نکاتی در مورد تراشه اسنپدراگون 805 :

شنبه 2 آذر 1392
کامپیوتر
2.5 گیگاهرتز، رابط حافظه 128 بیت، گرافیک کلاس D3D11
کوالکام مدتی است که به یکی از بهترین تولیدکننده‌های تراشه موبایل در جهان تبدیل شده است. این کمپانی ضمن الهام گرفتن از طراحی‌های ARM ، طراحی و تولید تراشه را خود بر عهده گرفته است. حال کوالکام جدیدترین نسخه از
تراشه‌های خود به نام اسنپدراگون 805 را رونمایی کرده تا به روند روبه‌رشد خود در بازار ادامه دهد.

کوالکام سال فوق‌العاده‌ای را پشت سر گذاشت. این کمپانی معمولا به خاطر تاخیر در ارائه تراشه‌‌هایش مورد انتقاد قرار می‌گرفت. در فاصله زمانی بین ارائه نسل اسکورپیون و کریت از تراشه‌های این کمپانی، رقبایش، یعنی انویدیا، سامسونگ و تگزاس اینسترومنتز دست پیش را در بازار گرفتند. از زمان عرضه کریت (Krait)، حرکت به سمت طراحی 28 نانومتری و عرضه تراشه‌های مجهز به AP/LTE یکپارچه،  کوالکام توانسته است از رقبایش فاصله بگیرد. این روزها انتخاب محصولات برتر بازار به این بستگی دارد که تولیدکننده آن محصول از کدام مدل تراشه اسنپدراگون کوالکام استفاده کرده است. TI که رسما خود را از این بازی کنار کشیده است. انویدیا با تگرا 4 نتوانست نظر مشتریان را به خود جلب کند و حتی سامسونگ نیز با وجود آن که خود یکی از تولیدکنندگان عمده تراشه در جهان است بسیاری از محصولات خود را به تراشه‌های کوالکام مجهز می‌سازد.
اسنپدراگون 600 سیستم-روی-یک-چیپی بود که در آغاز سال همه تولیدکنندگان برای آن سر و دست می‌شکاندند! این روزها نیز بازار اسنپدراگون 800 داغ داغ است. این هفته اما کوالکام از تراشه جدید خود به نام اسنپدراگون 805 رونمایی کرد.
انتظار می‌رود دستگاه‌های مجهز به اسنپدراگون 805 در نیمه اول سال 2014 روانه بازار گردند، بنابراین فعلا اسنپدراگون 800 سردمدار تراشه‌های موجود در بازار باقی خواهد ماند و تا آن موقع همچنان محصولات مهم با این تراشه معرفی خواهند شد.
805 مجهز به چهار هسته کریت 450 یکپارچه است. گفته می‌شود که کریت 450 بیشتر به یک سری بهبود نسبت به کریت 400  شبیه است تا یک تغییر انقلابی چرا که تغییری در اندازه، حجم کش‌ها و عمق پایپ‌لاین‌ها ایجاد نشده‌ است. کوالکام ادعا می‌کند که مصرف توان و حرارت تولیدی را بهینه کرده و در عین حال حداکثر فرکانس کلاک را از 2.3 گیگاهرتز به 2.5 گیگاهرتز افزایش داده است. علاوه بر اینها کوالکام در این نسخه از سری محبوب اسنپ دراگون به سراغ رابط حافظه رم ۱۲۸ بیت از نوع LPDDR3 رفته است که امکان استفاده از رم‌های LPDDR3-1600 و رسیدن به پیک پهنای باند حافظه تا 25.6GB/s را میسر می‌سازد.
اما پردازنده گرافیکی با تغییرات بزرگ‌تری همراه شده است. اسنپدراگون 805 مجهز به یک پردازنده گرافیکی Adreno 420 است که تماما توسط کوالکام ساخته می‌شود. این نسخه از پردازنده‌های گرافیکی کوالکام از ویژگی کلاس D3D11 پشتیبانی می‌کند که اختصاصا برای GPUهای موبایل کوالکام طراحی شده است.
کوالکام همچنان به عنوان پیشتاز رقابت تراشه‌ها به کار خود ادامه خواهد داد. اسنپدراگون 805 جدیدترین برگه بازی این کمپانی است و احتمالا هواداران زیادی پیدا کند. نظر شما درباره این تراشه چیست؟

سیامک احدی

نظرات کاربران در مورد نکاتی در مورد تراشه اسنپدراگون 805 :


* الزامی
* الزامی