سیم کارت eSIM چیست، چگونه کار می کند و چرا ای سیم برایمان مهم است؟

سه‌شنبه 25 مهر 1396
موبايل
eSIM قادر است تجربه ای جدید و متفاوتی از کار با دستگاه های هوشمند را برای کاربران رقم بزند
در طی هفته های اخیر، کمپانی های گوگل و اپل در محصولات جدید خود به نام های پیکسل 2، پیکسل 2 XL و همچنین، نسخه سلولار اپل واچ از قابلیتی جدید به نام eSIM استفاده کردند.
در واقع، eSIM قادر است تجربه ای جدید و متفاوتی از کار با دستگاه های هوشمند را برای کاربران رقم بزند و با کمک به طراحی بهتر محصولات، گزینه های بیشتری را پیش روی شرکت های مخابراتی جهت ارائه خدمات ارائه دهد و همچنین، امکان اتصال به دستگاه های بیشتری را فراهم کند. در ادامه قصد داریم تا نگاهی دقیق‌تر به این دستاورد جدید مهندسان دنیای تکنولوژی بیاندازیم.
در ابتدا با نگاهی به گذشته، به تاریخچه تولید اولین سیمکارت ها نگاهی گذرا می اندازیم. حدود 27 سال پیش، یعنی در سال 1991، اولین سیمکارت ها قدم به دنیای ما انسان ها گذاشتند و به نوعی آغازگر تحولی جدید در این عرضه بودند. این سیمکارت ها درون کارت فیزیکی مخصوص تعبیه شده بودند که کاربر می بایست آن را درون گوشی خود قرار دهد تا از این طریق بتواند با اپراتور ارتباط برقرار کند. اما رفته رفته اندازه این محصول، کاهش یافت و در سال 1996 شاهد تولید سیمکارت هایی بودیم که به اصطلاح به آن ها، مینی سیمکارت می گفتند و نسبت به مدل قبلی خود، از اندازه بسیار کوچک‌تری بهره می برد.
اما به تدریج و با ورود گوشی های هوشمند باریک و پیشرفته، فضای خالی موجود در گوشی ها از اهمیت بالایی برای تولیدکنندگان برخوردار شد تا بتوانند قطعات و قابلیت های بیشتری را به مدل های خود اضافه کنند. از این رو، نه تنها تلاش ها برای کاهش بیشتر اندازه سیمکارت ها ادامه یافت، بلکه ایده حذف قابلیت هایی همچونن جک هدفون نیز در ذهن تولیدکنندگان شکل بست.
با این حال، در سال 2003، میکرو سیمکارت ها قدم به دنیای ما انسان ها و به طور خاص، گوشی های هوشمند گذاشتند. قطعه ای که تنها 12.30 میلیمتر طول و 8.80 میلیمتر عرض داشت. اما همانطور که می دانید، علاوه بر خود سیمکارت، قطعات سخت افزاری و مداری که می بایست به آن متصل شود، فضای نسبتا زیادی را در گوشی ها اشغال می کند و همین مسئله سبب شد تا محققان، در سال 2012، نانوسیمکارت ها را به منظور کاهش فضای اشغال شده روانه بازار کنند.
اما اخیرا و با توجه به موجی که در زمینه تولید گوشی های ضدآب و مقاوم به راه افتاده، ورودی های سیمکارت به عنوان یکی از دغدغه های تولیدکنندگان به شمار می رفت. از طرفی دیگر، کاربرانی که قراردادشان با شرکت های مخابراتی به اتمام می رسید و قصد تعویض اپراتور خود را داشتند، می بایست سیمکارت جدیدی را در گوشی خود قرار می دهند. همچنین، در مسافرت ها نیز این مسئله برای کاربران آزاردهنده بود چراکه در صورت سفر به کشوری دیگر، باید سیمکارت خود را نیز تعویض نمایند.  چنین موانعی سبب شد تا تولیدکنندگانی همچون گوگل و اپل، ایده تولید eSIM را عملی کنند و چنین محدودیت هایی را از سر راه خود بردارند.

سیمکارت eSIM چیست؟
حرف e در ابتدای eSIM بیانگر واژه embedded و یا همان «جاسازی شده» شده است. طول و عرض این سیمکارت برابر با 5 میلیمتر عنوان شده و با قرارگرفتن بر روی مادربورد دستگاه، قادر خواهد بود تا تمامی قابلیت های یک سیمکارت معمولی را ارائه دهد. این قطعه به ویژگی هایی همچون M2M (Machine to Machine) و Remote Provisioning مجهز است و از آنجایی که یک استاندارد GSMA محسوب می شود، طولی نخواهد کشید که دیگر شرکت های فعال در این حوزه نیز به استفاده از این قطعه در محصولات خود روی خواهند آورد.
قابلیت Remote Provisioning تعبیه شده در eSIM، تجربه کاربری ارتقایافته ای را از طریق مدیریت گوشی و همچنین انتخاب اپراتورها برای کاربران به ارمغان می آورد. در سمینار GSMA، توماس هنز، از مدیران یکی از اپراتورهای آلمانی، توانست فعال کردن یک گوشی را از طریق اسکن کردن یک کد به علاقمندان نشان دهد. همچنین، فعال کردن گوشی از طریق اسکن کد فعالسازی جهانی (Universal Activation Code) نیز نشان داده شد. از این طریق، دیگر نیازی به تعویض سیمکارت در مسافرت ها وجود نخواهد داشت، چرا که سیمکارت قادر است اپراتورهای موجود را شناسایی و امکان انتخاب را برای کاربران فراهم کند. از طرفی دیگر، استفاده از eSIM منجر به کاهش هزینه های تولید گوشی های هوشمند خواهد شد به طوری که شاید در آینده شاهد کاهش قیمت تمام شده این دستگاه ها باشیم.
اینترنت اشیا
کاربردهای فراوانی در استفاده از eSIM نهفته که علاوه بر گوشی های هوشمند، دیگر دستگاه ها نیز می توانند از آن بهره‌مند شوند. به طوری که می توان از طریق گوشی، به طور موثرتری هدایت و کنترل دستگاه های متصل به آن را در دست گرفت. پیش بینی می شود که در طی چند سال آینده، فناوری اینترنت اشیا و یا همان IoT، توسعه فراوانی خواهد یافت و گوشی های هوشمند را تحت الشعاع خود قرار خواهد داد.
سیمکارت eSIM نه تنها عمکلرد بهتر دستگاه های متصل به هم را فراهم خواهند کرد، بلکه قابلیت های جدید دیگری را نیز به دنبال خواهند داشت. به عنوان مثال، اگر از این سیمکارت ها در ساعت های هوشمند استفاده شود، قطعا شاهد طراحی باریک‌تر بدنه و همچنین افزایش طول عمر باتری خواهیم بود.
درواقع، محصولات پوشیدنی تنها یکی از موارد استفاده eSIM به شمار می رود به گونه ای که می توان به تعبیه این سیمکارت در نسل جدید خودرو، امکان اتصال آنها به شبکه های مخابراتی را برقرار کرد. لپ تاپ ها و تبلت ها نیز از دیگر محصولاتی به حساب می آیند که می توانند از این فناوری بهره مند گردند.
آینده eSIM
آینده از آن سیمکارت های eSIM خواهد بود، اما این امر، یک شبه محقق نخواهد شد و این دستاورد، به توسعه بیشتری در این زمینه نیاز خواهد داشت. در حال حاضر، تنها گوشی های پیکسل 2 و پیکسل 2 XL کمپانی گوگل به عنوان اسمارت فون های مجهز به eSIM (مبتنی بر پروژه فای) در بازار به فروش می رسند و بی تردید، در طی سال های آتی بر این تعداد افزوده خواهد شد. البته این گوشی ها از درگاه نانو سیمکارت نیز بهره می برد که می توان از آن برای جاسازی سیمکارت های متعلق به اپراتورهای دیگر نیز استفاده کرد.

نظرات کاربران در مورد سیم کارت eSIM چیست، چگونه کار می کند و چرا ای سیم برایمان مهم است؟


* الزامی
* الزامی