معرفی BMW i3 2014

دوشنبه 6 آبان 1392
خودرو
در این مقاله شما را با خودروی الکتریکی جدید BMW و طراحی جذاب و ویژگی‌های فنی منحصربه فردش بیشتر آشنا خواهیم کرد.
سال‌هاست که طرفداران متعصب BMW از انحراف این کمپانی از ارزش‌های اصیل خود که هویت آن را می‌سازند، ناراحت هستند و تمرکز اخیر BMW برای ساخت خودروهای الکتریکی و هیبریدی که با پیشوند i عرضه می‌شوند این نگرانی‌ها را دو چندان کرده‌ است. BMW فقط یک اسباب‌بازی الکتریکی نیست و توسعه نرم‌افزارهای تلفن هوشمند و حتی ساختن ایستگاه‌ شارژ DC بین مونیخ و برلین (همانند شبکه سوپرشارژ تسلا) BMW را به شدت به سمت یک آینده‌ی کاملا الکتریکی سوق داده است. شاید مهم‌ترین نکته این خودرو این باشد که i3 چندان از اصیل‌ترین ارزشهای هویتی BMW فاصله نگرفته، بلکه فقط آن اصول را به حوزه دیگری انتقال داده است.
این ماشین بسیار متفاوت از سایر خودروهای BMW است و از این رو می‌توان نگرانی‌های طرفداران این کمپانی را درک کرد. BMW متد ساخت i3 را «لایف درایو» نامیده است که حقیقتا یک روش انقلابی است. این خودرو اولین محصول کاربردی ساخته شده از روی یک مدل مفهومی است که بیش از یک دهه پروسه ساخت آن به طول انجامیده و به آن پلتفرم اسکیت بورد می‌گویند، که در آن شاسی ماشین یک بخش و محفظه‌ی مسافر بخش دیگر آن را تشکیل می‌دهد.

بدنه، طراحی و منبع انرژی
BMW به اسکیت‌بوردش «واحد رانندگی» می‌گوید و آن را با پوشش کامل آلومینیوم می‌سازد. بدنه دور باتری لیتیوم-یون ۲۰۴ کیلوگرمی، بازوهای کنترل جلو و حتی پیچ‌هایی که شاسی را به بدنه وصل می‌کنند آلومینیومی هستند. تنها بست‌های تعلیق عقب استیل هستند. در قسمت بالا واحد رانندگی روی «واحد زندگی» (Life Module) می‌نشیند که از ابتدا با فیبر کربن ساخته شده‌ است. بدنه و پنل سقف نیز از فیبر کربن ساخته شده‌اند. با بکارگیری مواد سبک‌ وزن دیگر مانند بست‌های اتصال منیزیومی و پلاستیک تقویت شده داخلی وزن کل خودرو ۱۳۱۵ کیلوگرم می‌باشد. این یعنی ۲۰۴ کیلوگرم سبک‌تر از نیسان لیف و تقریبا هم‌وزن با شورلت اسپارک که یک خودروی رایج معمولی و کمی کوچکتر از i3 است.
موتور الکتریکی در عقب واحد رانندگی و در سمت مخالف راننده قرار می‌گیرد. باتری لیتیوم-یون که روی زمین و مقابل موتور جایگذاری می‌شود، 204 کیلوگرم وزن داشته و ۲۲ کیلووات ساعت معادل ۳۸ درصد بیش از شورلت مدل ولت، انرژی نگه می‌دارد. این مقدار انرژی برای پیمودن ۱۲۹ تا ۱۶۱ کیلومتر کافی است. پک باتری، با برق ۲۲۰ ولت خانگی حدودا سه ساعت برای شارژ کامل زمان نیاز دارد. اما در صورتی که از منبع آمپر بالای دی‌سی ۴۴۰ ولت شارژ سریع استفاده کنید، باتری خالی، طی ۲۰ دقیقه به‌ ۸۰ درصد و طی ۳۰ دقیقه‌ کاملا شارژ می‌شود. موتور خودرو حداکثر 170 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

برای بیشتر کردن محدوده حرکت، به طور اختیاری یک موتور احتراق داخلی نصب می‌شود ولی چون قرار نیست نیروی محرکه چرخ‌ها باشد خروجی ۳۴ اسب بخاری آن تاثیری بر نیروی کلی ماشین نخواهد داشت، بلکه این موتور به راحتی شارژ باتری را حفظ می‌کند. این موتور ۶۵۰ سی‌سی از اسکوتر پورتفولیو BMW گرفته شده و مقابل موتور الکتریکی در عقب ماشین قرار می‌گیرد. مخزن 9 لیتری این موتور بین محور جلو و فایروال قرار دارد که این بدین معنی است که برای سوخت گیری باید کاپوت خودرو را باز کرد. خود موتور و مخزن سوختش حدودا ۱۴۰ کیلوگرم به وزن i3 اضافه می‌کنند.

یک خودروی الکتریک عالی
تعادل وزنی این خودرو به خوبی در عملکرد جاده‌‌ای i3 مشهود است. هیچ بازخورد محسوسی از سیستم فرمان الکتریکی وجود ندارد، ولی با این حال بسیار دقیق و سریع است. این ماشین به طرز شگفت‌آوری متوازن است. دکمه‌ای برای خاموش کردن کنترل ثبات وجود ندارد، ولی استحکام واحد رانندگی که از جنس آلومینیوم است، حس وجود یک ساختار قابل اطمینان، به همراه کنترل قابل تحسین و رانندگی مطمئن را القا می کند.
بخاطر وزن کم، موتور قوی به نظر می‌رسد و بدون دردسر ماشین را در فضاهای باز و در ترافیک به حرکت در می‌آورد. ۰ تا ۱۰۰ کمتر از هفت ثانیه قابل توجه است. حتی با سرعت نهایی محدود به ۱۵۰ کیلومتر در ساعت (که در این سرعت موتور خودرو با ۱۱۴۰۰ rpm در حال چرخیدن است) i3 یکی از بحران‌های موجود برای خودروهای EV را حل نموده است. EVهای سریع موجب می‌شوند که راننده به طور مداوم منبع محدود الکتریکی را خالی کند. تکنولوژی احیاء i3 باعث می‌شود تا وقتی راننده پایش را از روی گاز برمی‌دارد باتری‌ها شارژ شوند (حداکثر استفاده از رفت و برگشت یک پدال). البته اگر این شارژ را صرف ایستادن پشت چراغ قرمز بکنید، تنها یک درصد را باز‌می‌گرداند. هر چقدر که مسائل جاده‌ای i3 مرسوم و مطابق اصول هستند، شکل ظاهری آن کاملا آوانگارد و متفاوت است. درهای پشت دارای لولا و دریچه عقب (که چراغ پشت و ساختار دریچه پشت در شیشه نشکن آن قرار گرفته‌اند)، سرشار از ایده‌های جدید هستند. اجزای دیگر هم به همین اندازه هولناک و ساختارشکنانه هستند. روی داشبورد و پنل درها با فیبر گیاه کنف تقویت شده‌اند. فیبرهای گیاهی به اجزای داخلی زبری خاصی می‌دهند و با وجود بافتشان جلوه‌ی جذابی دارند. در مورد روکش پارچه ای نیز همین موضوع صادق است. وقتی بیش از ۴۰ هزار دلار هزینه می کنید، احتمالا انتظار چیزی فراتر از پارچه دارید، ولی طراحی داخلی شیفته کننده‌ی i3 ارزان به نظر نمی‌رسد.

دنده‌ی i3 به صورت ستونی است ولی به سادگی بقیه دنده‌های ستونی نیست. انتهای پایه که با کلاهک پوشانده شده، می‌چرخد. برای حرکت به جلو باید آن را به جلو چرخاند و برای دنده عقب به عقب چرخاند. دکمه‌ی روی بخش ثابت پایه حالت پارک را فعال می‌کند. غیر از دنده‌ی i3 که کمی گیج کننده است، به سختی می‌توان از آن ایراد گرفت. با قیمت پایه ۴۲،۲۷۵ دلار (۴۶،۱۲۵ دلار به همراه موتور جانبی) i3 به شما تجربه‌ی رانندگی خوشایند و منحصر‌بفردی می‌دهد. i3 هوشمند و توانا، تنها در زمینه طراحی جسورانه‌‌ای که دارد، از ارزش‌های اصیل BMW منحرف می‌شود و این یک دنیای جدید برای آن نیست، بلکه همان دنیای قدیمی BMW است که با انگیزه‌ی متفاوتی جلو می‌رود.


سپهر یاسمنی

نظرات کاربران در مورد معرفی BMW i3 2014


* الزامی
* الزامی