مایکروسافت پروژه‌ی اسپارتان، مرورگر جدید خود را برای ویندوز ۱۰ معرفی کرد

پنج‌شنبه 2 بهمن 1393
کامپیوتر
همانطور که پیش از آغاز مراسم ویندوز ۱۰ مایکروسافت نیز انتظار می‌رفت، ردموندی‌ها در این مراسم از پروژه‌ی اسپارتان یا به بیان بهتر مرورگر جدید خود برای ویندوز ۱۰ رونمایی کردند.
پیش از برگزاری مراسم ویندوز ۱۰ مایکروسافت، انتشار گزارش‌هایی کار روی مرورگر جدید توسط مایکروسافت و احتمال کنار گذاشتن اینترنت اکسپلورر را وعده داده بود. حال مایکروسافت بصورت رسمی از پروژه‌ی موسوم به اسپارتان که در واقع مرورگر جدید این کمپانی برای عرضه به‌همراه ویندوز ۱۰ است، پرده برداشت، ولی هنوز مشخص نیست که آیا اینترنت اکسپلورر بصورت کامل کنار گذاشته خواهد شد یا خیر.
اسپارتان با قابلیت‌هایی راه به سوی گجت‌های کاربران باز خواهد کرد که اینترنت اکسپلورر از داشتن آن‌ها محروم است. از جمله‌ی مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به رابط کاربری جذاب، ساده و زیبای این مرورگر اشاره کرد. همچنین مایکروسافت یک موتور جدید رندر را در مرورگر خود به کار گرفته است. شاید جالب‌ترین امکان در مورد اسپارتان، امکان اضافه کردن یادداشت بر روی صفحه‌ی وب باشد. علاوه بر امکان اضافه کردن یادداشت روی صفحه‌ی وب که می‌تواند از طریق لمس یا صفحه‌ی کلید و ماوس باشد، می‌توان بخشی از صفحه‌ی وب یا تمام آن را در وان‌درایو اشتراک گذاشت.
با استفاده از اسپارتان، می‌توان صفحات وب را همچون صفحات کتاب مورد مطالعه قرار داد. با استفاده از این قابلیت جدید، اسپارتان موارد اضافی در صفحه‌ی وب را برای مطالعه‌ی بهتر حذف می‌کند.
اما شاید بهترین امکان تعبیه شده در این مرورگر را بتوان ترکیب آن با دستیار صوتی هوشمند مایکروسافت یا همان کورتنا، پس از معرفی آن در ویندوز ۱۰ خواند. برای مثال در صورتی که آدرس یک رستوران را در نوار آدرس مرورگر وارد کرده و وارد وب‌سایت رستوران مورد نظر شوید، کورتنا آماده است تا شما را برای رسیدن به رستوران مورد نظر راهنمایی کرده و اطلاعاتی از قبیل اطلاعات تماس، رزور میز، ساعت‌های فعالیت و غیره را برای شما نمایش دهد. از جمله‌ی قابلیت‌های کورتنا در اسپارتان می‌توان به امکان نمایش اطلاعات پرواز در زمان مراجعه به وب‌سایت‌ شرکت‌های هواپیمایی اشاره کرد.
مایکروسافت اطلاعات مشخص و دقیقی را در مورد جزئیات مرورگر خود ارائه نکرد.

حسین خلیلی صفا

نظرات کاربران در مورد مایکروسافت پروژه‌ی اسپارتان، مرورگر جدید خود را برای ویندوز ۱۰ معرفی کرد


* الزامی
* الزامی