بررسی تخصصی گوشی Samsung Galaxy A30s

سه‌شنبه 22 بهمن 1398
موبايل
نقد و بررسی جامع و کامل گوشی جدید سامسونگ گلکسی ای - آ 30 اس و آشنایی با نقاط قوت و ضعف این گوشی خوش قیمت و پرفروش این روزهای بازار موبایل ایران
سری اسمارت فون های M و A سامسونگ سال گذشته سروصدای زیادی در فضای مجازی به راه انداختند. به عنوان مثال، اسمارت فون های تحسین برانگیزی از سری A روانه بازار شد که A70 و A50 از جمله دستگاه هایی بود که درخشش زیادی داشت. از این بین A30 به علت کمتر بودن قدرت پردازش اندکی از برادرانش عقب تر بود.
چندی بعد، سامسونگ به فکر ارتقای برخی از اسمارت فون های سری A افتاد تا نسخه های بهتری از آن ها را ارائه کند. یکی از این اسمارت فون های تغییر یافته، Galaxy A30s نام دارد که همانطور که از نامش پیداست، جانشین Galaxy A30 اورجینال است. حال سوال اینجاست که آیا این مدل تغییر یافته دستگاه خوبی است؟ با ما همراه باشید تا پاسخ این سوال را بیابید.




بررسی طراحی و ساخت Galaxy A30s


A30s از آن دستگاه هایی است که تنها با ظاهرش می تواند توجهات را به خود جلب کند. چرا که نوع ساخت این محصول کاملا جذاب است. با اینکه تنها یک تغییر کوچک نسبت به طراحی استاندارد قبلی دارد، ولی وقتی افراد برای اولین بار آن را می بینند، جذابیت زیادی دارد. اما اگر بخواهیم به ساخت محصول نگاه کنیم، باید بگوییم که بخش جلویی تماما از شیشه است و تنها حاشیه پایینی و دوربین سلفی است که بخش کوچکی از فضای نمایشگر و بخش جلویی را اشغال کرده است.

رنگ آمیزی بخش پشتی هم همان Glastic معمولی سامسونگ است که در میان رده هایش به کار میگیرد و حس مشابه پریمیوم را القا می کند. از جمله نکات جذاب بخش پشتی ساختمان دوربین سه گانه و الگوی جالب سه بعدی بدنه است. اسکنر اثر انگشت فیزیکی هم از بخش پشتی حذف شده و به زیر دستگاه انتقال یافته است.




 تصاویر Galaxy A30s

دستگاه کاملا حس سبکی را القا می کند و وقتی شخص دیگری به آن نگاه می کند کاملا دستگاه باریکی به نظر میرسد. به جز این، دیگر هیچ نکته جذابی درمورد طراحی محصول دیده نمیشود. جایگاه دکمه های فیزیکی هم مثل همیشه در سمت راست دستگاه است. خبر خوب این است که هنوز جک هدفون وجود دارد و در کنار آن در بخش زیرین پورت USB-C هم دیده می شود که قابلیت شارژ سریع دارد. در همین بخش، یک اسپیکر تکی مونو هم تعبیه شده که کیفیت قابل قبولی دارد. لازم به ذکر است که این دستگاه از دو سیمکارت Nano پشتیبانی می کند. اما اگر بخواهید حافظه دستگاه را افزایش دهید، می توانید به جای یکی از سیمکارت ها کارت حافظه microSD را در دستگاه قرار دهید.




 تصاویر Galaxy A30s

این نکته لازم به ذکر است که این دستگاه هیچ مجوز مقاومت در برابر آب IP را دریافت نکرده است. بنابراین توصیه می کنیم هیچوقت این محصول را به آب نزدیک نکنید! در ضمن، متریال به کار رفته در بخش پشتی، آن را بسیار لغزنده کرده بنابراین باید کمی بیشتر مراقب باشید. در آخر باید بگوییم که بخش پشتی اثر انگشت و کثیفی را خیلی سریع جذب میکند.



بررسی کیفیت صفحه نمایش Galaxy A30s


وقتی صحبت از نمایشگر می شود، سامسونگ هیچوقت کاربران خود را ناامید نمی کند. و حالا به نظر میرسد که این میان رده هم از پنل خوبی بهره می برد. Galaxy A30s یک نمایشگر 6.4 اینچی Super AMOLED با رزولیشن HD+ دارد. برای تعبیه دوربین سلفی یک بریدگی کوچک قطره ای در پنل ایجاد شده و حاشیه پایینی هم کمی ضخیم تر است ولی با اینحال توانسته نسبت نمایشگر به بدنه را به 84.9 درصد برساند. به طور کلی، کیفیت پنل نمایشگر بسیار خوب است. پنل دستگاه می تواند بسیار روشن شود که هنگام استفاده در محیط تاریک می تواند دردسر ساز باشد. رنگ ها کاملا طبیعی و غنی هستند و کنتراست هم در سطح بسیار خوبی قرار دارد.




 تصاویر Galaxy A30s

اما چه نکته ای در مورد این نمایشگر وجود دارد که دوست داشتنی نیست؟ راستش را بخواهید، مشکل بزرگی نیست ولی به نظر ما رزولیشن 720p باعث شده تا Galaxy A30s چندان ارزش خرید بالایی نداشته باشد. البته کیفیت دستگاه بسیار خوب است، ولی یک پنل 1080p با تراکم پیکسل بالاتر می توانست برای دستگاهی با این قیمت بسیار عالی باشد.



بررسی عملکرد و قدرت سخت افزار گوشی Galaxy A30s


زیر بدنه، Galaxy A30s یک چیپست Exynos 7904 مجتمع دارد که با 3 یا 4 گیگابایت رم و 32، 64 یا 128 گیگابایت حافظه داخلی همراه شده است. از لحاظ تکنیکی، این چیپست نمی تواند عملکرد پردازشی چندان قدرتمندی ارائه کند چرا که دو هسته اصلی این چیپ آنچنان هم قوی نیستند زیر تنها سرعت کلاک 1.8 گیگاهرتزی دارند. به طور کلی، عملکرد پردازشی اِی30اِس چندان عالی نیست. در تست بنچمارک این دستگاه توانست امتیاز 107541 را کسب کند که از بسیاری از رقبای میان رده پایین تر است.




 تصاویر Galaxy A30s

البته این دستگاه خیلی خوب از پس وظایف روزانه بر می آید ولی تنها کارایی آن همین است. این دستگاه برای بازی ساخته نشده چرا که اجرای بازی های سنگین می تواند فشار زیادی به پردازنده و دستگاه وارد کند. در مدت زمانی که از این دستگاه استفاده کردیم به این نتیجه رسیدیم که بهتر است بازی های سنگین را با آن اجرا نکنید. البته در ابتدا خوب ظاهر می شود ولی بعد از مدتی نرخ فریم کاهش می یابد و کمی بعد دمای بدنه داغ می شود.
اما از حیث مدیریت حافظه رم، دستگاه خیلی خوب ظاهر می شود. هنگام تعویض اپ ها هیچ تاخیر یا لگی دیده نشد و تقریبا همه اپلیکیشن ها روان اجرا شدند. البته اپ های سنگین حافظه رم زیادی استفاده کردند.



بررسی کیفیت دوربین گوشی Galaxy A30s


بر روی کاغذ، Galaxy A30s یک ساختمان دوربین قابل قبول و جذاب دارد. دوربین اصلی یک لنز 25 مگاپیکسلی است که یک لنز فوق عریض 8 مگاپیکسلی و یک سنسور سنجش عمق 5 مگاپیکسلی آن را همراهی می کند. تصاویر ثبت شده با دوربین 25 مگاپیکسلی کمی اغراق آمیز به نظر می رسد ولی به طور کلی قابل قبول است. جزئیات و وضوح تصویر بسیار خوب حفظ شده و رنگ بندی هم خوب است. محدوده داینامیک اما چندان عالی نیست ولی کمی از متوسط بهتر است.
دوربین فوق عریض 8 مگاپیکسلی هم کیفیت خوبی دارد. زاویه دید این دوربین 123 درجه است و می تواند منطقه وسیعی را پوشش دهد. البته سطح جزئیات آن زیاد بالا نیست ولی باز هم اگر نخواهید زوم کنید، برای استفاده عادی مناسب است.
در آخر به سنسور سنجش عمق 2 مگاپیکسلی می رسیم که قادر به ثبت عکس نیست و تنها برای ثبت پرتره به کمک دستگاه می آید. عکس های پرتره کیفیت خوبی دارند ولی تشخیص سوژه از پس زمینه کمی از حد متوسط بهتر است. نکته منفی این ساختمان دوربین این است که هیچ حالت Night Mode در دستگاه تعبیه نشده. بنابراین تصاویر به دست آمده در محیط های تاریک چندان خوب نیستند. جزئیات زیادی در تاریکی از دست می رود که مایه تاسف است.
نمی دانیم چرا کمپانی سازنده تصمیم گرفته بخش غذا را در این دستگاه تعبیه کنید ولی حالت شب را قرار ندهد که از نظر ما کاملا ایده بدی است. ممکن است کاربران عاشق غذا از آن خوششان بیاید ولی به طور کلی ناامید کننده است. از حیث ضبط ویدیو، حداکثر کیفیت پشتیبانی شده 1080p با سرعت 30 فریم بر ثانیه است. لازم به ذکر است که دستگاه لرزشگیر اوپتیکال ندارد ولی با اینحال نتایج به دست آمده بهتر از حد انتظارمان بود.
دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی درون بریدگی قطره ای هم کیفیت تقریبا خوبی دارد. سطح جزئیات کاملا متوسط است ولی رنگ و محدوده داینامیک در وضعیت بسیار خوبی قرار دارند. حالت HDR هم می تواند برای مدیریت هایلایت ها بسیار کارآمد باشد. سلفی های پرتره هم کیفیت خوب و راضی کننده ای دارند.



نمونه تصاویر گرفته شده با دوربین گوشی Galaxy A30s :





 تصاویر Galaxy A30s




 تصاویر Galaxy A30s




 تصاویر Galaxy A30s




 تصاویر Galaxy A30s



نرم افزار و رابط کاربری گوشی Galaxy A30s


درست مثل سایر اسمارت فون های جدیدی که سامسونگ ارائه کرده، Galaxy A30s هم از رابط کاربری One UI استفاده می کند که بر پایه اندروید پای توسعه یافته که تقریبا هیچ جای انتقادی ندارد. رابط کاربری چندان سنگین نیست، بنابراین کاملا سریع و روان اجرا می شود. همه چیز در این نرم افزار تمیز و شسته رفته است و ناوبری هم کاملا ساده و لذت بخش است. هر ماه یک بسته به روز رسانی امنیتی برای دستگاه منتشر می شود نکته مهمی است.




 تصاویر Galaxy A30s



بررسی امنیت بیومتریک و حسگر اثر انگشت در Galaxy A30s


در کنار pin و الگو، Galaxy A30s یک سنسور اسکنر اثر انگشت هم زیر نمایشگر، و همچنین  قابلیت face Unlock دارد. عملکرد سنسور زیر نمایشگر چندان خوب نیست. دقت خوبی دارد ولی سرعتش چندان راضی کننده نیست. اما سرعت کم مشکل اصلی نیست، هنگامی که از این قابلیت استفاده کردیم متوجه تاخیر و لگ هایی شدیم که هنگام قفل گشایی رخ داد. به طور کلی تجربه کاربری خوبی ارائه نمی دهد.
از طرف دیگر، قابلیت تشخیص چهره سه بعدی عملکرد نسبتا خوبی به نمایش می گذارد. دوربین به دقت چهره را تشخیص می دهد و سرعت قفل گشایی هم نسبت به سنسور اثر انگشت سریع است. بدیهی است که این قابلیت در محیط های تاریک چندان صحیح عمل نمی کند، از این رو تنها استفاده از اسکنر اثر انگشت یا الگو و pin توصیه می شود. اما بین اسکنر و face unlock، این قابلیت تشخیص چهره است که تجربه کاربری بهتری را ارائه می دهد.



بررسی کیفیت و طول عمر باتری در Galaxy A30s


تامین انرژی دستگاه، بر عهده یک باتری بزرگ 4000 میلی آمپر ساعتی است. همین گنجایش زیاد باعث شده عمر باتری بسیار عالی باشد. هنگام استفاده معمولی ما، عمر باتری گوشی  بسیار خوب ظاهر شد و توانست یک و روز نیم را به خوبی دوام آورد. حتی اگر بخواهید با مصرف سنگین، باتری خالی را کنید باز هم باتری یک روز کامل را دوام می آورد.
داخل جعبه دستگاه یک آداپتور شارژر 15 واتی قرار دارد که در دو ساعت A30s را پر می کند. برای رساندن گنجایش باتری از 0 تا 50 درصد حدود 50 دقیقه زمان برد و پر کردن آن هم یک ساعت و ده دقیقه دیگر طول کشید. به طور کلی عمر باتری بسیار خوب است




جمع بندی


از نقاط قوت این گوشی میتوان   طراحی، باتری، رابط کاربری و تا حدی دوربین را نام برد  و از نکات منفی این گوشی میتوان به اینکه  پردازنده قدرت بالایی ندارد، حافظه رم محدود است، کیفیت نمایشگر متوسط است، حالت Night Mode در دوربین ها دیده نمی شود و اسکنر اثر انگشت زیر نمایشگر هم بسیار کند است اشاره کرد 
در صورتی که میخواهید گوشی با کیفیت تری داشته باشید و اینکه اختلاف قیمت حدود 1.5 میلیون تومانی برایتان مهم نیست میتوانید گوشی  Redmi Note 8 Pro را که بهترین اسمارت  فون میان رده در سال 2019 شناخته شده است را خریداری کنید 



مشاهده بهترین قیمت روز انواع گوشی های موبایل در بازار ایران

نظرات کاربران در مورد بررسی تخصصی گوشی Samsung Galaxy A30s


* الزامی
* الزامی