مرسدس بنز اسپرینتر الکتریکی سال ۲۰۱۸ وارد بازار خواهد شد

چهارشنبه 12 آبان 1395
خودرو
مرسدس بنز مدل الکتریکی خودروی اسپرینتر را برای عرضه در سال ۲۰۱۸ برنامه‌ریزی کرده است و قرار است تا در خط تولید ون‌های این کمپانی در استرالیا به تولید برسد.
مدل الکتریکی خودروی اسپرینتر در سال ۲۰۱۸ روانه بازار خواهد شد و از همان قطعاتی بهره می‌برد که در نسل سوم اسپرینتر، که در سال ۲۰۱۷  به بازار می‌آید، به روز رسانی شده‌اند. همچنین پیش‌بینی می‌شود که ظاهر آن چیزی شبیه به خودرو ون مفهومی ویژن این کمپانی باشد.
تیمو اشنایدر یکی از اعضای بخش قوای محرکه‌ی ون‌های کمپانی مرسدس بنز طی کنفرانس خبری در سوئد به رسانه‌ها گفت که خودروی ون الکتریکی جدید به نسبت مدل‌های استاندارد دیزلی از چندین ویژگی منحصر به فرد بهره خواهد برد.
اشنایدر گفت که هزینه‌ی تمام شده برای این خودرو در دراز مدت بسیار پایین‌تر از نمونه‌های استاندارد خواهد بود. بر همین اساس، بعد از گذشت سه سال یا طی مسافت ۷۵۰۰۰ کیلومتر، اکثر دارندگان این خودرو هزینه‌های اضافی را که در زمان خرید متحمل شده‌اند، جبران می‌کنند. این هزینه‌ها در اروپا بین ۱۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ یورو تخمین زده می‌شود. این مسئله بر اساس تفاوت هزینه‌ها در مصرف گازوئیل و الکتریسیته شکل می‌گیرد. الکتریسیته بسیار ارزان‌تر از سوخت‌های دیزلی است. در واقع هزینه‌ی نگهداری مدل‌های الکتریکی به نسبت مدل‌های دیزلی، حدودا نصف خواهد شد. این محاسبات بر پایه قیمت تمام شده گازوئیل برای لیتری ۱.۲۵ یورو (حدود ۵۰۰۰ تومان) صورت گرفته است.
اشنایدر همچنین در ادامه به این مسئله اشاره کرد که خودروهایی از این دست راه‌های کسب درآمد جدیدی را پیش روی رانندگان قرار خواهند داد. برای مثال، از آنجایی که ون‌های الکتریکی بدون صدا کار می‌کنند، شرکت‌های توزیع و ارسال بسته‌های پستی می‌توانند در طول شب نیز به فعالیت بپردازند. توانایی فعالیت بدون تولید صداهای مزاحم، یکی از بزرگترین دستاوردهای خودروهای الکتریکی است که نه تنها رانندگان، بلکه تمامی شهروندان به خصوص در مناطق پر جمعیت با ترافیک سنگین از آن بهره‌مند خواهند شد.
همچنین با توجه به قوانینی که در شهرهای بزرگی چون لندن محدودیت‌های ترافیکی را ایجاد کرده است و برای عبور از چنین مناطقی باید مبلغی به عنوان عوارض پرداخت شود، یکی دیگر از مزایای ون‌های الکتریکی نمایان می‌شود.
مواردی چون میزان گازهای خروجی که در اروپا حائز اهمیت است و برای شرکت‌های مختلفی نیز که در زمینه‌ی ارسال و دریافت کالا فعالیت می‌کنند، باید در محدوده‌ی خاصی قرار گیرد، با به کارگیری ون‌های الکتریکی قابل دستیابی است.
بنا بر اظهارات اشنایدر، سوالی که در این میان مطرح می‌شود این است که آیا خرید چنین خودرویی برای مشتریان کمپانی Mercedes Benz مقرون به صرفه خواهد بود؟ حتی اگر قیمت تمام شده برای یک خودروی الکتریکی بسیار بیشتر از خودروهای متداولی باشد که نیروی مورد نیاز خود را از موتورهای احتراق داخلی تامین می‌کنند، کاهش هزینه‌ها در سرویس و نگهداری خودرو و مهم‌تر از آن هزینه‌های انرژی به مراتب پایین‌تر، قادر خواهند بود تا تاثیرات این عیب را که از نظر اقتصادی به خودروهای الکتریکی گرفته می‌شود، کاهش دهند. به علاوه روند افزایشی که در مالیات‌ها شاهد آن هستیم، این اجازه را به کمپانی مرسدس می‌دهد تا به مشتریان خود اطمینان دهد که در حال حاضر مجموع هزینه‌های تمام شده برای مشتریان (TCO) خنثی خواهد بود و از نظر اقتصادی هیچ ایرادی به این خودروها وارد نیست.


داین تور سرپرست بخش ون کمپانی مرسدس بنز در استرالیا گفت که ون‌های الکتریکی در حال حاضر مورد نیاز بسیاری از شرکت‌های منطقه است و به احتمال بسیار قوی با به بازار آمدن ون اسپرینتر الکتریکی این کمپانی در سال ۲۰۱۸، تقاضا از این نیز بیشتر می‌شود. او ادامه داد که در حال حاضر کمپانی مرسدس بنز بازخورد مشتریان خود را نسبت به خودروهای الکتریکی، جمع‌آوری کرده است و برای بهبود عملکرد این خودروها متناسب با نیاز مشتریان خود، با آن ها در ارتباط خواهد بود. این مسئله برای خودروهای ون از اهمیت بیشتری برخوردار است چراکه این خودروها برای کسب و کار مشتریان و نیازهای آنان ساخته می‌شود.
داین تور همچنین به ون الکتریکی Vito E-Cell اشاره کرد که حدود چهار یا پنج سال پیش به بازار عرضه شد و نظر بسیاری را به خود جلب نمود، اما به نظر می‌رسید که پذیرش این خودرو در ذهن مشتریان مرسدس بنز مقداری زود بود. به هر حال مسئله‌ پیشرفت و تغییر چشم‌گیر وسایل نقلیه‌ی الکتریکی از آن زمان تا کنون بر کسی پوشیده نیست.
شاید بتوان اصلی‌ترین مشکل خودروهای تمام اکتریکی را حداکثر مسافتی دانست که می‌توانند با یک مرتبه شارژ طی کنند. این مشکل در اروپا به دلیل تمرکز شهرها شاید آن‌چنان مورد نکوهش نباشد تا جایی که اشنایدر پیمودن مسافت ۱۰۰ کیلومتری را برای این خودروها کافی می‌داند. اما این مسافت برای استرالیا یا دیگر مناطق که متمرکز نیستند مناسب نخواهد بود. در واقع عرضه‌ی این خودرو تنها با یک ظرفیت برای تمام مشتریان به خصوص در استرالیا قابل قبول نخواهد بود.
در همین رابطه تور در جواب به سوالی که در رابطه با حداکثر مسافتی که این خودرو قادر است طی کند، به این مطلب اشاره کرد که کمپانی مرسدس بنز به تازگی خبر تولید این خودرو را اعلام کرده است و بنابراین اطلاعات دقیقی از مشخصات و برد آن در دست نیست، چرا که برای محاسبه‌ی چنین مسائلی نیاز است تا فاکتورهایی چون وزن نیز در نظر گرفته شود.
تور می‌گوید که بدون در نظر گرفتن محدودیت‌های موجود در طی مسافت، رانندگان و پیک‌های شهری، بیشترین سهم از خرید ون‌های الکتریکی را خواهند داشت. بنابراین ون الکتریکی اسپرینتر نیز برای استفاده در حوزه‌های شهری و ارسال و دریافت بسته بیشترین شانس را خواهد داشت.
در رابطه با قیمت این خودرو نیز تور جواب دقیقی نداد و صحبت در رابطه با آن را به بعد از مشخص شدن جزئیات خودرو، بازارهای فروش و شناسایی هزینه‌ی منطقی برای مشتریان، موکول کرد. بنا بر گفته‌های تور کمپانی مرسدس بنز هنوز تمام جنبه‌ها و فاکتورهای موثر بر بازار را مورد بررسی قرار نداده است. همچنین تعامل با مشتریان اولیه این خودرو به منظور شناسایی و پاسخ بهتر به نیازهای آنان نیازمند صرف زمان بیشتری است.
علاوه بر پیک‌های شهری کمپانی‌های دیگری نیز وجود دارند که در رابطه با پتانسیل‌های بالقوه این خودرو با کمپانی مرسدس بنز در ارتباط هستند. به عنوان مثال در نیوزیلند کمپانی Air New Zealand در یک مناقصه به دنبال خودروهای الکتریکی بود که در نقل و انتقالات از آن‌ها استفاده کنند. شرکت اسرالیایی Post and Star Track به وضوح یکی دیگر از مصرف‌کنندگان این ون‌ها خواهد بود. کمپانی THL (هلدینگ توریستی در نیوزیلند)، یکی از بزرگترین مشتریان خودروسازی مرسدس بنز نیز به دنبال خودروهای الکتریکی برای گسترش کسب و کار خود است. بسیاری از این شرکت‌ها علاقه‌ی خود را نسبت به پیوستن به فرایند آزمایش و بررسی این خودرو اعلام کرده‌اند. این امر برای کمپانی مرسدس بنز به جهت شناسایی نیازهای مشتریان خود می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد.
نسل کنونی خودروی مرسدس بنز اسپرینتر از حدود سال ۲۰۰۶ در بازار موجود بوده است و تنها در سال ۲۰۱۳ با تجهیزات ایمنی و ظاهری جدید به روز رسانی شده است.


سهیل رضایی

نظرات کاربران در مورد مرسدس بنز اسپرینتر الکتریکی سال ۲۰۱۸ وارد بازار خواهد شد


* الزامی
* الزامی