بررسی تخصصی گوشی هوآوی Huawei Y7p

سه‌شنبه 3 تیر 1399
موبايل
نقد و بررسی کامل وجامع گوشی جدید هوآوی Y7p و آشنایی با ویژگی های مثبت و منفی گوشی این گوشی از قبیل دوربین و باطری و سخت افزار و سایر ویژگی ها
جدیدترین محصول هواوی تحت برند Y، هواوی Y7p نام دارد و به تازگی در کشور ما هم عرضه شده است. این دستگاه که قیمت مناسب و خوبی هم دارد، یک نمایشگر 6.39 اینچی با حفره نمایشگر دارد و بخش پشتی آن هم ساختمان دوربینی سه گانه تعبیه شده و چیپست آن هم Kirin 710F است و تامین انرژی آن هم بر عهده بک باتری 4000 میلی آمپر ساعتی می باشد.
در مدت زمانی که این دستگاه در اختیار ما بود، توانستیم به طور کامل همه جنبه های آن را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم و نتیجه این بررسی را در ادامه در اختیار شما قرار خواهیم داد تا اگر به دنبال خرید Huawei Y7p هستید، بتوانید تصمیم بهتری اتخاذ کنید




 تصاویر Y7p



بررسی طراحی گوشی Huawei Y7p



Huawei Y7p در دو رنگ عرضه می شود؛ رنگ مشکی گرادیانتی با نام Midnight Black و رنگ آبی گرادیانتی با نام Aurora Blue. دستگاهی که در این مقاله بررسی می کنیم، نسخه آبی رنگ است و باید بگوییم که افکت 2.5D آن، ظاهری شیک و چشم نواز دارد. بخش پشتی دستگاه، رنگ آمیزی گرادیانت متالیکی دارد که در حضور نور بسیار زیبا می شود. در نگاه و لمس اول، به نظر می رسد که Y7p بدنه شیشه ای دارد، ولی در واقع جنس آن پلی کربنات است. البته ساختار دستگاه تا حدودی حس پریمیوم را القا می کند.

در بخش جلویی، حاشیه های باریکی دور تا دور نمایشگر به چشم می خورد که البته حاشیه پایینی اندکی از بقیه ضخیم تر است. هواوی برای تعبیه دوربین سلفی هم یک حفره کوچک در بخش بالا و سمت چپ نمایشگر ایجاد کرده و اسم آن را هم Punch FullView Display نامیده است.




 تصاویر Y7p

در بخش پشتی، هواوی Y7p یک ساختمان دوربین سه گانه دارد که سمت چپ و بالای بدنه پشتی تعبیه شده و اندکی هم از بدنه دستگاه بیرون زده است. به همین خاطر، وقتی دستگاه را روی میز قرار می دهیم، اندکی لق می زند. یک اسکنر اثر انگشت گرد هم کنار ساختمان دوربین و در مرکز دستگاه قرار گرفته است.




 تصاویر Y7p

سمت چپ بدنه، یک شیار سیمکارت های دوگانه قرار گرفته که البته برای کارت حافظه خارجی microSD هم جایگاه خاص خود را دارد.
از طرف دیگر، سمت چپ دستگاه تنها دکمه های پاور و صدا به چشم می خورد. محل قرارگیری این دکمه ها کاملا درست و مناسب است و حسی که با فشردن القا می کنند نیز لذتبخش و محکم است.




 تصاویر Y7p

بخش بالایی بدنه، تنها محل قرارگیری میکروفون دوم است ولی در بخش زیرین جایی است که شیار های مهم قرار گرفته است. در این بخش به ترتیب بلندگوی اصلی، پورت شارژ micro USB قدیمی، میکروفون اصلی و جک هدفون 3.5 میلی متری را مشاهده می کنیم.




 تصاویر Y7p



بررسی کیفیت نمایشگر گوشی Huawei Y7p


برای نمایش محتوا، Y7p یک پنل 6.39 اینچی با رزولیشن HD+ دارد. اگر هواوی رزولیشن نمایشگر را به FHD+ می رساند، با توجه به نسبت نمایشگر به بدنه زیاد دستگاه، جلوه بسیار بهتری پیدا می کرد. اما از آنجاییکه دستگاه بین یک محصول اقتصادی و میان رده است، استفاده از نمایشگر HD+ مورد انتظار است. با وجود رزولیشن محدود پنل، رنگ بندی دستگاه کاملا راضی کننده است و جزئیات به خوبی به نمایش در می آیند. 




 تصاویر Y7p

برای تولید صدا، وای7پی یک اسپیکر در بخش زیرین و کنار پورت شارژر دارد. این اسپیکر از نظر فراگیری صدا کاملا مناسب است و می تواند یک اتاق را به خوبی پوشش دهد. صدا های بالا و میانه به خوبی تولید می شوند ولی صدای های زیر اندکی بم می شوند و از حالت طبیعی خارج می شوند. با این وجود، صدای خروجی کاملا قابل قبول است، اگرچه گاهی کیفیتش به حد کافی نیست.



بررسی کیفیت دوربین گوشی Huawei Y7p


همانطور که اشاره کردیم، Huawei Y7p یک ساختمان دوربین سه گانه دارد که از کی دوربین 48 مگاپیکسلی، یک دوربین فوق عریض 8 مگاپیکسلی و یک سنسور سنجش عمق 2 مگاپیکسلی تشکیل شده است. از طرف دیگر، دوربین سلفی تعبیه شده در حفره نمایشگر هم کیفیت 8 مگاپیکسلی دارد.




 تصاویر Y7p

عکس های ثبت شده با دوربین اصلی دستگاه کیفیت کاملا قابل قبول، با سطح جزئیات بالا و وضوح مناسب دارند. در شرایط نوری مناسب، رنگ ها کاملا طبیعی و زنده هستند، اما در محیط هایی با نور کم، رنگ های اندکی کدر و رنگ پریده می شوند. عکس های ثبت شده با دوربین فوق عریض از طرف دیگر افکتی جالب دارند، اما رنگ ها همچنان کدر ثبت می شوند. هنگام تصویر های پرتره هم عملکرد جداسازی سوژه از پس زمینه کاملا مناسب و قابل قبول است و کیفیت آن ها نیز خوب و راضی کننده است.




نمونه عکس های گرفته شده با دوربین گوشی Huawei Y7p





 تصاویر Y7p




 تصاویر Y7p




 تصاویر Y7p




 تصاویر Y7p

هنگام ثبت عکس های سلفی، عکس ها مقداری نویز در خود دارند که البته میزان آن ها چندان زیاد هم نیست. وضوح و مقدار جزئیات تصویر اما تحسین برانگیز نیستند، ولی به حدی هم نیستند که نشود از آن ها استفاده کرد. به طور کلی کیفیت عکس ها برای استفاده در شبکه های اجتماعی کاملا مناسب هستند. درست مثل دوربین اصلی، عملکرد جداسازی سوژه از پس زمینه هنگام ثبت سلفی های پرتره هم مناسب و درست است.





 تصاویر Y7p

برای ضبط ویدیو، Huawei Y7p می تواند حداکثر با کیفیت 1080p و سرعت 30fps ویدیو ضبط کند. اما انجام فوکوس همزمان افتضاح است و تقریبا برای همه موقعیت ها، توصیه می کنیم از تریپاد استفاده کنید، چرا که لرزش های دست می تواند کاملا ویدیو را خراب کند.



بررسی محیط نرم افزاری گوشی Huawei Y7p


به طور پیش فرض، این میان رده اقتصادی از سیستم عامل اندروید 9 و رابط کاربری EMUI 9.1 استفاده می کند. نکته مهمی که قبل از خرید باید به آن توجه داشته باشید، این است که Huawei Y7p به علت تحریم های آمریکا و گوگل از سرویس ها و همه اپلیکیشن های گوگل بی بهره است. به جای آن، دستگاه از Huawei Mobile Services استفاده می کند و فروشگاه اپلیکیشن اختصاصی خود یعنی AppGallery را داراست که همان Play Store مخصوص هواوی است.
به علت نبود سرویس های گوگل، اپلیکیشن هایی مثل YouTube, Facebook, Google Drive و یا نقشه گوگل در این دستگاه نصب نشده اند. اگر می خواهید از این اپلیکیشن های استفاده کنید، باید خودتان با نصب فایل APK آن ها را نصب کنید و یا به دنبال جایگزین های مناسبی برای آن ها باشید.




 تصاویر Y7p

شیوه کار با رابط کاربری و نوار ناوبری Y7p شامل روش سه دکمه ای گذشته و متد ژست حرکتی جدید است. برای چینش اپلیکیشن ها نیز هم می توان از استایل استاندارد صفحه ای استفاده کرد و هم منوی کشویی اپلیکیشن ها که در اکثر اسمارت فون های اندرویدی وجود دارد.
از حیث فضای ذخیره سازی و هم این دستگاه تنها در یک نسخه با حافظه داخلی 64 گیگابایتی عرضه می شود. البته از این 64 گیگابایت، تنها 56 گیگابایت در اختیار کاربر قرار گرفته است. البته جای نگرانی نیست، چرا که این دستگاه می تواند از کارت حافظه خارجی microSD تا سقف 512 گیگابایت پشتیبانی کند



بررسی عملکرد سخت افزاری گوشی Huawei Y7p


قلب تپنده Huawei Y7p، یک چیپست Kirin 710F است که با در اینجا با 4 گیگابایت رم همراه شده است. برای آشنایی با قدرت پردازشی دستگاه، چند اپلیکیشن بنچمارک را با آن اجرا کردیم و در ادامه هم نتیجه به دست آمده را آورده ایم:




 تصاویر Y7p

-  نتیجه بنچمارک AnTuTu: 158.204
-  نتیجه بنچمارک Geekbench 5: 321 (تک هسته ای) و 1337 (چند هسته ای)
-  نتیجه بنچمارک 3D Mark: 930
-  نتیجه بنچمارک PCMark: 6.289
کار با رابط کاربری، اجرا کردن اپلیکیشن های مختلف، گشت و گذار در اینترنت و شبکه های اجتماعی و به طور کلی انجام وظایف روزمره کاملا روان و بدون تاخیر و مشکل اجرا می شود. البته اجرای همزمان چندین اپلیکیشن و بازی سنگین می تواند برای دستگاه مشکل ساز باشد. از نظر قابلیت های گیمینگ، با محدودیت هایی روبرو شدیم: هنگام اجرای بازی هایی مثل Call of Duty Mobile یا Asphalt با تاخیر یا کاهش نرخ فریم مواجه نشدیم، اما مجبور شدیم گرافیک را در پایین ترین حد قرار دهیم.
برای قفلگشایی، دستگاه از یک اسکنر اثر انگشت استفاده می کند که در بخش پشتی تعبیه شده و در کنار آن هواوی قابلیت Face Unlock را هم در Y7p قرار داده که هر دو به خوبی کار کردند و هنگام کار با آن ها، تاخیر یا مشکلی مشاهده نکردیم. 



بررسی ارتباطات و عمر باتری گوشی Huawei Y7p


راه های ارتباطی معمول مثل 4G LTE، Wi-Fi و بلوتوث در این میان رده به کار رفته اند. در استفاده از اپلیکیشن های مبتنی بر لوکیشن هم با مشکل خاصی روبرو نشدیم. همانطور که اشاره کردیم، Y7p شیار سیمکارت دوگانه و کارت حافظه خارجی هم دارد، این یعنی برای استفاده از حافظه بیشتر نیاز نیست که سیمکارت دوم را قربانی کنید.
برای اندازه گیری عمر باتری Huawei Y7p، آن را در بنچمارک تست باتری PCMark قرار دادیم. باتری 4000 میلی آمپر ساعتی این میان رده توانست 19 ساعت و 21 دقیقه در این تست دوام آورد. همچنین شارژ دستگاه از طریق پورت micro USB و توان 10 واتی شارژر همراه دستگاه، حدود 2 ساعت زمان می برد.



جمع بندی


Huawei Y7p یک اسمارت فون زیبا، با کیفیت و کاملا قابل قبول است که بین یک دسته اقتصادی و میان رده قرار می گیرد. با توجه به قیمت مناسب آن، شما صاحب یک اسمارت فون زیبا با رنگ آمیزی گرادیانتی چشم نواز، ساختمان دوربین سه گانه با توانایی ثبت عکس هایی با کیفیت، عمر باتری کافی و عملکرد پردازشی نسبتا خوب و راضی کننده می شوید.
اگرچه Y7p یک مشکل بزرگ دارد که چشم پوشی از آن هم کار ساده ای نیست و آن فقدان سرویس های گوگل و همه اپلیکیشن های این غول تکنولوژی آمریکایی است. البته راه هایی برای حل این مشکل وجود دارد ولی سرویس های هواوی به تنهایی نمی توانند همه نیاز های کاربر را مرتفع سازند.




 تصاویر Y7p

اگر نبود سرویس های گوگل و اپلیکیشن های آن از جمله Google Maps و Play Store نمی توانند شما را از خرید این دستگاه منصرف کنند، بنابراین Huawei Y7p با توجه به قیمت مناسبی که دارد می تواند یک انتخاب عالی باشد. اما از طرف دیگر اگر نمی توانید بدون سرویس های گوگل از دستگاه خود لذت ببرید، پیشنهاد می کنیم به محصولات مشابهی مثل Realme 5 یا Honor 20 Lite هم نگاهی بیندازید. چرا که این اسمارت فون ها نیز در رنج قیمتی Y7p هستند و عملکرد و قابلیت های آن ها نیز مشابه می باشند.

نقاط قوت
طراحی زیبا با رنگ آمیزی زیبا و مدرن
کیفیت خوبی دوربین های پشتی
عمر باتری کافی و مناسب

نقاط ضعف
فقدان سرویس های گوگل از جمله Google Maps و Play Store یا YouTube
پورت شارژ micro USB قدیمی با توان شارژ کم


مشاهده قیمت به روز گوشی Huawei Y7p در بازار موبایل  ایران

نظرات کاربران در مورد بررسی تخصصی گوشی هوآوی Huawei Y7p


* الزامی
* الزامی