اکسپریا Z1 سونی در برابر G2 ال جی

یک‌شنبه 21 مهر 1392
موبايل
در حال حاضر بهترین اسمارت فون اندرویدی چه نام دارد؟
یک سئوال: در حال حاضر بهترین اسمارت فون اندرویدی چه نام دارد؟ خب، جواب دادن به این سئوال تاحدودی سخت است. در واقع زدن برچسب “بهترین” برروی یک تلفن همراه اندرویدی این روزها کار آسانی نیست، بخصوص وقتی در مورد اسمارت فون های سطح بالا بحث می کنیم. اما اگر بخواهیم نام چندین محصول را ببریم قطعا LG G2 در بین آنها خواهد بود.

این روزها یک مدعی دیگر هم در بین اسمارت فون های اندروید وجود دارد که ادعای بهترین بودن را دارد. این اسمارت فون Sony Xperia Z1 است که همانند G2 از بهترین مشخصات و ویژگی ها بهره می برد. در ادامه مقایسه ای بین این دو محصول مدعی انجام می دهیم تا ببینیم که در نهایت کدامیک اسمارت فون بهتری خواهد بود.

طراحی

تقریبا شکی وجود ندارد که اسمارت فون Sony Xperia Z1 در بین دو دستگاه دارای ظاهری بهتر است. سونی در این دستگاه با استفاده از نوار فلزی ضربه پذیری دستگاه را تقویت کرده است. همچنین سطح صاف جلو و پشت آن زیبایی خاصی به این اسمارت فون داده است. البته این موضوع هم نباید فراموش کرد که این دستگاه برخلاف پرچمدارهای اندرویدی دیگر، اسمارت فونی ضد آب و ضد گرد و غبار به حساب می آید و حتی می تواند در زیر آب عکسبرداری کند. این درحالیست که جی ۲ ال جی این ویژگی ها را ندارد.
در سوی دیگر LG G2 دارای مزیت هایی نسبت به Z1 می باشد. در ابتدا، این اسمارت فون، دستگاهی جمع و جورتر به حساب می آید، حتی با توجه به داشتن صفحه نمایشی بزرگتر نسبت به Z1. همانطور که می دانید صفحه نمایش آن ۵.۲ اینچی است. در واقع ال جی با کم کردن حاشیه صفحه نمایش موفق به کوچکتر ساختن آن شده، همچنین LG G2 بسیار سبک تر از محصول سونی است و می توان آنرا راحت تر در دست گرفت.
این همه ماجرا نیست، و در حالیکه Sony Xperia Z1 دارای ظاهری بسیار خوب می باشد، بدنه شیشه ای این محصول سونی تاحدودی آسیب پذیر است. این امکان وجود دارد که بعد از رها شدن این اسمارت فون برروی جسمی سخت، بدنه آن آسیب ببیند. LG G2 از بدنه ای پلاستیکی بهره می برد که کمتر شکننده می باشد.

دوست داشته باشید یا نه، ال جی از دکمه هایی فیزیکی در پشت دستگاه استفاده نموده که از لحاظ تئوری، دسترسی به آنها آسانتر است، چرا که زیر انگشت اشاره کاربر قرار می گیرد. اما در واقعیت استفاده از آنها تاحدودی سخت است. همچنین نور نوتیفیکیشن که از طریق دکمه پاور منتشر می شود بسیار خوب می باشد.

دکمه های فیزیکی Xperia Z1 احساس خوبی را به کاربر منتقل کرده و کار خود را بخوبی انجام میدهند. شاید تنها نکته ای که در مورد آن وجود دارد این است که کاش دکمه های فیزیکی کمی بزرگتر بودند. نکته خوب دیگر برروی Z1 وجود دکمه دو مرحله ای شاتر دوربین است.

صفحه نمایش

هیچ اسمارت فونی نمی تواند ادعا کند که دستگاهی سطح بالا و پریمیوم است ولی از صفحه نمایشی بسیار خوب بهره نبرد. هر دو محصول ال جی و سونی نیز از صفحه نمایشی بسیار خوب (بطورکلی) بهره می برند. صفحه نمایش Z1 از نوع LCD است که از تکنولوژی Triluminos استفاده می کند، G2 نیز از صفحه نمایشی با پنل IPS-LCD بهره می برد که کیفیت بسیار خوبی دارد. رزولوشن هر دو صفحه نمایش ۱۰۸۰P یا ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل است.
همانطور که قبلا هم اشاره شد، LG G2 مجهز به صفحه نمایشی بزرگتر است در حالیکه خود دستگاه کوچکتر از رقیب به نظر می رسد. واضح است که هر دو صفحه نمایش وضعیت خوبی دارند. نکته ای که توجه ما را به خود جلب کرد در مورد صفحه نمایش LG G2 است که در زیر نور آفتاب خواناتر و واضح تر از محصول سونی به نظر می رسد. زاویه دید آن نیز با فاصله زیاد نسبت به صفحه نمایش Z1 از وضعیت بهتری برخوردار است. از طرفی دقت رنگ صفحه نمایش Z1 بهتر از جی ۲ می باشد. به هر حال صفحه نمایش هر دو دستگاه در وضعیت خوبی است و انتخاب هیچکدام اشتباه نیست.
سیستم عامل و رابط کاربری

هر دو اسمارت فون از سیستم عامل اندروید ۴.۲.۲ جیلی بین بهره می برند که تا حدودی موضوعی ناامیدکننده است چرا که اندروید ۴.۳ از ماه جولای در دسترس قرار داشته است.
رابط کاربری آنها تفاوت زیادی با یکدیگر دارند. برخلاف سونی، کمپانی ال جی از عناصری رنگارنگ و فانتزی در رابط کاربر خود استفاده کرده است همچنین ویژگی های مفیدی چون Slide Aside برروی محصول ال جی قرار دارد. با این حال علاقه ما به رابط کاربری سونی بیشتر است، چرا که رابط کاربری آن کمتر کارتونی و خلوت تر است. البته ال جی هم در بخش رابط کاربری وضعیت بدی ندارد. انعطاف پذیری و سفارشی سازی رابط کاربری ال جی یک مزیت برای آن نسبت به رابط کاربری سونی به حساب می آید.
پروسسور و حافظه

اسنپ دراگون ۸۰۰؛ سریعترین پردازنده موبایل که کوالکام تولید کرده است برروی هر دو اسمارت فون قرار دارد. پس جای تعجب وجود ندارد که نتایج تست های گرفته شده توسط این دو دستگاه مشابه باشد. با توجه به وجود ۲ گیگابایت رم برروی آنها، این دستگاهها بخوبی وظایف مولتی تسکینگ را انجام می دهند. همچنین با توجه به وجود جی پی یو Adreno 330، تمامی بازیهای مدرن ۳D بخوبی برروی آنها اجرا می شوند.
LG G2 دارای حافظه داخلی ۱۶ و ۳۲ گیگابایتی است ولی اسلات مایکرواس دی ندارد. درحالیکه اکسپریا Z1 تنها ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی دارد ولی کاربر می تواند از اسلات مایکرواس دی آن تا ۶۴ گیگابایت استفاده کند.

دوربین

با انجام تست هایی که برروی دوربین ۱۳ مگاپیکسلی جی ۲ به همراه OIS آن انجام شد، می توان با قاطعیت اعلام کرد که این دوربین در بین بهترین ها قرار می گیرد. از سوی دیگر Sony Xperia Z1 با دوربین ۲۰.۷ مگاپیکسلی و G لنز خود وضعیت خوبی دارد. باتوجه به صاف بودن دستگاه و وجود یک دکمه اختصاصی شاتر، قطعا Sony Xperia Z1 دستگاهی راحتتر برای عکاسی بحساب می آید. از سوی دیگر کار با LG G2 در حالت افقی زیاد راحت نیست.
البته باید اعتراف کنیم که ویژگی های دوربین LG G2 بیشتر از محصول سونی ما را راضی کرد. دوربین آن دارای OIS یا تثبیت کننده تصویر نوری است که بخوبی در حالت ضبط ویدئوی ۱۰۸۰P در ۶۰fps قابلیت آن مشخص می شود. همچنین حالات بسیار زیادی تصویربرداری برروی آن وجود دارد که میتواند در شرایط مختلف مورد استفاده قرار گیرد.
دوربین Xperia Z1 دارای ویژگی های مختلف می باشد، اما سئوال اینجاست که موارد استفاده از بعضی از این ویژگی ها و امکانات در دنیای واقعی کجاست. تصاویر گرفته شده در حالت Auto بصورت ۸ مگاپیکسلی ثبت می شوند و برای گرفتن تصویر ۲۰.۷ مگاپیکسلی می بایست دوربین را بصورت دستی تنظیم کرد.

XPERIA Z1

برای مشاهده عکس در اندازه واقعی کلیک کنید

G2

برای مشاهده عکس در اندازه واقعی کلیک کنید


درحالیکه LG G2 تصاویر بسیار خوبی ثبت می کند، Z1 اغلب تصاویری بهتر در شرایط یکسان ثبت می کند. همچنین دوربین Z1، تصاویر را کمی گسترده تر در محدوه دینامیکی ثبت می نماید. به هر حال تصاویر ثبت شده توسط G2 در بخش جزییات تصویر بهتر است در حالیکه تصاویر ثبت شده توسط Z1 در مناطق روشن بیش از حد روشن می باشد. همچنین ثبت تصاویر توسط LG G2 در شب بهتر از Z1 می باشد.
در بخش ضبط ویدئو و هنگامی که با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه فیلمبرداری شود، LG G2 بسیار خوب عمل می کند، اگر چه فیلمبرداری توسط این دوربین در شب به طور عجیبی بد می باشد. فیلمبرداری توسط Z1 در شرایط نور کم بسیار بهتر از محصول ال جی است.

کیفیت تماس

نتیجه گیری در این بخش کار آسانی بود. کیفیت مکالمات تلفنی توسط LG G2 بسیار بهتر از Z1 می باشد. گوشی آن بسیار قدرتمند است و صدا را بسیار شفاف منتقل می کند، حتی هنگامی که ولوم صدا برروی حداکثر نیست. وضعیت اکسپریا Z1 نیز خوب است اما از سطح G2 پایین تر می باشد.

باتری

عمر باتری، از نقاط ضعف هیچکدام از این دو محصول به حساب نمی آید. هر دو اسمارت فون دارای یک باتری ۳۰۰۰mAh هستند که انرژی لازم برای استفاده کاربر را فراهم میکند.




نتیجه گیری

با نگاهی به مشخصات این دو اسمارت فون، کار سختی است که بتوان یکی از آنها را بعنوان برنده قطعی انتخاب کرد. هر دو اسمارت فون Sony Xperia Z1 و LG G2 بخوبی ساخته شده اند و بازدهی بسیار بالایی دارند. Xperia Z1 می تواند برای کسانی مناسب باشد که به ظاهر دستگاه ارزش بیشتری می دهند، دستگاهی که دارای ظاهر و کیفیت ساختی بهتر می باشد. همچنین کسانی که می خواهند هر لحظه از زندگی خود را ثبت کنند و از دوربین استفاده بیشتری می کنند این دستگاه انتخاب اول می باشد. اگر چه به بزرگتر بودن دستگاه و کیفیت تماس پایین آن نسبت به G2 نیز باشد اشاره کرد.
در سوی دیگر، G2 دارای صفحه نمایشی بزرگتر، دستگاهی سبک تر و ابعادی جمع جور تر است. عملکرد دوربین آن هم می تواند بسیار نزدیک به دوربین Z1 باشد. پس این دستگاه می تواند انتظارات بسیاری از کاربران که توقع بالایی از یک اسمارت فون را دارند برآورده کند، البته اگر می توانید با دکمه های فیزیکی پشت دستگاه کنار بیایید.
نظر شما در مورد این دو اسمارت فون چیست؟ به نظر شما کدام دستگاه در سطح بالاتری قرار دارد؟

نظرات کاربران در مورد اکسپریا Z1 سونی در برابر G2 ال جی


sina
1392/07/28 23:6

به نظر من هردو اسمارت فون های قدرتمندی هستند ولی G2زیبا تر از XPERIA Z1است


mehdi
1392/08/03 1:20

اخه فکر کردن نداره lg g2 بهتره کیفیت دوربینها خیلی نزدیکه یادمون نره سونی دوربینش 20.7 و ال جی 13 با در نظر گرفتن قیمت خدایش ال جی حرف نداره


ali
1392/08/26 2:2

G2 خیلی بهتره


ارمان
1392/11/03 19:36

هر دو گوشی دوربین عالی دارند، ولی LG G2 نوآوریهای بیشتری داره،قیمتش مناسبتره و گارانتی خوبی داره،پس G2 گوشی بهتریه.


علی
1393/04/14 9:37

G2 خیلی بهتره


علی
1393/12/18 16:42

جی 2 ی سروگردن بالاتره


* الزامی
* الزامی