کنسول PlayStation 5 های جدیدتر با هیتسینک کوچکتر و سبک تر عرضه خواهند شد.

چهارشنبه 10 شهریور 1400
گجت ها
سونی بدون سروصدای خبری کنسول های PlayStation 5 خود را در نسخه های جدید تری عرضه کرد و تغییرات قابل توجهی در آن ها ایجاد کرد.
سونی بدون سروصدای خبری کنسول های PlayStation 5 خود را در نسخه های جدید تری عرضه کرد و تغییرات قابل توجهی در آن ها ایجاد کرد. بزرگترین تغییری که در این کنسول جدید ایجاد شد، کوچکتر شدن هیتسینک آن به طرزی قابل توجه است.
این تغییر در ابتدا توسط یک یوتیوبر معروف به نام Austin Evans اعلام شد. او این نسخه تغییر یافته را مستقیما از کشور ژاپن سفارش داده است چرا که فعلا تنها این کشور پلی استیشن 5 های جدید را دریافت کرده است. البته دیده شده که این دستگاه در استرالیا و قسمت هایی از آمریکا هم به فروش می رسد.
Evans در این ویدیو جداسازی پلی استیشن 5 جدید، متوجه تغییرات کوچک زیادی شد که از جمله آن ها می توان به تغییر پیچ های استند دستگاه برای باز و بسته شدن با انگشتان دست و چند تغییر در سیم پیچی های Wi-Fi و تغییرات اندک در مادربورد اشاره کرد.
البته بزرگترین تغییری که بین این دو محصول قابل مشاهده است، هیت سینک های مسی و آلومینیومی است که نسبت به مدل قبلی به طرز قابل توجهی کوچکتر شده است و حالا فقط 300 گرم وزن دارد. اگر بخواهیم این دو را با یکدیگر مقایسه کنیم، باید گفت که وزن هیتسینک جدید 16 درصد کمتر از مدل قبلی است.
هیتسینک ماژولی است که هدف آن دور کردن گرما از یک منبع گرماست. هیتسینک کوچکتر می تواند هوای گرم بیشتری را بکشد و در نتیجه در کاهش گرما عملکرد بسیار بهتری داشته باشد. اگر بخواهیم دو هیتسینک کاملا یکسان ولی با اندازه های متفاوت را باهم مقایسه کنیم، همواره هیتسینک بزرگتر عملکرد بهتری خواهد داشت.
نکته جالب همینجا است که سونی رویکرد متفاوت و مخالف را پیش گرفته است. Evans متذکر شده که فنی که طراحی گریز از مرکز داشته و در PlayStation 5 جدید تعبیه شده، حالا می تواند هوای بیشتری را از منبع بگیرد و در نتیجه هوای بیشتری هم به هیتسینک ها بدهد. البته طبق محاسبات او، هوای خارج شده 3.5 درجه گرمتر از مدل قبلی است.
لازم به ذکر است که در اینجا به دو نکته مهم اشاره کنیم. اول اینکه هیتسینک کوچکتر تنها زمانی بدتر است که همه مشخصات فنی دیگر با هیتسینک دیگر یکسان باشد. در اینجا اما، نمی دانیم که مشخصات فنی و قدرت هر دو هیتسینک با یکدیگر تفاوتی دارد یا خیر. فن ها اما به طرز قابل توجهی با یکدیگر متفاوت هستند، ولی نمی دانیم که از نظر نرم افزاری هم تغییراتی در رفتار چرخش فن ها یا تعامل با پردازنده ایجاد شده است یا خیر. البته تغییرات جزئی و کوچکی در صدای خارجی و مصرف انرژی بین این دو احساس می شود ولی مقدار آن بسیار کم است.

مشاهده بهترین قیمت کنسول بازی در بازار ایران

نکته دوم این است که اندازه گیری دمای خروجی از شیارها به هیچ وجه معیار خوبی برای مقایسه عملکرد دو هیتسینک نیست، چرا که معیارهای زیادی در نتیجه نهایی تاثیرگذار است. این کار همانند بررسی تب بیمار با فوت کردن روی تب سنج است! تنها راه مقایسه عملکرد این دو هیتسینک، اندازه گیری مستقیم دمای اجزای حیاتی سیستم است، این یعنی باید با دماسنج های نوع K، دمای پردازنده اصلی، پردازنده گرافیکی و حافظه اندازه گیری شود. تا زمانی که نتیجه چنینی بررسی هایی برای هر کدام از هیتسینک ها منتشر نشده، نمی توان راجع به عملکرد آن ها نظری داد.
احتمالا مهم دلیل ایجاد این تغییرات، به هزینه های تولید مربوط می شود. فلز قیمت بالایی دارد و کاهش حجم آن می تواند راه ساده ای برای افزایش سود و برگشت سرمایه تولید چنین محصولات پر خرجی باشد. دوم اینکه حالا یک سالی می شود که سونی این محصول را ارائه کرده و احتمالا سران این شرکت به این نتیجه رسیده اند که اعمال تغییرات در طراحی محصول خود می تواند باعث افزایش تقاضا و فروش شده و بدون تضعیف تجربه کاربری، کمی هم در هزینه تمام شده صرفه جویی کند.
از نظر دیدگاه کاربر ساده، این تغییر هیچگونه تاثیری روی تجربه استفاده از این کنسول ایجاد نخواهد کرد. مگر آنکه بخواهید پلی استیشن 5 خود را در محیطی فوق العاده گرم یا با تهویه هوای نامناسب قرار دهید. ولی برای نتیجه نهایی، فقط باید منتظر بمانیم تا ببینیم این تغییر چه بازخوردهایی را در بر خواهد داشت.
 

نظرات کاربران در مورد کنسول PlayStation 5 های جدیدتر با هیتسینک کوچکتر و سبک تر عرضه خواهند شد.


* الزامی
* الزامی