نگاه نزدیک زومیت به گلکسی نوت Edge سامسونگ

یک‌شنبه 16 شهریور 1393
موبايل
حدود یک سال و نیم از زمانی که سامسونگ برای اولین بار طرح اولیه‌ی دستگاهی مجهز به نمایشگری با گوشه‌ی خمیده با نام YUM را به نمایش گذاشت می گذرد. اگرچه این نمایشگرهای خمیده در نگاه اول برای زمان حاضر اندکی غیرواقعی به نظر می‌رسند اما سامسونگ نسخه‌ی به بلوغ رسیده‌ی این پروژه را بعنوان Galaxy Note Edge (بخوانید گلکسی نوت اج) از پاییز روانه‌ی بازار خواهد کرد.
گلکسی نوت اج تقریبا از همه لحاظ در واقع همان گلکسی نوت 4 است. تقریبا تمامی خصوصیات سخت افزاری و نرم‌افزاری بهبود یافته‌ای که در نگاه نزدیک گلکسی نوت 4 به آن‌ها اشاره کردیم در نوت اج نیز صدق می‌کند. تفاوت اصلی میان آنها همانطور که کاملا نیز مشخص است، در نوع صفحه‌نمایش به کار رفته در این دو خلاصه می‌شود. در نوت اج شاهد حضور یک نمایشگر 5.6 اینچی خمیده با رزولوشن +Quad HD هستیم که علامت مثبت یا پلاس قرار گرفته در جلوی آن به معنای 160 ردیف پیکسلی به کار رفته در قسمت نمایشگر جانبی و خمیده‌ی دستگاه است. در این میان هرگونه تفاوت دیگر نسبت به گلکسی نوت 4 نیز بخاطر همین طراحی و ساختار منحصر بفرد ایجاد شده که از آن جمله می‌توان به عرض بیشتر به اندازه‌ی 3.8 میلی‌متر و ارتفاع کوتاه‌تر به اندازه‌ی 2.2 میلی‌متر اشاره کرد. همچنین باتری به کار رفته در دل گلکسی نوت اج اندکی کوچک‌تر بوده و 3,000mAh گنجایش دارد.
در صورتی که دستان شما هم‌اکنون با گلکسی نوت 3 یا سایر گوشی‌های بزرگ دیگر بیگانه بوده و از اندازه‌ی آن‌ها حس خوبی ندارید، احتمالا گلکسی نوت اج نیز انتخاب خوبی برای شما نخواهد بود. این مساله نه تنها از جنبه‌ی عرض و ارتفاع دستگاه، بلکه بخاطر وجود نمایشگر خمیده در قسمت سمت راست دستگاه حائز اهمیت است. قسمت سمت راست اج بخاطر امتداد یافتن به سمت عقب آن، به هیچ عنوان جایگاه مناسبی برای کنترل و در دست گرفتن راحت گوشی نخواهد بود که تا حدود زیادی سادگی کار با یک دست را از آن ربوده است. در واقع ارگونومی درستگاه بسیار ضعیف بوده و مدام انگشتان شما لبه خمیده را لمس می‌کند. لبه شیشه‌ای مسلما به مقاومت این دستگاه در مقابل ضربات و افتادن از دست تاثیر خواهد گذاشت و آن را شکننده‌تر می‌کند. اما داستان به همین جا ختم نمی‌شود. نکته جالب دیگر این است که تقریبا کار کردن با این تلفن برای چپ‌دست‌ها غیر ممکن است. شاید بگویی این تلفن برای کار با دو دست طراحی شده، ولی واقعیت آن است که بسیاری مواقع نیاز است با یک دست تلفن را نگه داریم که اگر بخواهیم با نوت اج این کار را انجام دهیم، تنها راه ممکن این است که گوشی را به صورت وارونه در دست بگیریم!
می‌توان گفت متفاوت بودن در Note Edge مشاهده می‌شود که بیشتر بخاطر فرم‌فکتور منحصر بفرد و جدید آن حاصل شده است. جدای از آنچه تحت پروژه‌ی YUM در سال 2013 شاهدش بودیم، تقریبا هیچ‌گاه تا کنون دستگاهی با نمایشگری چنین خمیده مشاهده نکرده‌ایم. فارغ از این حقیقت که این گوشی به اندازه‌ی گلکسی نوت 4 راحت نبوده و کار با آن زحمت بیشتری دارد، سامسونگ در ترکیب زبان طراحی دلچسب جدید خود با این فرم‌فکتور به‌خصوص کار فوق العاده‌ای به انجام رسانده است. این دستگاه ظاهر بسیار لوکسی داشته و خیره نشدن به آن حتی زمانی که یکی دیگر از محصولات سامسونگ را در دست داشته باشید قطعا دشوار خواهد بود. جای تردید نیست که سامسونگ مسلما قیمت بالاتری را نیز به همین دلیل برای نوت اج طلب خواهد کرد اما با داشتن این دستگاه، هرچند هنوز هم کاربردی به نظر نمی‌رسد اما نگاه افراد زیادی را به دنبال خود خواهید کشید.

البته لازم است متذکر شویم که صفحه‌نمایش خمیده‌ی این دستگاه تنها با هدف خاص بودن شکل نگرفته و سامسونگ تلاش کرده اطمینان حاصل کند که برای استفاده‌ی بهینه از آن، عملکردهای اختصاصی کافی در دستگاه تعبیه شده باشد. در حقیقت همین حاشیه‌ی خمیده خدمات بسیار متنوعی ارائه کرده و با ارائه‌ی SDK اختصاصی آن که سامسونگ وعده داده بزودی آن را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار دهد، کاربردهای متنوع و متعدد دیگری نیز بر آن افزوده خواهد شد. اما تمام آنچه گفته شد تنها تا زمانی صادق خواهد بود که شما یک شخص راست‌دست باشید. از آنجا که صفحه‌نمایش نوت اج تنها از یک سمت خمیده است، چندان برای افراد چپ‌دست بهره جستن از آن ممکن و منطقی نخواهد بود. سامسونگ در این خصوص می‌گوید چنین مساله‌ای نباید مشکل بزرگی باشد چرا که شخص قادر است به سادگی دستگاه را برعکس کرده و به شکل وارونه از آن استفاده کند؛ اما ما تصور نمی‌کنیم کسی چندان مایل به آزمایش تئوری سامسونگ در این خصوص باشد. در چنین حالتی امکان استفاده از کلید خانگی و همچنین برقراری تماس فراهم نبوده و از آن گذشته، چندان دلنشین نخواهد بود که هر از گاهی دیگران به شما برعکس بودن گوشی را تذکر دهند!

 از آنجا که نمی توان از یک فضای نوار مانند کوچک انتظار بالایی داشت، رابط کاربری بخش خمیده‌ی صفحه‌نمایش کاملا پایه‌ای و سرراست طراحی شده است. در اغلب اوقات آنچه که در این قسمت شاهد نمایشش خواهیم بود بستگی مستقیم به اپلیکیشن مربوطه خواهد داشت.در صورتی که اپلیکیشن دوربین در حال اجرا باشد یا شما در حال تماشای ویدیو باشید، این بخش در بر گیرنده‌ی تمام کلیدهای میانبر و آیکن‌های مربوطه برای تنظیمات خواهد بود تا سایر بخش‌های با ارزش صفحه‌نمایش برای این منظور هدر نرود. در هر حال باز هم کاربر قادر خواهد بود چه از درون اپلیکیشن‌ها و چه خارج از آن‌ها، به مجموعه‌ای از حالت‌های مختلف نمایش برای این نوار دسترسی داشته باشد. اطلاعاتی نظیر اعلان‌ها، وضعیت آب و هوا، وضع بازار سهام، ساعت و تاریخ، خوراک‌های خبری، میانبرهای سریع و حتی بازی‌های مخصوص از طریق این بخش خمیده‌ی نمایشگر در دسترس است. در حال حاضر برای این بخش تنها یک بازی وجود دارد اما باید منتظر ماند و دید توسعه‌دهندگان با نیروی خلاقیت خود چه مجموعه‌ای را بر آن خواهند افزود. کشیدن انگشت به سمت بالا بر روی این قسمت، کلیدهای تنظیمات مورد نیاز بخش خمیده را نمایان می‌سازد که از طریق آن می‌توان نوع نوار و ترتیب قرارگیری المان‌های مختلف موجود در آن را تنظیم و مدیریت کرد. در صورتی هم که بر روی این قسمت به سمت پایین انگشت خود را بکشید، یک نوار ابزار نمایان خواهد شد. در این نوار ابزار گزینه‌هایی همچون تایمر، کرنومتر، چراغ‌قوه، و یک خط‌کش را مشاهده خواهید کرد که مورد آخر در عمل نیز بسیار کاربردی ظاهر می‌شود.
منوی تنظیمات کلید ورود به شخصی‌سازی بوده و از طریق آن می‌توان نسبت به افزودن موارد دلخواه اقدام کرد. در این بخش قادر خواهید بود هر تصویری را به دلخواه خود در اندازه‌ی مورد نیاز این بخش از صفحه‌نمایش بریده و بعنوان پس‌زمینه‌ی آن قرار دهید. اگرچه ما ارزش چندانی در این قابلیت مشاهده نکردیم اما همچنان ممکن است عده‌ای آن را برای کاربردهای خاص خود مفید فایده بدانند. در هر صورت به محض اینکه توسعه‌دهندگان امکان استفاده از این گوشه‌ی خمیده را از طریق SDK مربوطه به اپلیکیشن‌های خود اضافه کنند، بسیار مشتاق خواهیم بود نتیجه‌ی عملی و کاربردی وجود این بخش را به چشم ببینیم؛ بنابراین همه چیز تا حدود زیادی به استقبال توسعه‌دهندگان بستگی خواهد داشت. برای مصال تصویر کنید لیست امور روزانه‌ای که قصد انجام آن‌ها را دارید بصورت آیتم به آیتم در این قسمت نمایش داده شود؛ یا توییت‌ها، پیغام‌های فیسبوک و حتی یک یادداشت اختصاصی همگی از کاربردهای با ارزشی هستند که می‌توان برای این حاشیه‌ی کوچک متصور بود. در نهایت می توان گفت هر نوع اطلاعات پایه‌ای می‌تواند در این قسمت به بهترین شکل به نمایش گذاشته شود، آن هم بدون نیاز به روشن شدن کامل آن صفحه‌نمایش غول پیکر 5.6 اینچی.
یکی از پرکاربردترین موارد استفاده‌ی این قسمت از نظر ما، ساعت شبانه‌ی ارائه شده بر روی آن است که همان کاری را انجام می‌دهد که از اسم آن نیز مشخص است. این خصوصیت به گونه‌ای است که یک ساعت دیجیتال سیاه و سفید را هنگام خاموش بودن صفحه نمایش نشان می‌دهد تا زمانی که شما در تختخواب بوده و گوشی نیز بر روی میز کنار دست شما قرار دارد، یا حتی وقتی بیدار هستید و بر روی میز خود نیاز به مطلع شدن از زمان دارید، صفحه‌نمایش خمیده‌ی دستگاه راه‌حل جذاب و سرراستی در اختیار شما قرار دهدد. البته چنین کاربردی به تنهایی آنقدر مهم نیست که پرداخت هزینه‌ی بیشتر برای یک گوشی را توجیه کند اما آنچه ذکر شد تنها یک مثال از مواردی است که سامسونگ برای افزودن ارزش به صفحه‌نمایش خاص نوت اج در نظر گرفته است. بنابراین سامسونگ تلاش کرده امکان بهره بردن از این قسمت کوچک را تا سرحد نهایت ممکن کند و ارائه‌ی چنین دستگاهی تنها راهی برای به رخ کشیدن توانایی‌های تولیدی این شرکت نبوده است.
با وجود تلاش سامسونگ برای خرج کردن خلاقیت در استفاده از بخش خمیده و کاربردی‌تر کردن آن، هنوز آنچنان کاربرد جذابی در آن مشاهده نمی‌شود.بیشار قابلیت‌های اضافه شده نیازهایی غیرضروری و درجه ۲ و ۳ که شاید حتی یک بار هم به آنها نیاز نداشته باشیم را در بر می گیرند. شاید در اینده کاربردهای جذاب‌تری برای آن پیدا شود، اما بسیاری از کارشناسان در کاربردی بودن قابلیت‌های کنونی آن نیز شک دارند!
همچنان لازم است مدت زمان بیشتری را با این دستگاه صرف کنیم تا قادر باشیم در خصوص تعداد دفعاتی که به اشتباه دستمان در گوشه‌ی سمت راست موجب فعال شدن عملکردهای اختصاصی Edge می‌شود اظهار نظر نماییم. همانطور که گفته شد در این قسمت تمام گوشه‌ای که معمولا محل استراحت دست فرض می‌شود به نمایشگر اختصاص یافته و راحتی کار با دستگاه خصوصا با یک دست را تحت شعاع قرار می‌دهد. شاید سامسونگ از طریق برخی تغییرات نرم‌افزاری قادر باشد بهبودی در این حالت ایجاد کند اما در حال حاضر نمی‌توان با اطمینان در این خصوص اظهار نظر کرد.
با همه‌ی این‌ها، همچنان این حس وجود دارد که آنچه در نوت اج ارائه شده یک پروژه‌ی در حال پیشرفت و نابالغ است که البته چندان نیز غافلگیر کننده نیست. هر چه باشد گلکسی نوت اج اولین نمونه در نوع خود است که راهی بازار مصرف شده و به تولید انبوه رسیده است. پس از گذشت یک سال از این زمان، ممکن است اشتقبال توسعه‌دهندگان و بازخورد مصرف‌کنندگان داستان کاملا متفاوتی را برای این محصول رقم بزند. اما با وجود آنچه ذکر آن رفت، سطحی از خوش‌دستی که به واسطه‌ی پیچ و تاب صفحه‌نمایش و حذف گوشه‌ی سمت راست این دستگاه از بین رفته را هر کسی نمی تواند بپذیرد. بنابراین توصیه می‌کنیم پیش از فکر کردن در مورد سفارش این گوشی، حداقل یک بار از نزدیک با آن کار کنید.
نوت اج نیز همچون برادر خود یعنی گلکسی نوت 4 از یک پردازنده‌ی اسنپدراگون 805 در نسخه‌ی بین‌المللی بهره می‌برد که 3 گیگابایت حافظه‌ی رم نیز آن را همراهی خواهد کرد. دوربین، کیفیت ساخت و شاسی فلزی، قلم استایلوس و تمامی ویژگی‌های دیگر میان این دو دستگاه کاملا مشترک است. انتظار می‌رود Note Edge در مقایسه با گلکسی نوت 4 در بازارهای کمتری به فروش برسد و شاهد عرضه‌ی کاملا گسترده‌ی آن نباشیم. بنابراین همچنان باید چند ماه دیگر منتظر ماند و دید برنامه‌های سامسونگ در خصوص این محصول به‌خصوص به چه شکلی پیش خواهد رفت.

تیم زومیت





نظرات کاربران در مورد نگاه نزدیک زومیت به گلکسی نوت Edge سامسونگ


* الزامی
* الزامی