بررسی گوشی پیکسل گوگل از دید وب سایت های معتبر فناوری

یک‌شنبه 2 آبان 1395
موبايل
در این مقاله به بررسی گوشی‌های پیکسل در وب‌سایت‌های معتبر فناوری خواهیم پرداخت
همان طور که می‌دانید گوگل از هفته‌ی گذشته عرضه‌ی گوشی‌های هوشمند جدید خود موسوم به پیکسل را آغاز کرده و این گوشی در دو نسخه‌ی پیکسل و پیکسل ایکس‌ال عرضه شده است. مشخصات سخت‌افزاری هر دو نسخه یکسان است و تنها تفاوت‌های آن‌ها، ابعاد و رزولوشن نمایشگر و ظرفیت باتری است. قیمت پایه‌‌ای که گوگل برای پیکسل و پیکسل ایکس‌ال در نظر گرفته، به ترتیب ۶۴۹ و ۷۶۹ دلار است. در این مقاله نگاهی به بررسی گوشی‌های پیکسل در وب‌سایت‌های معتبر حوزه‌ی فناوری خواهیم داشت

ورج
وب‌سایت ورج پیکسل را بهترین گوشی هوشمند مبتنی بر اندروید می‌داند که تا کنون ساخته شده است. گوشی‌های گوگل از طراحی ساده‌ای بهره می‌برند و همانند اکثر گوشی‌های پرچمدار کنونی، در ساخت این دستگاه‌ها نیز از ترکیب شیشه و فلز استفاده شده است. اگرچه ضخامت گوشی کمی زیاد است، با این حال در دست گرفتن آن، حس خوبی به کاربر القا می‌کند. ورج ظاهر گوشی را تا حدودی شبیه به آیفون می‌داند.
نمایشگر OLED گوشی رنگ‌ها را با دقت بسیار بالایی نمایش می‌دهد. براساس بررسی ورج، پیکسل از تمام‌ گوشی‌های اندرویدی سریع‌تر است و عملکرد روان‌تری نیز دارد. این وب‌سایت یکسان بودن سخت‌افزار هر دو نسخه‌ی پیکسل و پیکسل ایکس‌ال را یک نسخه‌ی مثبت می‌داند. به دلیل آنکه هر دو بخش نرم‌افزار و سخت‌افزار توسط گوگل توسعه داده شده است، بنابراین گوشی از لحاظ موارد مختلفی مانند طول عمر باتری بهینه شده است. شارژدهی باتری این گوشی دو ساعت بیشتر از هر گوشی آیفون یا نکسوس دیگری است.
از نظر ورج مهم‌ترین قابلیت نرم‌افزاری پیکسل، Google Assistant است. این دستیار عملکردی مشابه سیری دارد و از آن می‌توان در مواردی مانند ارسال پیام، جستجو، تعیین قرار ملاقات و اطلاع از وضع هوا استفاده کرد، Google Assistant حتی قادر به پاسخگویی به سوالاتی در ارتباط با محتوای نمایش داده شده بر روی نمایشگر نیز است. با این همه دستیار گوگل نیز همانند سایر دستیارهای صوتی بی‌نقص نیست و گاهی اوقات در درک سوالات دچار مشکل می‌شود.
همانند سایر بخش‌های پیکسل، نرم‌افزار دوربین این گوشی نیز سریع است. تصاویری که دوربین پیکسل ثبت می‌کند، کیفیت بسیار بالایی دارند، البته این گوشی به اندازه‌ی آیفون 7، رنگ‌‌ها را نزدیک به واقعیت ثبت نمی‌کند، اما به طور کلی می‌توان پیکسل را از لحاظ دوربین با گلکسی اس 7 و آیفون 7 هم‌رده دانست.
در نهایت از نظر ورج، پیکسل بهترین گوشی هوشمند مبتنی بر اندرویدی است که تاکنون روانه‌ی بازار شده است و تنها دستگاهی است که می‌تواند با آیفون 7 برابری کند.

انگجت


انگجت معتقد است که اگرچه کیفیت ساخت و دقت طراحی گوشی‌های پیکسل بسیار بالا است، اما ظاهر آنها جذابیت چندانی ندارد و نمی‌توان ویژگی شاخصی را در آن یافت. گذشته از ظاهر نه چندان جذاب گوشی‌های جدید گوگل، عملکرد آنها فوق‌العاده سریع و روان است، براساس گزارش انگجت، علیرغم آنکه اجرای بازی‌های گرافیکی و سنگین و تحت فشار قرار دادن گوشی باعث می‌شود دمای آن کمی بالا رود، اما سرعت و پاسخگویی بالای آن باعث می‌شود که استفاده از این گوشی، به تجربه‌ای لذت‌بخش بدل شود.
انگجت بخشی از این تجربه‌ی لذت‌بخش را در گروی نرم‌افزار خوبی می‌داند که گوگل برای گوشیهای خود توسعه داده است. از جمله‌ی قابلیت‌هایی که این گوشی ارائه می‌دهد، می‌توان به مواردی همچون فضای ابری نامحدود برای ذخیره‌ی نسخه‌ی اصلی تصاویر و ویدئوهای ثبت شده و دستیار صوتی جدید گوگل موسوم به Google Assistant‌ اشاره کرد. این دستیار انعطاف بسیار بالایی داشته و سیستم تشخیص صدای آن نیز دقیق است، به گونه‌ای که تقریبا به تمام سوالات کاربر پاسخ مناسبی را ارائه می‌دهد.
انگجت دوربین پیکسل را تحسین می‌کند. براساس بررسی‌ این وب‌سایت، دوربین گوشی تصاویر را به جزئیات بسیار بالایی ثبت می‌کند، قابلیت HDR+ بسیار سریع بوده و عملکرد آن در هر دو حالت روشنایی مناسب و محیط‌های کم‌نور، خوب است. البته این دوربین بی‌نقص نیست و گاهی اوقات در فوکوس کردن دچار مشکل می‌شود، با این وجود می‌توان آن را جزو بهترین دوربین‌هایی نامید که تاکنون در یک گوشی هوشمند به کار رفته است.
به طور کلی از نظر انگجت اگرچه پیکسل بی‌نقص نیست، اما به طور قطع می‌توان آن را بهترین گوشی مبتنی بر اندروید نامید.

سی‌نت
سی‌نت در بررسی خود، پیکسل را گوشی هوشمندی با کیفیت ساخت بالا و ظاهری مشابه آیفون می‌نامد و معتقد است اگرچه استفاده از ترکیب شیشه و فلز در پشت گوشی، در ابتدا کمی عجیب به نظر می‌رسد، اما به تدریج و با گذر زمان به یکی از جنبه‌های جذابیت آن بدل می‌شود. به کارگیری پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۲۱ سبب آن شده است که عملکرد گوشی سریع و روان باشد. گذشته از این، شارژ باتری گوشی نیز در استفاده‌ی نسبتا سنگین سی‌نت از آن، یک روز کاری دوام آورده است.
دوربین پیکسل بسیار عالی است و به طور کلی تصاویر زنده، واضح و شارپی را ثبت می‌کند. اگرچه در محیط‌های کم‌نور تصاویر چندان شارپ نیستند، اما دوربین با جذب نور زیاد از محیط، وضوح تصاویر را بالا می‌برد. دوربین گوشی مجهز به EIS است که به موجب آن از ترکیب ژیروسکوپ و تکنیک‌های نرم‌افزاری به عنوان لرزش‌گیر استفاده می‌شود، این قابلیت عملکرد خوبی دارد و استفاده از آن در حالت ثبت ویدیو حین حرکت، سودمند است، اما باعث می‌شود که کیفیت تصاویر تا حدودی غیرواقعی باشد.
پیکسل یکپارچگی عمیقی با سرویس‌های جستجوی گوگل دارد، Google Assistant با کمک گرفتن از این سرویس‌ها قادر به پاسخگویی به انواع مختلف سوالات است، نکته‌ی جالب توجه آن است که دستیار صوتی گوگل می تواند سوال کنونی شما را به سوال قبلی ارتباط دهد، بنابراین امکان تعامل طولانی‌تر با آن وجود دارد. البته همانند تمام دستیارهای صوتی، Google Assistant نیز خالی از عیب نبوده و گاهی اوقات سوالات شما را به درستی تشخیص نخواهد داد.
اگرچه پیکسل آغازگر عصر جدیدی برای گوشی‌های گوگل است، با این وجود دستگاه بی‌نقصی نیست و مواردی مانند مقاومت کم در برابر آب، میزان روشنایی پایین نمایشگر و قیمت بالا سبب آن می‌شود که گلکسی اس 7 را کماکان به عنوان پرچمدار دنیای اندروید به حساب آوریم. اما چنانچه شما نیز جزو کسانی هستید که با به وجود آمدن مشکلات اخیر برای سامسونگ، نسبت به گوشی‌های این شرکت دچار تردید هستید، در این صورت پیکسل گزینه‌ی مناسبی برای شما خواهد بود.

مَشبل


اگرچه مشبل به زیبایی ظاهر پیکسل اذعان دارد، اما طراحی آن را به جذابیت محصولاتی مانند گلکسی نوت 7 و آیفون 7 نمی‌داند، چرا که این گوشی شاخصه‌ی شگفت‌آوری مانند آیفون 7 جت‌بلک یا لبه‌های خمیده‌ی نمایشگر گلکسی اس 7 اج (و گلکسی نوت 7) ندارد. البته براساس گزارش این وب‌سایت ابعاد هر دو نسخه‌ی پیکسل به گونه‌ای است که به راحتی در دست جای می‌گیرند.
عملکرد گوشی‌های پیکسل همان طور که انتظار می‌رت سریع و روان است و هیچ‌گونه لگ یا تاخیری حین اجرای اپ‌ها و مالتی تسکینگ، مشاهده نشد. در هنگام بازی‌های گرافیکی و سنگین به هیچ‌وجه مشکلی پیش نیامد. مشبل معتقد است، علیرغم آنکه گوگل فضای ابری نامحدودی را برای کاربران پیکسل جهت ذخیره‌ی تصاویر و ویدئوهای ثبت شده، فراهم کرده است، با این حال خرید نسخه‌ی ۳۲ گیگابایتی منطقی نیست، چرا که حجم اپ‌های نصب شده نیز به مرور افزایش می‌یابد.
از موارد مایوس کننده‌ی دیگر پیکسل از دید مشبل که در حقیقت نسبت به نکسوس 6 پی یک حرکت رو به عقب محوسب می‌شود، اسپیکر مونوی به کار رفته در این گوشی‌ها است، البته حجم صدای پیکسل قابل قبول است، اما نمی‌توان آن را با آیفون 7 مقایسه کرد.
عملکرد Google Assistant بسیار سریع است و به ندرت در درک سوالات پرسیده شده، دچار خطا می‌شود، البته در این حالت نیز حتی در صورت پرسیدن سوال با لکنت، خطای خود را اصلاح می‌کند. دستیار دیجیتالی گوگل، فرامین صوتی عمومی مانند وضع هوا، موقعیت‌یابی و در حالت کلی مکالمات انگلیسی را به خوبی درک می‌کند.
دوربین ۱۲.۳ مگاپیکسلی پیکسل، تصاویر زنده، شفاف و فوق‌العاده باکیفیتی را ثبت می‌کند و سطح جزئیات نیز در آنها بسیار بالا است، حتی در محیط‌های کم‌نور نیز کیفیت تصاویر بسیار رضایت‌بخش است و نمی‌توان ایراد چندانی از آن‌ها گرفت. تنها نقطه‌ی ضعف دوربین اصلی گوشی را می‌توان دقت رنگ‌‌ دانست. تصاویر ثبت شده با این گوشی بیش از حد اشباع می‌شوند و رنگ‌ها به گرمی تمایل دارند، البته برخی افراد به چنین رنگ‌هایی علاقه دارند. دوربین سلفی گوشی نیز تصاویر بهتری را نسبت به آیفون 7 ثبت می‌کند. از نظر مشبل لرزش‌گیر الکترونیکی تصویر (EIS) به کار رفته در گوشی‌های پیکسل، حتی از لرزش‌گیر اپتیکال آیفون 7 نیز عملکرد بهتری دارد.
مشبل معتقد است که پیکسل به جز Google Assistant، قابلیت مهم دیگری برای رقابت با گوشی‌های پرچمدار و ارزان‌قیمتی همچون وان‌پلاس 3 ندارد، طراحی آن تاثیرگذار نیست و قیمت بالایی دارد. چنانچه گوگل واقعا قصد رقابت با اپل را دارد، باید سال آینده با تلاش مضاعفی وارد میدان شود.

وایرد
وایرد پا را فراتر گذاشته و پیکسل را بهترین گوشی هوشمند موجود در بازار می‌خواند. براساس بررسی این وب‌سایت، Google Assistant در حال حاضر بهترین  دستیار صوتی به شمار می‌رود، سیستم تشخیص صدای آن بی‌نقص است و در اکثر اوقات، پاسخ مناسبی را به سوالات شما می‌دهد.
وایرد دوربین به کار رفته در پیکسل را نیز بهترین می‌خواند و معتقد است که در اکثر اوقات تصاویری که ثبت می‌کند از لحاظ دقت رنگ‌ها، داینامیک رنج و شارپ بودن، یا با برترین‌ گوشی‌ها برابری می‌کند یا از آن‌ها پیشی می‌گیرد.
این وب‌سایت نیز همانند سایر وب‌سایت‌ها، پیکسل را مشابه آیفون می‌داند و کیفیت ساخت این گوشی و حسی را که حین در دست گرفتن آن، به کاربر دست می‌دهد، رضایت‌بخش و مقبول می‌داند. وایرد به کارگیری پنل شیشه‌ای را در پشت گوشی، بی مورد می‌خواند و معتقد است که یکی از بزرگترین معایب طراحی گوشی، مقاومت پایین آن در برابر آب است.
عملکرد پیکسل به لطف سخت‌افزار قدرتمند آن، مطابق انتظار، سریع و روان است و باتری به کار رفته در این گوشی نیز یک روز کاری با استفاده‌ی نسبتا سنگین را دوام می‌آورد. از نظر وایرد، اندروید بر روی پیکسل به بلوغ رسیده است و اکنون می‌توان راحتی و سادگی کار با آن را با iOS برابر دانست.

مهرداد عیسی لو


نظرات کاربران در مورد بررسی گوشی پیکسل گوگل از دید وب سایت های معتبر فناوری


* الزامی
* الزامی