بررسی تخصصی Sony Xperia Z3

چهارشنبه 10 دی 1393
موبايل
سونی همواره به عنوان یکی از تولیدکنندگان خلاق حوزه‌ی فناوری شناخته می‌شود. این کمپانی ژاپنی طی سال‌های اخیر، فراز و نشیب‌های بسیاری را تجربه کرده است؛ اما طی دو، سه سال اخیر با تغییر روند و سیاست‌های خود، سعی کرده تا دوباره به یکی از مهره‌های اصلی بازار ابزارهای الکترونیکی تبدیل شود



سونی پس از جدا شدن از اریکسون سعی کرد تا تمرکز ویژه‌ای بر بخش موبایل داشته باشد. این کمپانی ژاپنی با معرفی اکسپریا Z از زبان طراحی خاص خود رونمایی کرد و با تکیه بر قابلیت‌های منحصر به فردی همچون ضد آب بودن، طراحی مسطح و کیفیت ساخت قابل قبول، سعی نمود تا محصولاتی را عرضه کند که مورد قبول کاربران قرار گیرند. اما اکسپریا Z و پس از Z1 دارای مشکلاتی از جمله صفحه نمایش نه‌چندان با کیفیت بودند که این محصولات را در رقابت با برخی از گوشی‌های پرفروش بازار در رتبه‌ی پایین‌تری قرار می‌داد. با این حال سونی دست بردار نبود و در اکسپریا Z2 توانست یک محصول کامل را روانه‌ی بازار کند، محصولی که هر چند همچون دو نسل قبل از زبان طراحی خاص این شرکت با نام آمنی‌بلنس پشتیبانی می‌کرد، اما مشکلات دو نسخه‌ی قبلی را نداشت. با این حال اکسپریا زد ۲ کمی سنگین بود و طراحی مسطح با لبه‌های نسبتا تیز آن، استفاده از تلفن را مشکل می‌کرد. حال سونی رویه‌ی مثبت خود در جهت بهبود پرچمدارش را در اکسپریا زد ۳ نیز ادامه داده است تا این بار با یک محصول تمام عیار روبرو شویم. زد ۳ از هر جهت نسبت به نسل قبل ارتقاء یافته است و حالا به لطف وزن سبک‌تر، بدنه‌ی باریک‌تر و از همه مهم‌تر لبه‌های منحنی شکل، بهتر از قبل در دست جای می‌گیرد و ظاهر زیباتری به خود گرفته است



طراحی و سخت‌افزار


طراحی و سخت‌افزار تصاویر Xperia Z3 Dual

سونی در اکسپریا زد ۳، بالاخره توانست به یک طراحی و ساختار استاندارد برسد و این نشان‌دهنده‌ی سخت‌کوشی این کمپانی ژاپنی در رفع ایرادات گذشته است. زد ۳ برخلاف مدل‌های قبلی، از ضخامت و وزن کمتری برخوردار است که این موضوع باعث می‌شود حمل این تلفن ۵.۲ اینچی، راحت‌تر از قبل شود. استفاده از لبه‌های آلومینیومی و روکش شیشه‌ای مقاوم و ضدخش در پشت و جلوی گوشی، باعث می‌شود تا با یک تلفن خوش ساخت و با کیفیت روبرو شویم که البته حس خوبی را به کاربر منتقل می‌کند.





 تصاویر Xperia Z3 Dual





 تصاویر Xperia Z3 Dual





 تصاویر Xperia Z3 Dual

وقتی از روبرو به گوشی نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که این بار سونی، حاشیه‌ی دور نمایشگر را به شکل محسوسی نسبت به مدل‌های قبلی سری زد کاهش داده است و دیگر مانند گذشته، حاشیه نمایشگر (سمت راست و چپ) آنقدر نیست که بتوان از آن به عنوان ایراد یاد کرد. تمام سطح گوشی از شیشه‌ی مقاوم در برابر خط و خش پوشانده شده که از تکنولوژی Shatter Proof پشتیبانی می‌کند. این شیشه‌ی مقاوم از طرفی سبب شده است تا جا ماندن اثر انگشت و لک بر روی صفحه به کمترین میزان ممکن برسد. البته اگر رنگ سفید این گوشی را انتخاب کنید، نگرانی از این بابت نخواهید داشت، اما در رنگ مشکی، جای اثر انگشت و لک، به سبب شیشه‌ای بودن بدنه و تیره بودن رنگ دستگاه مقداری مشخص خواهد بود.
همانند همیشه، لوگوی سونی در بالای نمایشگر قابل مشاهده است و کمی بالاتر از آن هم، یکی از دو اسپیکر که هم برای پخش موسیقی و هم مکالمه صوتی به کار می‌رود، مشاهده می‌شود. در سمت راست٬ دوربین جلوی ۲.۲ مگاپیکسلی قرار گرفته و سمت چپ حسگر سنجش نور دیده می‌شود. چراغ LED مربوط به نوتیفیکیشن‌ها هم کمی بالاتر از این حسگر قابل مشاهده است. محل قرار گیری این چراغ نسبت به نسل قبل تغییر کرده و به گوشه‌ی چپ منتقل شده است. در پایین صفحه نمایش نیز یکی دیگر از اسپیکر‌های گوشی دیده می‌شود که آن هم با تقارنی که با دیگر اسپیکر گوشی پدید آورده، زیبایی خاصی را به نمای جلویی دستگاه داده‌ است.
جنس قسمت پشت دستگاه هم از شیشه‌ی دارای مقاومت در برابر خش است تا علاوه بر ایجاد یکپارچگی با قسمت جلوی تلفن، مقاومت آن افزایش یافته و زیبایی آن حفظ شود. بدنه‌ی تلفن نسبت به نسل قبل باریک‌تر شده و وزن آن نیز از ۱۶۳ گرم در زد ۲ به ۱۵۲ گرم در زد ۳ کاهش یافته است. این دو تغییر در کنار لبه‌های منحنی شکل فلزی، موجب شده‌اند تا ارگونومی زد ۳ به شکل محسوسی بهبود یابد و دیگر با لبه‌های تیز روبرو نباشیم. همچون نسل قبل، دوربین ۲۰ مگاپیکسلی به همراه G Lens در سمت چپ بالای گوشی قابل رویت است که در زیر آن، فلش LED مشاهده می‌شود. مقداری پایین‌تر لوگوی NFC حک شده است





 تصاویر Xperia Z3 Dual

بر روی لبه‌ی سمت راست گوشی دکمه‌های کاهش و افزایش صدا، در کنار دکمه‌ی پاور مشاهده می‌شوند که آن‌ها هم از جنس آلومینیوم ساخته شده‌اند. دکمه‌ی فیزیکی شاتر در جایگاه درست خود قرار گرفته است تا هر زمان و در هر شرایطی که مایل به عکاسی بودید با فشار دادن آن دوربین را فعال کنید. لبه‌ی سمت چپ گوشی دارای دو درپوش است که یکی از آن‌ها ورودی میکرو USB و میکرو SD و دیگری ورودی سیم‌کارت را محافظت می‌کند. سونی نسخه‌ی دو سیم‌کارته اکسپریا زد ۳ را که با نام Xperia Z3 Dual شناخته می‌شود راهی بازار ایران کرده است. در این نسخه می‌توانید دو سیم‌کارت نانو را در تلفن خود قرار داده و همزمان از هر دو استفاده کنید.





درگاه اختصاصی سونی برای اتصال به لوازم جانبی مانند: استند شارژر، اسپیکرها در میان این دو درپوش قابل مشاهده است. جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون بر لبه‌ی فوقانی گوشی تعبیه شده است که هیچ درپوشی برای آن وجود ندارد. سونی از تکنولوژی خاصی در طراحی این جک استفاده کرده که حتی در زیر آب بدون داشتن درپوش، مانع از ورود آب به درون تلفن می‌شود. بر روی لبه‌ی پایینی گوشی موردی به جز جای بند و حفره‌ی میکروفون، دیده نمی‌شود.
سونی در تعبیه و طراحی اسپیکر‌های گوشی خوب عمل کرده است. جای‌گیری مناسب دو اسپیکر در بالا و پایین صفحه‌ نمایش، سبب می‌شود تا صدای دستگاه بدون مانع پخش شود. این کار البته به کسب تجربه‌ای بهتر در تماشای ویدیو نیز منجر می‌شود





 تصاویر Xperia Z3 Dual

درگاه اختصاصی سونی برای اتصال به لوازم جانبی مانند: استند شارژر، اسپیکرها در میان این دو درپوش قابل مشاهده است. جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون بر لبه‌ی فوقانی گوشی تعبیه شده است که هیچ درپوشی برای آن وجود ندارد. سونی از تکنولوژی خاصی در طراحی این جک استفاده کرده که حتی در زیر آب بدون داشتن درپوش، مانع از ورود آب به درون تلفن می‌شود. بر روی لبه‌ی پایینی گوشی موردی به جز جای بند و حفره‌ی میکروفون، دیده نمی‌شود.
سونی در تعبیه و طراحی اسپیکر‌های گوشی خوب عمل کرده است. جای‌گیری مناسب دو اسپیکر در بالا و پایین صفحه‌ نمایش، سبب می‌شود تا صدای دستگاه بدون مانع پخش شود. این کار البته به کسب تجربه‌ای بهتر در تماشای ویدیو نیز منجر می‌شود




نمایشگر


اکسپریا Z3 از یک نمایشگر ۵.۲ اینچی با رزولوشن 1080p بهره می‌برد که تراکم ۴۲۴ پیکسل بر اینچ را به همراه دارد. با این‌که روی کاغذ، این گوشی در بخش نمایشگر فرقی با مدل زد 2 ندارد، اما سونی بهینه‌سازی‌هایی را بر روی آن اعمال کرده است. شفافیت و کنتراست بالای صفحه به همراه کیفیت و تکنولوژی‌های استفاده شده در آن، سبب شده است تا با یکی از برترین نمایشگر‌های حال حاضر در بین گوشی‌های هوشمند روبرو باشیم و نتوانیم ایراد بزرگی را به آن وارد کنیم. سونی با کم کردن حاشیه‌های گوشی مخصوصا در سمت راست و چپ، باعث شده تا نمایشگر پرچمدار جدید بیشتر به چشم بیاید، از طرفی استفاده از پنل IPS به مانند نسل موجب شده تا زاویه دید صفحه نمایش Z3 بسیار خوب باشد. برای آنکه دید خوبی نسبت به زاویه‌ی دید زد ۳ بدست آورید، آن را از زوایای مختلف عکاسی کردیم. نتیجه را در تصویر پایین مشاهده کنید:





 تصاویر Xperia Z3 Dual

به کارگیری تکنولوژی نمایش رنگ‌های واقعی Triluminos که در تلویزیون‌های سری براویا سونی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، سبب می‌شود تا طیف گسترده‌تری از رنگ‌ها در زد ۳ به نمایش در آيد و نتیجه‌ی آن تصاویر زنده و درخشان است. سونی برای آنکه تصاویر به صورت کاملا طبیعی به نمایش درآیند از فناوری خاص خود با نام Live Colour LED استفاده کرده است.
سونی همچنین از موتور اختصاصی پردازشِ تصویرِ خود با نام X-Reality در زد 3 هم استفاده کرده است. این موتور پردازش تصویر، برای آنالیز و بهبود تصاویر به کار می‌رود که وظیفه‌ی بهینه‌سازی و همسان‌سازی کنتراست و شفافیت را در کنار کاهش میزان نویز برعهده دارد. همچنین این تکنولوژی قابلیتی به نام سوپر رزولوشن را در اختیار دارد که می‌تواند هر پیکسل تصویر را در هر اندازه‌ای بهینه‌سازی کند و جزئیات تصاویر را بیش از پیش به نمایش بگذارد. تمام این قابلیت‌ها در نمایشگر زد ۳ سبب می‌شود تا این بار شاهد یک نمایشگر تمام عیار در پرچمدار سونی باشیم.
نمایشگر Z3 از هر جهت مقاوم‌سازی شده است و لک و اثر انگشت کمتر بر روی آن جا می‌ماند. از طرفی، حساسیت بالای صفحه به لمس، یک نکته‌ی مثبت محسوب می‌شود. قابلیت Glow Mode نیز در این محصول تعبیه شده است تا کاربر در هنگام استفاده از دستکش بتواند به راحتی صفحه‌ی نمایش گوشی را لمس کند.
در بخش نمایشگر، Z3 عملکردی فوق‌العاده را از خود به نمایش می‌گذارد. حالا می‌توان صفحه‌نمایش زد ۳ را بی‌نقص و فوق‌العاده دانست. این صفحه‌نمایش مشکی را کاملا عمیق و سفید را واقعی و روشن نمایش می‌دهد. شدت روشنایی آن نیز نسبت به نسل قبل ۳۰ درصد بیشتر شده است تا تصاویر شفاف و واضح را حتی در محیط‌های پرنور خارج از خانه تجربه کنید.




دوربین


سونی در زد ۳، بار دیگر از سنسور ۲۰.۷ مگاپیکسلی ساخت خود بهره برده است که البته در سری زد 3 شاهد بهبودهای اندکی در آن هستیم. دوربین زد ۳ با پشتیبانی از حساسیت ایزو 12800، بالاترین حد ایزو را بین تمامی گوشی‌های هوشمندی که تا به حال عرضه شده‌اند ارائه می‌کند. این میزان از ایزو به تلفن‌های سری زد ۳ این امکان را می‌دهد که در محیط‌های تقریبا تاریک بدون نیاز به فلش عکس بگیرند. اما این قابلیت چقدر در بازده‌ی دوربین در نور کم تاثیر گذار است؟





 تصاویر Xperia Z3 Dual

سونی در پرچمدار قبلی خود برای اولین بار قابلیت فیلم‌برداری 4K را به گوشی اضافه کرد، اما مشکل اساسی آن، محدودیت زمانی در فیلم‌برداری با این رزولوشن بود که گوشی بعد از چند دقیقه داغ می‌کرد و برنامه دوربین خود به خود بسته می‌شد. حال سونی این مشکل را در پرچمدار جدید خود حل کرده است و دیگر محدودیتی در فیلم‌برداری 4K مشاهده نمی‌شود. فیلم‌برداری در حالت معمول نیز می‌تواند به صورت 1080p با دو نرخ فریم ۳۰ و ۶۰ انجام شود که هر دوی آن‌ها نیز راضی‌کننده هستند.





 تصاویر Xperia Z3 Dual

دوربین جلو در زد 3 عملکرد خوبی را در تهیه تصاویر سلفی دارد و می‌توانید روی آن حساب باز کنید.
به جرات می‌توان گفت اپلیکیشن دوربین سونی یکی از کامل‌ترین و متنوع‌ترین برنامه‌های اجرا و تهیه تصاویر و ویدیو در گوشی‌های هوشمند است. به طور پیش‌فرض دوربین در حالت Superior Auto تنظیم شده که رزولوشن ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسل یعنی معادل ۸ مگاپیکسل را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. اما برای استفاده حداکثری از قدرت دوربین، بهتر است تا تنظیمات را بر روی حالت Manual برده و سایز عکس را ۲۰.۷ مگاپیکسل تعیین کنید. در این حالت می‌توانید میزان ایزو و تنظیمات جانبی دیگر را خود بسته به نوع تصویری که می‌خواهد تهیه کنید، انجام دهید.





 تصاویر Xperia Z3 Dual





 تصاویر Xperia Z3 Dual





یکی از مزایای سونی، پشتیبانی و بروزرسانی‌ مفید دوربین گوشی‌های خود از طریق عرضه‌ی اپلیکیشن‌های جانبی در قالب برنامه‌ی دوربین اختصاصی گوشی است. کاربر می‌تواند به غیر از امکانات اصلی دوربین، به قسمت دانلود رفته و حالت‌ها و ابزارهای دیگری که یا خود سونی آن‌ها را توسعه داده یا توسط سازندگان دیگر عرضه شده و مورد تایید سونی قرار گرفته را به نرم‌افزار دوربین اضافه کند. به این ترتیب می‌توانید اپلیکیشن دوربین بیش از پیش غنی و کارآمد کنید.





 تصاویر Xperia Z3 Dual





 تصاویر Xperia Z3 Dual





در آزمایش دوربین گوشی زد ۳  تعدادی تصویر را در مکان‌های مختلف تهیه کردیم تا میزان کیفیت آن را بسنجیم. به طور کلی، سونی بهبودهایی را در دوربین خود اعمال کرده که نمی‌توان آن را جهش بزرگ به مانند دیگر پرچمداران دانست، اما این نکته را نیز باید در نظر بگیریم که دوربین گوشی‌های سری زد مخصوصا از زد 1 به بعد، جزو برترین‌های بازار بوده‌اند. دوربین Z3 نیز عملکرد مناسبی را در مقایسه با سایر رقبا ارائه می‌کند، اما نمی‌توان آن را بهترین دوربین تلفن‌های هوشمند کنونی نامید.





 تصاویر Xperia Z3 Dual





در زیر تصاویر تهیه شده با گوشی زد ۳ را با رزولوشن ۸ مشاهده می‌کنید

توجه :تصاویر ریسایز شده و درسایز و کیفیت اصلی نیستند





 تصاویر Xperia Z3 Dual





 تصاویر Xperia Z3 Dual





 تصاویر Xperia Z3 Dual





 تصاویر Xperia Z3 Dual





 تصاویر Xperia Z3 Dual





 تصاویر Xperia Z3 Dual





 تصاویر Xperia Z3 Dual





 تصاویر Xperia Z3 Dual

سنسور ۲۰.۷ مگاپیکسلی سونی هنوز در برخی شرایط قادر نیست نوردهی صحیحی داشته باشد و بعضی از اوقات جزییات تصویر کاهش می‌یابند. براساس تجربه‌ای که داشتم در این شرایط اگر HDR را فعال کنید با نتیجه‌ی به مراتب بهتری روبرو می‌شوید. اما از HDR نمی‌توان برای ثبت سوژه‌های متحرک استفاده کرد. عکاسی در محیط‌های کاملا تاریک با ایزوی بالا میسر می‌شود اما در این حالت نویز تصویر بسیار بالا است و به دلیل روتوش‌های شدید نرم‌افزاری جزییات تصویر به حداقل می‌رسند. به دلیل عدم وجود لرزش‌گیر اپتیکال نیز، کوچک‌ترین لرزش در دست در زمان عکاسی در محیط‌های کم نور، موجب بلور شدن عکس می‌شود. در برخی شرایط دوربین در محیط‌های مجهز به نور مصنوعی یا محیط‌های کم نور، به خوبی قادر به بالانس نور سفید است اما در برخی شرایط شرایط دقیقا برعکس رقم می‌خورد تصاویر یا کاملا زرد می‌شوند یا غیرطبیعی به نظر می‌رسند.
در مجموع کیفیت تصاویر گرفته شده با دوربین این تلفن نسبت به نسل گذشته بهبود چشمگیری نداشته و فقط بهبودهای کوچکی در آن اعمال شده است.




اسپیکر


سونی در بخش صدا، تغییرات اساسی را متوجه پرچمدار خود و همچنین مدل کوچک‌تر آن،‌ اکسپریا زد ۳ کامپکت کرده است. این‌بار به جای استفاده از یک اسپیکر، آن هم در لبه‌ی پایینی گوشی، دو اسپیکر قدرتمند را به نمای جلویی گوشی در قسمت بالا و پایین آورده است که از این بابت، می‌توان اسپیکر و قدرت خروجی صدا را یکی از مشخصه‌های خوب سری زد ۳ دانست. علاوه بر تغییرات سخت‌افزاری، سونی تمرکز بالایی را در بخش نرم‌افزاری صدا نشان داده است.





فناوری DSEE HX یک موتور تقویت‌کننده‌ی دیجیتالی صدا است که هر فرمت صوتی را با هر کیفیتی می‌تواند ارتقا دهد تا از طریق آن وضوح صدای اچ‌دی را در پخش صدا و موسیقی تجربه کرد.
تکنولوژی +ClearAudio، امضای همیشگی سونی پای گوشی‌های سری اکسپریا است. این قابلیت می‌تواند خروجی صدا را تفکیک و جزئیات بیشتر و واضح‌تری را به کاربر انتقال دهد.
البته اگر مایل هستید تا تنظیمات صدا را خود بر عهده بگیرید، می‌توانید +ClearAudio را غیر فعال کرده و وارد بخش افکت صدا شوید. در این بخش کاربر می‌تواند به اکوالایزرهای متنوع بسته به نوع موسیقی و صدایی که می‌خواهد گوش دهد، دسترسی داشته باشد یا تنظیماتی مختص به هدفون را برای خود اعمال کند. قابلیتی به نام S-Force Front Surround برای شبیه‌سازی صدای واقعی و فراگیر که از اسپیکر‌های گوشی خارج می‌شوند نیز در بین تنظیمات دیده می‌شود که می‌تواند کاربردی باشد.
در صورتی که از هر یک از هدفون‌های سونی استفاده می‌کنید، بخش تنظیمات صدای این گوشی تنظیماتی اختصاصی را در خود جای داده است که باعث می‌شود تا کاربر بیشترین هماهنگی را میان هدفون و تلفن به وجود بیاورد.




نرم‌افزار


سیستم عامل اندروید نسخه‌ی ۴.۴.۴ کیت‌کت به همراه رابط کاربری ساده ولی پر از امکانات متنوع، در زد 3 نیز مشاهده می‌شود. این رابط کاربری به مانند دیگر گوشی‌های  مجهز به اندروید کیت‌کت اکسپریا، سریع و روان است. سونی همیشه سعی داشته در رابط کاربری خود آنچنان تغییری در اندروید خام ایجاد نکند و بیشتر با اپلیکیشن‌های اختصاصی و مقداری دسترسی بیشتر، کاربر را در استفاده از گوشی، راحت‌تر کند.
اندروید کیت‌کت نسخه‌ی ۴.۴.۴ در سری گوشی‌های زد ۳ به دلیل سبک بودن بسیار سریع و روان است و برخی دسترسی‌ها نیز به شکلی ساده‌تر از اندروید خام در آن صورت می‌گیرد. برای مثال قسمت اعلانات دستخوش تغییرات شده و حال به کاربر اجازه‌ی دسترسی سریع به تنظیمات و ابزارهای ضروری را می‌دهد. با کشیدن یک انگشت از بالا به پایین، وارد بخش اعلانات می‌شویم و با کشیدن دو انگشت، به بخش تنظیمات سریع دسترسی پیدا می‌کنیم. همچنین برای خالی کردن لیست اعلانات، با لمس گزینه‌ی Clear می‌توان این کار را به سرعت انجام داد. قسمت تنظیمات سریع، قابلیت شخصی‌سازی نیز دارد و کاربر می‌تواند هر آیتم ضروری را که نیاز دارد، با انتخاب از لیست پیش‌فرض، برای خود به بخش اصلی انتقال و در دسترس قرار دهد. 





 تصاویر Xperia Z3 Dual





اپلیکیشن‌های مالتی مدیا سونی در گوشی‌های اکسپریا همیشه به عنوان یکی از نقاط قوت و مزیت‌های اصلی دستگاه‌ محسوب می‌شوند. در نسخه‌ی اندروید کیت‌کت و بروزرسانی‌های جدیدی که سونی بر روی این اپلیکیشن‌ها اعمال کرده، شاهد تغییرات بنیادین در رابط کاربری این برنامه‌ها هستیم. سونی در طراحی هر سه اپلیکیشن واکمن، آلبوم برای نمایش عکس و ویدیو و Movies مخصوص پخش ویدیو، از یک قالب‌بندی مفید و زیبا بهره برده که هم جلوه‌های بصری خوبی دارند و هم از سرعت بالا در کنار دسترسی‌های متنوع برخوردار هستند.
اپلیکیشن واکمن که یکی از پلیرهای قدرتمند موسیقی، شناخته می‌شود، دارای دسترسی‌های بسیار متنوع و ساده از طریق نوار کشویی است. تعویض قطعات موسیقی از سرعتی به مراتب بیشتر از قبل برخوردار هستند و چیزی که واکمن را از دیگر اپلیکیشن‌های اصلی پخش موسیقی جدا می‌کند، تنظیمات پیشرفته و تکنولوژی‌های انحصاری استفاده شده برای ارتقاء سطح کیفی صدا و موسیقی است. +ClearAudio به صورت اتوماتیک جزئیات صدا را تقویت می‌کند تا شنونده بتواند ریزترین صداها را با دقت گوش دهد. علاوه بر این، کاربر می‌تواند از طریق تنظیمات دستی، به صورت جزئی اقدام به تنظیم صدای خروجی کند.

در بخش آلبوم، ما شاهد تمامی عکس‌ها و ویدیو‌هایی هستیم که در دستگاه وجود دارد و می‌توانیم از طریق دسته‌بندی‌های متنوع، به بخش‌های دلخواه دسترسی پیدا کنیم.
از دیگر مشخصه‌های اصلی رابط‌های کاربری اکسپریا، اپلیکیشن‌های کوچک (Small Apps) هستند که برای کاربردهای سریع و بدون نیاز به بازکردن یک برنامه‌ی کامل، بر روی صفحه نمایان و مورد استفاده قرار می‌گیرند. این اپلیکیشن‌های کوچک معلق از یادداشت‌برداری تا ضبط کننده‌ی صدا، ماشین حساب، جیمیل و صدها برنامه‌ی کوچک یا به نوعی دم دستی تشکیل شده‌اند که کاربر می‌تواند آنها را از گوگل پلی دانلود کند.





 تصاویر Xperia Z3 Dual

آیا دوست دارید برای همه‌ی اعمال روزانه‌تان برنامه‌ریزی دقیق داشته باشید؟ اپلیکیشن Lifelog که توسط سونی برای سیستم عامل اندروید ساخته شده است، در سری گوشی‌های زد ۳ موجود است تا کاربر بتواند به وسیله‌ی این برنامه‌ی کاربردی، تمام اعمال روزانه خود را از غذا خوردن تا ورزش و بازی‌کردن را زیر نظر بگیرد و مقدار آن را دقیق در قالب جدول‌بندی زیبا و خوش فرم نگه دارد





 تصاویر Xperia Z3 Dual




ارتباطات


سونی برای جلب توجه قشرهای مختلف، اقدام به عرضه‌ی چند مدل در سری پرچمدار خود کرده است. در پرچم‌دار اصلی، دو مدل تک سیم‌کارت و دو سیم‌کارت موجود است که از تکنولوژی‌ ارتباطی 2G, 3G و 4G و همچنین LTE پشتیبانی می‌کنند. سونی برخلاف گوشی‌های قبلی خود، در پرچمداران اصلی از سیم‌کارت نانو به جای میکرو پشتیبانی می‌کند و گوشی قابلیت این را دارد تا به طور همزمان هر دو سیم‌کارت را به حالت استندبای نگه دارد.





 تصاویر Xperia Z3 Dual

از دیگر قابلیت‌های ارتباطی سری گوشی‌های زد ۳ می‌توان به NFC که به نوعی امضای سونی پای تمام محصولات موبایل این شرکت است تا بلوتوث نسخه‌ی v4.0 و وای‌فای 802.11 اشاره کرد. امکاناتی مانند هات‌اسپات و DNLA برای ارتباط با سایر دستگاه‌ها نیز در پرچمداران جدید سونی مشاهده می‌شود.
سیستم تماس تلفنی و پیام‌رسانی تفاوت محسوسی با قبل نداشته است، اما قابلیت Answering Machine یا همان منشی تلفنی، دارای دسترسی به مراتب راحت‌تر و تنظیماتی متنوع‌تر شده است. سونی از سال‌ها پیش، تاکید زیادی در کاهش نویز صدا در تماس‌های تلفنی داشته است و این مورد را در پرچمداران جدید خود در نظر گرفته است. قابلیتی به نام Speaker Voice Enhancement در بخش تنظیمات تماس وجود دارد که با فعال‌کردن آن، می‌توان صدای واضح‌تر و بلندتری را در حین مکالمه صوتی دریافت کرد.

یکی از قابلیت‌هایی که سونی از زمان عرضه‌ی گوشی پرچمدار اکسپریا Z بر روی آن تاکید داشت، ارتباط گوشی با نمایشگرهای دیگر بود. در سری‌گوشی‌های زد ۳، این ارتباطات پیشرفت محسوسی را داشته‌اند و چند قابلیت جدید نیز به آن‌ها اضافه شده است. Throw، قابلیتی که از قبل بر روی گوشی‌های اکسپریا وجود داشته است و توانایی انتقال پخش فایل‌های تصویری را به نمایشگری دیگر دارد. با Screen Mirroring می‌توانید کل رابط کاربری گوشی را به یک نمایشگر دیگر مانند تلویزیون و حتی تبلت انتقال دهید. Cast Mirroring هم برای ارتباط با دستگاه‌هایی مانند Chromecast در نظر گرفته شده است.




عملکرد و کارایی


اکسپریا Z3 قوی‌ترین گوشی در سری اکسپریا تا به این‌ لحظه به شمار می‌رود که از سخت‌افزار بهینه‌شده‌ای نسبت به پرچم‌دار قبلی سونی برخوردار است. قلب تپنده‌ی این تلفن هوشمند یک سیستم‌-روی-یک-چیپ Snapdragon 801 است که هر یک از ۴ هسته‌ی آن دارای فرکانس کلاک ۲.۵ گیگاهرتز هستند که با گرافیک آدرنو ۳۳۰ و ۳ گیگابایت حافظه‌ی رم مجتمع شده است. سونی در جدید‌ترین پرچمدار خود باز از همان پردازشگر نسخه‌ی قبلی استفاده کرده است اما فرکانس کلاک را به میزان ۲۰۰ مگاهرتز بیشتر کرده است. در حال حاضر سامسونگ در جدیدترین فبلت پرچمدار خود، گلکسی نوت 4 از پردازنده اسنپ‌دراگون ۸۰۵ استفاده کرده است که قوی‌تر از نسخه‌ی ۸۰۱ در گوشی زد ۳ سونی است. این‌که چرا سونی از نسخه‌ی آخر پردازنده اسنپ‌دراگون به مانند سامسونگ در پرچمدار خود بهره نبرده است، شاید باعث ایجاد سوال و حتی بازخوردهای منفی شود، اما این نکته را نیز باید در نظر داشته باشیم که اسنپ‌دراگون ۸۰۱ نیز قدرت پردازشی فوق‌العاده بالایی دارد و با توجه به این‌که رابط کاربری و سیستم گوشی اکسپریا، بسیار سبک‌تر از تاچ‌ویز سامسونگ است، استفاده از پردازشگری ارزان‌تر می‌تواند برای سونی مقرون به صرفه‌تر باشد.





 تصاویر Xperia Z3 Dual

شاید برای بسیاری این سوال پیش آمده که چه فرقی بین اسنپ‌دراگون 800 و 801 وجود دارد. در نمودار زیر شما مشاهده می‌کنید که اسنپ‌دراگون ۸۰۱ تا چه میزان در بازدهی گرافیکی بازی‌ها و سرعت پردازش سنسور دوربین، با نسخه‌ی قبلی خود تفاوت دارد.





 تصاویر Xperia Z3 Dual





 تصاویر Xperia Z3 Dual





از قابلیت‌های بسیار خوب پردازنده اسنپ‌دراگون ۸۰۱ می‌توان به استقلال هرچه بیشتر هر هسته نسبت به قبل اشاره داشت. به نسبت نوع کار و اجرای برنامه‌ها، هر هسته کارایی خود را تنظیم می‌کند و در مواقع لزوم هسته‌های دیگر شروع به فعالیت می‌کنند. در غیر این‌ صورت، برای بهینه‌سازی مصرف انرژی، هسته‌های دیگر خاموش می‌مانند و پردازش با یک هسته دنبال می‌شود.


آزمایش AnTuTu

AnTuTu تمام بخش‌های سخت‌افزار شامل حافظه‌ رم، حافظه ذخیره سازی،‌ پردازنده و GPU را مورد آزمایش قرار می‌دهد و یک امتیاز کلی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. CPU بیشترین تاثیر را در کسب امتیاز بهتر در AnTuTu دارد.





 تصاویر Xperia Z3 Dual





Linpack

لین‌پک از طریق اجرای دستورات محاسباتی ریاضی، قدرت پردازنده در اجرای دستورات ریاضی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. هرچه امتیاز بالاتر باشد نشان از قدرت بیشتر پردازنده در محاسبات عددی است. لین‌پک حتی برای محاسبه توان پردازشی سوپر کامپیوترها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.





 تصاویر Xperia Z3 Dual

Quadrant 2

در این بنچمارک، پردازنده اصلی (CPU)، ورودی و خروجی‌ها و پردازنده گرافیکی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و امتیاز ارائه شده در واقع برآیند امتیاز این سه بخش اصلی است.





 تصاویر Xperia Z3 Dual

BaseMark OS II

بیس‌مارک نیز کلیه سخت‌افزار یک گجت را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. در این بنچمارک نیز تمرکز اصلی بر روی قدرت پردازنده است. بیس‌مارک حتی قدرت تک هسته و چند هسته‌ی پردازنده را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. هر چه امتیاز بیشتر باشد بهتر است.





 تصاویر Xperia Z3 Dual

3D Mark: Ice Storm

3D Mark یکی از معتبرترین نرم‌افزارهای بنچمارک در دنیای PC است که از چندی پیش به دنیای موبایل نیز راه یافته است. در این نرم‌افزار تمرکز اصلی بر روی قدرت پردازنده گرافیکی (GPU) است. هرچه امتیاز بالاتر باشد، محصول قدرت پردازش گرافیکی بیشتری دارد و قادر است به شکل بهتری بازی‌های گرافیکی را اجرا کند.





 تصاویر Xperia Z3 Dual

Vellamo

در این بنچمارک بخش‌های مختلف سخت‌افزار مورد آزمایش قرار می‌گیرد. این نرم‌افزار عملکرد سیستم‌ را در وب‌گردی، اجرای کدهای جاوا اسکریپت، HTML 5 و رندر تصاویر دو بعدی و سه بعدی می‌پردازد. در این بنچمارک بخش‌های مختلف سخت‌افزار تاثیر گذار هستند، اما CPU نقش بیشتری در کسب امتیاز بهتر ایفا می‌کند.





 تصاویر Xperia Z3 Dual

CF Bench

در سی‌اف بنچ، تمرکز بر روی قدرت پردازنده (CPU) و حافظه رم است. هر چه این دو بخش سیستم سریع‌‌تر و بهتر عمل کنند، امتیاز CF Bench بالاتری نیز بدست می‌آورند. این نرم‌افزار به خوبی قادر است پردازنده‌های چندهسته‌ای را نیز مدیریت کرده و مورد آزمایش قرار دهد. هرچه امتیاز بالاتر باشد، بهتر است.





 تصاویر Xperia Z3 Dual




باتری


یکی از ویژگی‌های گوشی‌های هوشمند سونی، طول عمر بالای باتری آن‌ها است؛ که در سری جدید پرچم‌دار این شرکت، به حد کمال خود رسیده است. زد ۳ از یک باتری ۳۱۰۰ میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد که به خوبی با تمام قطعات سخت‌افزاری این محصول سازگار شده است و شاهد عمر بسیار طولانی نسبت به دیگر گوشی‌های هم‌رده آن هستیم. شاید تصور کنید که سونی با کم کردن ۱۰۰ میلی آمپر ساعت از ظرفیت باتری Z3 نسبت به مدل قبل، طول عمر آن را نیز کاهش داده است؛ اما نتایج کاملا برعکس است و سونی توانایی خود را در افزایش طول عمر باتری در مدل جدید پرچمدار خود به رخ رقبا کشیده است.
در آزمایش همیشگی زومیت٬ ما فیلمی با رزولوشن 720p را در شرایطی پخش کردیم که شدت روشنایی صفحه نمایش روی ۵۰ درصد تنظیم شده بود و شبکه‌های بی‌سیم نیز خاموش بودند. در این شرایط Z3 حدود ۱۱ ساعت دوام آورد.
زد 3 همچنین در عملکردهای معمول و روزانه شامل پخش موسیقی٬ وب‌گردی٬ عکس‌برداری٬ فیلم برداری Full HD‌ ٬ دانلود و آپلود٬ ارسال ایمیل٬‌ تماشای ویدیو٬ مکالمه و ارسال پیامک٬ توانست نزدیک به دو روز دوام بیاورد. اکسپریا زد 3 همچنین توانایی اجرای ۱۳۰ ساعت موسیقی بدون وقفه را دارد و در بخش مکالمه، ۱۴ ساعت بر روی شبکه 2G و ۱۶ ساعت در شبکه 3G می‌تواند بدون نیاز به شارژ کار کند





 تصاویر Xperia Z3 Dual

یکی از قابلیت‌های کلیدی و اختصاصی گوشی‌های نسل جدید سونی، Stamina Mode است. این قابلیت سبب می‌شود مصرف انرژی گوشی به طرز شگفت‌آوری کم شود. این سیستم برای این‌کار٬ تمامی اتصالات وای‌فای٬ جی‌پی‌اس٬ بلوتوث و برنامه‌های باز شده و بی‌مصرف بر روی گوشی را به شکل درستی مدیریت می‌کند و تنها در زمان‌های مشخصی اتصال را برقرار می‌کند تا همگام سازی اطلاعات انجام شوند. زد ۳در صورت داشتن شارژ کامل و اجرای قابلیت Stamina می‌تواند نزدیک به ۲ روز و نیم با نور اتوماتیک و فقط مکالمه و پیامک‌کوتاه٬‌ دوام بیاورد و در حالت Standby، می‌تواند نزدیک ۴ روز انرژی خود را نگه دارد. در مقایسه با گوشی Z3 کامپکت، عملکرد باتری در زد ۳ تقریبا نصف است ولی با این حساب، زد ۳ پس از برادر کوچک خود، یکی از برترین باتری‌های بازار را در اختیار دارد و می‌شود در مصرفی معمول، تا دو روز بدون شارژ مجدد از دستگاه کار کشید.





 تصاویر Xperia Z3 Dual

اگر در موقعیتی حیاتی هستید که نیاز به دوام بیشتر باتری گوشی خود دارید، این بار سونی قابلیتی به نام Ultra Stamina را در بخش مدیریت انرژی قرار داده است. با فعال کردن این قابلیت٬ گوشی ریستارت می‌شود و یک رابط کاربری خاکستری رنگ با چند اپلیکیشن کاربردی و معمول در اختیارتان قرار می‌گیرد.البته این رنگ خاکستری مختص به تصویر پس زمینه است و تمام اپلیکیشن‌هایی که در این حالت فعال هستند به صورت معمول و رنگی قابل استفاده خواهند بود. تمامی ارتباطات به غیر از تماس تلفنی و پیامکی غیر فعال می‌شوند و عملکرد سخت‌افزاری به حدی کاهش پیدا می‌کند که با داشتن ۱۰۰ درصد شارژ کامل، می‌توان گوشی را ۲۵ روز کامل در حالت استند‌بای نگه داشت. نکته‌ی جالب توجه در مورد این حالت برای گوشی زد ۳، عملکرد بهتر نسبت به مدل کامپکت است. با این‌که Z3 کامپکت از نظر عملکرد معمول باتری و حتی حالت استامینا، دو برابر بهتر از زد ۳ ظاهر شده است، اما در حالت Ultra Stamina گوشی زد ۳ به مقدار بسیار بیشتری نسبت به برادر کوچک‌تر خود دوام خواهد آورد که این یک موضوع تامل برانگیز است!





 تصاویر Xperia Z3 Dual

سونی با سری اکسپریا زد ثابت کرد که در زمینه‌ی مصرف انرژی و قدرت باتری بسیار قوی است و در آخرین محصول خود، توجه همه را به خود جلب کرده است.




جمع بندی


با نگاهی منطقی متوجه می‌شویم که سونی راه درست تولید و عرضه‌ی گوشی‌های خود را پیدا کرده است و این را کاملا می‌توان از بهینه شدن محصولات اخیرش متوجه شد. سری گوشی‌های Z3 به عنوان پرچم‌دار نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۴ این شرکت، نشان‌دهنده‌ی مسیر رو به تکامل بخش موبایل سونی است. زد ۳ از رابط کاربری ساده‌ای بهره می‌برد که شاید مخالفانی داشته باشد. اما همین رابط کاربری خلوت و به دور از پیچیدگی، سبب شده است تا سرعت کارایی سخت‌افزار بسیار بالا رفته و تفاوت محسوس آن را نسبت به رقبا شاهد باشیم. زد ۳ برخلاف نسل‌های قبلی خود، سبک‌تر شده و از طراحی به مراتب بهتری بهره می‌برد که همین امر سبب شده است تا آن ایرادِ ابعاد بزرگ و وزن زیاد برطرف شود. در کنار پرچمدار اصلی، سونی با ارائه‌ی نسخه‌ی دو سیم‌کارته این گوشی و هم‌چنین نسخه‌ی کامپکت و جمع‌و جور آن که تفاوت نامحسوسی را با مدل اصلی از نظر سخت‌افزار دارد، نشان‌دهنده‌ی تحقیق و بررسی سونی برای هدف قرار دادن انواع بازارها و پوشش همه‌ی سلیقه‌ها دارد.





 تصاویر Xperia Z3 Dual





در نهایت سونی موفق شد تا طراحی آمنی بلنس خود را به تکامل برساند. حالا در زد ۳ با محصولی روبرو هستیم که از جنبه‌های مختلف شاخص است و به راحتی توان رقابت با بهترین‌های این بازار را دارد. زد ۳ تلفنی سریع و قوی، خوش ساخت و با کیفیت است و از همه مهم‌تر طول عمر باتری بالا و صفحه‌نمایش بسیار خوبی دارد. حال باید دید کاربران از پرچمداران جدید سونی چطور استقبال خواهند کرد




نقاط قوت


طراحی باریک و سبک و بدنه‌ی با کیفیت از جنس شیشه و فلز

عملکرد مناسب و روان نرم‌افزار

صفحه نمایش بسیار خوب با دقت کافی در نمایش صحیح رنگ‌ها

طول عمر بسیار بالای باتری

مقاومت در برابر آب و گرد و غبار




نقاط ضعف


لغزندگی گوشی در سطوح شیب‌دار به خاطر شیشه‌ای بودن بدنه

عدم فعال شدن بعضی از امکانات دوربین در حالت عکاسی در رزولوشن 20MP

عدم یکپارچگی برخی آیکون‌های اختصاصی سونی با آیکون‌های اندروید

نویسنده : تیم زومیت

نظرات کاربران در مورد بررسی تخصصی Sony Xperia Z3


* الزامی
* الزامی