اکسپریا زد 4 تبلت معرفی شد

دوشنبه 11 اسفند 1393
تبلت
نمایشگر ۱۰ اینچ 2K، ضخامت ۶.۱ میلی‌متر، پردازنده‌ی Snapdragon 810
 تبلت ۱۰.۱ اینچی اکسپریا زد ۴ امروز در کنگره‌ی جهانی موبایل رونمایی شد. این دستگاه در واقع جایگزینی برای اکسپریا زد ۲ تبلت به شمار می‌رود. صفحه نمایش ۱۰.۱ اینچی آن از رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ پیکسل پشتیبانی می‌کند تا تراکم ۳۰۰ پیکسل در اینچ را ارائه کند. سونی از تکنولوژی‌های اختصاصی Triluminos و X-Reality در این تبلت بهره برده است.
2014 سال عجیبی برای سونی بود. هیچ کمپانی دیگری را سراغ دارید که طی یک سال 5 دستگاه پرچمدار معرفی کند؟ اکسپریا زد 2، اکسپریا زد 3، زد 3 کامپکت، زد 2 تبلت و زد 3 تبلت کامپکت همگی از محصولات رده بالای سونی طی این سال بودند. این همه «زد» در نهایت اقبال چندانی برای سونی در پی نداشت و سرانجام این سازنده‌ی ژاپنی تلاش‌های خود را کم کرد. حال در کنگره جهانی موبایل بارسلون، سونی معرفی اکسپریا زد 4 را رها کرده و تصمیم گرفته فعلا یک تبلت با اندازه‌ی بزرگ معرفی کند.

 Xperia Z4 Tablet اولین رقیب آیپد ایر از سوی سونی در یک سال گذشته به شمار می‌رود و اگرچه در ظاهر شباهت زیادی به اکسپریا زد 2 تبلت دارد، اما تغییرات صورت گرفته بسیار اساسی هستند. تقریبا همه چیز در اکسپریا زد 4 نسبت به تبلت نسل قبل بهبود یافته، همه‌چیز قوی‌تر، بهتر و روشن‌تر شده است. اجازه دهید ابتدا مشخصات فنی و سخت‌افزاری را مورد رسیدگی قرار دهیم.
اکسپریا زد 4 تبلت، از پردازنده‌ی اسنپدراگون 810 با 8 هسته‌ی پردازشی، در کنار 3 گیگابایت حافظه‌ی رم بهره می برد. این تبلت به نمایشگر 10.1 اینچی با رزولوشن 2K مجهز شده که تراکم پیکسلی بالایی را در اختیار کاربر قرار خواهد داد. باتری 6000 میلی‌آمپر ساعتی وظیفه‌ی تغذیه‌ی این غول سونی را به عهده خواهد داشت که سونی وعده‌ی 17 ساعت پخش ویدیو را داده و دوربین‌های 8.1 و 5.1 مگاپیکسلی نیز به ترتیب قسمت عقب و جلوی دستگاه را مزین کرده‌اند. وزن اکسپریا زد 4 در مقایسه با نسل قبلی این تبلت 50 گرم کاهش یافته و به 389 گرم رسیده است.
 اکسپریا زد 4 تبلت به شکلی نازک شده تا با ضخامت 6.1 میلی‌متر به جنگ آیپد ایر اپل برود. همچنین وزن این تبلت 3869 گرم (393 گرم برای نسخه‌ی LTE) است که موجب می‌شود آن را یکی از نازک‌ترین تبلت‌های پرچمدار بدانیم. سونی همچنین یکی از مشکلات طراحی موجود در سری اکسپریا را نیز در این تبلت برطرف کرده است: درپوش موجود روی پورت شارژ. این درپوش برای خصوصیت مقاومت در برابر آب و گرد و غبار در دستگاه‌های اکسپریا ضروری بود و اگرچه هیچ‌گاه بیش از حد آزاردهنده نبود اما این بار سونی ادعا می‌کند بدون نیاز به این درپوش موفق شده درجه‌ی مقاومت در برابر مایعات و گرد و غبار را حفظ کند. تغییر اساسی دیگر روی داده در این دستگاه، استفاده از اندروید 5 آبنبات چوبی است.

علاوه بر این، سونی یک داک کیبورد را نیز در کنار اکسپریا زد 4 تبلت به فروش می‌رساند که این تبلت را به نوعی شبیه به یک لپ‌تاپ کوچک خواهد کرد. اتصال این داک از طریق بلوتوث صورت می‌گیرد و پیکربندی آن نیز به اندازه‌ی کافی ساده خواهد بود اما به نظر می‌رسد سونی از این فرصت برای افزودن عملکردهای ویژه یا گنجاندن یک باتری اضافی استفاده نکرده است. ناوبری در اندروید با استفاده از کیبورد چندان دلچسب نیست اما سونی حداقل یک لانچر کوچک ایجاد کرده و تعدادی میانبر به ردیف بالایی کیبورد اضافه کرده است. علاوه بر این، مجموعه آفیس مایکروسافت برای اندروید نیز بصورت پیش‌فرض روی اکسپریا زد 4 تبلت نصب شده که دلیلی برای وجود به این کیبورد خواهد بخشید.در هر صورت این صفحه‌کلید بعنوان یک افزودنی کاربردی به شمار خواهد رفت اما نگرانی خاصی برای مایکروسافت، لنوو و دیگر سازندگان دستگاه‌های تبدیل شدنی ایجاد نخواهد کرد.
اکسپریا زد 4 تبلت همچنان قیمت‌گذاری نشده اما تصور می‌کنیم نقطه شروع برچسب قیمت این دستگاه از 499 دلار برای مدل 32 گیگابایتی وای‌فای آغاز شود. این قیمت جای نسل قبل را پر خواهد کرد و رقابت مناسبی نیز با تبلت اپل ایجاد خواهد نمود.


ژاپنی‌ها این بار هم از Snapdragon 810، قوی‌ترین پردازنده‌ی حال حاضر کوالکام در تبلت خود بهره برده‌اند. این پردازنده‌ی ۶۴ بیتی دارای ۴ هسته‌ی مبتنی بر معماری Corte-A57 است که روی فرکانس ۲ گیگاهرتز کار می‌کند و در آن نیز ۴ هسته‌ی ۱.۵ گیگاهرتزی مبتنی بر Cortex-A53 بر پایه‌ی فناوری big.LITTLE کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. این SoC همچنین از سه گیگابایت حافظه‌ی رم بهره می‌برد و دارای مودم داخلی LTE و پردازنده‌ی گرافیکی Adreno 430 است.
اکسپریا زد ۴ همچون نسل‌های قبلی ضد آب است و استاندارد IP68 را در این زمینه کسب کرده است. از این تبلت می‌توان تا ۳۰ دقیقه در عمق ۱.۵ متری استفاده کرد. همه‌ی این‌ها در بدنه‌‌ای با ضخامت ۶.۱ میلی‌متر جا شده است. تبلت جدید سونی در دو رنگ سفید و مشکلی روانه‌ی بازار خواهد شد.
همانطور که گفتیم اکسپریا زد ۴ تبلت از اندروید ۵ آبنبات چوبی بهره می‌برد و سونی نیز لانچر اختصاصی خود را بر روی آن نصب کرده است. تبلت جدید سونی از نظر کیفیت صدا نیز بسیار خوب عمل کرده است و از خروجی Hi-Res پشتیبانی می‌کند.
اکسپریا زد ۴ تبلت در دو نسخه‌ی LTE و Wifi روانه‌ی بازار مصرف کننده می‌شود.
داکِ صفحه کلید اکسپریا زد 4 تبلت، خروجی پروژکتور و پرینتر را نیز در اختیار کاربر قرار می‌دهد و در کنار کلید‌های فیزیکی از تاچ‌پد نیز بهره می‌برد





نظرات کاربران در مورد اکسپریا زد 4 تبلت معرفی شد


* الزامی
* الزامی