تبلت‌های اندرویدی، با شتاب در حال حرکت به سوی آیپد

پنج‌شنبه 31 مرداد 1392
تبلت
از زمان معرفی آیپد تا همین سال گذشته، انتخاب تبلت از میان مدل‌های مختلف کار آسانی بود: آیپد. اما حالا می‌بینیم که هر روز، این اختلاف در حال کم‌رنگ شدن است

عرضه‌ی نسخه‌ی سوم اندروید، اولین گام برای بهبود وضعیت تبلت‌های اندرویدی بود که در آن زمان وضعیت اسفناکی داشتند. تعداد برنامه‌های هماهنگ شده با نمایشگر بزرگ تبلت بسیار کم بود و در اصل هیچ برنامه‌ی واقعا کاربردی وجود نداشت. به مرور زمان و ارائه نسخه‌های بعدی، به موازات رشد سخت افزاری تبلت‌های اندرویدی، تعداد برنامه‌های اختصاصی تبلت رو به فزونی گذاشت و استقبال مردم نیز کم‌کم پدیدار شد.
در حال حاضر، آیپد 375000 اپلیکیشن اختصاصی دارد که یک مزیت بزرگ به شمار می‌رود. اندروید هنوز حتی به این مقدار نزدیک هم نشده. اما اگر نگاهی به اپلیکیشن‌های برتر آیپد بی‌اندازیم، پر بیراه نیست اگر بگوییم نیمی از آن‌ها برای اندروید هم وجود دارند.
هنوز  نیمی از پرفروش ترین برنامه‌های آیپد برای اندروید در دسترس نیستند یا اگر هم باشند، به خوبی هماهنگ نشده‌‌اند، اما اغلب عناوین مهمی که کاربران با آن‌ها به طور روزانه سر و کار دارند، در فروشگاه گوگل هم یافت می‌شوند. البته از اپلیکیشن‌های اختصاصی اپل مانند سری برنامه‌های iLife و iWork هم نمی‌شود گذشت که همگی از کیفیت و کارایی بسیار بالایی برخوردارند

در هر صورت، اندروید با سرعت خوبی در حال پیشرفت است و همین حالا بدای تبلت‌های مبتنی بر آن، هزاران اپلیکیشن وجود دارد.
در بحث سخت افزاری، شاید نتوان به نتایج روی کاغذ چندان اطمینان کرد. محصولات اپل، معمولا از نمونه‌های اندرویدی هسته‌های کمتری دارند، اما از نظر کارایی نتایج بهتری کسب می‌کنند. دومین نسل از نکسوس 7 گوگل نسبت به آیپد مینی، از نمایشگر با کیفیت‌تر و پردازنده‌ی سریع‌تری برخوردار است و آخرین نسخه‌ی اندروید -4.3- را اجرا می‌کند. در نبرد بزرگ‌ترها نیز نکسوس 10 از آیپد 9.7 اینچی نسل چهارم سبک‌تر و باریک‌تر است و وزن کمتری دارد. البته از بدنه‌ی آلومینیومی و خوش ساخت آیپد هم نمی‌توان گذشت.
به عنوان نتیجه گیری، می‌شود گفت که در دنیای تبلت، شاید بتوان دو طرف میدان را تقریبا برابر، با کمی سنگینی ترازو به طرف آیپد دانست. اما ترجیح می‌دهیم که در حال حاضر نتیجه گیری نکنیم، چرا که تا چند ماه آینده شاهد معرفی آیپد مینی جدید و پنجمین نسل از آیپد 9.7 اینچی خواهیم بود که بالاخره مشخص می‌کند اپل را برگزینیم، یا به سمت اندروید برویم.

حمید رضا رودابه

نظرات کاربران در مورد تبلت‌های اندرویدی، با شتاب در حال حرکت به سوی آیپد


بدون نام
1392/06/01 12:56

اندروید واقعاً خیلی بهتر داره کار میکنه. وقتی همه چیز رو شخصی سازی نمیکنه و نمیخواد که سخت افزار هم برای خودش باشه خوب خیلی مزیت بهتریه(تا جایی که میشه روی دستگاهی مثل تلویزیون هم نصبش کرد). کسایی که برنامه نویس هستند میتونن بفهمن که چقدر این کار سخته.


* الزامی
* الزامی