بررسی تخصصی گوشی موبایل Huawei Y9A

جمعه 5 دی 1399
موبايل
نقد و بررسی تخصصی گوشی جدید هوآوی وای 9 ای و آشنایی با ویژگی ها و امکانات این گوشی زیبا و جذاب
هوآوی مجموعه گوشی های  های میان رده بسیار خوبی دارد که با قیمتی مناسب می توانند عملکرد پردازشی و ویژگی های جذابی را ارائه دهند. حالا در این مقاله یکی از این میان رده های محبوب از سری Y را مورد بررسی قرار می دهیم که Y9a نام دارد. این دستگاه حدود سه ماه پیش معرفی شده و ما هم در این مقاله می خواهیم به بررسی کامل آن بپردازیم. با ما  همراه باشید.



بررسی طراحی طراحی Huawei Y9a


وقتی صحبت از طراحی می شود، میان رده های این روزها با فرم فکتوری زیبا و رنگ های چشم نواز عرضه می شوند که Huawei Y9a هم این المان های طراحی را در خود دارد. این دستگاه یک نمایشگر بزرگ 6.63 اینچی IPS دارد که با رزولیشن 2400 در 1080، زاویه دید بسیار عالی و کیفیت تصویر خوبی دارد که به لطف پنل با کیفیت IPS محقق شده است.
این پنل نمایشگر نسبت تصویر 20:9 دارد و هوآوی هم تصمیم گرفته برای تعبیه دوربین سلفی از حفره یا بریدگی نمایشگر استفاده نکند و سنسور دوربین را در یک موتور جهنده قرار دهد. 




 تصاویر Y9a

این دوربین سلفی که سنسوری 16 مگاپیکسلی دارد، هر زمان که در اپلیکیشن دوربین به سنسور سلفی سوییچ کنید، به بیرون می جهد. جالب اینجاست که می توانید صدای موتوری که دوربین را بالا و پایین می رود، بشنوید. البته متوجه شدیم که ممکن است گرد و خاک به داخلی شیار دستگاه و فاصله بین بدنه و دوربین برود که اصلا نکته خوبی نیست.

با اینکه استفاده از دوربین جهنده راهی هوشمندانه و کارآمد برای خلاص شدن از شر بریدگی ها و حفره نمایشگر است، ولی نگرانی هایی هم در این رابطه وجود دارد که اگر وقتی سنسور دوربین بیرون است، دستگاه از دست کاربر بیافتد، چه اتفاقی می افتد. به نظر می رسد که هوآوی سیستمی در این دستگاه تعبیه کرده که متوجه سقوط دستگاه می شود.
وقتی دستگاه متوجه سقوط می شود، ابتدا سریع دوربین را به داخل می کشد و بعد با یک پیام هشدار به کاربر می گوید که دوباره دوربین سلفی را فعال کند. من هم می خواستم این قابلیت تشخیص سقوط را امتحان کنم، پس آن را از فاصله حدود یک متری روی یک سطح نرم انداختم. در تست هایی که انجام دادم، دوربین سلفی به داخل کشیده شد ولی اغلب اوقات بعد از سقوط این اتفاق می افتاد!




 تصاویر Y9a

امیدواریم که در آینده هواوی این مشکل را حل کند، چون به داخل کشیده شدن دوربین بعد سقوط و وارد شدن آسیب هیچ فایده ای ندارد. البته در این مسئله سرعت سقوط هم اهمیت دارد. این یعنی اگر در زمان گرفتن سلفی کسی به دستتان بخورد و دستگاه را بیندازد، به احتمال زیاد دوربین به موقع به داخل بدنه بر نخواهد گشت.

در کنار دوربین جهنده سلفی، Huawei Y9a ضخامت 9 میلی متری دارد ولی وزنش کمی بالا ست و به 197 گرم می رسد. گوشه های این دستگاه گرد است. در بالای دستگاه و کنار دوربین جهنده، یک جک هدفون 3.5 میلی متری هم به چشم می خورد که نکته ای بسیار مثبت است.




 تصاویر Y9a

با اینکه در سمت چپ دستگاه هیچ دکمه ای تعبیه نشده است، ولی سمت چپ میان رده Y9a دکمه های پاور و تنظیم صدا قرار گرفته است. لازم به ذکر است که دکمه پاور وظیفه اسکن اثر انگشت کاربر را هم بر عهده دارد. حسگرهای اثر انگشت کنار بدنه معمولا به خوبی و سادگی قابل دسترس هستند، چون زمانی که دستگاه را در دست می گیرید، معمولا انگشت شصتتان دقیقا روی این دکمه قرار میگیرد.
از طرفی جایی که دکمه پاور/حسگر اثر انگشت قرار گرفته، عمق فریم دستگاه نیز تغییر می کند. این به شما کمک می کند که بدون فشردن دکمه پاور هم بتوانید به راحتی انگشتان خود را به دستگاه شناخته و قفل آن را باز کنید. سرعت و دقت عملکرد این حسگر هم بسیار خوب و بدون مشکل است.




 تصاویر Y9a

شیار دوگانه سیمکارت این گوشی موبایل که در زیر دستگاه قرار گرفته و کنار پورت USB-C به چشم می خورد. شیار اسپیکر یگانه دستگاه نیز در سمت راست پورت USB قرار گرفته است. لازم به ذکر است که اگه بخواهید می توانید به جای یکی از سیمکارت ها از کارت حافظه اختصاصی Nano Memory استفاده کنید. با این کارت ها می توانید حداکثر تا 256 گیگابایت، حافظه دستگاهتان را افزایش دهید.
با کاهش حاشیه های دستگاه در هر چهار طرف، هواوی توانسته بلندگوی تماس را مخفی کند. در پنل پشتی این اسمارت فون یک ساختمان دوربین دایره شکل قرار گرفته است. این ساختمان دوربین از چهار لنز دوربین تشکیل شده که در ادامه این مقاله، به سراغشان خواهیم رفت. دور این ساختمان دوربین، یک حلقه با طراحی دیگری هم قرار گرفته تا اندکی طراحی پشتی را متفاوت کند.
جالب اینجاست که چراغ LED به طور کامل از دوربین ها جدا بوده و حتی در ساختمان دوربین Y9a هم قرار نگرفته است. پنل پشتی این دستگاه در کناره ها خمیدگی دارد که این روز ها در طراحی بسیاری از اسمارت فون ها دیده می شود. البته لازم به ذکر است که خود نمایشگر هیچگونه خمیدگی نداشته و تخت است. 




 تصاویر Y9a



بررسی مشخصات فنی و عملکرد Huawei Y9a


مشخصات فنی Y9a کاملا تحسین برانگیز است. قلب تپنده این میان رده یک چیپست Helio G80 ساخت شرکت Mediatek است که ماژولی 8 هسته ای و 12 نانومتری است و از دو هسته قوی تری Cortex-A75 با سرعت کلاک 2 گیگاهرتز و شش هسته کوچکتر Cortex-A55 با سرعت کلاک 1.8 گیگاهرتز تشکیل شده است.
پردازش های گرافیکی هم بر عهده یک پردازنده گرافیکی Mali G52 است که برای اجرای بازی ها می تواند عملکردی مناسب از خود نشان دهد. این میان رده با حافظه رم های 6 و 8 گیگابایتی روانه بازار می شود که ما در این مقاله نسخه دوم را در اختیار داریم. حافظه داخلی این دستگاه نیز 128 گیگابایت می باشد. از نظر نرم افزاری این دستگاه از اندروید 10 و رابط کاربری EMUI 10.1 استفاده می کند.
احتمالا می دانید که بسیاری از گوشی های موبایلی که هوآوی این اواخر معرفی کرده، فاقد سرویس های Google Play است. این مشکل بزرگ در Huawei Y9a هم وجود دارد، ولی شما با استفاده از فروشگاه های دیگر و فایل های APK می توانید هر نوع برنامه ای را روی اسمارت فون نصب کنید.




 تصاویر Y9a

به عنوان مثال سعی کردم مرورگر Google Chrome را روی این میان رده نصب کنم. دانلود نصب فایل APK این دستگاه کاملا ساده بود، ولی مشکلی که وجود داشت این بود که حتی با وجود صدور مجوزهای لازم، با Chrome نتوانستم هیچ فایلی دانلود کنم.
برای تست عملکرد پردازشی از بنچمارک AnTuTu نسخه 8.4.3 استفاده کردم و امتیاز 178481 را به دست آورد. با اینکه این اسمارت فون در استفاده روزانه و اجرای رابط کاربری بسیار روان و سریع عمل کرد، ولی در بخش های مختلف و دسته های گوناگونی مثل سرگرمی، کسب و کار، بازی، سبک زندگی، اجتماعی و... اپلیکیشن های بسیار زیادی به طور پیش نصب شده بود.
البته خوشبختانه می توان همه این اپلیکیشن ها را از دستگاه حذف کرد و هوآوی هم برای رفع مشکل نبود سرویس های گوگل، فروشگاه اپلیکیشن مخصوص به خودش، AppGallery را در این دستگاه نصبت کرده است

هوآوی تمام تلاش خود را کرده تا کاربرانش بتوانند به ساده ترین شکل ممکن به محبوب ترین اپلیکیشن های دنیا دسترسی پیدا کنند و با وجود نبود Google Play Store هم با مشکلی روبرو نشوند. با اینکه استفاده نکردن از سرویس های گوگل و اجرای اپلیکیشن های این شرکت اندکی عجیب به نظر می رسد و مخصوصا اگر همواره از آن ها استفاده می کردید، کم دست و پایتان بسته شود. ولی این نکته هم حائز اهمیت است که با اینحال کاربران بسیار زیادی هم وجود دارد که برایشان اهمیتی ندارد این سرویس ها در دستگاه وجود دارد یا خیر.
سعی کردیم برخی از اپلیکیشن های گوگل را نصب کنیم. به عنوان مثال Google Drive به راحتی در دستگاه نصب شود ولی اجرا نشد، چون این اپلیکیشن به احراز هویت نیاز دارد. البته برای اجرای اپلیکیشن های گوگل در محصولات هوآوی، راه های غیر رسمی زیادی وجود دارد که با جستجو در اینترنتی می توانید آن ها را اجرا کنید.



بررسی کیفیت دوربین Huawei Y9a


در این نکته هیچ شکی وجود ندارد که هوآوی قدم های مهم و تعیین کننده ای را در عکسبرداری با موبایل برداشته است. با اینکه Y9a بهترین دوربین های بازار را در خود ندارد، ولی هواوی چندین سنسور مختلف در این دستگاه قرار داده است.
Huawei Y9a در بخش پشتی خود چهار لنز دوربین دارد که در این بین دوربین اصلی سنسوری 64 مگاپیکسلی با دیافراگم F/1.8 است. یک دوربین 8 مگاپیکسلی فوق عریض هم در کنار این دوربین قرار گرفته که زاویه دید 120 درجه ای دارد. لنز این دوربین فوق عریض هم دیافراگم F/2.4 دارد. سومین دوربین این مجموعه هم سنسوری ماکرو و 2 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4 است. یک سنسور سنجش عمق 2 مگاپیکسلی هم دوربین های دیگر را همراهی می کند.




 تصاویر Y9a

اپلیکیشن دوربین نصب شده در این دستگاه حالت های مختلفی را به شما ارائه می دهد. از جمله این حالت ها می توان به حالت دیافراگم اشاره کرد که به کاربر اجازه تغییر درجه دیافراگم را می دهد. حالت های دیگر این اپلیکیشن حالت زیبا سازی، حالت عادی، ضبط ویدیو، حالت Super Macro، حالت با رزولیشن بالا، Timelapse، حالت Pro، پانوراما، HDR و... می باشند. اگر می خواهید با دوربین 64 مگاپیکسلی عکسبرداری کنید، باید از حالت رزولیشن زیاد استفاده کنید




 تصاویر Y9a

کیفیت عکس های ثبت شده با دوربین اصلی کاملا خوب و راضی کننده بود و حتی توانستم دون کاهش کیفیت زوم را هم انجام دهد. اینکه برای فعال کردن حالت High Resolution باید در تنظیمات گشت و گذار کنید، اندکی ضعف طراحی اپلیکیشن را نشان می دهد.
همین نقطه ضعف در حالت ماکرو هم وجود دارد، یعنی به جای سوییچ سریع دوربین ها، باید در تنظیمات این دوربین را فعال می کردم. حالت ماکرو به کاربر اجازه می دهد که تا فاصله 4 سانتی متری به سوژه نزدیک شود. رنگ های ثبت شده با این دوربین چندان دقیق نیستند. در حالت تصویربرداری عادی، رزولیشن عکس ها به 16 مگاپیکسل رسیده و نسبت تصویر آن هم تمام صفحه است.
حالت دیافراگم چندان تحسین برانگیز نیست، چون میزان تاری پس زمینه چندان مناسب نیست و اندکی مصنوعی به نظر می رسد که کاملا قابل تشخیص است ولی احتمالا کاربران عادی متوجه آن نخواهند شد. قابلیت عکسبرداری در شب هم مناسب است. البته وقتی فهمیدیم که Y9a حداکثر می تواند ویدیوهای Full HD با سرعت 30fps ضبط کند، اندکی ناامید شدیم.
البته با این وجود Huawei Y9a از قابلیت EIS یا لرزشگیر الکترونیکی پشتیبانی می کند که در هنگام عکسبرداری و ضبط ویدیو فعال می شود. EIS در هنگام ضبط ویدیو با دست تا حد زیادی می تواند لرزش ها را کم کند. علاوه بر این هوآوی با استفاده از هوش مصنوعی می تواند هر چهار لنز دوربین را با هم ترکیب کند تا بسته به صحنه، بهترین تصویر ممکن را ثبت کند.
متاسفانه هواوی برای Y9a از شرکت Leica کمک نگرفته که البته نکته عجیبی هم نیست، چرا که این قابلیت مختص محصولات پرچمدار این کمپانی است. دوربین سلفی این دستگاه هم یک سنسور 16 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 است. این دوربین هم حداکثر می تواند ویدیو های Full HD با سرعت 30fps ضبط کند.
کیفیت عکس های ثبت شده با دوربین سلفی بسیار خوب است. در کنار آن، جهش لنز دوربین در هنگام استفاده از این دوربین سلفی هم بسیار جذاب است. این حالت بسیار از حفره نمایشگر بهتر است، چون حالا زاویه دید دوربین هم بهبود یافته و در هنگام تماس های تصویری جلوه بهتری دارد. در ضمن عملکرد این موتور هم کاملا سریع و بدون تاخیر است.



بررسی عمر باتری Huawei Y9a


هواوی وای9اِی از یک باتری گوشی موبایل  بزرگ 4200 میلی آمپر ساعتی استفاده می کند که از تکنولوژی شارژ سریع هوآوی با نام Huawei SuperCharge پشتیبانی می کند. این دستگاه می تواند تا حداکثر 40 وات پشتیبانی کند. هواوی مدعی است که Y9a می تواند تنها در نیم ساعت تا 70 درصد شارژ شود. لازم به ذکر است که در این میان رده خبری از شارژ بیسیم نیست.
در مدت زمانی که این اسمارت فون تست می کردیم، دستگاه با یک بار شارژ و در استفاده عادی توانست دو روز دوام آورد. لازم به ذکر است که به خاطر نبود سرویس های گوگل و نبود اپلیکیشن های این شرکت در این دستگاه، حافظه دستگاه خالی تر است و این باعث مصرف کمتر انرژی شده است.




 تصاویر Y9a

البته هواوی این دستگاه را پر از اپلیکیشن های پیش فرض دیگری کرده که تا حدی حافظه دستگاه را اشغال کرده اند. پورت USB-C این دستگاه نیز می تواند از کابل OTG پشتیبانی کند. هواوی قابلیت مدیریت انرژی با هوش مصنوعی را هم در این دستگاه به کار گرفته که در افزایش عمر باتری دستگاه تاثیری مثبت دارد.



جمع بندی


هواوی همواره با ارائه میان رده هایی زیبا و با قابلیت های مناسب و کاربران خود را تحت تاثیر قرار داده است. اما در این نکته هم هیچ شکی نیست که نبود خدمات گوگل در این گوشی ها، یکی از مهمترین دلایلی است که کاربران زیادی به سراغ آن ها نمی روند. دلیلش هم مشخص است، چون بسیاری از کاربران در سال های متمادی استفاده از اسمارت فون های اندرویدی، به اپلیکیشن های گوگل و خدمات آن ها وابسته شده اند.
البته شاید برای بسیاری دیگر از کاربران که فقط یک میان رده اندرویدی می خواهند، اهمیتی نداشته باشد. این گوشی  سیستم عامل اندروید دارد و با استفاده از فایل APK یا فروشگاه اپلیکیشن به جز گوگل، می توانید همه اپلیکیشن های مورد نظر خود را در این میان رده نصب کنید. البته ممکن است با این وجود نتوانید اپلیکیشن های خود گوگل را به درستی اجرا کنید.




 تصاویر Y9a

این اسمارت فون یک نمایشگر IPS بزرگ دارد که شفافیت، کیفیت و رنگ های چشم نوازی را با قیمتی بسیار مناسب ارائه می دهد. دوربین سلفی جهنده نه تنها جذابیت خاصی دارد، بلکه عکس های ثبت شده با آن هم کیفیت بسیار خوبی دارند. در ضمن طراحی آن هم با حفره یا بریدگی نمایشگر متفاوت است.
پردازنده دستگاه عملکردی سریع و قابل اطمینان ارائه می دهد و حافظه رم 8 گیگابایتی هم امکان مولتی تسکینگ را فراهم می کند. حافظه داخلی 128 گیگابایتی این دستگاه نیز فضای زیادی در اختیار کاربر قرار می دهد. البته اگر بخواهید این فضا را افزایش دهید، می توانید از کارت حافظه NM هواوی استفاده کنید.
یک شیار سیمکارت دوگانه هم در این دستگاه قرار گرفته، ولی اگر می خواهید حافظه دستگاه را افزایش دهید، از سیمکارت دوم بی بهره خواهید ماند. طراحی این دستگاه منحصر به فرد و زیبا ست. دوربین چهارگانه این دستگاه هم در یک جزیره دایره شکل قرار گرفته که تنوع آن شامل یک دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی، دوربین فوق عریض و ماکرو است. اگر نبود سرویس های گوگل و اپلیکیشن های این شرکت برای شما اهمیت زیادی ندارد، Huawei Y9a می تواند یک میان رده بسیار مناسب و با کیفیت برای شما باشد. 


مشاهده قیمت به روز گوشی Huawei Y9A در بازار ایران

نظرات کاربران در مورد بررسی تخصصی گوشی موبایل Huawei Y9A


* الزامی
* الزامی