گزارش مالی نوکیا در سه‌ماهه چهارم ۲۰۱۴: رشد ۶۶ درصدی در سود عملیاتی
پنج‌شنبه 9 بهمن 1393
موبايل
cloob نوکیا گفته بود که سال 2014 برای این کمپانی، سال ساختاردهی مجدد خواهد بود. کمپانی نوکیا به دلیل فروش بخش دستگاه‌ها و سرویس‌های خود به مایکروسافت، مجبور به تغییر بود. با این وجود این شرکت در گزارش مالی خود خبر از سود 512 میلیون دلاری برای سه‌ماهه‌ی چهارم 2014 داده است.
در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن، رقم سود عملیاتی اعلام شده از سوی نوکیا بیانگر رشد 66 درصدی نسبت به 309 میلیون دلار سه‌ماهه‌ی چهارم 2013 است. درآمد این کمپانی نیز از 3.9 میلیارد دلار در سه‌ماهه‌ی پایانی سال 2013، به 4.3 میلیارد دلار افزایش یافته است.
برای بازه‌ی زمانی کل سال 2014، درآمد نوکیا رقم 14.4 میلیارد دلار را نشان می‌دهد. همچنین سود عملیاتی از 585 میلیون دلار در سال 2013 به 192 میلیون در سال گذشته‌ی میلادی کاهش یافته است. بر اساس گزارش مالی نوکیا در سه‌ماهه‌ی چهارم 2014، حاشیه‌ی سود این کمپانی در مقیاس سال به سال، با افزایش ۱ درصدی به 43.5 درصد رشد یافته و برای بازه زمانی کل سال نیز نوکیا اعلام کرده که حاشیه سود این شرکت از 42.1 درصد به 44.3 درصد ارتقا یافته است.
در سه‌ماهه‌ی چهارم 2014، سرویس نقشه‌ی HERE نوکیا در مقیاس سال به سال، با رشد 15 درصدی در فروش خالص روبرو بوده و به رقم 330 میلیون دلار دست یافته است. این سرویس هم‌اکنون برای سیستم‌عامل اندروید و از طریق فروشگاه پلی استور گوگل در اختیار کاربران قرار دارد. در سه‌ماهه‌ی چهارم 2014، بخش Nokia Technology این شرکت که میزبان پتنت‌ها و مسائل حقوقی و اعطای لیسانس این کمپانی به شمار می‌رود در مقیاس سال به سال رشد فروش 23 درصدی را گزارش کرده که دلیل اصلی این رشد، بدل شدن مایکروسافت به یکی از دریافت‌کنندگان لیسانس‌های نوکیا پس از تصاحب بخش دستگاه‌ها و سرویس‌های این شرکت است. مدیرعامل نوکیا در خصوص گزارش مالی این شرکت چنین گفت:

قدرت نوکیای جدید، از گزارش سه‌ماهه‌ی چهارم ما قابل مشاهده است. تمامی بخش‌های کسب و کار ما عملکرد مستحکمی در مقیاس سال به سال از خود نشان داده و با رشد فروش خالص روبرو بوده‌اند. سودآوری بخش Nokia Networks عالی بوده و ما بطور مشخص از رشد فروش خالص خود در آمریکای شمالی و شبکه‌های مرکزی خشنود هستیم. HERE به رشد خود در بخش خودروها ادامه می‌دهد و استقبال اولیه از تبلت Nokia N1 بصورت چشمگیری رضایت‌بخش بوده است؛ مساله‌ای که نمایانگر قدرت رو به جلوی برند نوکیا و پتانسیل‌های بلند مدت کسب و کار اعطای لیسانس برند از سوی ما است. با نگاهی رو به جلو، در حالی که 2014 سالی برای بازسازی و خلق مجدد نوکیا به شمار می‌رفت، ما 2015 را بعنوان سال اثرگذاری خود می‌دانیم.

مسعود آموزگار