مادربردهای ارزان سری 8 ازراک به کمک فناوری Non-Z OC اورکلاک می‌شوند

شنبه 22 تیر 1392
کامپیوتر
پردازنده‌های خانواده‌ی هسول یا نسل چهارم پردازنده‌های Core اینتل، اخیراً روانه‌ی بازار مصرف شده‌اند و تدریجاً در بازار ایران نیز وارد می‌شوند. این مادربردها مجهز به چیپ‌ست سری 8 اینتل و سوکت LGA 1150 برای استفاده از پردازنده‌های هسول هستند.

پردازندههای خانوادهی هسول یا نسل چهارم پردازندههای Core اینتل، اخیراً روانهی بازار مصرف شدهاند و تدریجاً در بازار ایران نیز وارد میشوند. این مادربردها مجهز به چیپست سری 8 اینتل و سوکت LGA 1150 برای استفاده از پردازندههای هسول هستند. در نسل قبلی برای اورکلاک کردن پردازندهها از مادربوردهایی با چیپستهای قدرتمندتر سری Z استفاده میشد. بدین صورت که چیپست Z77 برای اورکلاک کردن آیویبرجیها کاربرد داشت. اما این قاعده با تصمیم اینتل و هوشمندی ازراک کمی تغییر کرده است. در ادامه به بررسی این موضوع میپردازیم.

اگر اینطور تصور کردهاید که با چیپستهای معمولیتری مثل H87 هم میتوان اورکلاک کرد، درست حدس زدهاید. ازراک همواره یکی از سازندگان بزرگ و خلاق مادربورد بوده و معمولاً مادربوردهایی با ویژگیهای خاص طراحی و تولید میکند. این بار در برخی از مادربردهای خود  مثل Fatal1ty H87 Performance، قابلیتی به نام Non-Z OC اضافه کرده است. این مادربورد جالب از نظر فازهای توانی بیشترین تعداد را در میان مادربوردهای H87 بازار دارد و با استفاده از طراحی 8 فازی آن، میتوان فرکانس پردازندهی اصلی را تا 26 درصد افزایش داد.

به نظر میرسد که اینتل عمدا یا سهوا ضریب کلاک پایه آنلاک شده را در مادربوردهای ردهپایین سری 8 غیرفعال نکرده است و ازراک با استفاده از این اقدام اینتل، امکان اورکلاک کردن پردازندهی 350 دلاری Core i7 4770K توسط یک مادربورد 105 دلاری را فراهم کرده است. بدین ترتیب برای اورکلاک کردن نیازی به مادربوردهای 200 دلاری یا گران قیمت تر Z87 نداریم.

برای انجام اورکلاک در ابتدا باید آخرین نسخهی UEFI این مادربورد را دانلود کرده و آن را به روز کنید. اگر با اورکلاک و یا UEFI آشنایی ندارید، نگران نباشیددر صفحهی OC Tweaker گزینهای به نام Non-Z OC یا اورکلاک روی مادربوردهای غیر از سری Z دیده میشود. فرکانس موردنظر را از لیست انتخاب کنید و پس از ریاستارت از اورکلاکی که کردهاید لذت ببرید.

این بار هم ازراک با کمترین هزینه، قابلیتهای خوبی را در مادربوردهای خود اضافه کرده است. اما تنها مادربوردی که این قابلیت را دارد، فتالیتی H87 پرفورمنس نیست، بلکه سایر H87ها و نیز B85 ها برای انجام اورکلاک مناسب هستند. با وجود اینکه چیپست H87 اجازهی جدا کردن اتصال PCI Express به چند قسمت را نمیدهد، باز هم میتوان یک کارت گرافیک قدرتمند مثل GTX 770 یا HD 7970 را روی چنین مادربوردی قرار داده و یک سیستم ارزان و خوب جمع کرد.

مقاله مرتبط:

شاید بتوان به جای استفاده از Core i7 4770K که پرچمدار پردازندههای معمولی هسول است از دومین مدل یعنی Core i5 4670K که 240 دلار قیمت دارد برای تهیهی یک سیستم هسولی استفاده نمود. در این صورت هزینهی مادربورد و پردازنده از 550 دلار یا 2 میلیون و 200 به 345 دلار یا 1 میلیون و 400 هزار تومان تقلیل مییابد و جالب است که عملکرد کلی سیستم در کارهای معمول کمتر از 20 درصد افت پیدا میکند که با اورکلاک به راحتی قابل جبران است.

دو نکتهی مهم، اول اینکه اورکلاک باعث داغ شدن بیشتر پردازنده میشود، بنابراین احتیاط کنید و دما و ولتاژ سختافزار را به دقت بررسی کنید. دومین نکته اینکه ازراک تضمینی برای ارائهی چنین گزینهای در مادربوردهای خود نداده چرا که این موضوع به چیپست اینتل، پردازنده و فرمویر وابسته است اما خوشبختانه فعلاً از اشتباه اینتل به بهترین شکل میتوان استفاده کرد.

نویسنده:  رسول شیری

نظرات کاربران در مورد مادربردهای ارزان سری 8 ازراک به کمک فناوری Non-Z OC اورکلاک می‌شوند


* الزامی
* الزامی