بررسی تخصصی Galaxy Buds Pro سامسونگ

پنج‌شنبه 16 بهمن 1399
گجت ها
نقد و بررسی تخصصی جدیدترین هدفون وایرلس Samsung با نام گلکسی بادز پرو و آشنایی با امکانات و ویژگی های این ایرفون بلوتوث جذاب و با کیفیت
وقتی صحبت از Galaxy Buds Pro سامسونگ می شود، ساده ترین راه برای توضیح و توصیف آن ها این است که بگوییم در واقع همان Apple AirPods Pro سامسونگی هستند که برای پرچمداران سری Galaxy S21 معرفی شده اند، اگرچه این به طور کامل نمی تواند این هندزفری های کاملا بیسیم را توصیف کند.
درست است که هر دو هندزفری از سیستم ضد نویز بهره مند شده اند و هر دو از نوعی صدای فضایی پشتیبانی می کند که می تواند صدای ویدیوها و فیلم ها را بهتر و هیجان انگیز تر کند. در ضمن هر دو هندزفری عمر باتری 5 ساعته هم دارند!
ولی Buds Pro سامسونگ چیزی بیشتر از یک ابزار جانبی برای گوشی ها و تبلت های سامسونگ است. از نظر بسیاری از کارشناسان، این هندزفری قطعه گم شده محصولات سامسونگ است که همه چیز را به هم متصل می کند.
از این رو Galaxy Buds Pro از ویژگی های جذابی مثل اتصال چندگانه، پشتیبانی از دستیار هوشمند Bixby بدون دخالت دست، و اپلیکیشن Galaxy Wearable سامسونگ است که فقط برای سیستم عامل اندروید توسعه یافته و می تواند همه ویژگی های بادز پرو را به کاربر ارائه دهد. این هندزفری ها همچنین می توانند از ویژگی اختصاصی Scalable Audio که از استریم صدای UHQ تا 24 بیت و 96 کیلوهرتز پشتیبانی می کند، استفاده کنند. اپلیکیشن SmartThings Find برای پیدا کردن آن به کار می رود و ضبط صدا با چندین میکروفون هم Buds Pro را به میکروفون های اختصاصی در هنگام ضبط ویدیو تبدیل می کنند.




 تصاویر Galaxy Buds Pro - گلکسی بادز پرو

نکته ای که درباره این هندزفری ها وجود دارد و به نوعی شمشیر دو لبه می ماند، این است که Buds Pro وابستگی شدیدی به گوشی ها سامسونگ دارد و با گوشی های اندرویدی دیگر به همان خوبی کار نمی کند. نکته مثبت این است که اگر به دنبال یک هندزفری بیسیم کامل هستید که صدای خوبی داشته باشد، به خوبی در گوش جای بگیرد و به خوبی با گوشی سامسونگی شما کار کند و صد البته قیمت هم برایتان مهم نباشد، Galaxy Buds Pro نسبت به Buds Live گزینه بسیار بهتری است و ارزش توصیه کردن را دارد. اما قبل از خرید بهتر است این مقاله را مطالعه کنید تا به طور کامل با ویژگی ها و نقاط قوت و ضعف این هندزفری آشنا شوید.



قیمت Galaxy Buds Pro و تاریخ عرضه


همانطور که احتمالا می دانید، Galaxy Buds Pro در کنار پرچمداران Galaxy S21 و در مراسم روز 25 دی ماه معرفی شد و پیش فروش آن هم از روز بعد از مراسم معرفی آغاز شد.
از نظر قیمت، Galaxy Buds Pro 199 دلار / 219 پوند و 349 دلار استرالیا خواهد بود. شاید اندکی بالا به نظر برسد ولی وقتی آن را کنار برچسب قیمت نسل های قبلی می گذاریم، متوجه دلیل آن خواهیم شد. به عنوان مثال Galaxy Buds Live سامسونگ برچسب قیمت 170 دلاری داشت و با توجه به بهبودهای قابل توجه این مدل، این افزایش قیمت منطقی است.



بررسی طراحی Galaxy Buds Pro


هندزفری های جدید Galaxy Buds Pro در سه رنگ Phantom Black, Phantom Silver و Phantom Violet یعنی مشکی، نقره ای و بنفش عرضه شده اند تا با رنگ S21 های جدید همخوانی داشته باشند. نکته دیگر این است که رنگ این هندزفری ها با رنگ کیس شارژر آن ها نیز یکسان خواهد بود.
حالا که صحبت از کیس شد، باید بگوییم که طراحی آن شبیه به یک جعبه گنج کوچک است. یک لولای مقعر که از وسط باز می شود درب این کیس را می گشاید. اندازه آن بسیار جمع و جور و کوچک است که البته خصیصه خوبی است و آن را برای گذاشتن در جیب مناسب می کند. یک چراغ LED هم در داخل و خارج کیس تعبیه شده که بسته به میزان شارژ باقی مانده در کیس به رنگ های سبز، زرد و قرمز در می آید.
طراحی خود گوشی ها فاصله بسیار زیادی به طراحی لوبیا شکل نسل قبلی خود دارند. طراحی Galaxy Buds Pro به فرم قبلی خود برگشته و از همان طراحی تو گوشی با تیپ های کانالی استفاده می کند.
کانال احتمالا کلمه مناسبی برای توصیف این نوع طراحی است، چون به عنوان یک ایرباد اندکی بلند تر هستند و اندازه حدود 2 سانتی متری دارند. البته این گجت به همه این فضا نیاز دارد تا سنسورهای مختلف، پین ها شارژ و میکروفون ها را در خود جای دهد.




 تصاویر Galaxy Buds Pro - گلکسی بادز پرو

بخش بیرونی گوشی ها از لایه براقی استفاده شده که نور را بازتاب می دهد که حساس به لمس است و دو میکروفون دیگر هم در آن قرار گرفته که محافظ باد هم دارد تا استفاده از میکروفون در محیط های باز با نویز همراه نباشد. همه این فضا یک ووفر 11 میلی متری و توییتر 6.5 میلی متری را در خود جای داده که البته در ادامه بیشتر در موردشان صحبت خواهیم کرد.
اما سوال اینجاست که چگونه در گوش جای می گیرند؟ خب با وجود طراحی آینده نگرانه و جذاب این هندزفری ها، جوری که Buds Pro از گوش بیرون می زند اندکی عجیب و زمخت است. استفاده از آن ها در تخت خواب قطعا ناراحت کننده و حتی دردناک خواهد بود. و چون طوری طراحی نشده اند که در گوشتان قفل شوند، بعد از مدتی جا به جا می شوند و این یعنی باید هرازگاهی جایشان را سفت کنید در غیر اینصورت از گوش خارج می شوند و سیستم ضد نویز آن هم از بین خواهد رفت.
برای کمک به رفع این مشکل، درون جعبه هندزفری دو تیپ سیلیکونی دیگر هم قرار گرفته تا بسته به اندازه و شکل گوشتان بهترین گزینه را انتخاب کنید. یک کابل شارژر USB-C هم قرار گرفته ولی درون جعبه آداپاتوری را نخواهید دید چون سامسونگ هم در جهت کاهش زباله های الکترونیکی به اپل پیوسته است!
یادگیری کنترل این هندزفری ها اصلا سخت نیست و بعد از مدتی آن را یاد خواهید گرفت. کنترل پیش فرض این هندزفری شامل لمس یگانه برای پخش و توقف موسیقی، لمس دوگانه برای پخش موسیقی بعدی یا جواب دادن یا قطع مکالمات، و لمس سه گانه برای پخش موسیقی قبل می شود. لمس و نگه داشتن هم ویژگی های از پیش تعیین شده را فعال می کند که به طور پیش فرض بین دو حالت شفاف و ضد نویز است.
البته آخرین دستور قابل شخصی سازی است که برای اینکار به اپلیکیشن Samsung Wearable نیاز است. به طور کلی این هندزفری های جدید به طرز تعجب آوری راحت هستند و به لطف منافذ خروجی آن ها، می توان به مدت طولانی و بدون خستگی از آن ها استفاده کرد. البته به خاطر بیرون زدن آن ها از گوش، چندان ظاهر زیبایی ندارند و استفاده از آن ها هنگام خواب هم چندان راحت نیست. 




 تصاویر Galaxy Buds Pro - گلکسی بادز پرو



بررسی ویژگی های Galaxy Buds Pro


از جمله مهمترین و اصلی ترین ویژگی های تعبیه شده در Galaxy Buds Pro شامل سیستم ضد نویز فعال و قابلیت های ضد آب IPX7 آن هاست که در بین هندزفری های بیسیم سامسونگ بالاترین رتبه را دارد.
تاکنون هندزفری های سامسونگ IPX2 و IPX4 بوده اند. این یعنی در برابر چند قطره باران و یا اندکی عرق بدن مناسب بودند ولی برای ورزش های سخت اصلا مناسب نبودند.
با مجوز IPX7، هندزفری های گلکسی بادز پرو در برابر 30 دقیقه شناور ماندن در آب شیرین و یا عمق 1 متری مناسب هستند. این یعنی اگر برای یک دقیقه در وان حمام باشند و یا با شیر آب آن ها را بشویید، مشکلی برایشان پیش نخواهد آمد. این قدم بزرگی برای سامسونگ است و در مقایسه با رقبا هم استانداردهای بالایی محسوب می شود.
اما در جواب به این سوال که سیستم ضد نویز تا چه حد خوب کار می کند، باید بگوییم که کاملا قابل قبول است. سه میکروفون داخلی این هندزفری های جدید قطعا از Buds Live قبلی سامسونگ در بلاک کردن نویز های محیط بهتر عمل می کنند، ولی از هندزفری های Sony WF-1000XM4 و یا هدفون های رو گوشی پرچمدار بهتر نیستند.
در مدت زمانی که برای تست در خانه از آن ها استفاده می کردم، فهمیدم که Galaxy Buds Pro در کاهش صدای تهویه و رطوبت ساز بسیار خوب عمل می کند، ولی وقتی شخص دیگری در خانه باشد و موسیقی پخش کند هیچ شانسی در کاهش صدا نخواهد داشت. این سیستم به حدی خوب هست که اگر در اتاق دیگری دو نفر در حال حرف باشند، صدایشان را نشنوید ولی ANC این هندزفری اصلا برای محو صدای کسی که مستقیما با شما صحبت می کند، کافی نیست.
در مقابل سیستم ضد نویز فعال، قابلیت تقویت صدا است که به عنوان عبور صدا هم شناخته می شود و می توان با لمس و نگهش داشتن انگشت روی پنل لمسی آن را به کار انداخت. Galaxy Buds Pro می تواند صدای خارجی را تقویت کند و به گوش شما هدایت کند و تا 20 دسیبل صدای اطراف را تقویت کند.
هندزفری های Buds Pro چند ویژگی مخصوص گوشی های سامسونگ هم دارد که از جمله آن ها می توان به حالت Bixby بدون دست اشاره کرد که دقیقا همانطور که از آن انتظار دارید، عمل می کند. قابلیت Find My Earbuds هم برای پیدا کردن این گجت هاست که با SmartThings Find در دسترس قرار می گیرد

SmartThings Find که از طریق اپلیکیشن SmartThings قابل دسترسی است، می تواند نقشه ای را به شما نشان دهد که البته به ارتباط با اینترنت و بلوتوث هم ربطی ندارد. این یعنی نسبت به سرقت یا گم شدن این هندزفری ها خیالتان راحت خواهد بود.
آخرین قابلیت این هندزفری هم این است که اگر چند محصول Galaxy دارید، می توانید کاملا روان و لذتبخش اتصال را بین دستگاه ها تعویض کنید که این قابلیت به لطف Auto Switch در دسترس کاربر قرار گرفته است.




 تصاویر Galaxy Buds Pro - گلکسی بادز پرو



بررسی کیفیت صدای Galaxy Buds Pro


Pro به طور اختصاصی توسط سامسونگ توسعه نیافته است، بلکه شرکت فعال در حوزه صدای AKG که در واقع برند زیر مجموعه Harman است که خودش هم تحت مالکیت سامسونگ قرار دارد هم در صدای خروجی هندزفری نظارت داشته تا کیفیت تا حد ممکن بالا باشد.
خب از نظر کیفیت باید بگوییم که Buds Pro صدایی متعادل و با ثبات را به شما ارائه خواهد داد که در صدای ریز و یا بیس های قوی ناخوشایند نمی شود که البته نکته مثبت و لذت بخشی است ولی در صداهای میانه و تن ها بالا اندکی ضعیف عمل می کنند. در واقع این صدای تخت و بدون نوسان کاملا کم رنج است و به اندازه کافی قدرت ندارد.
خوشبختانه اگر شما هم از آن دست کاربرانی هستید که دوست دارید صدای خروجی هندزفری خود را دستکاری کنید، سامسونگ از طریق اپلیکیشن Samsung Wearable این اجازه را به شما می دهد که موزیک های خود را هر طور که خودتان مایلید، بشنوید. در واقع به شخصه از تنظیمات Dynamic موجود در اپلیکیشن کاملا راضی بودم، چرا که تنظیمات وسیع و متنوعی را در اختیار کاربر قرار می دهد. البته این امکان می تواند بعد از دریافت قابلیت صدای 360 درجه که تا ماه های آینده عرضه می شود، تغییر کند. گفته شده که این قابلیت صدایی شبیه به تئاتر و مولتی کاناله را به بادز ها خواهد آورد.
البته اگر شما از یک گوشی گلکسی سامسونگ استفاده نمی کنید، صدا با کودِک های SBC یا AAC منتقل می شوند. این یعنی اگر Buds Pro با Galaxy Note 20 Ultra 5G مجهز به Scalable Codec موزیکی پخش کند، تفاوت بزرگی با دستگاهی مثل Google Pixel 3 خواهد داشت.
با اینکه این مزیت بزرگی را برای کاربران صاحب گوشی های گلکسی محسوب می شود، ولی استفاده از این هندزفری با سایر پلتفرم ها را چندان لذت بخش نمی کند. سامسونگ همچنین قابلیت aptX HD از کوالکام را استفاده می کند و همچنین مجهز به کودک های Bluetooth LE است.
در هنگام مکالمات تلفنی با دوستان متوجه شدیم که صدای منتقل شده خوب و قابل قبول است. البته همگی مدعی شدند که صدا با میکروفون های خود گوشی از صدای هندزفری ها بهتر است و این نکته منفی نیست، چرا که تقریبا همه هندزفری های بیسیم تولید شده کیفیت صدایی مشابه یا بالاتر از میکروفون های گوشی ندارند.



بررسی عمر باتری Galaxy Buds Pro


بررسی عمر باتری Galaxy Buds Pro تصاویر Galaxy Buds Pro - گلکسی بادز پرو


عمر باتری Galaxy Buds Pro در هنگام فعال بودن سیستم ضد نویز عمر باتری خوبی دارند ولی وقتی آن را با Galaxy Buds Plus با عمر باتری 11 ساعته اش مقایسه می کنیم، متوجه ضعف زیاد آن می شویم. البته نسخه پرو سیستم ضد نویز و Bixby دارد و این قابلیت تعیین کننده ای است.
سامسونگ مدعی است که با یک بار شارژ می توانید تا 5 ساعت از شنیدن موسیقی با Buds Pro لذت ببرید. البته کیس شارژر هم می تواند 13 ساعت دیگر به عمر باتری این هندزفری ها اضافه کنید و این با روشن بودن ANC است. اگر این قابلیت را خاموش کنید، بادز ها هفت تا هشت ساعت روشن خواهند ماند که این با احتساب کیس به حوالی 20 ساعت می رسد.
در تست دنیای واقعی متوجه شدیم که Galaxy Buds Pro حدود 3 تا 4 روز دوام آورد و این با روزانه بیشتر از 5 ساعت پخش موسیقی بود. در استفاده عادی و استفاده حدود 3 ساعته از این هندزفری ها، عمر باتری به اندکی کمتر از یک هفته رسید.
اگر با بحران بی شارژی مواجه شدید، بهتر است بدانید که Galaxy Buds Pro از شارژ سریع پشتیبانی می کند و این یعنی تنها با پنج دقیقه شارژ می توانید انرژی مورد نیاز برای یک ساعت پخش موسیقی را به دست آورید. شارژ سریع از طریق USB-C قابل انجام است. البته شارژ بیسیم هم برای این هندزفری در دسترس است ولی سرعت آن اندکی کمتر از شارژ کابلی است.
اما سوال اینجاست که این عمر باتری در مقایسه با سایر هندزفری ها چگونه است؟ باید بگوییم که وضعیت چندان خوب نیست. به عنوان مثال Sony WF-SP800N می تواند 9 ساعت عمر باتری را ارائه دهد و کیس شارژر هم 9 ساعت دیگر به آن اضافه می کند. این درحالی است که Jabra Elite 75t می تواند 8 ساعت به پخش موسیقی ادامه دهد و 20 ساعت دیگر هم در کیس آن گنجانده شده است.




 تصاویر Galaxy Buds Pro - گلکسی بادز پرو

جمع بندی
این هندزفری نسبت به Galaxy Buds Live بهبودهای مهم و بزرگی داشته است. Galaxy Buds Pro به طور کلی از مدل قبلی صدای بهتر، میکروفون با کیفیت تر با امکان اتصال چندگانه و پشتیبانی از صدای 360 درجه است. البته سیستم ضد نویز آن ها به کیفیت هدفون های رو گوشی نیست و کیفیت صدای آن ها نیز به هدفون های پرچمدار و بالارده بازار نمی رسد، ولی کیفیتی که در مقایسه با قیمت ارائه می دهند کاملا راضی کننده است.
نقاط قوت
مجوز ضد آب IPX7
سیستم ضد نویز ابتدایی و پایه
امکان کنترل لمسی

نقاط ضعف
صدای تخت و بدون نوسان
عدم پشتیبانی از Google Assistant و Siri
طراحی نه چندان زیبا و بیرون زدن از گوش


مشاهده لیست قیمت به روز انواع هدست بلوتوث در بازار ایران

نظرات کاربران در مورد بررسی تخصصی Galaxy Buds Pro سامسونگ


* الزامی
* الزامی