخصات فنی A50 کاملا شبیه به M30s بود، تنها باتری آن کوچکتر بود.
سامسونگ به راحتی می توانست باتری عظیم 6000 میلی آمپر ساعتی M30s را به مهمترین بخش این دستگاه تبدیل کند، ولی این کار را نکرد. Galaxy M30s از چیپست جدید Exynos 9611 قدرت می گرفت، دوربین سه گانه پشتی اش لنز اصلی 48 مگاپیکسلی داشت و نمایشگر آن هم یک پنل چشم نواز 6.4 اینچی Super AMOLED بود. در حقیقت، سامسونگ در مراسم معرفی Galaxy M31 خاطر نشان کرد که دوربین، عمر باتری و نمایشگر مهمترین بخش های یک گوشی برای کاربران جوان هستند و در طراحی M31 هم سعی شده تا جای ممکن روی این فاکتور ها تمرکز شود.




 تصاویر Galaxy M31

با اینحال، از آنجاییکه عمر باتری و کیفیت نمایشگر M30s برای رنج قیمت این دستگاه کاملا مناسب بود، سامسونگ در طراحی و تولید M31 بیشتر روی تجربه تصویر برداری تمرکز کرده است. در بخش پشتی این دستگاه، یک سنسور دوربین 64 مگاپیکسلی قرار دارد که در کنار یک دوربین ماکرو، یک دوربین فوق عریض و یک سنسور سنجش عمق جای گرفته است، در حالیکه دوربین جلویی دستگاه هم به 32 مگاپیکسل ارتقا یافته است. حال سوال اینجاست که آیا Galaxy M31 هم می تواند جایگاه شگفت انگیز M30s در سال گذشته را به خود اختصاص دهد؟ در ادامه برای این پرسش، پاسخی مناسب خواهیم یافت.



بررسی طراحی و ساختار ظاهری Galaxy M31


گلکسی ام31 بدنه پلی کربناتی دارد که از این جهت با M30s تفاوتی ندارد. از آنجاییکه یک باتری 6000 میلی آمپر ساعتی در دستگاه تعبیه شده، وزن این اسمارت فون بالاست، ولی نه آنقدر سنگین که از خریدش پشیمان شوید. به هر حال، دستگاه حس پریمیومی به کاربر القا نمی کند و با وجود قیمت اقتصادی آن، این نقص ممکن است برای برخی قابل قبول نباشد. طراحی دستگاه کاملا بی آلایش است، که ممکن است برای برخی نکته خوب یا بدی باشد.
در بخش پشتی، ساختمان دوربین چهارگانه دستگاه در سمت چپ و بالای بدنه، به صورت مستطیلی تعبیه شده و عبارت “64 megapixels” هم در کنار چراغ LED نوشته شده است. این کار ممکن است از نظر برخی از مد افتاده باشد، ولی فونت به کار رفته، استایل خوبی به آن داده است. در کنار ساختمان دوربین، یک اسکنر اثر انگشت سنتی هم تعبیه شده که به نظر ما، هنوز بهترین راه حل برای قفل گشایی اسمارت فون هاست.




 تصاویر Galaxy M31

یکی از نکات مثبت و حائز اهمیت طراحی M31، حضور جک هدفون 3.5 میلی متری است. ولی برای استفاده از آن باید خودتان هدفون داشته باشید، چرا که در جعبه دستگاه هدفونی قرار نگرفته است. درون جعبه، کیس محافظی هم نیست، تنها چیزی که در آن قرار گرفته یک کابل USB-C و یک شارژر 15 واتی است. اگر می خواهید که دستگاه تازه و زیبا بماند، بهتر است برای آن کیس محافظ بخرید، چرا که بدنه پشتی استعداد زیادی در جذب خط و خش و کثیفی دارد.



بررسی کیفیت صفحه نمایش گوشی Galaxy M31


نمایشگر 6.4 اینچی Super AMOLED با طراحی Infinity-U گلکسی M31، در این رنج قیمتی از بازار اسمارت فون ها شگفت انگیز است. زاویه دید این پنل بسیار عریض است، رنگ ها غنی و زنده اند و رنگ مشکی عمق بسیار زیادی دارد و حداکثر نور صفحه آن هم بسیار زیاد است و تنها زیر نور مستقیم خورشید کم می آورد. با اینحال، از آنجاییکه این همان پنلی است که M30s به کار رفته، حاشیه های اطراف برای یک اسمارت فون 2020، اندکی ضخیم است. حاشیه پایینی مخصوصا اندکی به ذوق می زند، اگرچه با توجه به قیمت محصول نباید ایرادی از آن بگیریم.




 تصاویر Galaxy M31



بررسی کیفیت دوربین گوشی دوربین Galaxy M31


M31 ارزان ترین محصول سامسونگ است که از یک دوربین 64 مگاپیکسلی استفاده می کند و با استفاده از تکنولوژی ادغام پیکسل، در آخر تصاویر 16 مگاپیکسلی را به کاربر ارائه می دهد. عملکرد دوربین در روشنایی روز بسیار خوب است. سطح جزئیات تصاویر بسیار بالاست و محدوده داینامیک هم خوب است. همین شرایط در ضبط ویدیو هم وجود دارد. در واقع ام31 ارزان ترین گوشی سامسونگ است که قابلیت ضبط ویدیو 4K دارد و با اینکه قابلیت لرزشگیری ندارد، ویدیو های ضبط شده در نور روز بسیار خوب هستند.




 تصاویر Galaxy M31

اما هنگام عکسبرداری در شب، Galaxy M31  ضعف خود را نشان می دهد. اول از همه، دستگاه لرزش زیادی دارد، به طوریکه وقتی با دو دست هم آن را میگیرید، در تصویر مشخص می شود. با یک دست اصلا نخواهید توانست یک تصویر واضح و زیبا ثبت کنید. اما اگر توانستید لرزش را کم کنید، جزئیات قابل قبولی را ثبت خواهید کرد که البته مقداری نویز هم به آن اضافه خواهد شد، البته اگر محیط نور مصنوعی کافی داشته باشد. در تاریکی، شرایط وخیم است. سامسونگ در تبلیغات گسترده اش مدعی شده که Galaxy M31 حالت Night Mode بسیار خوبی دارد اما در بررسی های ما این حالت هم چندان عملکرد خوبی نداشت.
اول از همه، Night Mode به طرز قابل توجهی تصویر را می برد بنابراین در مقایسه با حالت استاندارد فریم و زاویه دید بسیار کوچکتر می شود. دوم، حالت Night Mode افکت مصنوعی عجیبی دارد و اغلب اوقات هم جزئیات تصویر را از بین می برد، در حالیکه باید برعکس این می شد. در آخر هم باید بگوییم که برخی از صحنه، تفاوت چندانی بین حالت عادی و Night Mode را نشان نمی دهد. البته این حالت در روشن کردن صحنه های بسیار تاریک، مفید است ولی در غیر اینصورت، به خوبی ادعای سامسونگ کار نمی کند.
در ادامه برخی از عکس های ثبت شده در حالت عالی و Night Mode را آورده ایم.




 تصاویر Galaxy M31

دوربین فوق عریض Galaxy M31، درست مثل فوق عریض M30s، یک دوربین 8 مگاپیکسلی است. تصویر برداری با زاویه دید عریض تر، گاها مفید است ولی وقتی در آن ها زوم می کنید، انتظار جزئیات زیادی نداشته باشید، مخصوصا در تصاویر شب. دوربین ماکرو 5 مگاپیکسلی این دستگاه هم در ثبت کلوزآپ های هنری، بسیار عالی است. اگرچه فهمیدن اینکه دقیقا کجای سوژه در فوکوس است، کمی سخت است و نتیجه آن، ایجاد بخش هایی خارج از فوکوس در تصویر می شود.



نمونه عکس های گرفته شده با دوربین گوشی Galaxy M31 :





 تصاویر Galaxy M31




 تصاویر Galaxy M31




 تصاویر Galaxy M31




 تصاویر Galaxy M31




 تصاویر Galaxy M31

برای ثبت تصاویر سلفی، Galaxy M31 یک دوربین 32 مگاپیکسلی دارد که در فضای باز می تواند سلفی های بسیار زیبایی ثبت کند. به طور پیش فرض، این تصاویر با ادغام پیکسل همراه شده و خروجی های 8 مگاپیکسلی ارائه می دهند، ولی اگر بخواهید جزئیات بیشتری در تصویر ببینید می توانید به حالت 32 مگاپیکسلی تغییر وضعیت دهید. در محیط های تاریک یا شب، جزئیات چه در حالت 8 مگاپیکسلی و چه در حالت 32 مگاپیکسلی کم می شود. همچنین اگر نتوانید دستگاه را کاملا ثابت نگه دارید، باز هم لرزش آن زیاد می شود.




 تصاویر Galaxy M31

یکی از نکات جالب این دستگاه این است که دوربین سلفی، توانایی ضبط ویدیو 4K را هم دارد. دیگر قابلیت های تصویر برداری شامل حالت Live Focus هم می شود که برای خلق تصاویر پرتره با دوربین جلویی و عقبی است که البته اکثر اوقات بسیار خوب عمل می کند. همچنین می توانید ویدیو های فوق آهسته یا آهسته ضبط کنید و یا AR Emoji هم خلق کنید. حالت های رایج مثل Hyperlapse و Panorama هم در اپلیکیشن دوربین این دستگاه یافت می شود.




 تصاویر Galaxy M31



بررسی عملکرد سخت افزاری گوشی Galaxy M31


Galaxy M31 از همان چیپست Exynos 9611 ای استفاده می کند که در M30s، A50s و A51 به کار رفته. این چیپست خانگی برای میان رده ها و محصولات اقتصادی سامسونگ است و تنها چیزی که راجع به آن می توان گفت این است که از پس وظایف روزانه بر می آید. ام31 روان و سریع است، تنها تا وقتی که نخواهید به سرعت بین اپ ها و رابط کاربری گشت و گذار کنید. اپ ها تقریبا به سرعت راه اندازی می شوند و از آنجاییکه 6 گیگابایت رم در نسخه های 64 و 128 گیگابایتی به کار رفته، مولتی تسکینگ مشکلی به وجود نمی آورد.
عملکرد گیمینگ در اجرای بازی هایی مثل Call of Duty یا PUBG، حداقل در تنظیمات گرافیکی متوسط، کاملا قبال قبول است




 تصاویر Galaxy M31

البته در اجرا و اوایل اجرای بازی، دستگاه با تاخیر و لگ هایی همراه می شود ولی بعد از یکی دو دقیقه اجرای بازی، دیگر شاهد چنین چیزی نخواهید بود. اجرای بازی PUBG در نرخ فریم حداکثری هم مشکلی برای M31 ایجاد نکرد و بازی هایی مثل Asphalt 9 و Modern Combat 5 هم به خوبی اجرا شدند. این چیزی است که در دستگاه هایی مثل A50 و M30s هم دیده بودیم. چیپست های Exynos 9610 و 9611 در بخش کار با رابط کاربری چندان خوب عمل نمی کنند ولی پردازنده گرافیکی Mali-G72 MP3 آن ها در اجرای بازی های سنگین و مشهور عملکرد خوبی از خود نشان می دهد. 



بررسی نرم افزار و رابط کاربری Galaxy M31


درست مثل همه محصولاتی که سامسونگ در سال 2020 معرفی کرده، Galaxy M31 هم به صورت پیش فرض از اندروید 10 و رابط کاربری One UI 2.0 استفاده می کند. البته این دستگاه از نسخه One UI Core 2.0 استفاده می کند که مدل کم حجم شده ای از One UI 2.0 است که سامسونگ با آپدیت نرم افزاری به Galaxy M20 و M30 هم آورده است. در این نسخه، قابلیت هایی مثل ضبط کننده نمایشگر یا حتی Secure Folder را دریافت نخواهید کرد. Samsung Pay و Samsung Pay Mini هم پشتیبانی نشده است. دستیار هوشمند Bixby هم به کلی حذف شده و تنها قابلیت Bixby Vision در اپلیکیشن دوربین موجود است.




 تصاویر Galaxy M31

وقتی از کمپانی سامسونگ پرسیدیم که چرا سری اسمارت فون های M از نسخه One UI Core استفاده می کنند، آن هم در حالیکه دستگاه هایی مثل M30s و M31 پردازنده ای مشابه A51 دارند ولی آن نسخه اصلی One UI را دریافت می کند، به ما گفته شد که این کمپانی محصولات خود را برای بازار هدف خاصی طراحی می کند. ولی این پاسخ توضیح نمی دهد که چرا قابلیت هایی مثل Samsung Pay Mini و Secure Folder جزوی از پکیج نرم افزاری نیست. تنها می توان حدس زد که سامسونگ می خواهد برخی از قابلیت ها را برای دستگاه های گران تر نگه دارد.
از آنجاییکه M31 به طور پیش فرض به نسخه دهم اندروید مجهز شده، سرانجام به اندروید 11 و اندروید 12 هم به روز رسانی خواهد شد. ممکن است اندروید 11 زود عرضه شود، چرا که M20 و M30 زودتر از پرچمدار Galaxy Note 10 به اندروید 10 مجهز شدند. گفته شده که بسته های امنیتی هم در دو سال اول، هر سه ماه یکبار عرضه خواهد شد و در سال سوم هم مواقع نیاز منتشر خواهد شد.



بررسی کیفیت و طول عمر باتری گوشی Galaxy M31


با وجود یک باتری 6000 میلی آمپر ساعتی، تعجبی ندارد که گلکسی ام31 بتواند با یک بار شارژ مدتی زیادی کاربرش را همراهی کند. با استفاده سنگین از دستگاه، یک روز کامل توانستیم آن را روشن نگه دارم و با استفاده متوسط، تا بعد از ظهر روز بعدش هم نیازی به شارژر پیدا نکردیم. البته اگر برای وبگردی از Wi-Fi استفاده کنید، چرا که تعویض آن به LTE می تواند مقداری زیادی از باتری را مصرف کند.




 تصاویر Galaxy M31

همانطور که اشاره کردیم، M31 از شارژر 15 واتی پشتیبانی می کند. با چنین باتری بزرگی، سرعت شارژ های بیشتر اهمیت چندانی نخواهند داشت و با توجه به رنج قیمتی که سامسونگ به سری محصولات M خود داده، احتمال ندارد که به زودی امکان پشتیبانی از شارژ های سریعتر را در این محصولات ببینیم. با اینحال، بودنش خالی از لطف نبود چرا که پر کردن گنجایش باتری از 0 تا 100 حدود دو ساعت و نیم زمان می برد. یک ساعت شارژ، گنجایش باتری را تنها 30 درصد شارژ می کند. البته همین 30 درصد زمان زیادی کاربر را همراهی می کند.



جمع بندی


اگر بخواهیم صراحتا حرف بزنیم، باید بگوییم که Galaxy M31 در اصل یک Galaxy M30s است با یک دوربین ماکرو، دوربین اصلی با رزولیشن بالا تر، رم بیشتر برای مدل پایه و نرم افزار پیش فرض جدیدتر. بنابراین اگر بودجه بسیار محدودی دارید، مدل پایه از M30s با برچسب قیمت 175 دلاری، گزینه بهتری است. اما اگر حدود 200 دلار در اختیار دارید، Galaxy M31 ارزش خرید بسیار بالایی دارد.




 تصاویر Galaxy M31

البته محیط  نرم افزاری با امکانات و ویژگی های بیشتر، عکس های بهتر در شب  با دوربین 64 مگاپیکسلی، و طراحی نمایشگر حفره دار با حاشیه های باریک تر این محصول را بسیار جذاب تر می کرد ولی با توجه به قیمت این محصول، تمام این ها ایراد های کوچکی است که نباید جلوی انتخاب این محصول را بگیرد.

نقاط قوت
نمایشگر Super AMOLED چشم نواز
عمر باتری شگفت انگیز
عملکرد خوب دستگاه در نور روز و پشتیبانی از ضبط ویدیو 4K
اندروید 10 با One UI 2.0 به صورت پیش فرض
عملکرد خوب در اجرای بازی ها و اجرای وظایف روزانه
6 گیگابایت رم برای مدل پایه

نقاط ضعف
تاخیر و لگ در استفاده روزانه
عملکرد نه چندان خوب دوربین در شب
کامل نبودن امکانات نرم افزاری و حذف ضبط کننده اسکرین، Samsung Pay و دستیار هوشمند Bixby
بدنه پلاستیکی با جذب خط و خش بالا
حاشیه های ضخیم اطراف نمایشگر

مشاهده قیمت به روز و آنلاین خرید و فروش انواع گوشی موبایل در بازار ایران

نظرات کاربران در مورد بررسی تخصصی گوشی Samsung Galaxy M31


صدیق
1399/06/29 8:37

عالی


* الزامی
* الزامی