بررسی تخصصی وان ام 9 (One M9) اچ تی سی

چهارشنبه 30 اردیبهشت 1394
موبايل
اچ‌تی‌سی بعنوان یکی از سازندگان مطرح گوشی‌های هوشمند سابقه‌ی درخشانی در بازار اندروید دارد. وان ام 8 که سال گذشته معرفی شد یک دستگاه تمام عیار بود که اندک معایبی باعث می‌شد با دیده‌ی تردید به آن بنگریم. حال این سازنده‌ی تایوانی تلاش کرده در وان ام 9 هیچ بهانه‌ای باقی نگذارد و دستگاهی بی‌نقص را به بازار معرفی کند

برخلاف سامسونگ که پرچمدار سال 2015 خود را به کلی متحول کرده، اچ‌تی‌سی تصمیم گرفته طرح پیشین خود را بیش از پیش بالغ کند. وان ام 9 در قیاس با پرچمدار قبلی این شرکت تغییر انقلابی به همراه نداشته اما خارج از معیار مقایسه و بصورت مستقل، بدون تردید یکی از برترین گوشی‌های هوشمند دنیای اندروید به شمار می‌رود. تمرکز جدی اچ‌تی‌سی بر روی مبحث طراحی و مهندسی ساخت موجب شده این پرچمدار همواره در زمره‌ی زیباترین گوشی‌های هوشمند قرار گیرد و به یک الگو در قلمرو اندروید بدل شود. اصلاحات جزئی در طراحی، تغییر سیستم دوربین و ارتقای سخت‌افزاری فاکتورهای اصلی وان ام 9 به شمار می‌روند که به تشریح آن‌ها خواهیم پرداخت.




طراحی ظاهری


 در اولین نگاه ممکن است بسیاری از کاربران وان ام ۹ را با پرچمدار سال گذشته‌ی اچ‌تی‌سی اشتباه بگیرند. کمپانی تایوانی باور دارد که نقصی به طراحی، مهندسی و کیفیت ساخت پرچمدار سال 2014 این شرکت وارد نیست و بهترین اقدام، رفع نواقص و ایجاد اصلاحات جزئی خواهد بود. البته تکرار، چندان مورد پسند بازار نیست و معمولا کاربران در صورتی که شاهد تغییر نباشند در خرید خود تردید می‌کنند. با این حال باید اعتراف کرد که تمرکز ویژه‌ی اچ‌تی‌سی بر مبحث طراحی و ساخت نتیجه‌ی حیرت‌انگیزی داشته و این طرح کلی همچنان یکی از زیباترین گوشی‌های هوشمند بازار به شمار می‌رود.





 تصاویر One M9





 تصاویر One M9





 تصاویر One M9





 تصاویر One M9





وان ام 9 از همان DNA ظاهری وان ام 8 و وان ام 7 بهره می‌برد که البته جزئیات خاصی میان این دو تمایز ایجاد می‌کند. روند و فرآیند ساخت ام 9  همچون ام 8 بوده و دردسر اندکی برای اچ‌تی‌سی داشته؛ با این حال این بار بر خلاف رویه‌ی گذشته، اچ‌تی‌سی بدنه‌ی پرچمدار خود را از نوعی ساختار دوگانه تولید کرده که رنگ متفاوت این دو بخش و پیوند میان آن‌ها زیبایی خاصی به آن می‌بخشد. این ساخت و پرداخت در سطح صنعتی بعنوان یکی از شیوه‌های جواهرسازی نیز به کار می‌رود که طی آن دو فلز ساختاری یکپارچه پیدا می‌کنند. البته تاثیر این رویه بر تجربه‌ی کاربری به آن اندازه که تصور آن هیجان‌انگیز است چشمگیر نخواهد بود. عده‌ای نتیجه‌ی کار را جذاب می‌دانند و برخی دیگر نیز ساختار یکپارچه‌ی قبلی را ترجیح می‌دهند.





 تصاویر One M9





 تصاویر One M9





 تصاویر One M9





تغییرات اعمال شده بر روی وان ام9 در بخش طراحی آنچنان جزئی و ظریف هستند که بصورت یکتا متوجه آن‌ها نخواهید شد اما هر یک به نوبه‌ی خود به برآیند تجربه کاربری بهتر کمک می‌کنند. سطح پشتی وان ام 9 که مقاومت بسیار خوبی در مقابل خراشیدگی از خود نشان می‌دهد به مراتب احساس ایمنی بیشتری به کاربر منتقل می‌کند و کمتر از وان ام 8 مستعد سُر خوردن است. قسمت پشتی وان ام 9 این بار نشانه‌های گزیدگی اچ‌تی‌سی از ریسک بر روی پیکربندی دوربین را با خود به همراه دارد. اچ‌تی‌سی که متوجه شد رویکرد دوربین دوگانه و اولتراپیکسل قادر به ایجاد موج در بازار نیست، تلاش کرده این بار محافظه‌کاری بیشتری به خرج داده و یک دوربین قدرتمند را جایگزین پیکربندی قبلی کند. این دوربین به میزان اندکی از سطح پشتی دستگاه برآمدگی دارد که البته این برآمدگی قابل قیاس با نمونه‌ی موجود در گلکسی اس 6 سامسونگ یا آیفون 6 اپل نبوده و ارتفاع کمتری دارد.  باید اعتراف کنیم که ما از طرفداران ظاهری دوربین دوگانه‌ی وان ام ۸ نبودیم و اکنون از این تغییر (حداقل در بخش طراحی) راضی هستیم. اچ‌تی‌سی برای محافظت از سطح دوربین و جلوگیری از خراشیدگی آن، پوشش یاقوت کبود را بر روی آن به کار بسته است.





 تصاویر One M9

وان ام 9 همچنان از یک نمایشگر 5 اینچی بهره می‌برد که ثبات رویه‌ی اچ‌تی‌سی را به رخ می‌کشد. این نمایشگر اکنون بخاطر کاهش اندک حاشیه‌ها در دل بدنه‌ای کوچک‌تر جای گرفته که البته تشخیص تفاوت آن کار ساده‌ای نیست. وان ام 9 نیز از موهبت اسپیکرهای دوگانه‌ی بوم‌ساوند برخوردار است که در بالا و پایین نمایشگر جای گرفته‌اند. با کمی دقیق شدن، متوجه خواهیم شد که اسپیکر بالایی اندکی نازک شده تا فضای مورد نیاز برای دوربین جلویی دستگاه که از نوع اولتراپیکسل است و به جای بیشتری نیاز دارد فراهم شود. شاید شما نیز آرزو می‌کردید حاشیه‌ی بالا و مخصوصا پایین وان ام 9 کمتر از پرچمدار سال پیش باشد، اما اچ‌تی‌سی به زومیت گفته که دلیل این مساله، ارائه‌ی کیفیت صدای برتر از طریق اسپیکرهای بوم‌ساوند است؛ معامله‌ای که تصور می‌کنیم ارزش مقداری حاشیه‌ی بیشتر را داشته باشد. یکی از تغییرات ساختاری ایجاد شده که احتمالا به سادگی متوجه آن نخواهید شد، بهره‌گیری از یک ورق آلومینیوم یکتا برای برش دادن پنل جلویی است که برای اولین بار در سری وان اچ‌تی‌سی به کار رفته است. سوراخ‌های مورد نیاز برای نگهداری اسپیکر و نمایشگر بصورت دقیق در این ورقه ماشین‌کاری شده‌اند. این مساله با وجود اینکه یک رویکرد برتر تولید به شمار می‌رود اما تفاوتی در احساس و ظاهر محصول ایجاد نمی‌کند.





 تصاویر One M9

در سمت راست وان ام 9 اولین نکته‌ای که موجب جلب توجه خواهد شد، انتقال کلید پاور/قفل به زیر کلیدهای تنظیم حجم صدا است که این بار به جای یک نوار بلند، به دو کلید مجزا تقسیم شده‌اند. اچ‌تی‌سی برای جلوگیری از اشتباه در فشردن کلیدها، بر روی دکمه‌ی پاور از حالتی طرح‌دار استفاده کرده تا کاربر با لمس آن قادر به تشخیص کلیدها باشد. در همین کناره‌ها درگاه میکروسیم و microSD نیز به ترتیب در سمت چپ و راست جای گرفته‌اند. پرچمدار جدید اچ‌تی‌سی مقاومت چندانی در مقابل آب و گرد و غبار نداشته و در آن به استاندارد IPX3 برای رویارویی با اندکی باران بسنده شده است. در قسمت بالای دستگاه نیز همچنان پوشش پلاستیکی مربوط به سنسور IR را مشاهده می‌کنیم.





 تصاویر One M9

در مجموع، انحنای عالی وان ام 9 در قسمت پشتی و ساختار کلی ابعاد دستگاه موجب می‌شود با یکی از خوش‌دست‌ترین گوشی‌های هوشمند موجود در بازار روبرو باشیم. تغییرات جزئی که جنبه‌ی مهندسی ندارند، نظیر بهره‌گیری از رنگ دوگانه و حالت متفاوت در گوشه‌ها، بیشتر به رویکردی برای قانع کردن مشتریان شباهت دارد. در هر حال اگرچه اچ‌تی‌سی تلاش کرده این بار ریسک محصول خود را به حداقل برساند، اما اندکی تغییر، بهتر از ثابت ماندن است. اینکه بازار چه واکنشی به ثبات رویه‌ی اچ‌تی‌سی نشان دهد مساله‌ای است که همچنان باید منتظر بمانیم و ببینیم.




نمایشگر و اسپیکر


در حالی که بازار به سرعت در حال پیشروی به سمت رزولوشن QHD است اما به نظر می‌رسد اچ‌تی‌سی اعتقادی به رزولوشن بالاتر از Full HD برای نمایشگر 5 اینچی پرچمدار خود ندارد. هرچند تشخیص میان این دو سطح تفکیک در نمایشگر ۵ اینچی بسیار دشوار است. در هر حال اعداد و ارقام بر روی بازار تاثیرگذار هستند؛ خصوصا که ال‌جی از زمان معرفی جی 3 بر این موج سوار شده و سپس توسط سازندگان دیگر از جمله سامسونگ دنبال شد.





 تصاویر One M9

اچ‌تی‌سی وان ام 9 به یک نمایشگر 5 اینچی از نوع Super LCD 3 مجهز شده که با رزولوشن 1080p خود تراکم 441 پیکسل بر اینچ را ارائه می‌کند. اگرچه شاید تصور کنید بر روی کاغذ این مساله بعنوان نقطه ضعف وان ام 9 در نظر گرفته خواهد شد، اما فاکتورهای چندگانه‌ای وجود دارد که باید بصورت همزمان در نظر گرفته شوند. تفکیک و تمایز قائل شدن میان دو پیکسل در نمایشگر وان ام 9 نیز بسیار دشوار است و از نظر تجربه کاربری و بدون دانستن تعداد پیکسل‌ها، ممکن است تفاوت خاصی میان این دو سطح رزولوشن مشاهده نکنید. حال آنکه بهره‌گیری از پیکسل‌های کمتر موجب کاهش فشار بر روی باتری و پردازنده‌ی گرافیکی خواهد شد. اما باید پرسید که پس با چه تفاوتی نسبت به نمایشگر به کار رفته در نسل پیشین این پرچمدار روبرو هستیم؟

زاویه‌ی دید این نمایشگر همچنان در سطح بسیار خوبی جای می‌گیرد و رزولوشن آن نیز برای مشاهده از فاصله‌ی منطقی قادر به نمایش جزئیات خوبی است. اما به نظر نمی‌رسد نمایشگر وان ام 9 نیز در لیست برتری‌های اچ‌تی‌سی قرار بگیرد. در قیاس با وان ام8، نمایشگر پرچمدار جدید تایوانی‌ها بهتر از قبل به نمایش رنگ سفید می‌پردازد اما از آن سو رنگ مشکی را به عمیقی قبل به نمایش نمی‌گذارد.  اگرچه گفته می‌شود انتخاب میان گرمی رنگ‌ها در فناوری AMOLED و واقع‌گرایانه‌تر بودن آن‌ها در فناوری LCD بستگی بسیاری به سلیقه دارد، اما آنچه با چشم قابل دیدن است نشان از کاهش کیفیت نمایش رنگ‌ها در قیاس با پرچمدار سال پیش اچ‌تی‌سی دارد.
در مجموع نمایشگر وان ام 9 از نظر صحت و دقت نمایشگر رنگ‌ها، بهترین نیست اما میزان روشنایی آن به 508 نیت رسیده که نسبت به رقم 490 نیت در وان ام 8 پیشرفت مناسبی به شمار می‌رود. نتیجه آنکه، کار کردن با دستگاه در محیط‌های پرنور دردسر خاصی برای کاربر به دنبال نخواهد داشت.





 تصاویر One M9

اما نوبت به نقطه قوت اساسی پرچمداران اچ‌تی‌سی و وجه تمایز آن‌ها با سایر پرچمداران می‌رسد. تایوانی‌ها به خوبی به اهمیت کیفیت صدا در گوشی‌های هوشمند پی برده و اسپیکرهای فوق‌العاده‌ی بوم‌ساوند خود را در وان ام 9 نیز به کار برده‌اند. این اسپیکرهای استریو اکنون به فناوری دالبی برای ایجاد صدای همه‌گیر مجهز هستند که موجب می‌شود هیچ پرچمدار دیگری یارای رقابت با آن را نداشته باشد. حجم صدای خروجی و کیفیت صدا همچنین در سطح عالی قرار دارد و اگر اهل استفاده از اسپیکر در گوشی هوشمند هستید از وان ام ۹ نهایت لذت را خواهید برد. 




دوربین


در نسل جدید پرچمدار اچ‌تی‌سی خبری از دوربین اولترا پیکسل در پشت گوشی نیست، بلکه یک دوربین با سنسور ۲۰ مگاپیکسلی در این قسمت جا خوش کرده است و این موضوع به معنای از دست رفتن شماری از ویژگی‌های مثبت دوربین وان M8 در کنار حذف برخی از ویژگی‌های منفی استفاده از چنین فناوری است. همچنین خبری از سنسور دوم نیز نیست و دیگر نمی‌توان فوکوس تصویر را پس از ثبت آن تغییر داد. البته باید به این نکته اشاره کرده که اچ تی سی کاملا فناوری اولترا پیکسل را کنار نگذاشته و در دوربین مخصوص سلفی شاهد بهره‌گیری از اولتراپیکسل هستیم. هویت سازنده‌ی سنسور دوربین 20 مگاپیکسلی وان ام 9 در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، چراکه شماری از منابع این سنسور را متعلق به سونی و شماری دیگر آن را ساخته‌ی توشیبا عنوان کرده‌اند. برخی گمانه‌ها نیز پرچمدار اچ تی سی را دارای دو سنسور متفاوت خوانده‌اند که برای برخی مناطق با سنسور توشیبا و برای شماری دیگر با سنسور سونی عرضه خواهد شد. با این حال رزولوشن تصاویر گرفته شده با نسخه‌ای که در ایران به فروش می‌رسد با مشخصات فنی سنسور توشیبا هم‌خوانی دارد و از این رو باور داریم که حداقل نسخه‌ی بررسی شده توسط زومیت به سنسور ساخت توشیبا مجهز شده بود.  به واقع می‌توان گفت که این سنسور در ثبت جزئیات صحنه عملکرد قابل قبولی دارد و می‌تواند کوچک‌ترین موارد را نیز در تصویر ثبت کند.





 تصاویر One M9

دوربین وان ام ۹ در مقایسه با وان ۸ تقریبا در تمام شرایط عملکرد بهتری دارد و این تفاوت مخصوصا در محیط‌های پر نور بیشتر به چشم می‌خورد. پس از بروزرسانی که هفته‌ی گذشته‌ برای One M9 منتشر شد، عملکرد دوربین به شدت بهبود یافت و حالا می‌توان عکس‌های به مراتب بهتری را با این گوشی گرفت اما با این حال هنوز هم وان ام ۹ از نظر کیفیت عکس‌برداری در مقایسه با رقبایی همچون آیفون ۶ و گلکسی اس ۶ در سطح پایین‌تری قرار می‌گیرد. وان ام ۹ هنوز داینامیک رنج محدودی دارد و در بسیاری از شرایط مجبور به فعال کردن حالت HDR می‌شوید

خوشبختانه سرعت شاتر و فوکوس دوربین بسیار سریع و خوب است و از این بابت هیچ سوژه‌ای را از دست نخواهید داد.
برخلاف خود دوربین، اپلیکیشن آن در پرچمدار اچ تی‌سی یکی از بهترین نمونه‌های موجود در بین گوشی‌های هوشمند اندرویدی است. در حالت خودکار عکاسی با دوربین بسیار ساده و سریع انجام می‌شود. و در حالت پیشرفته نیز می‌توان تنظیماتی نظیر ISO، تنظیمات نور سفید و HDR را پیکربندی کرد. یکی از نکات جالب توجه و مثبت که وان M9 برای دوستداران عکاسی به ارمغان آورده، پشتیبانی از ثبت تصاویر با فرمت RAW است که البته هنوز فعال نشده است. با کشیدن انگشت به سمت چپ یا راست می‌توان از میان گزینه‌هایی نظیر ثبت تصویر پانوراما، سلفی و تصویر استاندارد، یکی را انتخاب کرد. از دیگر قابلیت‌های دوربین ان M9 می‌توان به قابلیت ثبت ویدئوهای 4K نیز اشاره کرد که البته تنها می‌توان ۶ دقیقه در این وضعیت به فیلمبرداری پرداخت.
یکی از مواردی که وان M9 از نسل پیشین به عاریه گرفته، ابزار‌های متعدد برای ویرایش تصاویر است که از آن جمله‌ می‌توان به قابلیت از بین بردن قرمزی چشم اشاره کرد. همچنین می‌توان انیمیشن‌ها یا المان‌های متحرکی را نیز به تصویر اضافه کرد که در صورت نیاز قابلیت ذخیره‌ی تصویر با این المان‌های متحرک در قالب فایل ویدئویی وجود دارد.
نهایتا باید به این نکته اشاره کرد که دوربین اچ‌تی‌سی وان M9 علی‌رغم ثبت جزئیات بالا، در محیط‌های کم نور یا پر نور ضعیف‌تر از رقبای خود عمل می‌کند.
در ادامه می‌توانید تصاویر نمونه گرفته شده با دوربین وان ام 9 اچ تی سی را مشاهده کنید:

توجه: عکسها ریسایز شده و در اندازه اصلی نمی باشند





 تصاویر One M9





 تصاویر One M9





 تصاویر One M9





 تصاویر One M9





 تصاویر One M9





 تصاویر One M9





 تصاویر One M9




رابط کاربری Sense 7


وان ام 9 همراه با نسخه جدید رابط کاربری سنس روانه بازار شده است. سنس 7 تغییرات عمده‌ای نسبت به سنس 6 ندارد، اما باید آن را یک بهبود نسبت به گذشته تلقی کنیم. اچ‌تی‌سی در مسیری گام برداشته تا بتواند تجربه‌ای یکپارچه و همگون را برای تمام مشتریان خود ارائه کند.





 تصاویر One M9


در ادامه به برخی تغییرات دیگری که به Sense 7.0 اضافه شده‌اند، می‌پردازیم:




قالب‌های گرافیکی متنوع


یکی از تغییرات جالب سنس 7 امکان تغییر تم در آن است. این قابلیت پیش‌تر در تلفن‌های ال‌جی و سونی وجود داشت و حالا اچ‌تی‌سی و سامسونگ نیز این قابلیت را به رابط کاربری خود اضافه کرده‌اند. بدین طریق کاربر می‌تواند گستره وسیعی از تم‌های متنوع را دانلود کرده و ظاهر گوشی خود را متنوع کند.





 تصاویر One M9

اچ‌تی‌سی حتی قابلیت دیگری نیز در این بخش استفاده کرده که به کمک آن، کاربر می‌تواند بر اساس سلیقه شخصی خود و حول یک پس‌زمینه، قالب گرافیکی مورد نظر خود را به صورت سفارشی بسازد. یکی دیگر از قابلیت‌های شخصی‌سازی این تلفن امکان انتخاب ترکیب رنگ زمینه رابط کاربری است تا هر روز بتوانید از ظاهری متنوع لذت ببرید.





 تصاویر One M9




ویجت Sense Home


اچ‌تی‌سی نیز با اضافه کردن ویجت سنس هوم، این امکان را فراهم کرده تا در صفحه اصلی، اپلیکیشن‌هایی بر اساس موقعیت مکانی و زمانی برای کاربر نمایش داده شود. در واقع در این ویجت اپلیکیشن‌های شما دسته بندی شده و بر اساس این که در محل کار هستید یا در منزل یا در حال حرکت یا این که هم‌اکنون ظهر است یا شب و... اپلیکیشن‌هایی که در آن موقعیت می‌توانند برای شما کاربردی باشند به نمایش در می‌آیند. حتی می‌توانید به صورت دستی نیز انتخاب کنید که این ویجت هم‌اکنون کدام دسته را به شما نشان دهد. نکته جالب‌تر این که حتی این ویجت در موقعیت‌های مختلف به شما پیشنهاد می‌دهد که اپلیکیشن‌های کاربردی برای آن موقعیت را دانلود و نصب کنید!





 تصاویر One M9




رابط کاربری اپلیکیشن دوربین


اپلیکیشن دوربین اچ‌تی‌سی نیز همچون سایر اپ‌های اختصاصی تلفن‌های این کمپانی از طریق پلی استور امکان بروزرسانی دارد. مثلا قابلیت EYE از طریق ارائه یک بروزرسانی برای این اپلیکیشن به تلفن‌های قبلی اچ‌تی‌سی اضافه شد. شاید کیفیت عکس‌های گرفته شده با دوربین این تلفن به خوبی رقبایی چون، گلکسی اس 6 و آیفون نباشد، اما اپ دوربین ام ۹ در عین سادگی، قابلیت‌های متنوع و کاربردی فراوانی دارد. شما می‌توانید حالت‌های مختلف عکاسی را به لیست این اپ اضافه کرده یا آنها را حذف کنید. این حالت‌ها عبارتند از سلفی، دوربین، پانوراما، Photo Booth، بوکه و Split Capture. به زودی امکان ثبت تصاویر به صورت RAW نیز به این اپ اضافه خواهد شد که در صورتی که بخواهید می‌توانید این حالت عکاسی را نیز دانلود کرده و روی اپ دوربین تلفن‌تان نصب کنید





 تصاویر One M9

وان ام 8 به دو دوربین در پشت دستگاه مجهز بود که یکی از آنها اطلاعات عمق تصویر را دریافت می‌کرد تا کاربر بتواند پس از ثبت عکس، نقطه فوکوس را تغییر دهد. اما در ام 9 دیگر خبری از دوربین دوم نیست و به کمک قابلیتی به نام Bokeh می‌توانید این کار را به شکل نرم‌افزاری انجام دهید که اتفاقا عملکرد خوبی هم دارد. در صورتی که تنظیمات Pro را فعال کنید، می‌توانید کنترل کاملی روی تنظیمات مختلف دوربین برای عکاسی داشته و به شکلی حرفه‌ای‌تر به عکاسی بپردازید. در این بخش امکان تنظیم ایزو، White Balance و Exposure وجود دارد. شما می‌توانید با نگه داشتن دکمه قفل صفحه، میزان اکسپوژر و نقطه فوکوس را ثابت کنید. همچنین می‌توانید مشخص کنید که دکمه‌های تغییر حجم صدا برای تغییر سطح زوم یا به عنوان دکمه شاتر مورد استفاده قرار گیرند. همچنین امکان عکاسی HDR، ماکرو و عکاسی در شب نیز وجود دارد.




شخصی سازی دکمه ها


یکی از دلایلی که اچ تی‌سی در تلفن‌های وان جدید از دکمه‌های لمسی روی نمایشگر استفاده می‌کند این است که کاربر بتواند این دکمه‌ها را بر اساس نیاز و سلیقه خود شخصی‌سازی کند. در بخش تنظیمات شخصی‌سازی، شما می‌توانید انتخاب کنید که علاوه بر دکمه‌های Home ،Back و Overview یک دکمه دیگر نیز به نوار پایینی اضافه شود. این  دکمه چهارم می‌تواند دکمه خاموش کردن نمایشگر، دکمه فعالسازی چرخش خودکار صفحه، نمایش نوتیفیکیشن‌ها، نمایش تنظیمات سریع یا پنهان‌سازی نوار دکمه های کنترلی باشد. همچنین کاربر می‌تواند چینش آنها را تغییر دهد.





 تصاویر One M9




بوم‌ساوند و قابلیت‌های ذخیره انرژی


 در منوی تنظیمات دستگاه گزینه‌ای به نام HTC BoomSound with Dolby Audio مشاهده می‌شود که با لمس آن می‌توانید حالت پخش صدا را تغییر دهید. دو حالت Theater mode و Music mode در این بخش مشاهده می‌شوند. پیشنهاد می‌شود هنگام تماشای ویدیو از حالت Theater و برای بخش موسیقی از حالت Music بهره ببرید تا تجربه‌ شنوایی بهتری داشته باشید.
باتری وان ام 9 عملکرد مناسبی دارد و شما را ناامید نخواهد کرد. اما قابلیت‌های Power Saver به کاربر این امکان را می‌دهد تا بتواند در زمان کم شدن شارژ باتری، به شکل بهینه‌تری به مصرف انرژی دستگاه خود بپردازد. این قابلیت کاملا مشابه همان چیزی است که در وان ام 8 شاهد آن بودیم و به جز برخی بهینه‌سازی‌ها شاهد گزینه جدیدی نیستیم. حالت Power Saver مصرف باتری را تا حدی بهبود می‌بخشد، اما در حالت Extreme power saving بسیاری از قابلیت‌ها غیرفعال می‌شوند و فقط می‌توانید از قابلیت‌های ساده تلفن مثل تماس صورتی، ارسال پیامک و... استفاده کنید. بدین ترتیب مصرف انرژی به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد و می‌توانید تا مدت‌های از شارژ کم باقیمانده برای تلفن‌تان استفده کنید. 





 تصاویر One M9




سایر تغییرات ظاهری


از دیگر تغییرات اعمال شده در ظاهر این رابط کاربری می‌توان به شفاف شدن و تغییر در طراحی ویجت آب و هوا، کوچک‌تر شدن آیکان‌های تنظیمات سریع و... اشاره کرد. ویجت آب و هوا از پیش هم زیباتر شده و حالا زمان غروب و طلوع آفتاب را هم نشان می‌دهد؛ شاید این قابلیت بیش از هر کسی برای مسلمانان کاربردی باشد. تنظیمات سریع (Quick settings) نیز کمی تغییر کرده و ایکان‌های مربوط به ان کوچک‌تر شده‌اند تا حجم کمتری از نمایشگر را اشغال کنند.





 تصاویر One M9

در مجموع باید بگوییم که رابط کاربری سنس 7 تغییر اساسی نسبت به نسخه قبلی ندارد، اما تمام ایرادات رابط کاربری پیشین، در آن بهبود یافته‌اند. زیبایی و سرعت دو مشخصه اصلی این رابط کاربری هستند که آن را به یک UI دوست داشتنی تبدیل می‌کنند. البته از نظر قابلیت‌های متنوع، هنوز تاچ ویز سامسونگ و LG UI در رده‌ای بالاتر از سنس قرار می‌گیرند.




عمر باتری


یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که نقش تعیین کننده‌ای را در موفقیت یک گجت موبایل بر عهده دارد، باتری و عملکرد آن است. وان M9 اچ تی سی از وجود یک باتری ۲٫۸۴۰ میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد. هرچند اچ تی سی وارد رقابت بالا بردن رزولوشن صفحه‌ی نمایش نشده و از این‌رو انتظار می‌رود شاهد عمر باتری بالاتری از این گوشی‌هوشمند باشیم، اما استفاده از تراشه‌ی اسنپدراگون 810 کار را تا حدودی سخت کرده است. در آزمایش پخش ویدیو پشت سر هم HTC One M9 حدود ۸ ساعت و ۳۰ دقیقه دوام آورد. این زمان در وب‌گردی به خدود ۷ ساعت ۴۰ دقیقه می‌رسد. این بدین معنی است که اچ‌تی‌سی وان ام ۹ با وجود باتری حجیم‌تر و صفحه‌نمایش فول‌اچ‌دی در مقایسه با گلکسی اس ۶ طول عمر باتری کمتری دارد.




بازده و عملکرد


بعد از معرفی گوشی One M9 اچ‌تی‌سی، آنقدر حرف و حدیث پیرامون این دستگاه زیاد بود که برای مدتی این کمپانی تایوانی را تحت فشار شدید قرار داد. خیلی‌ها وان ام 9 را تنها یک بروزرسانی نسبت به نسل موفق قبلی خود می‌دانند و از طرف دیگر موضوع داغ‌ شدن بیش از حد گوشی هنگام بارگذاری سنگین و انجام بنچمارک‌ها سبب شده بود تا نگاه‌ها نسبت به این محصول جذاب کمی تغییر کند.
گوشی One M9 اچ‌تی‌سی همچون برخی دیگر پرچمداران سال 2015 به یک پردازنده 8 هسته‌ای و 64بیتی Snapdragon 810 با 4 هسته Cortex A57 و فرکانس کاری 2 گیگاهرتز و 4 هسته Cortex A53 و فرکانس کاری 1.5 گیگاهرتز مجهز شده است. در کنار این پردازنده 3 گیگابایت رم پرسرعت LPDDR4 و پردازنده گرافیکی Adreno 430 قرار می‌گیرد که این سخت‌افزار نشان می‌دهد پرچمدار تایوانی‌ها از عهده انجام هر کار سنگینی به راحتی بر می‌آید.





 تصاویر One M9

با اینکه وان ام 9 اولین و تنها دستگاهی نیست که به آخرین تراشه اسنپ‌دراگون کوالکام مجهز شده ولی موضوع داغ‌ شدن آن که در نهایت مشخص نشد در نسخه‌ی اولیه بوده یا خیر، کمی این شرکت و طرفداران آن را اذیت کرد که به هر حال با بروزرسانی نرم‌افزاری اچ‌تی‌سی همه چیز ختم به خیر شد؛ هرچند گفته می‌شود این آپدیت نرم‌افزاری، فرکانس کاری پردازنده را در مقدار کمتر از انتظار محدود می‌کند. همین موضوع سبب شده است تا در اکثر بنچمارک‌های معتبر نسخه اولیه گوشی One M9 اچ‌تی‌سی نسبت به مدل آپدیت شده امتیازات بهتری داشته باشد.
البته به همین صورت هم پرچمدار اچ‌تی‌سی در مقابل رقبا به هیچ عنوان حریف دست و پا بسته‌ای نیست و شاید نسخه‌هایی که قرار است در سراسر جهان به فروش برسند، پیش از عرضه باز هم بروزرسانی‌هایی دریافت کنند. اما همین سخت‌افزار قدرتمند فعلی نیز در انجام کارهای سنگین و چندوظیفه‌ای،با رابط کاربری زیبای سنس 7 هیچ‌گونه مشکلی ندارد و وقتی دستگاه را تست می‌کردیم همه چیز روانتر و عالی‌تر از آن چیزی است که تصور کنید
.پردازنده گرافیکی Adreno 430 نیز مانند نسل قبلی خود بر روی فرکانس 600 مگاهرتز کار می‌کند و در واقع نسبت به Adreno 420 از نظر معماری و بهینه‌سازی درایور پیشرفت‌هایی داشته است. Adreno 420 یک پردازنده گرافیکی بسیار عالی بود و در نتیجه نسل جدید آن که روی گوشی وان ام 9 اچ‌تی‌سی به کار رفته را می‌توان نسخه‌ای بهینه شده از این واحد پردازشی قدرتمند خواند. بنابراین می‌توانیم به عملکرد عالی این پردازنده گرافیکی امیدوار باشیم.
یکی از معیارهای تصمیم‌گیری و مقایسه محصولات، استفاده از بنچمارک‌های معتبر است که در ادامه می‌توانید امتیازات کسب‌ شده توسط گوش One M9 اچ‌تی‌سی را مشاهده کنید:





AnTuTu


AnTuTu تصاویر One M9

AnTuTu تمام بخش‌های سخت‌افزار شامل حافظه‌ رم، حافظه ذخیره سازی،‌ پردازنده و GPU را مورد آزمایش قرار می‌دهد و یک امتیاز کلی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. CPU بیشترین تاثیر را در کسب امتیاز بهتر در AnTuTu دارد.





 تصاویر One M9





 تصاویر One M9





 تصاویر One M9




Linpack


لین‌پک از طریق اجرای دستورات محاسباتی ریاضی، قدرت پردازنده در اجرای دستورات ریاضی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. هرچه امتیاز بالاتر باشد نشان از قدرت بیشتر پردازنده در محاسبات عددی است. لین‌پک حتی برای محاسبه توان پردازشی سوپر کامپیوترها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.





 تصاویر One M9





 تصاویر One M9





 تصاویر One M9





 تصاویر One M9




Quadrant


در این بنچمارک، پردازنده اصلی (CPU)، ورودی و خروجی‌ها و پردازنده گرافیکی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و امتیاز ارائه شده در واقع برآیند امتیاز این سه بخش اصلی است.





 تصاویر One M9





 تصاویر One M9




3D Mark Icestorm


 یکی از معتبرترین نرم‌افزارهای بنچمارک در دنیای PC است که از چندی پیش به دنیای موبایل نیز راه یافته است. در این نرم‌افزار تمرکز اصلی بر روی قدرت پردازنده گرافیکی (GPU) است. هرچه امتیاز بالاتر باشد، محصول قدرت پردازش گرافیکی بیشتری دارد





 تصاویر One M9





 تصاویر One M9




Vellamo


در این بنچمارک بخش‌های مختلف سخت‌افزار مورد آزمایش قرار می‌گیرد. این نرم‌افزار عملکرد سیستم‌ را در وب‌گردی، اجرای کدهای جاوا اسکریپت، HTML 5 و رندر تصاویر دو بعدی و سه بعدی می‌پردازد. در این بنچمارک بخش‌های مختلف سخت‌افزار تاثیر گذار هستند، اما CPU نقش بیشتری در کسب امتیاز بهتر ایفا می‌کند.





 تصاویر One M9





 تصاویر One M9





 تصاویر One M9





 تصاویر One M9




CF Bench


در سی‌اف بنچ، تمرکز بر روی قدرت پردازنده (CPU) و حافظه رم است. هر چه این دو بخش سیستم سریع‌‌تر و بهتر عمل کنند، امتیاز CF Bench بالاتری نیز بدست می‌آورند. این نرم‌افزار به خوبی قادر است پردازنده‌های چندهسته‌ای را نیز مدیریت کرده و مورد آزمایش قرار دهد. هرچه امتیاز بالاتر باشد، بهتر است.





 تصاویر One M9





 تصاویر One M9




Basemark OS II


بیس‌مارک نیز کلیه سخت‌افزار یک گجت را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. در این بنچمارک نیز تمرکز اصلی بر روی قدرت پردازنده است. بیس‌مارک حتی قدرت تک هسته و چند هسته‌ی پردازنده را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. هر چه امتیاز بیشتر باشد بهتر است.





 تصاویر One M9





 تصاویر One M9




کالبدشکافی پردازنده S810 کوالکام


شاید صحبت کردن در خصوص Snapdragon 810 با توجه به حواشی و شایعات پیرامون آخرین پردازنده قدرتمند تولیدشده کوالکام، کمی سخت باشد. ولی به هر حال بسیاری از پرچمداران سال 2015 از این پردازنده بهره خواهند برد و بهتر است کمی نگاه دقیق‌تر و عمیق‌تری به آن داشته باشیم.
همانطور که اشاره شد این پردازنده از 4 هسته Cortex A57 و 4 هسته Cortex A53 آرم با معماری big.LITTLE استفاده می‌کند که 4 هسته اول با فرکانس کاری دقیق 1958 مگاهرتز و 4 هسته دوم با فرکانس کاری دقیق 1555 مگاهرتز کار می‌کنند.4 هسته Cortex A57 به عنوان هسته‌های پرقدرت و 4 هسته Cortex A53 به عنوان هسته‌های ضعیف‌تر در مواقع انجام کارهای عادی با CCI-400 فعالیت می‌کنند که ارتباط میان این دو گروه هسته‌ها را میسر می‌سازد. کوالکام روی پردازنده اسنپ‌دراگون 810 که با لیتوگرافی 20 نانومتری ساخته شده بهینه‌سازی‌های انجام داده تا از نظر عملکرد و مصرف انرژی بهتر شود.





 تصاویر One M9

شاید صحبت کردن در خصوص Snapdragon 810 با توجه به حواشی و شایعات پیرامون آخرین پردازنده قدرتمند تولیدشده کوالکام، کمی سخت باشد. ولی به هر حال بسیاری از پرچمداران سال 2015 از این پردازنده بهره خواهند برد و بهتر است کمی نگاه دقیق‌تر و عمیق‌تری به آن داشته باشیم.
همانطور که اشاره شد این پردازنده از 4 هسته Cortex A57 و 4 هسته Cortex A53 آرم با معماری big.LITTLE استفاده می‌کند که 4 هسته اول با فرکانس کاری دقیق 1958 مگاهرتز و 4 هسته دوم با فرکانس کاری دقیق 1555 مگاهرتز کار می‌کنند.4 هسته Cortex A57 به عنوان هسته‌های پرقدرت و 4 هسته Cortex A53 به عنوان هسته‌های ضعیف‌تر در مواقع انجام کارهای عادی با CCI-400 فعالیت می‌کنند که ارتباط میان این دو گروه هسته‌ها را میسر می‌سازد. کوالکام روی پردازنده اسنپ‌دراگون 810 که با لیتوگرافی 20 نانومتری ساخته شده بهینه‌سازی‌های انجام داده تا از نظر عملکرد و مصرف انرژی بهتر شود.




مقایسه One M9 با M8


بعد از معرفی رسمی گوشی وان ام 9، برخی از کارشناسان و صاحب‌نظران این دستگاه را تنها یک نسخه‌ آپدیت‌شده از نسل موفق قبلی خود یعنی وان ام 8 می‌دانند. شاید در نگاه اول این ادعا از نظر طراحی ظاهری تا حدود زیادی صحت داشته باشد ولی در عمل موضوع کمی متفاوت خواهد بود. حالا سوال اصلی اینجاست که چه چیزی فرق کرده و آیا ارتقای گوشی وان ام 8 که هنوز هم جزو پرچمداران بازار به شما می‌رود، به گوشی وان ام 9 منطقی است؟
One M8 اچ‌تی‌سی از یک بدنه یکپارچه آلومینیومی با ابعاد 9.4×70.6×146.4 میلی‌متر و وزن 160 گرم بهره می‌برد که در دست گرفتن آن حس یک کالای لوکس به شما منتقل می‌کند. این گوشی از نظر زیبایی چیزی کم ندارد و One M9 نیز شباهت‌های زیادی با نسل قبلی خود دارد. پرچمدار جدید اچ‌تی‌سی نسبت به مدل قبلی خود کمی کوچکتر و سبک‌تر ولی ضخیم‌تر شده است که البته چندان قابل تشخیص نیست.
در قسمت جلوی هر دو گوشی از دو اسپیکر و نمایشگر 5 اینچی و حاشیه کم استفاده شده است. البته نسبت صفحه‌نمایش وان ام 9 به اندازه گوشی کمی بیشتر است. شاید مهمترین تغییر در این قسمت سنسور دوربین جلو باشد که در وان ام 9 نسبت به وان ام 8 ارتقا یافته و به فناوری UltraPixel تغییر کرده است.
نمایشگر هر دو پرچمدار اچ‌تی‌سی از نظر اندازه همان نمونه 5 اینچی Super LCD 3 با همان روزولوشن Full HD بوده و خبری از QHD نیست. تراکم پیکسلی نمایشگر وان ام 9 مانند نسل قبلی خود 440 پیکسل در اینچ است. ولی به نظر می‌رسد نمایشگر وان ام 8 اچ‌تی‌سی نسبت به نسل جدید خود بهتر است و نمایش بهتری از رنگ‌ها دارد. به زبان ساده اینکه، نمایشگر وان ام9 نه تنها پیشرفت چشمگیری نداشته، بلکه در زمینه‌ی نمایش رنگ‌ها عقب‌گرد داشته است. یک نکته دیگر این است که نمایشگر وان ام 9 به محافظ گوریلا گلس 4 مجهز شده در حالی که در پرچمدار قبلی از گوریلا گلس 3 استفاده شده بود.





 تصاویر One M9

گوشی One M9 به یک پردازنده 8 هسته‌ای و 64بیتی اسنپدراگون 810 کوالکام، 3 گیگابایت رم LPDDR4، پردازنده گرافیکی Adreno 430 و 32 گیگابایت حافظه داخلی قابل افزایش از طریق شیار کارت حافظه مجهز است. در مقابل، نسل قبلی آن از پردازنده 4 هسته‌ای اسنپدراگون 801، رم 2 گیگابایتی و پردازنده گرافیکی Adreno 420 بهره می‌برد. برای افرادی که مصارف روزانه و عادی دارند، گوشی وان ام 8 به اندازه کافی سریع است ولی قطعا وان ام 9 نسبت به پرچمدار قبلی به مراتب سریع‌تر و قدرتمندتر است. در برخی بنچمارک‌ها امتیازت کسب شده توسط وان ام 9 حدود 1.5 تا 2 برابر بهتر از وان ام 8 است.
اچ‌تی‌سی با توجه به مشخصات فنی وان ام 9 از یک باتری 2840 میلی آمپر ساعتی استفاده کرده که همچون باتری 2600 میلی آمپر ساعتی وان ام 8 غیرقابل تعویض است. البته با توجه به بهره‌گیری از چیپست جدید که مصرف انرژی بیشتری خواهد داشت در این قسمت اچ‌تی‌سی پیشرفت خاصی نداشته و حتی پس‌رفت نیز داشته است.
شاید یکی از نکاتی که برخی منتقدان در وان ام 8 اچ‌تی‌سی روی آن دست می‌گذاشتند مربوط به سنسور دوربین بود که این کمپانی تایوانی این موضوع را در وان ام 9 اصلاح کرده و از یک سنسور قدرتمند 20.7 مگاپیکسلی با فلاش دوگانه بهره گرفته است. این دوربین در ثبت جزئیات به مراتب بهتر ازدوربین دوگانه 4 اولتراپیکسلی وان ام 8 است. ولی نکته جالب اینجاست که در مقایسه با دوربین وان ام 8 نتایج نهایی در فوکوس کردن، تعدیل رنگ سفید و شرایط نور کم برای یک پرچمدار راضی کننده نیست. البته ماژول دوربین جلوی One M9 نیز برای ثبت تصاویر سلفی با جزئیات خوب عملکرد قابل قبولی دارد ولی در شرایط نور کم اندکی با مشکل روبرو می‌شود ولی در نهایت از One M8 بهتر است.

 تا حدود زیادی در عملکرد روان دستگاه موثر است. البته وان ام 8 نیز به اندروید 5 آپدیت شده و از رابط کاربری سنس 6 بهره می‌برد ولی هنوز مشخص نیست چه زمانی آپدیت سنس 7 برای آن عرضه خواهد شد. اگر این اتفاق بیفتد از این نظر با وان ام 9 تفاوتی نخواهد داشت و تنها سخت‌افزار دستگاه تعیین‌کننده خواهد بود.گوشی وان ام 9 اچ‌تی‌سی به اندروید نسخه 5 یا آب نبات چوبی در کنار رابط کاربری جذاب سنس 7 مجهز شده که در کنار امکانات جدید

نکته پایانی اینکه بعد از آغاز همکاری اچ‌تی‌سی و دالبی، این بار روی گوشی وان ام 9 از اسپیکرهای بوم‌ساند با پشتیبانی از صدای دالبی استفاده شده. تفاوت اسپیکرهای وان ام9 و وان ام 8 در همین قسمت است. بیشترین پیشرفت گوشی One M9 نسبت به One M8 را باید در سخت‌افزار و دوربین جستجو کنیم و از نظر طراحی ظاهری و دیگر مشخصات تغییرات جدی رخ نداده است. حال تصمیم‌گیری خرید وان ام 9 یا ارتقای وان ام 8 به پرچمدار جدید با شماست.




جمع‌بندی


اچ‌تی‌سی در سال گذشته با فراز و نشیب بسیاری مواجه بود. همین مساله باعث شد این شرکت به جای خطر کردن بر روی ارائه‌ی یک پرچمدار کاملا جدید با ابعاد ناشناخته، بر دارایی‌ها و نقاط قوت خود تمرکز کرده و به پوشاندن معایب بپردازد. وان ام9 آیینه‌ی تمام نمای این رویکرد اچ‌تی‌سی است. می‌توان گفت اگر معایب اندک وان ام 9 نظیر دوربین اصلی 4 اولتراپیکسل را پوشش دهیم، به وان ام9 خواهیم رسید.





 تصاویر One M9


کیفیت ساخت فوق العاده و اسپیکرهای بوم‌ساوند با کیفیت و سطح صدای عالی، رابط نرم‌افزاری سنس 7 که بسیار روان و جذاب به نظر می‌رسد و قدرت سخت‌افزاری بالا مواردی هستند که پرچمدار اچ‌تی‌سی را به دستگاهی عالی بدل می‌کنند. از سوی دیگر اما، نبود پیشرفت در جنبه‌هایی نظیر نمایشگر، امکانات نرم‌افزاری، کاهش طول عمر باتری و کیفیت ثبت تصاویر اگرچه به خودی خود نقطه ضعف نیستند اما ممکن است در بازار پر هیاهوی گوشی‌های هوشمند باعث جا ماندن وان ام 9 در عرصه‌ی رقابت شوند




نقاط قوت


کیفیت ساخت عالی

 طراحی بسیار زیبا

اسپیکرهای قدرتمند

قدرت بالا و عملکرد روان

صفحه‌ نمایش با کیفیت




نقاط ضعف


کاهش طول عمر باتری نسبت به نسل قبل

کیفیت پایین‌تر از انتظار دوربین

تفاوت بسیار اندک با نسل قبل

تهیه شده توسط تیم زومیت

نظرات کاربران در مورد بررسی تخصصی وان ام 9 (One M9) اچ تی سی


* الزامی
* الزامی