بررسی تخصصی گوشی آنر 20 لایت - Honor 20 Lite

چهارشنبه 3 اردیبهشت 1399
موبايل
نقدو بررسی تخصصی گوشی خوش قیمت آنر 20 لایت هوآوی و آشنایی با امکانات و ویژگی های گوشی و همچنین کیفیت دوربین و باطری و سختافزار و نرم افزار
Honor 20 Lite نسخه ارزان تر Honor 20 است که برای کسانی عرضه شده که بودجه کافی برای خریداری محصولات پرچمدار و پر قدرت را ندارند. در بخش پشتی این دستگاه به جای شیشه از پلاستیک استفاده شده و می تواند جانشین ارزان تری از Huawei P30 Lite باشد.
این دستگاه حدود 200 دلار قیمت دارد، اما سوال اینجاست که آیا ارزش این قیمت را دارد؟ جواب مثبت است، مگر آنکه وسواس خاصی به عملکرد دوربین فوق عریض داشته باشید. در حال حاضر و به لطف جنگ اقتصادی آمریکا و چین، سخت تر از قبل می توان محصولات هواوی و کمپانی زیر مجموعه اش Honor را به دیگران توصیه کرد.
این اختلافات اقتصادی باعث شده تا سرویس های گوگل و در نتیجه کل اکوسیستم گوگل از محصولات جدید هواوی حذف شود. ما در این مقاله با بررسی Honor 20 Lite به این پرسش پاسخ خواهیم داد که آیا خرید این محصول با وجود محدودیت های نرم افزاری کار معقولانه ای است؟ با ما همراه باشید.




 تصاویر Honor 20 lite



بررسی طراحی Honor 20 Lite


اگر پول زیادی برای خرید اسمارت فون ندارید، در سال 2019 دیگر لازم نیست که حتما یک گوشی پلاستیکی بخرید. به عنوان مثال Motorola Moto G7 بخش پشتی شیشه ای و فریم فلزی دارد و تنها 220 پوند هم قیمت دارد. Honor 20 Lite چنین اسمارت فونی نیست، اما ظاهری شبیه به آن ها دارد.
بخش پشتی این دستگاه رنگ گرادیانت جالبی دارد که از بنفش به آبی کشیده شده است. بر خلاف ظاهر، جنس بدنه پشتی شیشه نیست، بلکه تمام پلاستیک است. این تنها تفاوت کلیدی بین Honor 20 Lite و پسر عموی شیشه ای و فلزی اش، Huawei P30 Lite است.




 تصاویر Honor 20 lite

فریم کناری Honor 20 Lite ممکن است از زیر آلومینیوم باشد ولی یک لایه پلاستیک روی آن کشیده شده است. این روش ظاهر زیبا و براقی دارد، اما همانند P30 Lite حس یک دستگاه پریمیوم را القا نمی کند. حاشیه های اطراف نمایشگر هم اندکی بزرگتر است، اما برای یک محصول میان رده اقتصادی چندان هم بد نیست.
سخت افزار به کار رفته در این دستگاه هم عالی و کافی هستند. آنر 20 لایت حافظه داخلی 128 گیگابایتی دارد که برای یک محصول اقتصادی فوق العاده است. حسگر اثر انگشت پشتی آن دقیق و سریع کار می کند. بخش زیرین آن هم یک جک هدفون 3.5 میلی متری تعبیه شده تا نیازی به خرید مبدل یا هدفون بیسیم نداشته باشید.




 تصاویر Honor 20 lite

اما چرا باید حالا از یک پورت microUSB استفاده شود؟ مدتی است که پورت های قدیمی جای خود را به پورت های سریع و با کیفیت USB-C داده اند و حالا تنها در دستگاه های ارزان و بی کیفیت پورت های قدیمی را می بینیم. زمان استفاده از پورت قدیمی microUSB دیگر به پایان رسیده و درست است که Honor 20 Lite یک میان رده ارزان قیمت است، اما نه یک گوشی دم دستی و بی کیفیت چینی.



بررسی کیفیت صفحه نمایش Honor 20 Lite



Honor 20 Lite یکی از تحسین برانگیز ترین نمایشگر هایی را داراست که می توانید در این رنج قیمت پیدا کنید، اما نه به خاطر کیفیت تصویر ارائه شده!
فقط به حاشیه های باریک دور تا دور دستگاه نگاهی کنید، این طراحی تمام صفحه ظاهری پریمیوم و باکلاس را به دستگاه داده است. این نوع طراحی باعث می شود Google Pixel 3a با وجود 100 دلار گران تر بودن، قدیمی و از مد افتاده به نظر برسد.
Honor 20 Lite برای تعبیه دوربین سلفی هم از یک بریدگی قطره ای استفاده کرده که البته این روز ها رایج شده اما از بریدگی Moto G7 کوچکتر است و کمتر مزاحم لذت بردن از نمایشگر می شود.




 تصاویر Honor 20 lite

وقتی نمایشگر آنر 20 لایت را با Honor 20 Pro مقایسه کردیم، متوجه شدیم که زاویه دید آن ها تفاوتی با هم ندارد. حداکثر نور صفحه هم یکسان است. وضوح و کیفیت تصویر هم با یکدیگر برابر است، چرا که هر دو رزولیشن 2340 در 1080 دارند. بنابراین می توان گفت که با پول کمتر، کاملا تجربه یکسانی را شاهد خواهید بود.
با اینحال اما تفاوت هایی بین این دو پنل دیده می شود. به عنوان مثال نمایشگر Honor 20 Pro تصاویر را طبیعی تر و زنده تر به نمایش در می آورد. مدیریت حرکت و نمایش آن هم در پرو بهتر انجام می گیرد. رنگ سفید در پنل آن دقیق تر است و به طور کلی رنگ بندی دقیق تری در آن وجود دارد.




 تصاویر Honor 20 lite

اما هیچ حسی القا نمی شود که پنل مدل لایت، رنگ های کدر تری داشته باشد. اگر از حالت Standard استفاده کنید، رنگ هایی خوب و طبیعی را مشاهده خواهید کرد. حالت Vivid رنگ ها را همانند پنل های OLED سامسونگ، غنی و پر رنگ به نمایش در می آورد که اندکی از واقعیت دور است.
بهترین حالت برای نمایشگر Honor 20 Lite، حالت رنگ Standard با دمای رنگ پیش فرض است. البته می توانید طیف رنگی را گرم تر کنید، اما در حالت عادی رنگ ها به اندازه کافی گرم هستند. به طور کلی باید بگوییم که به عنوان یک میان رده اقتصادی، نمایشگر بسیاری خوبی در 20 Lite تعبیه شده است.



بررسی نرم افزار گوشی Honor 20 Lite


آنر 20 لایت از رابط کاربری Magic UI استفاده می کند که بر مبنای اندروید 9 توسعه یافته و تقریبا با EMUI تعبیه شده در محصولات هواوی یکسان است.
این رابط کاربری در گذشته بسیار بد بود و البته حالا هم برخی آن را بد می دانند. ولی به شخصه از تغییراتی که در آن ایجاد شده راضی هستم. اگر آیکون ها چندان به دلتان نمی نشیند، می توانید در اپ Themes آن را تغییر دهید.




 تصاویر Honor 20 lite

به عنوان مثال به جای چینش صفحه ای آیکون های اپلیکیشن، با چینش زیر هم و اسکرولی مواجه خواهید شد. از نظر عملکرد پردازشی هم این دستگاه تفاوت چندانی با Honor 20 Pro ندارد و رابط کاربری به همان اندازه سریع و لذت بخش اجرا می شود.
البته رابط کاربری چند اپلیکیشن پیش فرض بلا استفاده در خود دارد. به عنوان مثال دو فروشگاه اپ Huawei AppGallery و Honor Store در دستگاه دیده می شود. همچنین اپلیکیشن booking.com و میان رده ای برای فروشگاه Amazon هم دیده می شود که احتمالا یکی از دلایل ارزان بودن Honor است، چرا که برای نصب پیش فرض آن ها از شرکت های مورد نظر پول در دریافت می کند.
با این وجود Honor 20 Lite اپلیکیشن کارآمد Health هواوی، یک ردیاب فعالیت ورزشی و اپلیکیشن Party Mode را داراست. مورد آخر در واقع اپلیکیشنی برای پخش همزمان موسیقی از چند دستگاه از طریق اتصال Wi-Fi است که می تواند جالب باشد



بررسی سخت افزار گوشی Honor 20 Lite


عملکرد کلی آنر 20 لایت کاملا خوب و قابل قبول است. اما قدرت خام پردازنده ها چیزی است که آن را عقب تر از رقبا نگه می دارد.
این دستگاه یک چیپست کایرین 710 ساخت هواوی را به عنوان قلب تپنده خود دارد که از نظر قدرتی چیزی شبیه به اسنپدراگون 660 است. این چیپست هشت هسته ای از چهار هسته Cortex-A53 و چهار Cortex-A73 استفاده می کند. اکثر اسمارت فون های اقتصادی از چهار هسته با سرعت کلاک بالاتر استفاده می کنند، اما در اینجا با چهار هسته بزرگتر و قوی تر مواجه هستیم.
Honor 20 Lite در تست چند هسته ای و تک هسته Geekbench 4 توانست به ترتیب امتیاز های 5209 و 1528 را به دست آورد که از نظر قدرتی Moto G7 را با اختلاف چند صد امتیاز شکست می دهد.




 تصاویر Honor 20 lite

پردازنده گراقیکی چهار هسته ای Mali G51 این دستگاه هم تقریبا با Moto G7 Plus برابر است. اگرچه، گیمر هایی که به توان پردازشی بالا نیاز دارند، بهتر است به Pocofone F1 فکر کنند. این دستگاه چیپست اسنپدراگون 845 دارد که چیپ پرچمدار 2018 بود و از این نظر به راحتی می تواند Honor 20 Lite را شکست دهد.
وقتی بازی های سنگینی مثل PUBG و Ark: Survival را با این دستگاه اجرا می کنید، به راحتی تفاوت را احساس خواهید کرد. PUBG فقط با تنظیمات متوسط اجرا می شود، در حالیکه F1 اجازه می دهد که بازی را با حداکثر گرافیک اجرا کنید.
اکثر کاربران عادی، نباید از شنیدن این خبر ناامید شوند، چرا که آنر 20 لایت به خوبی و با سرعت بالا می تواند همه بازی های اندرویدی را اجرا کند. حافظه داخلی 128 گیگابایتی سخاوتمندانه آن هم فضای زیادی برای استفاده در دسترس کاربر قرار می دهد.



بررسی کیفیت دوربین Honor 20 Lite


 Honor 20 Lite  یک ساختمان دوربین سه گانه در بخش پشتی خود دارد.
در این مجموعه دوربین یک لنز 24 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8 اصلی، یک دوربین فوق عریض 8 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 و یک سنسور سنجش عمق 2 مگاپیکسلی تعبیه شده است. البته این سنسور از نوع ToF که در Honor View 20 دیده می شد نیست، بلکه تنها سنسوری است که در خلق Aperture و Portrait به دستگاه کمک می کند.
اما غیبت چه لنزی حس می شود؟ لنز اختصاصی برای زوم. به شخصه ترجیح می دادم که آنر به جای سنسور سنجش عمق یک دوربین تله فوتو در این مجموعه جای می داد، اما اینگونه دوربین ها از سنسور سنجش عمق گران ترند، برای همین Honor از انجام آن منصرف شده است.




 تصاویر Honor 20 lite

بیشتر اسمارت فون ها در این رنج قیمت از ساختمان دوگانه ای متشکل از لنز اصلی و سنسور سنجش عمق استفاده می کنند. بنابراین این یک ارتقا محسوب می شود، گرچه چیزی نیست که انتظارش را داشتید.
بعد از استفاده از Honor 20 Lite برای ثبت چند عکس در فضای باز و نور روز، از نتایج به دست آمده بسیار راضی بودیم. محدوده داینامیک تصاویر در سطحی بود که محصولات بالارده هواوی و Honor ارائه می دهند، سرعت واکنش دستگاه بالا بود و حتی تصاویر در فضای بسته هم کیفیت بالا و کنتراست بسیار خوبی داشت.
تصاویر 24 مگاپیکسلی آن، نسبت به تصاویر 12 مگاپیکسلی Honor 20 Pro جزئیات کمتری داشت. با اضافه شدن پیکسل ها، جزئیات ریز کمتر به نمایش در آمدند و در کل باید بگوییم که مدل پرو تصاویر بهتری ثبت می کرد که البته جای تعجبی ندارد.




 تصاویر Honor 20 lite

آنر 20 لایت حالت Night Mode که با دستگاه هایی مثل Huawei P20 Pro معروف شد را داراست. این قابلیت بسته به نور محیط در 3 تا 7 ثانیه، چندین تصویر با نوردهی های متفاوت را ثبت می کند تا یک تصویر کلی روشن تر و با کیفیت بیشتر را ثبت کند.
تصاویر در این حالت روشن تر هستند اما کیفیت آن ها حتی به محصولات گران تر آنر نزدیک هم نیستند. تصاویر بسیار تاریک فاقد وضوح هستند و الگوریتم های اصلاح رنگی که در مدل های گرانتر دیده می شود، در این تصاویر نیست.
با دوربین فوق عریض 20 Lite هم بهتر است در محیط های تاریک عکسبرداری نکنید. چنین شرایط هایی، به شما نشان می دهد که این سنسور در حد یک ماژول متوسط است. اگرچه، نباید به دید وسیع و متفاوتی که می تواند به کاربر و تصاویر بدهد، کم توجهی کرد. این دوربین برای عکسبرداری از طراحی داخلی منازل، منظره های زیبا و ساختمان های بزرگ بسیار مناسب است.
حالت Aperture یا تار کننده پس زمینه 20 لایت هم می تواند ابزار های خلاقانه ای باشد. الگوریتم های تار کننده پس زمینه آن عالی هستند و کاملا رزولیشن کم سنسور سنجش عمق را جبران می کنند. اما با این حال، نواحی خاصی را خواهید دید که سنسور سنجش در تشخیص سوژه از پس زمینه اشتباه کرده است.
در ادامه برخی از تصاویر ثبت شده با دوربین های Honor 20 Lite در شرایط نوری متفاوت را مشاهده می کنیم:



نمونه تصاویر و عکس های گرفته شده با دوربین گوشی Honor 20 Lite :





 تصاویر Honor 20 lite




 تصاویر Honor 20 lite




 تصاویر Honor 20 lite




 تصاویر Honor 20 lite

در بخش ضبط ویدیو، Honor 20 Lite چیز هیجان انگیزی برای ارائه ندارد. امکان ضبط ویدیو 4K با این دستگاه وجود دارد اما سرعت آن به 30 فریم بر ثانیه محدود شده. ویدیو های 1080p هم می توانند با سرعت 60fps ضبط شوند.
متاسفانه هیچ نوع لرزشگیری هنگام ضبط ویدیو در 20 لایت وجود ندارد که نکته ای ناامید کننده است. با هر کیفیت و رزولیشن که بخواهید ویدیویی ضبط کنید، اگر با دست خالی باشید، لرزش هایی زیادی در تصویر خواهید دید. البته، برای زاویه دید اکشن، می توانید با دوربین فوق عریض هم ویدیو ضبط کنید.




 تصاویر Honor 20 lite

به طور کلی Honor 20 Lite در برخی بخش ها ارزش 200 دلار را دارد و در برخی دیگر ناامید کننده ظاهر می شود، گذشته از این ها، دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی این دستگاه فوق العاده است.
در شرایط نوری خوب این دستگاه می تواند جزئیات صورت را به قدری خوب ثبت کند که اسمارت فون هایی با 3 برابر قیمت هم به سختی به آن می رسند. قابلیت حفظ این سطح از جزئیات و ثبت تصاویر روشن حتی در محیط های بسته و تاریک هم نکته ای فوق العاده است.



عمر و کیفیت باتری گوشی Honor 20 Lite


برند Honor معمولا باتری های بزرگی در محصولات خود جای می دهد. Honor 20 Lite اما از یک باتری معمولی 3400 میلی آمپر ساعتی استفاده می کند. این یعنی در یک روز عادی، می تواند کاربر را همراهی کند و هنگام خواب هم 30 درصد شارژ باشد. عمر باتری این دستگاه زیاد نیست، اما کاملا قابل قبول است.
یک ساعت پخش آنلاین ویدیو از YouTube با نور صفحه 50 درصدی حدود 10 درصد از شارژ باتری را مصرف کرد. 10 ساعت پخش بی وقفه ویدیو، چیزی نیست که برای محصولات پرچمدار Honor نتیجه خوبی باشد، اما با اینحال قابل قبول است.
شارژ کامل باتری از صفر تا 100 هم حدود دو ساعت و 5 دقیقه زمان می برد. بار دیگر، این نتیجه هم ایده آل نیست اما شرم آور هم نیست! با پیشرفت تکنولوژی شارژ microUSB دیگر از مد افتاده و بهتر بود Honor 20 Lite هم از یک پورت جدید USB-C استفاده می کرد.



جمع بندی


Honor 20 Lite یکی از میان رده های معمولی و بدون حاشیه در رنج قیمت خودش است. بخش پشتی آن گرادیانت کلاسیک آنر را به خود گرفته و بخش جلویی آن هم مدرن و زیباست. دوربین سه گانه بخش پشتی هم باعث می شود دیگران فکر کنند شما پول زیادی برای خرید این گوشی هزینه کرده اید.
با اینحال اما Moto G7 موتورلا با بخش شیشه ای و فریم فلزی اش، حس محصول گران تری را القا می کند. Pocofone F1 هم قدرت پردازشی بسیار بالاتری دارد. اما با آنر 20 لایت، از همه چیز اندکی به دست می آورید و حافظه 128 گیگابایتی سخاوتمندانه ای در اختیارتان قرار خواهد گرفت.
اما برخی از بخش های دستگاه چندان خوب ظاهر نشدند، ویژگی ها و قابلیت های ضبط ویدیو ضعیف بود و استفاده از پورت microUSB هم باعث کاهش سرعت شارژ شده است.

نقاط قوت
نمایشگر با کیفیت و در حد محصولات گران قیمت
طراحی زیبا و مدرن
عکسبرداری خوب و قابل قبول در نور روز

نقاط ضعف
عملکرد ضعیف هنگام ضبط ویدیو
استفاده از پورت قدیمی microUSB
عمر باتری نه چندان خوب

مشاهده قیمت بروز آنر 20 لایت در بازار ایران

نظرات کاربران در مورد بررسی تخصصی گوشی آنر 20 لایت - Honor 20 Lite


نامشخص
1400/03/06 2:23

سلام به همه من از اول شروع شدن مدرسه گوشی هونور 20لایت رو خریدم اول از کیفیت دوربین هاش شروع می کنم دوربین جلو یا همان دوربین سلفی کیفت عالی داره اما دوربین عقب به شدت ضعیفه جا شارژر زود خراب میشه و اتصال میکنه کابل شارژرشم زود خراب میشه در زمن بعد از بروز رسانی نرم افزارش برنامه دانلود ها کنار میره و هر موسیقی که دان کنید وارد برنامه موسیقی نمیشه اما قبل از بروز رسانی نرم افزار عالیع


* الزامی
* الزامی