سامسونگ گلکسی نوت 8 در برابر ال‌‎جی وی 30؛ شباهت‌ها و تفاوت‌ها

شنبه 21 مرداد 1396
موبايل
گلکسی نوت ۸ و وی ۳۰؛ دو اسمارت‌فون قدرتمند از دو شرکت بزرگ کره ای به نام های سامسونگ و ال جی که هنوز به دنیای ما انسان ها و به طور خاص، بازار گوشی های هوشمند راه نیافته اند
با این حال، این دو گوشی در طی چند هفته اخیر، بخش قابل توجهی از اخبار و شایعات مربوط به گجت های هوشمند را به خود اختصاص داده اند و توانسته اند نگاه علاقه‌مندان زیادی را در سراسر جهان به خوب جلب کنند. بر اساس آخرین گزارش ها، سامسونگ و ال جی قصد دارند تا در ماه سپتامبر از این دو شاهکار مهندسان داخلی خود رونمایی کنند.
اما با توجه به اطلاعاتی که تا به امروز در خصوص این دو اسمارت فون به بیرون درز کرده، گلکسی نوت ۸ و وی ۳۰ از طراحی بدنه مشابه، نمایشگری یک اندازه و مشخصه های سخت افزاری نزدیک برخوردار خواهند بود که در ادامه قصد داریم تا نگاهی دقیق‌تر به این اطلاعات بیاندازیم. با ما همراه باشید

طراحی

طراحی این گوشی بسیار نزدیک به یکدیگر خواهد بود. پیش‌بینی می شود که بدنه پشتی و جلویی گلکسی نوت ۸ و وی ۳۰ با پوششی از محافظ صفحه گوریلا گلس ۵ محافظت شود و یک فریم فلزی سخت نیز، دور این بدنه را احاطه کند. همچنین، حاشیه نمایشگر در این گوشی به کمترین حد ممکن خواهد رسید و نمایی تقریبا بدون حاشیه را به این دو اسمارت فون خواهد بخشید. از دیگر ویژگی های مشترک میان این دو می توان به مقاومت در برابر نفوذ آب و گردوغبار، ورودی 3.5 میلیمتری هدفون و دکمه های تعبیه شده بر روی نمایشگر اشاره کرد.
اما تفاوت بارز میان این دو دستگاه در این است که گلکسی نوت ۸ از قلم هوشمند S Pen بهره می برد و این در حالیست که ال جی هنوز چنین قابلیتی را برای گوشی های خود و البته وی ۳۰ در نظر نگرفته است.
همچنین، اندازه گلکسی نوت 8 کمی بزرگ‌تر از وی ۳۰ برآورد شده چرا که از نمایشگر 6.3 اینچی بهره می برد و این در حالیست که وی ۳۰ به یک نمایشگر 6 اینچی مجهز خواهد بود
گفتنی است سنسور اثر انگشت هر دو گوشی، در قسمت پشتی جای گرفته است. اما در وی ۳۰، این سنسور تقریبا در مرکز قاب پشتی و در گلکسی نوت ۸ در قسمت کناری دوربین و حسگر ضربان قلب جای خواهد گرفت. در رابطه با محل قرارگیری دکمه های نیز باید گفت که در گلکسی نوت ۸، شاهد اضافه شدن دکمه اختصاصی دستیار مجازی بیکسبی خواهیم بود، اما علی رغم مجهز بودن وی ۳۰ به دستیار مجازی گوگل اسیستنت، بعید به نظر می رسد که دکمه ای برای این قابلیت در نظر گرفت شود.

نمایشگر

بر اساس آخرین شنیده ها، گلکسی نوت ۸ به نمایشگر 6.3 اینچی با رزولوشن 1440 در 2560 پیکسل و ال جی وی ۳۰ به نمایشگر 6 اینچی با رزولوشن 1440 در 2880 پیکسل مجهز خواهد بود. نسبت ابعاد این دو گوشی به ترتیب برابر با 9:18.5  و  9:18   عنوان شده است.
از طرفی، نمایشگر گلکسی نوت ۸ از نوع اینفینیتی دیسپلی خواهد بود بدین معنی که لبه های کناری چپ و راست آن، اندکی انحنا خواهند داشت تا زیبای خاصی را به دستگاه ببخشند. این نمایشگر در گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس نیز مورد استفاده قرار گرفته اند. اما در وی ۳۰ این نمایشگر از انحنای کمتری برخوردار خواهد بود و بیشتر به نظر می رسد که به شیشه فلت مجهز خواهد بود تا شیشه منحنی
جدای از اندازه و شکل، نقاط مشترک زیادی میان نمایشگر این دو گوشی وجود دارد به طوری که هردو از قابلیت نمایش محتوای HDR10، قابلیت نمایشگر همیشه روشن و طراحی شده مبتنی بر فناوری AMOLED بهره می برند. ناگفته نماند که در وی ۳۰، برخلاف مدل های وی ۱۰ و وی ۲۰، خبری از نمایشگر ثانویه در قسمت بالایی صفحه نمایش نخواهد بود. اما قابلیت های این نمایشگر به لطف نوار function در نظر گرفته شده در نمایشگر اصلی، همچنان حفظ خواهد شد.

نرم افزار و عملکرد دستگاه

خواه این دو گوشی به نسخه اندروید 7 مجهز باشند، خواه اندروید 8؛ یک چیز کاملا مشخص است و آن این است که در هر دو گوشی، از نرم افزارها و رابط کاربری اختصاصی این شرکت ها استفاده می شود. نرم افزار گلکسی نوت ۸، شباهت زیادی با آن چه که در گلکسی اس ۸ به کار رفته، دارد که ویژگی های بارز آن شامل اجرای چند کار با جداکردن نمایشگر، تشخیص چهره، اسکنر عنبیه چشم و دستیار مجازی بیکسبی می شوند. همچنین، ویژگی ها و قابلیت های جدیدی به لطف قلم S Pen در این گوشی جای خواهد گرفت که می تواند لذت کار با گلکسی نوت ۸ را دوچندان کند.
و اما در وی ۳۰ نیز شاهد استفاده از رابط کاربری و سیستم نرم افزاری مشابه با آن چه که در گوشی جی ۶ دیده ایم، خواهیم بود که البته چند قابلیت جدید نیز در این گوشی اضافه می شود. ویژگی هایی همچون تشخیص چهره به جای اثر انگشت برای باز کردن قفل گوشی و قابلیت های چند رسانه ای دیگر که همگی در کنار هم، وی ۳۰ را به یکی از کاربرپسندترین گوشی های دنیا تبدیل خواهند کرد
پردازنده و حافظه
قدرت پردازشی گلکسی نوت ۸ و وی ۳۰ توسط پردازنده جدید و البته پرقدرت اسنپدارگون 835 تامین خواهد شد. حافظه داخلی این دو گوشی برابر با 64 گیگابایت عنوان شده که قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه میکرو اس دی را نیز باید به این مورد اضافه کرد. هنوز میزان رم این دو اسمارت فون به طور دقیق مشخص نشده، اما پیش بینی می شود که از رم ۶ گیگابایتی در این گوشی ها استفاده شود.

دوربین
با قاطعیت می توان گفت هر دو گوشی مورد بحث، از سیستم دوربین دوگانه بهره خواهند برد. سیستمی که از یک سنسور اصلی و یک سنسور ثانویه تشکیل شده به طوری که سنسور اصلی، چند منظوره بوده و سنسور ثانویه در جهت کمک به ثبت عکس هایی بهتر ایفای نقش خواهد کرد. گفته می شود که دوربین گلکسی نوت ۸ از لنز تله فوتویی با قابلیت زوم ۲ برابری بهره می برد که می تواند برای گرفتن عکس های پرتره بسیار مفید واقع شود. سنسور ثانویه ال جی وی ۳۰ نیز از لنز واید بهره خواهد برد و علاوه بر داشتن قابلیت هایی مشابه، قادر به ثبت لحظات همانند دروبین های گوپرو خواهد بود

هنوز جزییات مربوط به دوربین های این دو گوشی اعلام نشده اما طبق شنیده ها، گلکسی نوت ۸ به دو سنسور 12 مگاپیکسلی در قسمت پشتی و وی ۳۰ به دو سنسور 13 مگاپیکسلی مجهز خواهد بود. گشودگی دیافراگم این دو مدل نیز به ترتیب برابر با f/1.7 و f/1.6 عنوان شده است. البته ال جی در این گوشی از لنزهای شیشه ای به جای لنزهای پلاستیکی استفاده خواهد کرد.
گفته می شود که دوربین وی ۳۰ از لحاظ نرم افزاری بسیار توسعه یافته خواهد بود به طوری که با قابلیت ها و ویژگی های متعدد خود، می تواند گزینه ای ایده آل برای عکاسی و فیلم برداری موبایلی باشد. این گوشی از فرمت های ویدیویی حرفه ای پشتیبانی می کند و امکان ویرایش حرفه ای ویدیوها را نیز برای کاربران فراهم خواهد کرد.
در خصوص دوربین سلفی این دو گوشی نیز باید که بر اساس آخرین گزارش ها، گلکسی نوت ۸ از یک سنسور 8 مگاپیکسلی و وی ۳۰ از لنز واید 5 مگاپیکسلی بهره خواهد برد.

باتری
آخرین شنیده ها حاکی از این است که گلکسی نوت ۸ به یک باتری 3300 میلی آمپری مجهز خواهد بود که به هیچ عنوان نمی تواند برای اسمارت فونی در این قدوقواره، قابل قبول باشد. درخصوص وی ۳۰ نیز باید گفت که طبق گفته های منابع خبری، باتری این گوشی از 3300 میلی آمپر بیشتر خواهد بود. پیش بینی می شود که ظرفیت باتری وی ۳۰ از جی ۶ بیشتر باشد
قیمت و زمان عرضه

همانطور که می دانید، گلکسی نوت ۸ در ۲۳ آگوست مصادف با یکم شهریورماه معرفی و وی ۳۰ نیز طبق آخرین اخبار، در تاریخ 31 آگوست و در جریان نمایشگاه IFA 2017 برلین رونمایی خواهد شد. هنوز زمان عرضه این دو گوشی در هاله ای از ابهام قرار دارد اما برآوردها حاکی از آن است که گلکسی نوت ۸ و وی ۳۰، از ۱۵سپتامبر روانه بازار کشور کره جنوبی خواهند شد و چند روز بعد نیز به بازار دیگر کشورهای جهان خواهند رسید.
و اما مورد پایانی در خصوص این دو گوشی، قیمت آن هاست که با استناد به خبرهایی که تا به امروز در رابطه با گلگسی نوت ۸ و وی ۳۰ منتشر شده، قرار است به ترتیب با قیمت تقریبی 900 و 700 دلار به بازار عرضه شوند

قیمت به روز گوشیهای سامسونگ در بازار ایران را اینجا و قیمت به روز گوشیهای ال جی  را اینجا ببینید

نظرات کاربران در مورد سامسونگ گلکسی نوت 8 در برابر ال‌‎جی وی 30؛ شباهت‌ها و تفاوت‌ها


* الزامی
* الزامی