راهنمای خرید تابستانه تلفن هوشمند، نسخه ۲۰۱۳

چهارشنبه 9 مرداد 1392
موبايل
اکنون که تابستان به اوج گرمای خود رسیده، این گونه می نمایاند که دنیای موبایل درون یکی دیگر از دوره های گذار سالیانه خود گرفتار شده٬ و به استثناء موبایل-دوربین تازه وارد ۴۱ مگاپیکسلی نوکیا، تقریبا همه چیز کمی قدیمی به نظر می رسد٬ زیرا تغییر چندانی طی فصل اخیر نداشته ایم. 

از سویی هم بازار تشنه و چشم به راه اسمارت فون های رده بالایی چون آیفون بعدی، موتو ایکس موتورولا و گلکسی نوت سوم است. البته شایعات درباره بلکبری ۵ اینچی هم شنیده می شود.

علاوه بر این، دو تا از برترین اسمارت فون های دنیا (اچ تی سی وان - گلکسی اس ۴ ) به تازگی با اندروید خالص از سوی گوگل عرضه شده اند که اینگونه آپدیت های منظم و سریع سیستم عامل را دریافت خواهند کرد هر چند هنوز از عرضه آنها در خارج از امریکا٬‌ خبری نیست.

اما به جای همه این حرف ها و شایعات روزانه، بگذارید ببینیم فعلا در بازار چه چیزهایی می توانیم بیابیم و انتخاب های برتر کدام هستند.


اندروید


HTC One

کاملا ساده، اچ تی سی وان یکی از بهترین و زیباترین اسمارت فون های فعلی بازار است. این تلفن هوشمند نه تنها طراحی قابل ستایش را با کارایی سطح بالا در هم آمیخته، بلکه بهترین کیفیت نمایشگر را با یک دوربین همه کاره همراه کرده که حتی در نور کم هم عملکرد خوبی به نمایش می گذارد.


علاوه بر سخت افزار، وان مجهز به قابلیتی منحصر به فرد با مرکزیت شبکه های اجتماعی در صفحه Home است که اچ تی سی آن را BlinkFeed نامیده است. از دیگر نوآوری های نرم افزاری این اسمارت فون می توان به Zoe camera اشاره کرد که تصاویر شما را به حرکت در آورده و آنها را به کلیپ ۳۰ ثانیه ای کوتاهی تبدیل می کند.


اگر هم به دنبال خلوص کامل باشید، نسخه گوگلی اچ تی سی وان در دسترس است. حداقل امکانی که اینجا خواهید داشت یک اندروید ۴.۲.۲ خالص است. 


نتیجه گیری: وان با نمایشگر عالی، دوربین کارآمد و طراحی بی نقص خود، سطح توقع بازار موبایل را به رتبه ای بالاتر ارتقاء داد. و اکنون به استانداردی برای قضاوت در خصوص دیگر تلفن های هوشمند تبدیل شده که همچنان سعی می کنند آن را شکست دهند.


مشخصات فنی: نمایشگر ۴.۷ اینچی S-LCD 3 با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل (1080p)، پردازنده ۱.۷ گیگاهرتزی چهار هسته ای اسنپدراگون ۶۰۰، دوربین عقب ۴ اولترا پیکسلی، دوربین جلو ۱.۲ مگاپیکسلی، حافظه داخلی ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی، اندروید ۴.۱ (قابل ارتقا به ۴.۲.۲)، عدم پشتیبانی از کارت حافظه جانبی.


قیمت: ۳۲ گیگابایتی ۲،۰۷۹،۰۰۰ تومان


Samsung Galaxy Note II

به گمانم سخت باشد که بتوان اسمارت فونی با نمایشگر بزرگتر از گلکسی نوت ۲ را تصور کرد که بدون فدا کردن راحتی استفاده و جا شدن در هر جیبی، بتواند وارد عرصه شود. و از دیگر سو این موبایل برای کسانی که به دنبال یک نمایشگر فوق بزرگ می گردند، انتخابی ایده آل است. 


گلکسی نوت دوم از نمایشگر ۵.۵ اینچی بهره می برد که برای وبگردی و استفاده از محتوای چند رسانه ای، گزینه ای کاملا مناسب است و به لطف S Pen، این اسمارت فون گزینه ای قابل قبول برای جایگزینی دفتریادداشت های فیزیکی است. 


حال اینها را با یکی از بهترین دوربین های بازار و البته باتری فوق قدرتمند ۳۱۰۰ میلی آمپری جمع ببندید تا بدانید چرا این تلفن هوشمند علی رغم ظاهر گنده و قیمت بالا، در بازار محبوبیت فراوانی پیدا کرده است. البته به نظر می رسد کم کم خودتان را باید برای استقبال از جانشین این فبلت آماده کنید. و طبق قرار مرسوم، احتمالا سامسونگ گلکسی اس سوم را شهریورماه رونمایی خواهد کرد.


نتیجه گیری: اگر به دنبال نمایشگری فوق بزرگ و البته یک قلم دیجیتال کاملا کارآمد هستید، گلکسی نوت دوم بدون هیچ رقیبی، یک انتخاب عالی است.


مشخصات فنی: نمایشگر ۵.۵ اینچ Super AMOLED با رزولوشن ۱۲۸۰ در ۷۲۰ پیکسل (720P)، پردازنده ۱.۶ گیگاهرتزی و چهار هسته ای اگزینوس ۴۱۲، دوربین عقب ۸ مگاپیکسلی، دوربین جلو ۱.۹ مگاپیکسلی، حافظه داخلی ۱۶، ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی، اندروید ۴.۱، پشتیبانی از کارت حافظه جانبی.


قیمت: ۱۶ گیگابایتی ۱،۷۹۹،۰۰۰ تومان


Samsung Galaxy S 4

در کنار اچ تی سی وان، گلکسی اس چهارم هم یکی دیگر از اسمارت فون های برتر بازار موبایل این روزها است. مطمئنا این تلفن نمی تواند با زیبایی و ظاهر کم نقص وان سر به سر بگذارد. اما گلکسی اس ۴ هنوز هم یکی از قدر قدرت های بازار است که عمر باتری خارق العاده، حافظه داخلی گسترده و قابل افزایش، و امکانات نرم افزاری منحصر به فردی را به ارمغان می آورد.


این اسمارت فون از دوربینی ۱۳ مگاپیکسلی استفاده می کند که جزئیات بسیار زیادی را در هر عکس ثبت می کند. اما فقدان لرزشگیر تصویر اپتیکال حس می شود که اکنون دیگر در اسمارت فون هایی چون وان، لومیا ۱۰۲۰ و سری ۹۲۰ بخشی دائمی شده.

برخی خریداران هم ممکن است با دیدن گلکسی اس ۴ اکتیو ضد آب وسوسه شوند. اما باید مراقب عمر باتری پایین، نمایشگر متوسط و دوربین ۸ مگاپیکسلی آن باشند.

و البته گلکسی اس ۴ نسخه گوگل هم یکی از بهترین اسمارت فون های مجهز به اندروید خالص بازار است که تنها از طریق فروشگاه گوگل به فروش می رسد.


نتیجه گیری: گلکسی اس ۴ از نبود یک طراحی عالی و رده بالا رنج می برد، که می توانست تضمینی بر فروش همه گیر آن باشد. اما با پشتیبانی از حافظه جانبی، باتری قابل تعویض و گستردگی بازار عرضه، توانسته خودش را نجات دهد.


مشخصات فنی: نمایشگر ۵ اینچی Super AMOLED با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل (1080P)، پردازنده ۴+۴ هسته ای اگزینوس ۵ اکتا، دوربین عقب ۱۳ مگاپیکسلی، دوربین جلو ۲ مگاپیکسلی، حافظه داخلی ۱۶، ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی، اندروید ۴.۲، و پشتیبانی از کارت حافظه جانبی.


قیمت: ۱۶ گیگابایتی ۲،۱۵۵،۰۰۰ تومان


Nexus 4

اکنون مدت زمانی است که نکسوس ۴ دیگر تنها بازیگر صفحه شطرنج اندروید خالص نیست. اما به دلیل قیمت مناسب، هنوز فاصله فراوانی با دیگر رقبا (وان و GS4) دارد. به خصوص اینکه کارایی خوب و کیفیت ساختی مثال زدنی هم دارد.

 

نکته مهم بعدی هم این است که نکسوس ۴ در صف اول آپدیت های گوگل ایستاده و هر آپدیتی را سریعا را دریافت می کند و در کنار این نباید موضوع ناامید کننده حافظه داخلی کم، کیفیت دوربین و عمر باتری متوسط را از یاد برد. 


نتیجه گیری: از نظر قیمت، نکسوس ۴ یکی از بهترین انتخاب های بازار امروز است و البته یکی از مسیرهای نسبتا ارزان برای ورود به دنیای شگفت انگیز اندروید خالص محسوب می شود.


مشخصات فنی: نمایشگر ۴.۷ اینچی True HD IPS با رزولوشن ۱۲۸۰ در ۷۶۸ پیکسل (WXGA)، پردازنده ۱.۵ گیگاهرتزی و چهار هسته ای اسنپدراگون اس ۴ پرو، دوربین عقب ۸ مگاپیکسلی، دوربین جلو ۱.۳ مگاپیکسلی، حافطه داخلی ۸ و ۱۶ گیگابایت، اندروید ۴.۲، و عدم پشتیبانی از کارت حافظه جانبی.


قیمت: ۱۶ گیگابایتی ۱،۳۱۹،۰۰۰ تومان


HTC One SV

اگر به دنبال یک HTC خوش ساخت اما به نسبت ارزان قیمت هستید، این یکی می تواند گزینه ای عالی باشد. HTC One SV از قطعاتی با کیفیت همچون دوربین ۵ مگاپیکسلی BSI، پردازنده اسنپدراگون اس ۴ و نمایشگر S-LCD 2 بهره می برد.


و همه اینها درون بدنه ای یکپارچه و نسبتا محکم جای گرفته اند که قیمتی هم به نسبت مناسب دارد. البته در این زمینه رقیبی چون نکسوس ۴ دارد. 


نتیجه گیری: یک اسمارت فون خوش ساخت و با سخت افزاری (به نسب قیمت) مناسب.


مشخصات فنی: نمایشگر ۴.۳ اینچی S-LCD 2 با رزولوشن ۸۰۰ در ۴۸۰ پیکسل  (WVGA)، پردازنده ۱.۲ گیگاهرتزی دو هسته ای اسنپدراگون اس ۴ پلاس، دوربین عقب ۵ مگاپیکسلی، دوربین جلو ۱.۶ مگاپیکسلی، حافظه داخلی ۸ گیگابایتی، اندروید ۴.۱


قیمت: ۹۰۹،۰۰۰ تومان


Motorola Droid RAZR M

اگر به دنبال اسمارت فونی می گردید که به راحتی با یک دست قابل استفاده باشد، شاید Droid RAZR M جمع و جور انتخابی مناسب باشد. ریزر ام از سخت افزاری با کارکردی خواستنی و عمر باتری طولانی بهره می برد. دوربین آن هم کاملا مناسب و جذاب است. 


اگرچه دروید ریزر ام محصولی قابل توجه است، اما موتورولا پیش از این جانشین آن را معرفی کرده: Droid Mini که هفتم شهریور به بازار می آید.


نتیجه گیری: فکر می کنید که بیشتر اسمارت فون های اندرویدی بیش از اندازه بزرگ اند؟ یا خیلی گرانقیمت اند؟ بد نیست نگاهی هم به Droid RAZR M داشته باشید.


مشخصات فنی: نمایشگر ۴.۳ اینچی Super AMOLED پیشرفته با رزولوشن ۹۶۰ در ۵۴۰ پیکسلی (qHD)، پردازنده ۱.۵ گیگاهرتزی دو هسته ای اسنپدراگون اس ۴، دوربین عقب ۸ مگاپیکسلی، دوربین جلو ۰.۳ مگاپیکسلی، حافظه داخلی ۸ گیگابایتی، اندروید ۴.۱، پشتیبانی از کارت حافظه جانبی.


قیمت: هنوز وارد بازار ایران نشده


آی او اس

Apple iPhone 5

آیفون 5 از هر نظر یک اسمارت فون عالی رتبه است، مهارت ها و کارکردهایی بی نقص، دوربین فوق العاده و عملکردی چابک و مثال زدنی. وقتی اندازه کوچک آن را هم در معادله وارد کنید، مطمئنا این ابزار اپلی برنده نخست دل کاربرانی است که به دنبال کار کردن یک دستی با تلفن هوشمندشان هستند. 

با بهره گیری از iOS شما به قابلیت های نرم افزاری بسیار جذابی از قبیل سیری، آپدیت های مرتب، دستیابی به مجموعه بزرگی از اپلیکیشن ها و بازی ها دسترسی خواهید داشت. 


البته طبق رسم پیشین، احتمالا اپل در پاییز آینده جانشین این اسمارت فون را معرفی خواهد کرد. و این می تواند دلیل خوبی برای صبری چند ماهه باشد. البته آیفون 5 هم همزمان با آن آپدیت iOS 7 را دریافت خواهد کرد. اینگونه چهره ای تازه را در ابزاری آشنا خواهیم دید.


نتیجه گیری: آیفون ۵ در زمره یکی از بهترین انتخاب های شما در بازار امروز قرار می گیرد و اگر به دنبال یک اسمارت فون جمع و جور عالی باشید، شاید گزینه اول شما باشد. 


مشخصات فنی: نمایشگر ۴ اینچی IPS Retina با رزولوشن ۱۱۳۶ در ۶۴۰ پیکسل، پردازنده ۱.۳ گیگاهرتزی دو هسته ای A6، دوربین عقب ۸ مگاپیکسلی، دوربین جلو ۱.۲ مگاپیکسلی، حافظه داخلی ۱۶، ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی، iOS 6.1، عدم پشتیبانی از حافظه جانبی.


قیمت: ۱۶ گیگابایتی ۲،۱۵۹،۰۰۰ تومان - ۳۲ گیگابایتی ۲،۷۶۹،۰۰۰ تومان - ۶۴ گیگابایتی ۲،۸۲۹،۰۰۰ تومان


ویندوز فون

Nokia Lumia 1020

این تازه وارد نوکیایی بیش از آنکه موبایل باشد، با سنسوری ۴۱ مگاپیکسلی یک پا دوربین حسابی است و البته به همراه لومیا ۹۲۵ زنگ پایانی برای لومیا ۹۲۰ بیچاره محسوب می شود.


لومیا ۱۰۲۰ لقمه ای مناسب برای مشتاقان عکس و عکاسی است. اما نمی توان آن را عضوی اصلی از میزگرد اسمارت فون های مطرح بازار بر شمرد. بخش قابل ملاحظه ای از پشت موبایل، خانه ای برای لنز زایس شش قطعه، سنسور 1/1.5 اینچی و ۱.۱ میکرونی BSI و لرزشگیر تصویر اپتیکال است.


علاوه بر عملکرد درخشان تصویربرداری آن، کارکرد سخت افزاری رضایت بخش، عمر باتری زیاد، بدنه مستحکم و نمایشگر عالی را هم نباید از خاطر برد. البته دوربین بزرگ پشت این موبایل، در مقایسه با دیگر موبایل ها، مقداری از راحتی کاربرد آن کاسته است.


نتیجه گیری: لومیا ۱۰۲۰ بهترین تلفن هوشمند ویندوز فونی است که تا کنون تولید شده است. حتی اگر دوربین گنده اش آن را کمی سنگین و بدهیکل جلوه دهد.


مشخصات فنی: نمایشگر ۴.۵ اینچی PureMotion HD+ AMOLED با رزولوشن ۱۲۸۰ در ۷۶۸ پیکسل (WXGA)، پردازنده ۱.۵ گیگاهرتزی و دو هسته ای اسنپدراگون اس ۴، دوربین عقب ۴۱ مگاپیکسلی، دوربین جلو ۱.۲ مگاپیکسلی، حافظه داخلی ۳۲ گیگابایتی، ویندوز فون 8، عدم پشتیبانی از حافظه جانبی.


قیمت: هنوز وارد بازار ایران نشده


NOKIA LUMIA 925

باید آن را تصحیح زودهنگام لومیا ۹۲۰ دانست که بهبودهای چشمگیری را در زمینه کاهش وزن و ابعاد نشان می دهد. همچنین دوربین٬ نمایشگر AMOLED و باتری نسبت به لومیا ۹۲۰ بهتر شده. با تثبیت نوری عکس های گرفته شده٬ می توانید لذت عکاسی در شب و فیلمبرداری را بهتر حس کنید.


نتیجه گیری: اگر بین خرید لومیا ۹۲۰ و لومیا ۹۲۵ شک دارید٬ آن را کنار بگذارید. دومی قطعا تلفن بهتری است و بعد از لومیا ۱۰۲۰ در بین خانواده لومیا نظیر ندارد.


مشخصات فنی: نمایشگر ۴.۵ اینچی پیور موشن اچ دی پلاس با کیفیت ۱۲۸۰ در ۷۶۸ پیکسل٬ پردازنده دو هسته ای اسنپدراگون ٬S4 دوربین ۸.۷ مگاپیکسلی در عقب و ۱.۲ مگاپیکسلی در جلو٬ ۱۶ یا ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی غیر قابل افزایش٬ به همراه سیستم عامل ویندوز فون ۸.


قیمت: هنوز وارد بازار ایران نشده


Nokia Lumia 620

اگر فکر می کنید که اسمارت فون های رده پایین بازار نمی توانند چندان جذاب باشند، پس بهتر است قبل از صدور حکم نهایی، این تازه وارد نوکیا را هم ببینید. بر خلاف اندرویدی های ارزان قیمت که با نمایشگرهای کیفیت پایین عرضه می شوند، لومیا ۶۲۰ از رزولوشن WVGA بهره می برد که وقتی در قامت ۳.۸ اینچی به آن نگاه کنید، واقعا عالی است. 


در هر گوشه این اسمارت فون احساسی همچون پرچمدار نوکیا، لومیا ۹۲۰ متبلور است. این را با باتری قدرتمند و دوربین توانایی که سایر هم رده ای ها را پشت سر گذارده، ترکیب کنید تا ببینید چرا ۶۲۰ می تواند یک برنده باشد.


البته خبرهای خوب همین جا پایان نمی پذیرند. زیرا هنوز قابلیت های عالی فراوانی مانده. لومیا ۶۲۰ را دو قاب پشتی رنگی قابل تعویض با کیفیت عالی و جنس محکم همراهی می کنند و حتی با یک مهندسی صنعتی ظریف اما عالی، دربی قابل تعویض برای ورودی هدفون هم تعبیه شده.


نتیجه گیری: لومیا ۶۲۰ یک گزینه خارق العاده و رقابتی در میان ویندوز فون های کوچک اندام است و البته بسیار مستحکم.


مشخصات فنی: نمایشگر ۳.۸ اینچی ClearBlack با رزولوشن ۸۰۰ در ۴۸۰ پیکسل (WVGA)، پردازنده ۱ گیگاهرتزی و دو هسته ای اسنپدراگون اس ۴ پلاس، دوربین عقب ۵ مگاپیکسلی، دوربین جلو ۰.۳ مگاپیکسلی، حافظه داخلی ۸ گیگابایتی، ویندوز فون 8، و پشتیبانی از کارت حافظه جانبی.


قیمت: ۶۶۵،۰۰۰ تومان

نظرات کاربران در مورد راهنمای خرید تابستانه تلفن هوشمند، نسخه ۲۰۱۳


* الزامی
* الزامی