اکسپریا Z1 سونی در برابر گلکسی اس ۴ سامسونگ

دوشنبه 8 مهر 1392
موبايل
یکی از اسمارت فون های مهمی که در ماه سپتامبر معرفی شد و توجهات زیادی را به سمت خود جلب نمود، جدیدترین پرچمدار سونی یعنی اکسپریا Z1 می باشد که...
یکی از اسمارت فون های مهمی که در ماه سپتامبر معرفی شد و توجهات زیادی را به سمت خود جلب نمود، جدیدترین پرچمدار سونی یعنی اکسپریا Z1 می باشد که میتواند یکی از بهترین اسمارت فون های نیمه دوم سال جاری لقب بگیرد. اما حتما قرار دادن این اسمارت فون را در برابر یکی از بهترین اسمارت فون های نیمه اول سال و مقایسه آنها میتواند جالب توجه باشد. گلکسی اس ۴ سامسونگ را می بایست یکی از بهترین های نیمه اول سال جاری دانست، اسمارت فونی که هنوز هم برای بسیاری از محصولات اندرویدی جدید خط و نشان می کشد.
در ادامه نبرد این دو اسمارت فون تا دندان مسلح را مشاهده می کنید، دستگاههایی که دارای پردازنده ای قدرتمند، دوربین قوی و بخش نرم افزاری مناسبی هستند. ببینیم در بخش های مختلف عملکرد این دو اسمارت فون در برابر همدیگر چگونه است.

طراحی

در بخش طراحی، هر دو دستگاه دارای نکات مثبت و منفی هستند. در حالی که هر دو اسمارت فون برای مردان و زنان (هر دو جنس) طراحی شده اند، اما طراحی گلکسی اس ۴ بیشتر زنانه است یا ظاهری زنانه تر دارد، که البته موضوع بدی هم نیست. البته اگر بخواهیم از بین این دو اسمارت فون یکی را که دارای ظاهر بیرونی مناسب تر و بهتری است انتخاب کنیم، اکسپریا Z1 انتخاب بهتری است. موضوع تنها این نیست و در بخش ساخت، با توجه به پنل های شیشه ای جلو و پشت دستگاه، این محصول سونی وضعیت بهتری دارد.
گلکسی اس ۴ هم در این بخش وضعیت بدی ندارد و حداقل ظاهر خوبی دارد. نکته منفی این دستگاه همان پلاستیک مورد علاقه سامسونگ است که در این بخش این دستگاه را پشت سر اکسپریا Z1 قرار می دهد.
در بخش اندازه، اسمارت فون سونی مقداری حجیم تر از گلکسی اس ۴ می باشد. ابعاد آن ۵.۶۹ در ۲.۹۱ در ۰.۳۳ اینچ و ابعاد محصول سامسونگ، ۵.۳۸ در ۲.۷۵ در ۰.۳۱ اینچ می باشد. در واقع با در دست گرفتن اس ۴، احساس می کنید اسمارت فون کوچکتری نسبت به اکسپریا Z1 در دست گرفته اید که البته این موضوع به معنای نگه داشتن راحتتر آن در دست و کار کردن راحتتر با آن است.
در مورد دکمه های فیزیکی، دکمه های Xperia Z1 و دکمه های Galaxy S4 خیلی خوب نیستند، اما بد هم نیستند. در واقع دکمه های Z1 کمی هم بهتر است. یکی از چیزهایی که فقدان آن برروی اس ۴ دیده می شود، وجود یک دکمه اختصاصی دوربین می باشد، چیزی که برروی Z1 وجود دارد.
موضوع دیگر در مورد سختی و مقاومت دستگاههاست که در این بخش هم اکسپریا Z1 بهتر است، البته این به معنای آن نیست که شما می توانید گوشی خود را به هر جا که خواستید پرت کنید! اکسپریا Z1 همچنین محصولی ضدآب و ضد گرد و غبار می باشد، در حالیکه گلکسی اس ۴ اینگونه نیست.

صفحه نمایش

برروی کاغذ و در بخش مشخصات، صفحه نمایش هر دو دستگاه تا حدود زیادی شبیه هستند. هر دو از صفحه نمایشی ۵ اینچی فول اچ دی با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل بهره می برند. اما در بخش تکنولوژی صفحه نمایش، کمپانی های سامسونگ و سونی دو راه کاملا متفاوت را رفته اند.
سونی ایمان زیادی به صفحه نمایش TFT LCD با تکنولوژی Triluminos خود دارد که البته نمی توان این کمپانی را سرزنش نمود. صفحه نمایش Xperia Z1 تقریبا از هر جهتی که به آن نگاه شود قابل توجه است، با رنگ هایی طبیعی. صفحه نمایش Z1 در بین دقیق ترین صفحه نمایش ها قرار دارد. میزان گاما صفحه نمایش این دستگاه هنوز هم مشکلاتی دارد که این موضوع می تواند باعث از بین رفتن جزییات، مخصوصا در نمایش مناظر روشن شود. در واقع بعضی چیزهای روشن، روشن تر از حد نرمال نشان داده می شوند، اما در مجموع صفحه نمایش این اسمارت فون بسیار خوب است.
زاویه دید هر دو دستگاه در حد بسیار عالی نیست، اگر چه زاویه دید اس ۴ مناسب است. بالانس رنگ برروی اس ۴ تا حدودی نشان دهنده تسلط رنگ سبز است و رنگ ها تا حدودی اشباع شده نشان داده می شوند. در بخش روشنایی و میزان دید در فضای بیرونی، صفحه نمایش اکسپریا Z1 به لطف خروجی قوی تر LCDها در سطح بالاتری قرار دارد. میزان روشنایی صفحه نمایش Z1 حدود ۴۹۵ نیت و گلکسی اس ۴ حدود ۲۸۸ نیت است. این بخش یکی از نقاط ضعف صفحه نمایش های AMOLED در برابر LCDها به حساب می آید.
رابط کاربری و سیستم عامل

هر دو اسمارت فون Xperia Z1و Galaxy S4 اخیرا از سیستم عامل اندروید ۴.۲.۲ استفاده کرده اند، ضمن اینکه برروی هر دو دستگاه رابط کاربری اختصاصی این شرکت ها قرار گرفته است. در بخش یکنواختی می بایست رابط کابری سونی را بهتر دانست، اما در بخش ویژگی های اضافی، سامسونگ لیستی بسیار جالبی را در اختیار کاربران قرار می دهد که از جمله میتوان به S Health, Samsung Hub, Samsung Apps, S Beam اشاره نمود. یکی از نکات مهم دیگر استفاده سامسونگ از رنگ های بسیار زیاد در رابط کاربری خود می باشد که هنوز دلیلش مشخص نیست.

پروسسور و حافظه

با توجه به اینکه محصول سونی حدود ۵-۶ ماه بعد از محصول سامسونگ معرفی شد، شانس استفاده از پردازنده ای قدرتمندتر را داشته است. پردازنده اسنپ دراگون ۸۰۰ قدرت اکسپریا Z1 را تامین می کند و پردازنده اسنپ دراگون ۶۰۰ قدرت گلکسی اس ۴ سامسونگ. البته گلکسی اس ۴ با پردازنده قدرتمند اکسینوس ۵ اکتا نیز عرضه شده که کلاک اسپیدی ۱.۹ گیگاهرتزی دارد. در بخش گرافیکی نیز ادرنو ۳۳۰ در برابر ادرنو ۳۲۰ قرار دارد. قطعا در این بخش محصول اکسپریا Z1 قدرت بیشتری نسبت به گلکسی اس ۴ دارد.
رم هر دو اسمارت فون ۲ گیگابایتی است، اما در بخش حافظه داخلی، گلکسی اس ۴ مقداری انعطاف پذیرتر است. نسخه های ۱۶، ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی گلکسی اس ۴ همراه با اسلات مایکرواس دی وجود دارد، درحالیکه تنها نسخه ۱۶ گیگابایتی Z1 وجود دارد که البته از اسلات مایکرواس دی نیز پشتیبانی می کند.

دوربین

همانطور که می دانید، مهمترین بخش اسمارت فون اکسپریا Z1 بخش دوربین آن است. یک دوربین ۲۰.۷ مگاپیکسلی که از سنسوری با سایز ۱/۲.۳ اینچ بهره می برد. در مقابل گلکسی اس ۴ دارای دوربینی ۱۳ مگاپیکسلی است که از سنسوری با سایز ۱/۳.۰۶ اینچ بهره می برد. دیافراگم اکسپریا Z1 تا حدودی عریض تر هم می باشد.
در بخش رابط کاربری دوربین، هر دو شرکت رابطی بسیار خوب را برای تصویربرداری آماده کرده اند، اگر چه کار با رابط کاربری سونی مقداری راحت تر است. هر دو اسمارت حالت های مختلف عکاسی و امکانات مختلفی را در اختیار کاربر قرار می دهد.
اما در بخش عکاسی که کار اصلی دوربین است، نکته خوشحال کننده حرکت رو به جلو شرکت ها در این بخش می باشد. قطعا در این بخش Xperia Z1 تصاویر بهتری نسبت به Galaxy S4 میگیرد که کاملا طبیعی است چرا که این دستگاه در بخش کمرافون ها قرار می گیرد و دارای دوربین قدرتمندی است. تصاویر گرفته شده با دوربین ۲۰.۷ مگاپیکسلی اکسپریا Z1 جزییات بیشتری نسبت به رقیب نشان میدهد، اگر چه هنوز هم نویز زیادی در تصاویر دیده می شود.
البته این گفته ها به معنای بد بودن دوربین گلکسی اس ۴ نیست، بلکه کاملا برعکس تصاویر ثبت شده توسط آن بسیار خوب می باشد. اما در این بخش همانطور که اعلام شد برتری با Z1 سونی است.

SONY XPERIA Z1

برای مشاهده عکس در اندازه واقعی

اینجا کلیک کنید 



SAMSUNG GALAXY S4

برای مشاهده عکس در اندازه واقعی

اینجا کلیک کنید



در بخش ضبط ویدئو، هر دو دستگاه ویدئوهایی با کیفیت ۱۹۲۰ در  ۱۰۸۰میگیرند (با نرخ فریم ۳۰ فریم بر ثانیه). در بخش فیلمبرداری، وضوح و کنتراست بیشتری در ویدئوهای ثبت شده توسط GS4 دیده می شود (البته تفاوت زیادی بین آنها نیست). در قسمت صدای ضبط شده در ویدئوها، Xperia Z1 کمی بهتر می باشد. صدای ضبط شده توسط گلکسی اس ۴ بلند و شفاف است اما کمی فاقد بخش فرکانس پایین می باشد.
کیفیت تماساکسپریا Z1 در این بخش مانند گلکسی اس ۴ بهترین نیست و محصولات بهتری وجود دارند. هر دو به اندازه کافی صدا را بلند و مناسب از طریق اسپیکرها منتقل می کنند. میکروفن آنها نیز در سطح مناسبی قرار دارد، پس در این بخش هیچکدام را نباید برتر از دیگری دانست. در بخش بلندگو نیز هر دو صدایی خوب را منتقل میکنند ولی در اس ۴ قدرت انتقال صدا بیشتر می باشد.


باتری

سامسونگ نشان داده که علاقمند به استفاده از باتری های بزرگ در اسمارت فون هایش می باشد. همانطور که می دانید گلکسی اس ۴ دارای باتری ۲۶۰۰ mAh و Z1 دارای باتری ۳۰۰۰ mAh است. درست است که باتری اکسپریا Z1 بزرگتر می باشد، اما GS4 در بخش مکالمه برروی شبکه ۳G به امتیاز حدود ۱۷ ساعت در مقابل ۱۵ ساعت Z1 می رسد. در بخش استندبای وضعیت Z1 بهتر است.

نتیجه

این موضوعی غیرقابل انکار است که Xperia Z1 دارای مشخصات فنی بالاتری نسبت به GS4 می باشد، چرا که این دستگاه حدود ۵-۶ ماه بعد از رقیب سامسونگی خود معرفی شد. از جمله برتری های این دستگاه می توان به پروسسوری سریعتر و دوربینی بهتر اشاره نمود. مسلما محصول سونی در بین این دو دستگاه بهتر است، اما می بایست اعتباری ویژه به محصول سامسونگ داد، چرا که بعد از گذشت این مدت (چندین ماه) همچنان خود را قدرتمند و قابل رقابت نگه داشته است. در واقع اسمارت فون گلکسی اس ۴ نسبت به قیمتی که دارد یکی از بهترین اسمارت فونهاییست که می توان خرید.
اگر شما دارنده یک اسمارت فون گلکسی اس ۴ هستید و می خواهید بدانید که ایا ارزش دارد که این گوشی هوشمند خود را به اکسپریا Z1 آپگرید کنید (اسمارت فون خود را با پرداخت مبلغی تعویض کنید)، جواب ما این است که این کار ارزش ندارد، بدلیل اینکه تفاوت دو اسمارت فون آنقدرها زیاد نیست. اما اگر می خواهید از بین این دو اسمارت فون و براساس مشخصات آنها یکی را انتخاب کنید، اکسپریا Z1 وضعیت بهتری دارد.
کدام اسمارت فون نظر شما را بیشتر جلب کرده است؟

نظرات کاربران در مورد اکسپریا Z1 سونی در برابر گلکسی اس ۴ سامسونگ


مهرداد
1392/08/14 16:44

بنظر من که هر دو را در یک لحظه مقایسه کرده ام تصویر صفحه نمایش سامسونگ بسیار بهتر و زیباتر از سونی بود


علی
1393/02/20 16:40

کیفیت تصویر گلکسی واقعا از z1 خیلی بهتره


* الزامی
* الزامی