iPhone 5S یا Nexus 5؛ کدام را انتخاب کنم؟

سه‌شنبه 5 آذر 1392
موبايل
هنوز هم یکی از اصلی ترین سوال ها این است که چرا باید آیفون خرید یا اینکه فرق آیفون با موبایل های دیگر موجود در بازار چیست که اینقدر محبوبیت دارد.
همچنان بحث بین دوستداران استیو جابز و گوگل بازها ناتمام و بی نتیجه باقی مانده است. چند روزی است که جدیدترین محصول شرکت گوگل ...
هنوز هم یکی از اصلی ترین سوال ها این است که چرا باید آیفون خرید یا اینکه فرق آیفون با موبایل های دیگر موجود در بازار چیست که اینقدر محبوبیت دارد. همچنان بحث بین دوستداران استیو جابز و گوگل بازها ناتمام و بی نتیجه باقی مانده است.
چند روزی است که جدیدترین محصول شرکت گوگل با جدیدترین تکنولوژی های نرم افزاری و سخت افزاری به نام Nexus 5 با قیمت باور نکردنی ۳۵۰ دلار با همکاری شرکت LG وارد بازار شده است. این در حالی است که همین چند وقت پیش بود که شرکت اپل هم iPhone 5S را وارد بازار کرد که همچنان کاستی های عجیبی مثل نداشتن NFC و ۸۰۲٫۱۱ac دارد و باز مثل همیشه بحث های تکراری در مورد اولویت برای خرید و مقایسه این دو برند معتبر از سر گرفته شد.
با همه این اوصاف، بدون اینکه توجهی به برند آنها کنیم باید به بررسی و مقایسه دقیق این دو محصول بپردازیم تا در این مقایسه فارغ از هر گونه جانبداری و پیش فرض به نتیجه برسیم. مطمئنا همراه داشتن پیش فرض برای مقایسه محصولات اپل با دیگر برندها هیچوقت نتیجه نخواهد داد!
به عنوان داغ ترین مقایسه، Nexus 5 و iPhone 5s را انتخاب کردیم.
iPhone 5s یا Nexus 5: مشخصات سخت افزاری و شبکه

اندازه صفحه نمایش Nexus 5 حدود ۴٫۹۵ اینچ و ۱۹۲۰*۱۰۸۰IPS است. ضخامت آن ۸٫۵۹ میلیمتر و پردازنده آن Snapdragon 800 همراه با ۴ هسته با سرعت ۲٫۳GHz است.
پردازنده گرافیکی Nexus 5 مدل Adreno 330 است. حافظه داخلی آن ۲GB و فضای داخلی آن نیز بدون قابلیت افزایش، ۳۲GB است. در نهایت باتری آن ۲۳۰۰mAh و دوربین پشت آن ۸ مگاپیکسل است. ولی منتظر کیفیت عجیب نباشید!
حال بشنویم از iPhone 5s. اندازه صفحه نمایش این موبایل ۴ اینچ و ۱۱۳۶*۶۴۰ IPS است. ضخانت آن ۷٫۶ میلیمتر و پردازنده آن مدل A7 64-bit همراه با دو هسته با سرعت ۱٫۳ GHz و پردازنده کمکی M7 است.
پردازنده گرافیکی iPhone 5s جدیدترین مدل پردازنده گرافیکی PowerVR G6430 است. حافظه داخلی آن ۱GB و فضای داخلی آن بدون قابلیت افزایش، ۶۴GB است. درنهایت باتری آن ۱۵۷ mAh و دوربین پشت آن ۸ مگاپیکسل است.
در بخش مخابرات و شبکه، هر دو تقربیا شبیه هم هستند و هر دو ۴G را پشتیبانی کرده و شبکه های مخابراتی که پشتیبانی می کنند تقریبا یکسان است. با این حال زمان خرید حتما به مشخصات شبکه مخابراتی دقت باید کرد. با اینکه هر دو از Bluetooth 4.0 پشتیبانی می کنند ولی متاسفانه iPhone 5s از استاندارد شبکه ۸۰۲٫۱۱ac پشتیبانی نمی کند. تمامی سنسورهای مخابراتی، GPS و غیره هر دو نیز به یک شکل است پس سعی نکنید بحثی در آن داشته باشید!
با اینکه NFC چند وقتی است پای ثابت اکثر موبایل های جدید است ولی همانند داستان Bluetooth در موبایل های قدیمی آیفون، اینبار شبیه آن داستان را روی iPhone 5s داریم! متاسفانه iPhone 5s از NFC پشتیبانی نمی کند.
در نتیجه از لحاظ سخت افزاری باید Nexus 5 به راحتی iPhone 5s را کنار بگذارد ولی در عمل نمی توان این اختلاف را به راحتی مشاهده کرد. شاید ارتباط بین نرم افزار و سخت افزار است که این تشکیک را بوجود می آورد و همین موارد است که هیچوقت در مقایسه ها به نتیجه نمی رسد و بحث راهمیشه داغ نگه می دارد!
iPhone 5s یا Nexus 5: نرم افزار

واقعیت این است که تنها زمانی که شما به مشخصات سخت افزاری دقت می کنید، زمان انتخاب برای خرید است. بعد از آن فقط ظاهر و نرم افزار است که شما را پایبند نگه می دارد! Nexus 5 اولین گوشی هوشمندی است که از جدیدترین نسخه سیستم عامل اندروید بهره می برد. Android 4.4 KitKat اولین بار رو روی این موبایل سوار شده است در مقابل سیستم عامل iPhone 5s ، iOS7 است. مقایسه این دو سیستم عامل در نقطه نخست اصلا امکانپذیر نیست زیرا مواد اولیه، فلسفه تولید، اجرا و امکانات آنها کاملا باهم متفاوت است.
اگر نگاه کلی داشته باشیم اندروید ۴٫۴ قدرت بیشتر، امکانات بیشتر و توانایی بیشتری دارد در حالیکه IOS7 سریعتر و همراه با نرم افزارهای همگن و سازگاری بیشتر است.
در هر حال برای مشخص شدن کامل این بخش برای خود، حتما باید تحقیقات بیشتری بر روی سیستم عامل های هر دو داشته باشید.
iPhone 5s یا Nexus 5: قیمت
علاوه بر مشخصات و امکانات نرم افزاری، قیمت دومین موردی است که تفاوت های زیادی را در مقایسه نشان می دهد. Nexus 5 با حافظه ۱۶GB با قیمت ۳۵۰ به فروش می رسد این در حالی است که حداقل قیمت iPhone 5s با همان مقدار حافظه ۶۵۰ دلار خواهد بود.
iPhone 5s یا Nexus 5: بالاخره کدام را بخرم؟!
چیزی که از مقایسه ها نتیجه می شود این است که اگر در مورد سیستم عامل و نرم افزارها مطمئن هستید، تنها ۳ عامل می تواند در انتخاب نهایی شما اثرپذیر باشد. دوربین، اندازه و قیمت.
اگر واقعا عکاسی یکی از کارهای جدی شما و تفریحات شماست، شک نکنید که iPhone 5s انتخاب بهتری است. البته انتظار دوربین عکاسی کاملا حرفه ای نداشته باشید.
اگر دستان شما کوچک است یا موبایل بزرگ شما را اذیت می کند، باز هم iPhone 5s انتخاب بهتری است ولی اگر مشکلی با اندازه ندارید، صفحه نمایش Nexus 5 حس بهتری به شما می دهد.

قیمت تنها عاملی است که اما و اگر زیادی ندارد. اگر ۶۵۰ دلار برای شما زیاد است بحثی نیست که Nexus 5 با آن همه امکانات انتخاب برتر شماست.

نظرات کاربران در مورد iPhone 5S یا Nexus 5؛ کدام را انتخاب کنم؟


* الزامی
* الزامی