نقد وبررسی تخصصی ساعت هوشمند اسمارت واچ 3 اپل -Apple Watch Series 3

شنبه 8 مهر 1396
گجت ها
اپل امسال در جریان کنفرانس ماه سپتامبر خود، علاوه بر رونمایی از سه گوشی آیفون جدید به نام های آیفون 8، آیفون 8 پلاس و آیفون X، از نسل جدید ساعت های هوشمند خود به نام اپل واچ Series 3 نیز پرده برداشت.

محصولی که عل رغم شباهت های ظاهری، تغییراتی را در برخی مشخصه های فنی به خود دیده و از قابلیت های بیشتری بهره می برد. 
زمانی که اپل برای اولین بار، اولین مدل از اپل واچ را عرضه کرد، کاربران گوشی های آیفون می توانستند از طریق این ساعت، لذت کار با یک آیفون کوچک و یا میکروآیفون را بر روی مچ خود تجربه کنند. این ساعت قادر به اجرای دستورات متفاوتی از قبیل نمایش پیام ها، نوتیفیکیشن ها و اجرای اپلیکیشن های متنوع بود. اما امسال مهندسان اپل، دست به تغییرات گسترده ای زدند و برای اولین بار قابلیت سلولار یعنی امکان برقراری تماس های صوتی را به این محصول اضافه کردند.




 تصاویر WATCH 3 - اپل واچ  سه -series 3





نسل سوم این ساعت که با نام اپ واچ Series 3 معرفی شده است می تواند دیگر کاربران را از جابجایی همیشگی گوشی های آیفون بی نیاز کند چرا که این ساعت علاوه بر برخورداری از قابلیت های ردیاب سلامتی و سرویس پرداخت همراه، امکان برقراری و دریافت تماس های صوتی را نیز فراهم می کند. اگرچه این ساعت، تمامی ویژگی های یک گوشی آیفون همانند دوربین را در خود جای نداده و پاسخگویی به ایمیل ها و پیام های متنی برای کاربران، اندکی دشوار است اما با این حال، می تواند به عنوان یک محصول جانبی در کنار گوشی های آیفون، بسیار مفید واقع شود. این ساعت هوشمند در حال حاضر به عنوان بهترین محصول در کلاس خود به حساب می آید و اپل امیدوار است که با اضافه کردن قابلیت های جدید، بتواند بیش از پیش بر محبوبیت این اسمارت فون بیافزاید



قابلیت اتصال سلولار


بزرگ‌ترین تغییر ایجاد شده در این گوشی، قابلیت سلولار است که با مجهز بودن به یک سیم کارت، می تواند همانند یک گوشی، امکان برقراری و یا دریافت تماس ها را برای کاربر فراهم کند. آنتن دهی این گوشی در نوع خود مناسب است و می توان همانند تمامی سیم کارت ها، از قابلیت دیتای آن نیز استفاده کرد. شماره سیم کارت این ساعت، همان شماره سیم کارت گوشی های آیفون است. طراحی این ساعت به گونه ایست که کاربر می بایست در مرحله نخست، از طریق گوشی تنظیمات مربوط به انجام دهد و اپلیکیشن های مدنظر را بر روی آن نصب کند. ناگفته نماند که این اسمارت واچ با گوشی های اندرویدی کار نمی کند.
ارتباط این ساعت با محصولات هوشمند در طی سه مرحله انجام می شود؛ در گام نخست، ساعت جست و جوی خود را برای پیدا کردن نزدیک ترین گوشی آیفون آغاز می کند و در صورت مشاهده، از طریق بلوتوث به آن متصل می شود. در صورت عدم برقراری ارتباط بلوتوثی، ارتباط از طریق وای فای انتخاب می شود. اگر هیچ کدام از این دو گزینه موجود نباشند، این ساعت به صورت خودکار قابلیت سلولار LTE را فعال می کند.




 تصاویر WATCH 3 - اپل واچ  سه -series 3


جابجایی خودکار میان بلوتوث، وای فای و سلولار از طریق چیپ وایرلس W2 انجام می شود. این تراشه، از توانایی بالایی در ذخیره انرژی باتری برخوردار است. میزان آنتن دهی قابلیت سلولار در واچ فیس Explorer، به صورت چهار نقطه سبز رنگ بر روی نمایشگر به نمایش درمی آید. اما در دیگر موارد، میزان پوشش آنتن، در قسمت کنترل سنتر یعنی جایی که بلوتوث، حالت پرواز و دیگر تنظیمات سریع جای گرفته اند، مشاهده می شود.




 تصاویر WATCH 3 - اپل واچ  سه -series 3


اپلیکیشن های بومی اپل بر روی این ساعت از عملکرد و کارایی بالایی برخوردارند که این مسئله در اپلیکیشن های ساخت دیگر شرکت ها مشاهده نمی شود. امکان نصب اپلیکیشن ها به طور مستقیم بر روی این ساعت فراهم نیست و این در حالیست که بر روی پلتفرم اندروید ور و به طور خاص، ساعت سامسونگ Gear، می توان اپلیکیشن های مدنظر را مستقیما نصب کرد




 تصاویر WATCH 3 - اپل واچ  سه -series 3


کاربران می توانند در صورت نیاز به برقراری تماس های صوتی، از طریق شماره گیر تعبیه شده بر روی نمایشگر ساعت و یا تپ کردن بر روی نام مخاطبین، اقدام به این کار کنند. اما نوشتن پیام و یا اضافه کردن اموجی ها، با توجه به ابعاد کوچک نمایشگر، اندکی دشوار است. البته قابلیت سیری را نیز باید به این موارد اضافه کرد که می تواند با توجه به دستورات صوتی کاربر، دستورات متفاوتی را بر روی ساعت اجرا کند.



قابلیت های ارتباطی


در برخی بررسی های انجام شده بر روی اپل واچ Series 3 آمده است که نسخه LTE این ساعت در اتصال به شبکه LTE با مشکل مواجه می شود. البته اپل نیز این مشکل را تایید کرده و قرار است به زودی با عرضه یک بروزرسانی، این باگ برطرف شود، اما هنوز زمان دقیقی برای آن اعلام نشده است. اگرچه این نقص در تمامی مدل های فروخته شده مشاهده نمی شود، اما برخی از کاربران اعلام کرده اند که نوتیفیکیشن های این ساعت به خوبی ارائه نمی شود به طوری که در برخی مواقع، به صورت یکجا به نمایش درمی آیند و در برخی مواقع، اصلا ظاهر نمی شوند. از طرفی دیگر، بسیاری از اپلیکیشن های ساخت شرکت هایی به غیر از اپل، از ارتباط LTE پشتیبانی نمی کنند. همچنین، عملکرد ایرپاد نیز در مواقعی به مشکل مواجه می شود. چنین باگ هایی برای این ساعت گزارش شده و باید منتظر واکنش اپل در این خصوص بود




 تصاویر WATCH 3 - اپل واچ  سه -series 3




قابلیت های مربوط به موزیک


قابلیت های مربوط به موزیکاپل واچ از زمان عرضه اولین نسخه خود، قادر به ذخیره موزیک بود، اما همگام سازی موزیک ها از سرویس مبتنی بر کلاود Apple Music، فرآیندی زمان‌بر و خسته کننده بود. البته این نقص، مختص اپل واچ نیست و در دیگر ساعت های هوشمند نیز شاهد ضعف عملکرد در این بخش هستیم. حال پلتفرم WatchOS 4، از کارایی بهتری در همگام سازی خودکار موزیک برخوردار است که اگر کار با مدل های قبلی این ساعت را تجربه کرده باشید، حتما تفاوت های موجود در این قابلیت را به خوبی احساس خواهید کرد




 تصاویر WATCH 3 - اپل واچ  سه -series 3


اگرچه امکان استفاده از موزیک های آیتیونز نیز برای کاربران فراهم شده، اما اگر از طرفداران پروپاقرص موزیک هستید، می توانید با پرداخت اشتراک اپل موزیک، از خدمات بیشتری در این رابطه بهره مند شوید. گفتنی است امکان دانلود پادکست ها بر روی این ساعت وجود ندارد. گفتنی است در صورت استفاده از موزیک، می بایست از هدفون های وایرلس استفاده شود. در حال حاضر، ایرپاد اپل با قیمت 179 دلار  به فروش می رود که می تواند گزینه مناسبی برای خرید باشد.

مشاهده قیمت  فروش آنلاین ایرپاد های وایرلس اپل در ایران 



قابلیت های ردیاب سلامتی


قابلیت های ردیاب سلامتی تصاویر WATCH 3 - اپل واچ  سه -series 3


بسیاری از کاربران از اپل واچ به عنوان یک ردیاب تندرستی استفاده می کنند. این ساعت از سنسور ارتفاع سنج و فشار سنج بهره می برد که می توانند همانند دستبند هوشمند فیت بیت، مواردی همچون تعداد پله های بالارفته را مشخص کند. همچنین، این اسمارت واچ به قابلیت های جی پس اس و مقاومت در برابر آب مجهز شده که بر اساس آن، قادر است در عمق 50 متری آب، جان سالم به در ببرد.
همانطور که پیش‌تر اشاره شد، نسل سوم اپل واچ به سیستم عامل WatchOS 4 مجهز است که البته این بروزرسانی برای دارندگان مدل های قدیمی این ساعت نیز قابل دانلود است. سنسور ضربان قلب این ساعت نیز همانند گذشته، دقیق و کاربردی عمل می کند؛ این ویژگی اکنون گراف های بیشتری را از نحوه فعالیت قلب در طول روز ارائه می دهد.




 تصاویر WATCH 3 - اپل واچ  سه -series 3


اما متاسفانه این اطلاعات و نمودارها، بدون هیچگونه توضیحی ارائه می شوند و مشخص نیست که به چه معنا هستند. تنها در یک مورد و آن هم اگر میزان ضربان قلب از حد مشخصی فراتر رود، پیام هشداری مبنی بر ریلکس شدن و یا مراجعه به پزشک ارائه می شود.  در کل، اپلیکیشن های مربوط به ثبت و ردیابی فعالیت ها در این ساعت اگرچه نسبت به قبل، با تغییرات قابل توجهی همراه بوده اند اما همچنان نیازمند توسعه بیشتر هستند و مهندسان اپل می بایست بیش از پیش بر روی آن کار کنند. گفتنی است اپلیکیشن های Health و Activity این ساعت به ترتیب به منظور ردیابی سلامت و فعالیت های کاربران در این ساعت تعبیه شده اند که البته در مقایسه با اپ های دستبند فیت بیت، از قابلیت های کمتری بهره می برند. هچنین اپل واچ Series 3 از قابلیت ردیابی خواب برخوردار نیست که این روزها در بسیاری از گجت های پوشیدنی مشاهده می شود.




 تصاویر WATCH 3 - اپل واچ  سه -series 3




باتری اپل واچ 3


قبل از عرضه نسل سوم اپل واچ، یکی از بزرگ ترین انتقادهایی که به این ساعت وارد می شد، طول عمر پایین باتری بود که خوشبختانه در مدل جدید، این نقص تاحدودی برطرف شده است. البته میزان نگهداری شارژ توسط دستگاه، به نحوه استفاده کاربر از ساعت بستگی دارد و اگر از تمامی قابلیت ها و ویژگی های این ساعت استفاده شود، به طور حتم، شارژ باتری در زمان کمتری به اتمام خواهد رسید. خوشبختانه اپل، تغییراتی را در نحوه جابجایی میان حالت های بلوتوث، وای فای و سلولار ایجاد کرده که طول عمر باتری بیشتری را برای این ساعت به ارمغان خواهد آورد.



سیستم عامل Watch OS 4


در این ساعت از نسخه جدید سیستم عامل محصولات پوشیدنی این شرکت یعنی Watch OS 4 استفاده شده که با واچ فیس ها و قابلیت های جدید خود می تواند تجربه جدیدی از کار با این ساعت را برای کاربران به ارمغان آورد. در این نسخه از Watch OS، دسترسی به اپلیکیشن ها و استفاده از قابلیت های ردیاب سلامتی آسان تر شده و کنترل روی اپلیکیشن ها نیز به شیوه بهتر انجام می شود.  
یکی از واچ فیس های جدیدی Siri نام دارد که همانند دستیاری دیجیتالی Google Now در محصولات مبتنی بر اندروید ور، به طور مداوم کارت ها را بروزرسانی می کند و اطلاعات مفیدی همچون اخبار، وضعیت آب و هوایی، قرارهای ملاقات و غیره را به نمایش درمی آورد. روی هم رفته، می توان گفت که اپل واچ Series 3 از عملکرد بهتر و سریع تری در اجرای اپلیکیشن ها و قابلیت ها بهره می برد و به نظر می رسد که دیگر عمر اپل واچ های کُند به پایان رسیده است.




 تصاویر WATCH 3 - اپل واچ  سه -series 3




مقایسه اپل واچ با ساعت های هوشمند دیگر شرکت ها


اپل واچ در برابر سامسونگ Gear: نسل سوم اپل واچ از سیستم عامل Watch OS 4 بهره می برد و این در حالیست که ساعت های سری Gear سامسونگ به اندروید ور مجهز شده اند. همچنین، اپل واچ Series 3 قادر است مستقیما از برخی قابلیت های پلتفرم iOS استفاده کند که این امکان در ساعت های سامسونگ وجود ندارد و این ساعت ها اغلب به اپلیکیشن های جداگانه ای متکی هستند. اما قابلیت های مربوط به ردیابی فعالیت ها و تندرستی ساعت های سامسونگ، بیشتر از موارد به کار رفته در اپل واچ است.
اپل واچ در برابر ساعت های مبتنی بر اندروید ور: پلتفرم Watch OS 4 از طراحی یکپارچه و یکدستی بهره می برد که این مسئله در اندروید ور 2 کمتر مشاهده می شود. البته این مورد چندان هم بی دلیل نیست چرا که اپل، واچ او اس را تنها را برای ساعت های خود توسعه می دهد و به بیانی دیگر، پلتفرم اختصاصی محصولات این شرکت است. اما اندروید ور گوگل، توسط بخش قابل توجه شرکت ها مورد استفاده قرار می گیرد و از این رو، دارای قابلیت های متنوعی است. اما هنوز هیچ اسمارت واچ اندروید ور تولید نشده که تمامی ویژگی های سنسور ضربان قلب، ضدآب بودن، سلولار، سرویس پرداخت همراه فشار سنج داخلی را یکجا در خود جای داده باشد.
اپل واچ در برابر ساعت های فیت بیت: فیت بیت اخیرا در زمینه عرضه ساعت ها و دستبندهای هوشمند بسیار موفق عمل کرده و بسیاری از ویژگی ها همانند ردیابی وضعیت خواب، ردیابی فعالیت، ردیابی میزان کالری مصرفی و غیره را در محصولات خود به کار برده است که البته باید فشار سنج و سنسور ضربان قلب را نیز به این موارد اضافه کرد. همچنین نسل جدید ساعت های هوشمند این شرکت موسوم به Ionic، به قابلیت های جدیدی همچون ضدآب بودن و پشتیبانی از سرویس پرداخت همراه مجهز شده اند. با این حال، ویژگی هایی که یک ساعت هوشمند را به یک محصول تمام عیار تبدیل می کنند، بیشتر در اپل واچ مشاهده می شود و همین مسئله، سبب محبوبیت جهانی این محصول شده است.




 تصاویر WATCH 3 - اپل واچ  سه -series 3





مقایسه نسل سوم اپل واچ در برابر مدل های قدیمی این ساعت
بسیاری از کاربران محصولات هوشمند، نیازی به استفاده و خرید اپل واچ نمی بینند. اما امسال ساعت هوشمند اپل به قابلیت های جدیدی مجهز شده که ممکن است نظر این افراد را تغییر دهد. مطابق با آنچه که در تصویر مشاهده می کنید، دکمه تعبیه شده بر روی بدنه این ساعت، به رنگ قرمز طراحی شده که نشان دهنده سلولار بودن این مدل است. تغییر چندانی در ظاهر مدل 2017 این ساعت ایجاد نشده اما از آن جایی که از سیم کارت بهره می برد حدود 70 دلار گران‌تر از مدل GPS به فروش می رسد. اپل قیمت مدل سلولار را برابر با 399 دلار و مدل معمولی را برابر با 329 دلار تعیین کرده است. البته با توجه به نوع بند و بدنه ساعت، این قیمت متغیر خواهد بود.
اپل واچ Series 3 در برابر اپل واچ Series 2: نسل سوم اپل واچ، تفاوت چندانی در کارایی و عملکرد با مدل سال قبل ندارد و از این رو، دلیل برای تعویض این مدل با مدل جدید وجود ندارد؛ مگر اینکه قابلیت سلولار بودن این ساعت، توجه شما را به خود جلب کرده باشد.
اپل واچ Series 3 در برابر اپل واچ Series 1: اپل واچ Series 1، در حال پیوستن به تاریخ است و اخیرا شاهد کاهش قیمت شدید این محصول در بازار بودیم. این ساعت از جی پی اس و LTE پشتیبانی نمی کند و در برابر نفوذ آب نیز مقاوم نیست. اگر به دنبال ویژگی ها و قابلیت های جدید مشاهده شده در مدل امسال نیستید، این ساعت می تواند گزینه مناسبی برای خرید باشد.
اپل واچ Series 3 در برابر اولین نسخه اپل واچ: اگرچه این نسخه همچنان در میان علاقمندان محبوب است، اما از آن جایی که ویژگی هایی همچون عملکرد سریع، ضد آب بودن، جی پی اس، سلولار و غیره در این محصول جایی ندارند، به تدریج از سطح بازار جمع آوری خواهد شد و جای خود را به مدل های جدیدتر خواهد داد

مشاهده لیست قیمت به روز انواع ساعت هوشمند در بازار ایران

نظرات کاربران در مورد نقد وبررسی تخصصی ساعت هوشمند اسمارت واچ 3 اپل -Apple Watch Series 3


* الزامی
* الزامی