نقد و بررسی تخصصی دوربین اکشن GoPro Hero 6 Black+قیمت

دوشنبه 23 بهمن 1396
صوتی و تصويری
بررسی ویژگی ها و مشخصات دوربین اکشن گو پرو هرو 6 به همراه کیفیت فیلم برداری و عکاسی
کمپانی گوپرو چندی پیش از دوربین جدیدی تحت عنوان Hero 6 پرده برداشت که در واقع، نسخه ای ارتقایافته از مدل Hero 5 Black محسوب می شود و در مواردی همچون نرخ فریم، رزولوشن و عملکرد لرزشگیر الکترونیکی، نسبت به مدل قبل بهتر شده است. این دوربین در حال حاضر، گران‌ترین مدل شرکت گوپرو در بازار به حساب می آید و توانسته به لطف مشخصات فنی و طراحی زیبای خود، نگاه طرفداران زیادی را به خود جلب کند. در ادامه قصد داریم تا نگاهی دقیق‌تر به این محصول جدید گوپرو بیاندازیم.




 تصاویر  Hero 6 Black



طراحی و صفحه نمایش Hero 6 Black


از لحاظ طراحی فیزیکی، باید گفت که این مدل نسبت به مدل قبل، هیچ تغییری نکرده و بدنه آن دقیقا همانند Hero 5 Black طراحی شده است. البته این شباهت چندان هم بی دلیل نبوده، چرا که تمامی ماونت های ویژه Hero 5 Black همانند پهپاد کارما و کارما گریپ در Hero 6  Black نیز سازگار و قابل استفاده است. در این دوربین همچنین، نمایشگر 2 اینچی لمسی در قسمت پشتی بدنه جای گرفته و کیفیت نمایش محتوای آن نسبت به کیفیت مدل قبلی، ارتقا یافته است. رنگ ها در این نمایشگر با دقت و وضوح مناسبی عرضه می شوند و می تواند به خوبی نیازهای کاربر از یک نمایشگر لمسی را پاسخ دهد. سرعت واکنش پذیری این نمایشگر نیز در حد مطلوبی قرار دارد به طوری که مشکلاتی همچون عدم پاسخگویی در برابر سوآیپ کردن که در Hero 5 Black دیده می شود، مشاهده نمی شود. کنترل های صوتی نیز نسبت به آنچه که در مدل قبلی وجود داشت، ارتقا یافته اند. قابلیت جدیدی که به این دوربین اضافه شده، Wake-on-Voice نام دارد که با صدای کاربر، دوربین به اصطلاح بیدار و آماده کار می شود. 
با استفاده از این قابلیت، کاربر می تواند با دستورات صوتی خود، دستورات مختلفی را در دوربین اجرا کند. البته بدیهی است که محیط های شلوغ و پرسروصدا، عملکرد این قابلیت افت پیدا خواهد کرد. به همراه این دوربین، دستگاه های جانبی همچون ریموت Remo نیز عرضه می شود که به یک میکروفون مجهز شده و قادر است در تشخیص بهتر صدای کاربر به دوربین کمک کند.  با زدن بر روی دکمه شاتر تعبیه شده در قسمت بالایی دوربین، می توان بلافاصله فرآیند ضبط فیلم را آغاز کرد.  دوربین Hero 6  Black همچنین به گونه ای طراحی شده که قادر است در عمق 10 متری آب و بدون نیاز به هیچگونه کیس محافظی کار کند و جان سالم به در ببرد




 تصاویر  Hero 6 Black




مشخصات فنی و سنسورهای Hero 6 Black


یکی از ویژگی های بارز Hero 6 Black پردازنده سفارشی به کار رفته در این  دوربین به نام GP1 است که به این دوربین امکان می دهد تا تصاویر و ویدیوهایی با رزولوشن و نرخ فریم بالا را نسبت به دوربین سال قبل، ثبت کند. در واقع، عملکرد Hero 6 Black نسبت به Hero 5 Black حدود دو برابر ارتقا یافته است. برای درک بهتر موضوع، باید به این نکته اشاره کرد که  Hero 5  Blackبا حداکثر رزولوشن و نرخ فریم 4K و 30 فریم بر ثانیه فیلمبرداری می کرد و این در حالیست که Hero 6 Black قادر به فیلمبرداری با رزولوشن 4K و با نرخ 60 فریم بر ثانیه است. همچنین، محدودیت های پیش روی فیلمبرداری اسلو موشن نیز در مدل Hero 6 Black برداشته شده به طوری که از 1080p/120fps به 1080p/240fps رسیده است. 
از طرفی دیگر، قابلیت لرزشگیر الکترونیکی در حالت 1080p/60fps قابل استفاده بود و نمی شد در حالت 4K از آن استفاده کرد. اما در دوربین Hero 6 Black این محدودیت برداشته شده و می توان از قابلیت لرزشگیر الکترونیکی در حالت 4K/30fps  و یا 1080p/120fps نیز استفاده کرد. تراشه GP1 به کار رفته در این دوربین همچنین قادر است اطلاعات سنسور گردآوری شده از جی پی اس، شتاب سنج، ژیروسکوپ و میکروفون های دوربین را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد و از این اطلاعات در اپلیکیشن Quik مورد استفاده قرار دهد. 
عملکرد قابلیت وای فای دوربین نیز نسبت به قبل ارتقا یافته به طوری که امکان ارتباط با سرعت 5Ghz را برای کاربران فراهم می کند. بدین ترتیب، مدت زمان انتظار برای انتقال فایل ها بوِیژه ویدیوهای 4K که از حجم بالایی برخوردارند، به حداقل خواهد رسید.




 تصاویر  Hero 6 Black



کیفیت تصاویر و ویدیوی Hero 6 Black


پردازنده GP1 به کار رفته در این دوربین، قادر است به لطف افزایش رزولوشن و نرخ فریم و همچنین لرزشگیر الکترونیکی، تصاویر و ویدیوهایی با کیفیت بالاتر را ثبت و ضبط کند. در این تصاویر، رنگ ها با دقت بالا شکار می شوند و دامنه دینامیک نیز در حد مطلوبی قرار داد. فرآیند نوردهی نیز در این دوربین ارتقا یافته به طوری که بخش های تاریک موجود در فریم، با نور بیشتری ذخیره می شود. 
اگرچه Hero 5 Black قادر به ضبط ویدیوهای بسیار باکیفیتی بود، اما Hero 6 Black به قابلیت هایی مجهز شده که ویدیوهایی با کیفیتی بالاتر را برای کاربران به ارمغان خواهد آورد. در این ویدیوها، ویژگی لرزشگیر الکترونیکی وظیفه خود را فراتر از آنچه که تصور می شود، انجام می دهد و این اجازه را به کاربر می دهد تا حتی در حیندوچرخه سواری نیز، ویدیوهایی با حداقل لرزش و تکان ضبط کند. این دوربین همچنین نسبت به تغییر نور محیط حساس بوده و قادر است به سرعت، تنظیمات مورد نیاز را اعمال کند. میکروفون دوگانه این دوربین نیز صداهای موجود در محیط را به خوبی ثبت می کند و به لطف تکنولوژی حذف نویز خود، مانع از ضبط صداهای مزاحم اطراف می شود.
این عملکرد خارق العاده، تنها به فیلمبرداری محدود نمی شود و سنسور 12 مگاپیکسلی به کار رفته در Hero 6 Black قادر است تصاویری با کیفیت و وضوح بالا را ثبت کند. اگرچه Hero 5 Black از قابلیت "دامنه دینامیک واید" برخوردار بود اما این قابلیت در Hero 6 Black به فول HDR ارتقا یافته است. با نگاهی به نمونه عکس های ثبت شده، می توان وضوح و کیفیت مناسب تصاویر را مشاهده کرد. البته در این مدل نیز همانند مدل سال قبل، پشتیبانی از فایل های RAW حفظ شده و دامنه دید خطی این دوربین نیز به ثبت عکس هایی طبیعی کمک خواهد کرد. 



مشاهده کیفیت فیلم برداری GoPro Hero 6

مشاهده کیفیت عکس های گرفته شده با GoPro Hero 6





 تصاویر  Hero 6 Black




 تصاویر  Hero 6 Black




 تصاویر  Hero 6 Black



طول عمر باتری Hero 6 Black


مهندسان گوپرو در این دوربین از ظرفیت باتری مشابهی با مدل قبلی استفاده کرده اند و بدین ترتیب، می توان باتری های این دو دوربین را در هر دو مدل مورد استفاده قرار داد. با این باتری می توان حدود یک ساعت و 45 دقیقه ویدیوی 1080p/30fps ضبط کرد. اما این مدت زمان برای فیلمبرداری 4K با افت محسوسی همراه می شود و تقریبا با 50 دقیقه می رسد. شارژ این دوربین توسط درگاه USB-C انجام می شود و مدت زمان مورد نیاز برای رساندن شارژ باتری از صفر به صد درصد، حدود یک ساعت عنوان شده است. البته امکان استفاده از شارژرهای ساخت دیگر شرکت ها نیز برای کاربران فراهم شده است.




 تصاویر  Hero 6 Black



آیا Hero 6 Black ارزش خریدان دارد؟


شاید در نگاه اول، قیمت بالای 499 دلاری Hero 6 Black که تقریبا با دوربین اکشن FDR-X3000R  برابری می کند، کاربران را دچار تردید کند. اما این دوربین به ویژگی ها و قابلیت هایی مجهز شده که قطعا ارزش بهای پرداختی را خواهد داشت. این دوربین حدود 100 دلار از مدل Hero 5 Black گران‌تر است که با توجه به ارتقای رزولوشن، نرخ فریم و همچنین لرزشگیر الکترونیکی، این افزایش قیمت می تواند توجیه‌پذیر باشد. در واقع، می توان گفت که Hero 6 Black هم اکنون به عنوان بهترین دوربین اکشن موجود در بازار به حساب می آید.




 تصاویر  Hero 6 Black

نقاط قوت:
·  عملکرد مناسب قابلیت لرزشگیر الکترونیکی
·  کیفیت بالای عکس های ثبت شده
·  نرخ فریم و رزولوشن بالا
·  بدنه ضدآب و مقاوم تا عمق 10 متری 

نقاط ضعف:
·  قیمت بسیار بالا
·  عدم اجرای دقیق فرامین صوتی در برخی موارد




مشاهده قیمت به روز GoPro Hero 6 Black در بازار ایران

نظرات کاربران در مورد نقد و بررسی تخصصی دوربین اکشن GoPro Hero 6 Black+قیمت


* الزامی
* الزامی