نقد و بررسی تخصصی دوربین NIKON D7500

یک‌شنبه 5 آذر 1396
صوتی و تصويری
بررسی تخصصی ویژگی ها و نمونه عکس های دوربین دیجیتال عکاسی جدید DSLR نیکون D7500
شرکت نیکون به تازگی از دوربین عکاسی جدیدی تحت عنوان D7500 پرده برداشت که به گمان بسیاری از کاربران و البته روی کاغذ، تفاوت چندانی با مدل قبلی متعلق به این سری یعنی D7200 ندارد و در برخی قابلیت ها، افت هم داشته است. به بیانی دیگر، نیکون این دوربین را به سنسور 20 مگاپیکسلی مجهز کرده و این در حالیست که D7200 از یک سنسور 24 مگاپیکسلی بهره می برد. همچنین، D7500 با دیگر لنز های قدیمی این شرکت سازگاری ندارد و برخلاف مدل D7200 تنها از یک درگاه کارت حافظه برخوردار است.
با این حال، نیکون چنین عقیده ای ندارد و عنوان می کند که محصول جدید این شرکت یعنی D7500 به قابلیت های پیشرفته تری مجهز شده که می تواند تجربه جدیدی از عکاسی را برای کاربران به ارمغان بیاورد که از میان این موارد می توان به عملکرد سریع‌تر، ال سی دی لمسی با سرعت واکنش بیشتر، قابلیت ایزو بالاتر و پشتیبانی از ضبط ویدیوهای 4K اشاره کرد که D7500 را به یکی از بهترین گزینه های بازار برای خرید تبدیل می کند.




 تصاویر DSLR D7500



طراحی


ابعاد این دوربین برابر با 13.7 در 10.4 در 7.3 سانتیمتر و وزن آن نیز برابر با 640 گرم عنوان شده که علاوه بر اندازه کوچک‌تر، تقریبا 5 درصد سبک تر از مدل D7200 است. جدای از تغییر موقعیت برخی دکمه ها، در D7500 از یک ال سی دی جدید استفاده شده و تفاوت هایی نیز در ظاهر این دو دوربین مشاهده می شود. اگرچه با نگاه کردن نمی توان تشخیص داد، اما مدل D7500 از بدنه ای مقاوم تر نسبت به D7200 بهره می برد.




 تصاویر DSLR D7500


نمایشگر ال سی دی این دوربین به راحتی به جهات مختلف می چرخد و از سرعت واکنش مناسبی نیز در برابر لمس انگشتان دست برخوردار است. این نمایشگر همچنین، امکان فوکوس لمسی، شاتر لمسی، دسترسی تمام لمسی به منوها و گزینه های پلی بک را برای کاربر فراهم می کند. 




 تصاویر DSLR D7500

بدنه D7500 به گونه ای طراحی شده که به راحتی می توان آن را در دست گرفت و از عکاسی لذت برد. همچنین دکمه های کنترل بیرونی و دیال های تعبیه شده بر روی این دوربین، به راحتی قابل دسترسی و استفاده هستند. دیال های دوآل کنترل و یک پنل در بالای نمایشگر، دسترسی سریع‌تر و بیشتر به قابلیت های این دوربین را فراهم می کند و تنظیمات را پیش روی چشمان کاربر به نمایش می گذارد.




 تصاویر DSLR D7500


اگر کار با مدل های قدیمی نیکون همانند D3400 را تجربه کرده باشید، حتتما کنترل ها و قابلیت های به کار رفته در D7500 برایتان آشنا خواهد بود. اما اگر تازه کار هستید و زیاد به دوبین های عکاسی پیشرفته کار نکردید، می توانید از راهنماهای موجود در این دوربین که توضیحاتی را در خصوص قابلیت ها و ویژگی های این دوربین ارائه می کند، استفاده کنید.
فلش به کار رفته در این دوربین از نوع جهنده بوده و با فلش جدید SB-5000 Speedlight سازگاری دارد. با این حال، D7500 تنها از یک درگاه کارت حافظه میکرو اس دی بهره می برد که ممکن است در ضبط ویدیوهای 4K HUD برای کاربران دردسرساز شود.



کیفیت تصاویر: مثل همیشه، فوق‌العاده


با نگاهی به نمونه عکس های گرفته شده توسط دوربین D7500 می توان گفت که عملکرد این محصول همانند مدل D500 است و عکس ها از کیفیت و وضوح بسیار مناسبی بهره می برند. رنگ ها با دقت بالا ثبت شدند و جزییات نیز به وضوح قابل رویت هستند. کاربران می توانند تنظیمات مدنظر در رنگ را از طریق قابلیت Picture Control اعمال کنند. گفتنی است نمونه عکس های گرفته شده زیر با فرمت JPEG دوربین هستند.
میزان نوردهی و محدوده داینامیک نیز در حد مطلوبی قرار دارد و جزییات موجود در سایه ها، به خوبی شکار می شوند. اما این امکان برای کاربران فراهم شده تا از طریق قابلیت ADL به کار رفته در این دوریبن، در کنتراست تصاویر تعادل ایجاد کنند. اگرچه این تفاوت چندان محسوس نیست، اما با کمی دقت می توان دریافت که عکس هایی که با ALD گرفته شدند، از جزییات بیشتری بهره می برند، بویژه در ثبت جزییات موجود در سایه ها، این تفاوت بیشتر به چشم می آید




f/5.3 1/200 sec. ISO 200




 تصاویر DSLR D7500




f/5.6 1/200 sec. ISO 200




 تصاویر DSLR D7500




با این حال، امکان انتخالب دامنه ایزو D7500 از میان 100 تا 51000 برای کاربران فراهم شده که االبته می توان آن را تا 1460000 ارتقا داد. پیشنهاد می شود که برای ثبت عکس هایی بهتر و باکیفیت، از ایزو 6400 و کمتر استفاده شود.
از دیگر قابلیت های این دوربین می توان به ویژگی کاهش نویز اشاره کرد که با نام High-ISO NR شناخته می شود. این قابلیت را می توان در حالت های کم (Low)، معمولی (Normal) و زیاد (High) تنظیم کرد. در تصاویر زیر، عکس نخست در حالتی گرفته شده که NR روشن بوده و عکس دومی نیز، NR در وضعیت زیاد قرار داشته است. به نظر می رسد که عکس دومی، بیش از حد شارپ شده است.




 تصاویر DSLR D7500




 تصاویر DSLR D7500




عکس های گرفته شده با استفاده از لنز 18-140 میلیمتری مجهز به دریچه دیافراگم f/3.5-5.6 ED ثبت شده اند. با این لنز و به لطف قابلیت کاهش لرزش و عملکرد Low-Light/High ISO می توان عکس هایی با کیفیت بالا را در محیط هایی با شرایط نوری مختلف ثبت کرد. این عکس ها مطابق با آنچه که در ادامه مشاهده می کنید، به دلیل نبود فیلتر Low-Pass، از وضوح و میزان شارپ مناسبی برخوردارند. اگرچه استفاده از لنزهای پیشرفته می تواند عکس های به مراتب باکیفیت تری را ثبت کند، اما عملکرد لنز به کار رفته در D7500 فراتر از انتظارات بوده است.

مشاهده قیمت به روز انواع لنزهای حرفه ای دوربین های  دیجیتال در بازار ایران




 تصاویر DSLR D7500




 تصاویر DSLR D7500




تغییر رنگ اشیای موجود در عکس، به کمترین حد ممکن رسیده است و همچنین، می توان با روشن کردن Vignette Control و تنظیم آن در حالت معمولی، سایه های موجود در گوشه های عکس را از بین برد و عکس های طبیعی تری را ثبت کرد.




 تصاویر DSLR D7500

با توجه به اینکه D7500 بیشتر برای تازه کاران حرفه عکاسی و یا نیمه حرفه ای ها طراحی شده، عملکرد آن در محیط هایی با نور استودیویی نیز قابل دفاع و راضی کننده است. با نگاهی به نمونه عکس های گرفته شده در استودیو می توان گفت که فوکوس به شیوه مناسبی انجام شده و علاوه بر جزییات بالا، تعادل چشم نوازی را نیز می توان در رنگ ها مشاهده کرد.




 تصاویر DSLR D7500

عملکرد این دوربین در ثبت عکس های ناگهانی نیز رضایت بخش است به طوری که قادر است میزان نوردهی را محاسبه و به بهترین شکل تنظیم کند و عکس هایی با کیفیت بالا و جزییات مناسب را ثبت کند.
دوربین D7500 علاوه بر حالت های دستی، نیمه خودکار و خودکار، از گزینه های دیگری همچون Effects و Scene بهره می برد که شامل پرتره، لنداسکیپ، لنداسکیپ و غیره می شود. از دیگر حالت های موجود می توان به Pop، Vivid، Toy Camera، Photo Illustration و Night Vision اشاره کرد.




 تصاویر DSLR D7500



فیلم‌برداری؛ کیفیت راضی کننده


بر روی کاغذ و باتوجه به مشخصات ارائه شده، می توان گفت که عملکرد دوربین D7500 در ضبط فیلم قابل قبول است. این دوربین قادر است ویدیوهای اولترا اچ دی را با نرخ های 30، 25 و 24 فریم بر ثانیه، ویدیوهای فول اچ دی را با نرخ های 60، 50، 25 و 24 فریم بر ثانیه و ویدیوهای اچ دی را با نرخ های 60 و 50 فریم بر ثانیه ضبط کند. ویدیوهای 4K نیز را می توان بر روی کارت ذخیره کرد و یا از طریق HDMI و یا هر دو خروجی گرفت. با نگاهی به نمونه ویدیوهای گرفته شده می توان به کیفیت ویدیوها پی برد به طوری که جزییات به خوبی ثبت شدند و صدای موجود در ویدیو نیز به وضوح قابل تشخیص است. ویدیوها نیز در فرمت های MP4 و MOV ضبط خواهند شد.
اما فوکوس خودکار متوالی این دوربین در حین فیلم برداری، تعریف چندانی ندارد. با این حال، فوکوس خودکار این دوربین در عکاسی از سرعت و دقت بسیار بالایی برخوردار است. همچنین، می توان با استفاده از فوکوس لمسی نیز بر روی سوژه ها فوکوس کرد. با استفاده از Command Dial می توان دیافراگم را در حین فیلم برداری تغییر داد. این امکان نیز برای کاربران فراهم شده تا در صورت نیاز، از یک میکروفون خارجی برای ضبط صداها در حین ضبط فیلم استفاده کنند. خوشبختانه، قابلیت لرزشگیر اپتیکال این دوربین بسیار خوب عمل می کند و قادر است به صورت خودکار، نوردهی را در حین فیلم برداری تنظیم کند.
روی هم رفته، می توان نمره قبولی را به فیلم برداری این دوربین داد چرا که از قابلیت ضبط ویدیو با رزولوشن 4K نیز برخوردار است و نمونه ویدیوهای گرفته شده نیز از کیفیت مطلوبی برخوردارند. همچنین، گزینه های متعددی نیز برای اعمال تنظیمات دلخواه در این دوربین گنجانده شده که می تواند برای کاربران نیمه حرفه ای و حتی تازه کارها، مفید و کاربردی باشد.



مشاهده نمونه کیفیت فیلم برداری :


این دوربین همچنین از قابلیت ضبط ویدیوهای تایم لپس و یا گذر زمان بهره می برد. بر اساس این قابلیت، کاربر می توان وقفه هایی را میان عکاسی و همچنین تعداد عکس های مورد نظر را مشخص و از قبل تنظیم کند. سپس دوربین به صورت خودکار، یک فیلم بدون صدا را از کنار هم قرار دادن این تصاویر ایجاد می کند.



عماکرد سریع و دقیق


دوربین D7500 نیکون به قابلیت عکاسی سریع با سرعت 8 فریم برثانیه مجهز شده است. فوکوس خودکار نیز دقیق و با سرعت بالا انجام می شود. قابلیت Live View AF نیز نسبتا خوب عمل می کند، اما به سرعت عکاسی ویوفایندر نمی رسد. این دوربین قادر است با یک بار شارژ، 950 عکس را ثبت کند که البته طول عمر باتری آن در مقایسه با دوربین D7200 اندکی کاهش یافته است. همچنین، این دوربین از قابلیت های وای فای، بلوتوث و تکنولوژی SnapBridge نیز پشتیبانی می کند.



جمع بندی


دوربین D7500 نیکون را می توان یکی از بهترین دوربین های فرمت DX به حساب آورد که می تواند با مشخصات قوی و قابلیت های نرم افزاری قابل توجه خود، عکس ها و ویدیوهایی باکیفیتی را ثبت و ضبط کند. سرعت عمل و دقت فوکوس این دوربین در نوع خود مثال زدنی است و در این زمینه، همانند مدل های DLSR عمل می کند. در پایان می توان گفت که D7500 برای آن هایی که قصد ورود به دنیای عکاسی را دارند، گزینه ای ایده آل برای خرید محسوب می شود.

مشاهده قیمت به روز دوربین نیکون D7500  در بازار ایران

نظرات کاربران در مورد نقد و بررسی تخصصی دوربین NIKON D7500


* الزامی
* الزامی